Jas Audio er en Hong Kong basert høyttalerprodusent. Deres fokus er High End høyttalere hvor entry level er stativ høyttalere med Morel høyttalerelementer til ca kr 20,000,- og hele veien opp til gulvstående Plato med Accuton (Thiel & Partner) bestykning og LCY dobbel bånddiskant som ambientdriver til ca kr 290,000,-
Høyttalerene har blitt konstruert av grupper med forskjellig bakgrunn i stedet for en enkelt person med sin egen filosofi. Gruppene bestående av elektronisk, akustikk forskning, utvikling, design og ingeniører alle audiofile og med et mål for øyet, nemlig musikkopplevelsen.
Deres ønske er høy detaljerikdom, høyt lydbildet, og driv i bunn, alle produkter blir satt på prøve ved blindtester, og siste justeringer er gjort i samarbeide med eksperter på elektronikk og musikk.
De hevder at ”musikken skal øke livskvaliteten ved å presentere musikken forførende, beroligende, og ved å sette dype spor i lytter”.
Jas Audio skal imidlertid ha store utfordringer når de tar opp konkurransen på så høyt nivå når de er såpass nye i gemet.
Jas Audio ble grunnlagt i 2003 og har bygget seg opp et godt rykte i USA, Asia, og med et ferskt å blomstrende marked i Europa har de store ambisjoner.
Nå som det filosofiske er notert kan vi se på fakta rundt Plato. Jas Audio brukte 3 År på utvikle Plato. Accuton som har trukket seg ut av samarbeidet med Thiel & Partner er et selvstendig selskap som fortsetter samarbeidet med Jas Audio, Marten, Lumenwhite, Avalon og, Usher for å nevne noen.
Plato er bestykket med følgende keramiske elementer fra Accuton. To stk 9” og ,en stk 5,5” mellomtone og, en stk 1” konkav diamant diskant spesial utgave med oppløsning til 100KHZ, eller kjeramisk diskant med oppløsning til 60KHZ. Som ambient driver har de valgt LCY 4,5” twin ribon bånddiskant som går opp til 60 Khz om ønskelig. Denne kan tilpasses lytters preferanser og om ønskelig slåes helt av. Høyttalerene er modul basert med to stk 9” i bunn, diskant og mellomtonemodul stablet på toppen. Selvfølgelig er innvendig kabling av sølvkabel og sølvlodding. Nedovervendt bassport med 360 grades spredningskon montert på bunnsokkelen.
På hjemmesiden til Jas Audio er vekten oppgitt til å være 80kg pr høyttaler, men realiteten er 93kg ferdig sammensatt. Kanskje ikke så rart når man tar baffel tykkelsen i betraktning som er hele 12cm tykk og en høyde på 126 cm. Fullt frekvensområde er 20Hz til 60Khz med en følsomhet på 89 Db w/m og maks effekt inn er på 250W nominel.
Embalasjen og høyttalerne med en vekt på 295kg fordelt på tre kolli krever at man har en stor bil eller tilhenger for å få fraktet beistene. Ved overlevering av disse høyttalerene kom Henrik Jensen (Nordic Audio) med høyttalerene på slep. Jeg trodde først det var en skaphenger han hadde bak, men det var de enorme trekassene som fyllte hengeren over randen. Etter ryggbrokk og en ødelagt finger fikk vi disse inn i en Caravelle på rekord tid, og jeg satte nesen hjemover med en mildt sagt ustabil bil.
FIRST GLANS
Førsteinntrykket etter utpakking er en robust følelse. I fronten av høyttalerene er det en kraftig aluminiums plate med utfresinger til elementene. På baksiden av bunnmodul er det en 40cm X 20cm aluminiums plate med 3 par WBT terminaler og en diskant/mellomtone utgang med skrukobling til toppmodulen. Her finner du også brytere til FRQ og GAIN til rear fiering super tweeter.
På undersiden er en govt dimensjonert bassport som spredningskon blir tredd inn i, og fire aluminiums føtter som bunnsokkelen festes til.
Oversiden er to festeanordninger for toppmodul i aluminium med dempemateriale for å minke gjennomslag av lyd og viberasjoner.
Toppmodulens bakside med supertweeter å en av/på bryter, her er også en skrukobling til linken som går mellom topp og bunn på høyttalerene. Kabinetet med skrå front fra bunn til topp som ikke bare hjelper mot kasse resonanse, men også er med på å sette mellomtone og diskant i fase, samtidig blir lydbildet løftet. kvalitetsfølelsen øker når jeg ser finishen etterfulgt av knoketesten og vekten.

