Bygger hjemmekino - Valg av himling?

10 Aug 2006
10
0
1
Hei!

Jeg er i gang med en oppgradering av hjemmekinoen. Rommet er i senter av boligen i 2. etasje, tett omkranset av barnerom og diverse. I den forbindelse er det endret litt planløsning og kjøpt inn materialer for å bygge etter "rom-i-rom" prinsippet, med avkobling fra Prosilence på gulv, vegger og tak, samt dobbel lyddør.

Men i forbindelse med arbeidet oppdaget jeg at eksisterende bjelkelag i taket, kun har til hensikt å bære tidligere himlingsplater, intet mer. Med den informasjonen, så jeg for meg å øke takhøyden i rommet. Her kommer dere inn!

Ideer, meninger forslag om hvordan takkonstruksjonen kan/burde se ut?

Se vedlegg som viser en enkel 2d tegning av alternativene jeg har sett for meg for rommets utforming sett i profil "fra lytteposisjon"

Personlig hadde jeg egentlig sett for meg alternativ 3, men etter å ha startet prosessen ble jeg litt fristet til å gå for alternativ 2, hvis det ikke blir et håpløst utgangspunkt for akustikken i rommet, samt montering av atmoskanalene.

På forhånd takk for innspill! 🙂

Vedlegg

• Alternativer til takkonstruksjon hjemmekino.jpg
    Alternativer til takkonstruksjon hjemmekino.jpg
    298,1 KB · Sett: 79
  • Plantegning 2.jpg
    Plantegning 2.jpg
    2,3 MB · Sett: 79
  • F51AEC70-BECB-4083-9D44-7BF86AAA9362.jpeg
    F51AEC70-BECB-4083-9D44-7BF86AAA9362.jpeg
    4,2 MB · Sett: 55
  • 9CF213D0-23A3-47FD-8617-4C6B2E8BACCB.jpeg
    9CF213D0-23A3-47FD-8617-4C6B2E8BACCB.jpeg
    2,1 MB · Sett: 54
  • F3CE1CB0-7789-483F-8B81-7BD359C2DF45.jpeg
    F3CE1CB0-7789-483F-8B81-7BD359C2DF45.jpeg
    2 MB · Sett: 84

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
Vanskelig å si, men forstår jo godt at du kan tenke deg å utnytte den potensielle takhøyden også. Jeg tenker kanskje alternativ 5 der ser mest fristende ut? Da har du som du selv sier mer takhøyde disponibelt til atmos og akustikk, samt relativt grei symmetri i rommet.

16 Mar 2012
606
621
93
Spennende prosjekt.

Sånn jeg ser det er det jo alternativ 1 som gir enklest plassering av atmos, men alternativ 5 er også et bra alternativt. Blir litt mere jobb å plassere atmos, men mere takhøyde gir ofte noen andre fordeler. Vanskelig å si hva skråtaket vil gjøre, men hos mine foreldre er flott lyd med skrå tak ene veien i forhold til at det er en vanlig stue.

Husk å tape fuktsperre med skikkelig tape når du har tatt hull på den da😊

10 Aug 2006
10
0
1
Spennende prosjekt.

Sånn jeg ser det er det jo alternativ 1 som gir enklest plassering av atmos, men alternativ 5 er også et bra alternativt. Blir litt mere jobb å plassere atmos, men mere takhøyde gir ofte noen andre fordeler. Vanskelig å si hva skråtaket vil gjøre, men hos mine foreldre er flott lyd med skrå tak ene veien i forhold til at det er en vanlig stue.

Husk å tape fuktsperre med skikkelig tape når du har tatt hull på den da😊
Takk for innspill.
Fuktsperre ivaretas med diffusjonstett tape😉

Utfordringen med alt. 1 er som sagt takhøyde. Da vil diffusjon og Atmos gjøre at jeg kun har 215 i takhøyde, og det blir jo fort litt snaut.

Planlegger to Atmoskanaler (Hamrammr immersive 8). De er litt vinklet så de kan stå litt bredt på et flatt tak vinklet innover mot lytteposisjon, eller vinklet mot takvinkelen på et skrått tak for å få en flatere vinkel mot lytteposisjon.

Med full takhøyde så jeg for meg et ganske stilig rom hvor man kunne fått "uplight" når kinoen ikke nyttes til aktiv filmtitting, og kanskje to stilige bildelerret høyt på høyre side med litt kreativ belysning.
Men det fordrer som sagt mulighet for å montere Atmos, samt tilfredsstillende akustikk.

16 Mar 2012
606
621
93
Takk for innspill.
Fuktsperre ivaretas med diffusjonstett tape😉

Utfordringen med alt. 1 er som sagt takhøyde. Da vil diffusjon og Atmos gjøre at jeg kun har 215 i takhøyde, og det blir jo fort litt snaut.

Planlegger to Atmoskanaler (Hamrammr immersive 8). De er litt vinklet så de kan stå litt bredt på et flatt tak vinklet innover mot lytteposisjon, eller vinklet mot takvinkelen på et skrått tak for å få en flatere vinkel mot lytteposisjon.
215cm er vel der de fleste ender med atmos og diffusjon inkludert meg. Plager meg ikke og legger ikke merke til det, men sitter jo bare i stolen der inne. 😅

Hadde nok blitt tøft med full høyde, men vanskeliger å plassere ht og akustisk tiltak 😊

• Like
Reactions: Thomas89anlegg