Bygging av "Big Miles" - Ferdig!


Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Er det lov å spørre om hvor mye du måtte ut med for plater og for kappingen/fresingen? Det er absolutt noe helt annet å jobbe med når alt stemmer på dimensjonene...
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.794
212
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Er det lov å spørre om hvor mye du måtte ut med for plater og for kappingen/fresingen? Det er absolutt noe helt annet å jobbe med når alt stemmer på dimensjonene...

Kan ikke gi pris fordi vårt oppdrag er et prøveprosjekt med spesialpris. Ellers blir hvert kabinett prisberegnet etter hvor lang tid det tar å tegne og kutte. Hvis du for eks skal bygge like våre, eller benytte samme tegninger, blir det litt billigere siden disse allerede ligger inne i systemet og han slipper å sette opp alt på nytt i Aspire. Ofte må dette gjøres på nytt uansett, siden alt av plater til kassene skal fordeles utover MDF-platen, oppstartsted for fresen, fra hvilken side det skal kuttes, kuttedybde og hastighet, osv. Alle disse parameterne skal på plass ved hvert prosjekt, så derfor vil prisene variere en del. Ta gjerne kontakt med Trestokken Snekkerverksted AS direkte for pris, Kjell Eivind er grei å snakke med.
Kan henvise til tråden på Sentralen der han skrev dette: "Programmering for en høyttalertype kr 500,- deretter kr 600,- for produksjon pr høyttaler. Noen høgtalere er mye mer krevende ser jeg, ikke bare 6-7 deler men opptil 5 ekstra skråstilte deler inni, de blir dyrere. Ikke montert sammen og priser er inklusiv mva."

I tillegg må man betale for platene. Dette har han gode priser på. Vi som har prøvd dette er kjempefornøyde. Fiks ferdige presisjonsskjærte plater på palle, klare til å sette sammen. Man slipper alt av tunge løft, dårlig saging, helsefarlig støv og styr...:)
 

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
25
48
www.avkalibrering.no
Har du prøvd den Hypexen på diskanten? Jeg hadde 400, og de støyet VELDIG! :-(

Forøvrig ser bygget meget bra ut så langt. Liker looken med byggeklosser, det gir mange muligheter til utskiftning og oppsett. :)
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.794
212
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Dette kommer til å bli knall bra.
Moro å se hvor bra resultatet blir.fin detalj med navnet :)

Tror også dette blir bra, kassene kommer til å se ut som de kommer fra fabrikk, uten sparkel og filler. Litt slik som Alconsene ser ut. Er litt spent på hvordan navnet blir med ferdige kasser, uansett er jo dette noe som få andre har...:)
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.794
212
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Har du prøvd den Hypexen på diskanten? Jeg hadde 400, og de støyet VELDIG! :-(

Forøvrig ser bygget meget bra ut så langt. Liker looken med byggeklosser, det gir mange muligheter til utskiftning og oppsett. :)

Uff, det høres ikke bra ut mtp Hypexen! Gjelder dette også for PSC2.700D er jo det synd. Har fått svært gode tilbakemeldinger fra BEF på hans siste prosjekt, men har jo ikke testet dette selv...:confused:
Ser forresten ut som vi kommer til å satse på Beyma TPL-200 som diskant, denne skal gi enda jevnere frekvenskurve.
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.794
212
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Limte i dag den andre diskantkassen, og har nå bare igjen 3 av i alt 12 kasser. Benyttet samtidig for første gang muligheten til å se en av tre søyler stablet opp. Satte de fire kassene oppå en bruskasse, ca 30cm høy. Da er midten av diskanten 95cm opp fra gulvet. Tror det kan være nok, hvis ikke er det bare å sette mellomtonen nederst.
Kommer også til å lage en fot kabinettene skal stå på, slik at vekta blir fordelt ut over "sandkassene".