OVERKILL
Etter en innspillingstid på 300-400 timer merker jeg en mer sammensatt lydgjengivelse med driv og høy oppløsning. Høyttalerene er plasseringsvennlige og lett å lese når det kommer til plasseringen. Grunnplasseringen hos meg var unnagjort på en halv times tid, med noen veldig små forandringer på tow in og tow out underveis.
Et rom på 5m X 6m har sine utfordringer når det kommer til romresonanse, og på et eller annet tidspunkt må man bare innse at rommet har sine svakheter. Skal man ha fullstendig lineær lyd uten utfasinger, så må høyttaleren bygges til rommet, og er i grunn fullstendig lineær lyd ønskelig? Ikke for meg, jeg liker et lite ekstra fundament i bunn, og det har jeg alltid tweaket mine oppsett mot, og det på bekostning av øvre bass området.
Plato kan late til å ha en ”over kapasitet” og trenger masse luft. Jeg måtte flytte de 190cm ut på gulvet med front baffelet, til sammenligning måtte mine tidligere høyttalere VSA VR4SR 120cm ut på gulvet i nær likhet med Usher 8871. Men med motsatt behov.
VSA måtte så nært for å få dyp bass, mens Plato måtte så langt ut for å dempe overfloden av bass. Med denne plasseringen fikk jeg også en bonus effekt med på kjøpet, øvre bassområdet ble forsterket og jevnet ut. Dette er på ingen måte kritikk til VSA men heller en pekepinne på hvor mye rom og høyttalere må spille på lag.
Med fire 9” mellomtone/bass elementer til rådighet kan det bli en utfordring å få mellomtonen til å bli fullstendig, den skal trossalt prestere til klimaks nivå med prisen tatt i betraktning. Og hvordan kan 9” elementer være hurtig nok på mellomregister samtidig som de skal levere varene på de laveste frekvenser? Mulig det er den lave vekten på membran eller om det er spolen eller x-over som er den avgjørende faktor er jeg ikke sikker på, men kombinasjonen er avgjørende for å rettferdigjøre Plato til ekte high end.
OPPLEVELSENE
Høyttalerene har en god evne til å fange opp detaljer i musikk med akustisk gitar, trompet, saksofon og piano. Samtidig som dynamiske nyanser blir som en lek å plukke ut i komplekse stykker fra Bach og Vivaldi for å nevene noen. Musikken blir håndtert nådig og naturlig samtidig detaljert, ikke detaljert for å være detaljert, men simpelthen for å få den totale pakken til å flyte sammen.
For mye bass, eller bass til feil tid er nesten verre en ikke noe bass. Og hvis lyden kolapser er det vanskelig og få grep om lydbildet. Magien er hvor naturlig de låter og med hurtig bass slipper jeg å lytte til rommet som rister og slagene i brystkassen uten å høre noe særlig i forhold til det fysiske. Får Plato luft og rom vil de være både øm, smidig, og nyansert. Står de romslig, vil de også gjenskape det i form av lydbildet med gjennomsiktighet og detaljert bass. Vokaler blir presanter uten for mye fylde, og ei for lite fylde. På mange måter er Plato tonalt realistisk i gjenskapingen av musikk, på den måten blir man dratt inn i en oase av musikk hvor stabler med cd-plater får gulvet til å se ut som down town Hong Kong.
Lars Winnerback med sangen Faller blir satt opp med en nærhet og ro som passer sangen godt. Lars har ikke her den typiske "feilaktige" fylden nedover i stemmeleie som en god del andre høyttalere presanterer. Det låter heller stramt og fyllt med nerver, gittarene flyter utover og høyttalerene forsvinner i senen med lyd som blir satt opp. Noe ut i sangen kommer trekkspillet en halv meter utenfor høyre høyttaler, og med øyne lukket sklir skuldrene ned, mens blikket vil bare løftes opp mot hvor stemmen til Lars har festet seg.

lars winnerbäck- faller - YouTube
Mat Kearney med sangen Runaway car, er en del mere fysisk til verks. Trommeslagene fra stortrommen kjennes i brystet uten resonnans, og skarptrommen høres ut som har fått nytt stramt trommeskinn. Xylofon er enkel å plukke ut når samspillet er på det meste i sangen, samtidig merker jeg hvor lett, detaljert, og luftig det er i dette partiet. Senen er stor og musikken blir presantert med god dynamikk å høyde. Mens høyttalerene glimrer med sitt fravær, står Mat som smurt i midten mens andre deltager i bandet er spredt utover.

Mat kearney Runaway car (Single) - YouTube

Det er vel på tide å konkludere med noe, og for å ikke skrive ned noen ord midt i forbløffelsen, bestemte jeg meg for vente til sansene og gleden har roet seg. Snart 6 mnd har gått siden første lytt i egne omgivelser, og forbløffelsen og gleden har ikke ebbet ut. Dette gjør det vanskelig å rakke ned på Plato, men det er en ting som trekker ned om man skal være superkritisk. På noen "high pitched" sanger med foreksempel Mariah Carey, så kan øvre registeret til tider være noe pågående, men med matching av utstyr vil dette være en sagablott.
Høyttalerene vil jeg anbefale til personer som har god plass i lytterommet til å oppnå tilstrekkelig med luft bak høyttalerene slik at tonal balanse kan oppnåes, samtidig som senen blir den største du noen gang vill oppleve, og 3D effekter er ikke begrenset til fysiske lover, men strekker seg godt utenfor. Plato har ellers en spillestil som kler min musikk smak og ører veldig godt, og når det viser seg at de spiller godt på det aller meste av musikk så er det ikke vanskelig å anbefale disse juvelene til andre som kunne tenkt seg noe annet en mainstream produktene. Snittkarakter på disse høyttalerene vil havnet på 9 av 10. Da er kvalitetsinntrykk, lyd, brukervenlighet, pris, og det visuelle med i beregningene.
Prisen gjør det vanskelig å kjøpe et så lite anerkjent merke her til lands, så jeg må understreke de musikalske opplevelsene og at det er ingen anger.
Utstyr som ble brukt under testen:
Classe CDP 102 Delta
MBL 9007
Anthem statment D2V
Jas Audio Plato
Bjørn.




