Bygging av absorbenter

naist

0
9 Feb 2003
418
11
18
Det har vært spennende å følge med på Zamot sitt prosjekt, selv om det kanskje har vært litt stille derfra i det siste.

Ideen bak absorbenter er som de fleste vet å fange om reflekterende lyd eller etterklang. Dette er jo en uting da det gir til tider veldig feil lyd (deriblant ekstrem og ullen bass). De har ikke noen særlig lyddempende effekt for rommet og du får heller ikke høyere lyd slik noen har trodd, men en mer korrekt og stram lyd som til tider kan virke høyere. Noe tilsvarende å male veggen svart bak lerretet for å få bedre kontrastvirkning.

Min ide til absorbent fikk jeg fra Tilbehør spalten til ELtek og er som følger :

Kjøp en 5 mm finerplate (f.eks. 80x120), bor ut og sett på to skruefester i toppen. Sett på fire 2-5 mm gummiknotter - en i hvert hjørne.

Kleb på asfaltplate, etterfulgt av eggekartong skum og akustilux. Muligens hadde det vært en fordel med akustilux under Eggekartong skummet pga. at det skal motta høyere frekvenser, men i så fall måtte en listet ut slik at trekket ble strukket rett over skummet.

Kle deretter med ett eller to lag høyttalerstoff og fest dette med lister rundt plata dersom det ikke holder med stifter.

(Alt dette med unntak av treverk finner du på ElTeks hjemmeside)

Heng opp litt i forkant av fronthøyttalerene og kanskje et par i hver ende av rommet.

Noen som har en ide om dette ville virke? Det er nå et prosjekt jeg skal prøve ut med tid og stunder.

mvh
naist

24 Apr 2003
2.505
19
38
Jeg syntes dette høres veldig spennende ut, synd at tilbehør linken ikke funker :? kan ikke finne det på Eltek sin side heller.
Jeg har en hjemmekino i et veldig lite rom, så det er ikke så lett å få gjort noe med akustikken, men det hadde hvert gøy testet noen gode absorbenter.
Du må komme med oppdateringer om det funker bra da :D

Zamot

0
27 Mar 2003
2.508
0
36
Grunnen til at det ikke har skjedd så mye mer med "prosjektet" mitt er:
1. Latskap.
2. Vente til jeg har fullført kurset audioteknologi, og få tatt målinger av rommet og lage asorbenter tilpasset frekvensområdet(ene) som skaper
problemer.

Et par kjøreregler:

Bass dempes overhodet ikke av tynne absorbenter slik som gardiner. For å dempe 50 Hz kreves det dimensjoner rundt en meter, hvis man skal bruke vanlig absorbsjonsmateriale (glava osv).

For å dempe lenger ned i frekvens og øke effektiviteten, kan absorbentplater monteres slik at det blir mellomrom mellom vegg/tak. (luftpartiklene står jo helt stille rett ved overflaten til veggen, så det er lite vits å dempe der). Alle har sikkert sett dempeplater i tak, som regel er det mellomrom mellom taket og platene.

Dempeplater som består av en plate med masse hull i, er tilpasset ett frekvensområde.

Det finnes andre metoder enn isolasjon for å dempe bass, f.eks. tynne stive plater, der det er et lukket område bak med luft som fungerer som fjer/demper når platen svinger pga lyden. Det brukes også plater med hull (helmholtz-resonatorer).

Dette var kun en overfladisk intro, det anbefales å lese mer om emnet, er noen linker i tråden om "prosjektet" mitt: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=2104