attachment.php
 

Vedlegg

  • IMG_8032.jpg
    IMG_8032.jpg
    271,1 KB · Sett: 1.046

Ostemannen

Medlem
25 Okt 2009
15.745
1
36
Limte i dag den andre diskantkassen, og har nå bare igjen 3 av i alt 12 kasser. Benyttet samtidig for første gang muligheten til å se en av tre søyler stablet opp. Satte de fire kassene oppå en bruskasse, ca 30cm høy. Da er midten av diskanten 95cm opp fra gulvet. Tror det kan være nok, hvis ikke er det bare å sette mellomtonen nederst.
Kommer også til å lage en fot kabinettene skal stå på, slik at vekta blir fordelt ut over "sandkassene".

attachment.php

Så skamdigg ut. Fikk lyst å flytte tilbake til Bergen Asap og bygge mer :)
 

MML

Medlem
28 Okt 2010
662
0
16
Er svært spent på fortsettelsen! Får stadig nye ideer av å følge dette. Denne Hypexen du snakker om virker også helt perfekt for mitt system. Kommer også til å benytte meg av dette snekkerverkstedet når jeg skal til med nye kasser. Følger med andre ord nøye med og stjeler hemningsløst av dine mange gode ideer! ;)

Har forresten ucd 700 på bassene og det er overhode ingen støy på disse.
 
Sist redigert:

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.794
212
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Så skamdigg ut. Fikk lyst å flytte tilbake til Bergen Asap og bygge mer :)

Hehe, takker! Alltid gøy når bygging kan inspirere!

Drøyt. Dette blir bare helt drøyt.

Ja, hvis ikke dette er drøyt nok, så er det vel bare å starte forfra igjen...:mrgreen:

Er svært spent på fortsettelsen! Får stadig nye ideer av å følge dette. Denne Hypexen du snakker om virker også helt perfekt for mitt system. Kommer også til å benytte meg av dette snekkerverkstedet når jeg skal til med nye kasser. Følger med andre ord nøye med og stjeler hemningsløst av dine mange gode ideer! ;)

Har forresten ucd 700 på bassene og det er overhode ingen støy på disse.

Er litt spent på om Hypexen funker på diskanter og mellomtoner da, litt dårlig nytt hvis den støyer mye. Er det noen som har testet akkurat denne modellen på Beyma TPL 150/200?
Ellers er det bare å stjele i vei, ta gjerne kontakt om du lurer på noe spesielt ved byggingen.:)
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.794
212
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Nå er alle tolv kasser limt, og jeg har begynt å pusse ned alle skjøter der platene er limt.

Mine tips for ok resultat ved bruk av hvit trelim:
Brukte nok litt for lite lim på den første kassen, men ble rausere med limet etter dette. Det skal være slik at limet akkurat tyter ut i en fin smal pølse på begge sider. For å få dette til la jeg en relativ generøs stripe med lim på hardsiden av platene. Stryker man limet på kappsiden forsvinner det rimelig fort inn i platene. Limet ble datt ut slik at det dekket limflaten akkurat, og så var jeg rask med å montere på plass platen og satte den under spenn. Bare etter 8-10min sitter de godt fast, så all justering bør gjøres innen tre-fire minutter.
Jeg har med vilje latt være å ta bort overskytende lim. Den lille limpølsa som tøt ut lar jeg bare tørke. Det er mye lettere å pusse "pølsa" vekk i ettertid enn lim som er forsøkt fjernet, og som da igger klint utover. Disse limflekkene er hardere enn treet, slik at det fort blir problemer ved pussing. Det er i hvertfall min erfaring. Men det er sikkert andre måter å gjøre det på også, så det er sagt...

Pussingen gikk veldig greit, rakk nesten alle kassene i dag. Det er bare noen få sprekker som må sparkles, ellers er alle sammenføyninger tette. Jeg kommer alikevel til å gå over alle innvendige skjøter med Tec 7, da jeg har en del av dette liggende. Det er ikke mye som skal til heller.

Jeg lurer litt på om jeg skal montere ett innvendig avstivningskryss i basskassene. De "synger" ganske godt når man knakker på dem. I såfall vil dette stjele ca 2 liter av innvendig volum. Det kan alikevel være verdt det, for kassene vil bli litt stivere. I tillegg har jeg tenkt å ytterligere dempe ca 30% av overflaten inni basskassene med dempeplater av bitumen (Biltema). Dette vil gjøre at kasseveggene "synger" mindre. Er åpen for forslag her, ellers er resten av innvendig demping klar. Det blir 50mm akustikkplater på bakre vegg og 50mm skumgummi på sidene. Jysk har billige barnemadrasser med rett type skumgummi.

Lett pussing for å fjerne overskytende lim vise hvor bra presise platene er:

attachment.php


Først båndsliper med 80 papir, så sliperondell med 120 papir og til slutt musa med 180. Det får holde. Neste stasjon blir grunning...

attachment.php
 

Vedlegg

  • IMG_8038.jpg
    IMG_8038.jpg
    163,1 KB · Sett: 939
  • IMG_8040.jpg
    IMG_8040.jpg
    223,6 KB · Sett: 871
Sist redigert:

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Jeg har med vilje latt være å ta bort overskytende lim. Den lille limpølsa som tøt ut lar jeg bare tørke. Det er mye lettere å pusse dette vekk i ettertid enn store limflekker. Disse er hardere enn treet slik at det fort blir problemer ved pussing. Det er i hvertfall min erfaring. Og det er sikkert andre måter å gjøre det på også.

Her henger jeg ikke helt med: Du lar være med å ta vekk lim som tyter ut, men det er vanskelig å pusse bort overskytende lim?
 

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.794
212
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Her henger jeg ikke helt med: Du lar være med å ta vekk lim som tyter ut, men det er vanskelig å pusse bort overskytende lim?

Forklarte meg muligens litt dårlig, og har forandret teksten i posten. Jeg lar være å dra bort limet med en sparkelkniv etter å ha sett at det da blir en hinne som er verre å få pusset bort. Derfor lar jeg bare limet stå som en tynn pølse i skjøten til den har tørket. Da pusses den veldig lett av med båndsliperen. I tillegg blir det ikke noen fordypning i limskjøten ( som lett skjer når man skraper/tørker bort alt), og overgangen mellom platene blir helt jevn. Jeg slipper da å sparkle også. :)
Selv om ikke krav til finish er så veldig viktig er det jo greit at alt ser "tett" ut. Alconsene jeg låner nå er satt i sammen på en liknende måte. Der ser man en limkant mellom platene, og ingenting er sparklet. Så får jeg til en slik finish så er jeg godt fornøyd.
 
Sist redigert:

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.794
212
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Det dukket opp en veldig grei tråd på Sentralen som har gitt meg et godt tips om innfesting av elementene. Skal jo snart montere høyttalere i tolv kasser og så med gru frem til å lime rundt hundre islagsmuttere med Araldit. Det er en drittjobb, og man vet jo aldri om det holder. Blir garantert Rampa-bestilling på meg:

289602d1416221166-rampa-muttere-ha-yttaler-selvbygg-rampa-skd.jpg


For å montere disse må det forborres, og så skrus de ned fra frontsiden. Som med alt annet er heller ikke dette systemet perfekt. Oppmerking og forborring må gjøres presist. Og hvis noe går galt så kan en del av MDF-en løsne rundt Rampamutteren. Men dette er originalen, og folk sier at den sitter veldig bra. Og så slipper man problemet med islagsmuttere som løsner fra baksiden, slik at skruen må borres ut og innfestingen til elementet blir skadet...
 

thohaug

Medlem
11 Jan 2011
1.864
24
38
Såvidt jeg ikke husker feil, lenge siden jeg bladde igjennom denne tråden nå. Så bygges disse modulvis. Når de er oppe å spiller hadde du hatt mulighet til å gjort en test for meg? Jeg tror nemlig at om du får det ene basselementet helt oppe ved taket og et helt nede ved gulvet så vil det hjelpe på med å kontre litt stående bølger i rommet ditt. Om du har mulighet til å teste dette med målinger hadde vært veldig fint.

Har lyst til å bygge om mine miles selv nå etter at akustikken har blitt optimalisert etter som jeg tror det er en del å hente på det.