Bildet forsvinner plutselig, HDMI problem?

17 Aug 2014
14
0
1
Etter oppussing av kjellerstua og så sammenkobling igjen får jeg sjelden både lyd og bilde. Bildet kommer av og til noen sekunder for så å bli borte. Da søker projektoren og ender opp med melding at den ikke finner en kilde.
Har fått melding om at bilde sendes på HDMI 1 mens lyd på HDMI 2. Jeg har ikke endret på innganger eller kabler så mistenker noe krøll med reciever. Marantz SR5013.
Har googlet men ikke funnet ut av det. Sendt mail til Marantz men ikke fått svar enda. Skikkelig frustrerende når jeg endelig har fått Atmos på plass og vi gleder oss til å se film i disse Coronatider.
anyone??

Vedlegg

• CFB38D9F-A938-4714-A062-DEA77A546F4C.jpeg
    CFB38D9F-A938-4714-A062-DEA77A546F4C.jpeg
    1,4 MB · Sett: 101
27 Aug 2009
6.287
28
48
Sjekk at HDMI kabelen er satt inn ordentlig. Lite som skal til for at det ikke er ordentlig kontakt. Ta strømmen noen minutter på begge komponenter og se og det hjelper.
Oppussing gir vel støv ?

Sent from my iPad using New Forum mobile app

17 Aug 2014
14
0
1
Stort sett maling etc så ikke støv.
har latt alt stå strømfritt lenge uten effekt.
Dersom jeg kopler kabel rett fra projektor til feks Apple TV så kommer bildet. Vil ikke ordentlig igjennom receiver nå 😝

17 Aug 2014
14
0
1
Nå koplet jeg på en kortere HDMI kabel(8 vs 15m) rett over gulvet og opp i projektoren. Da fungerte det igjen.
Det rare er at jeg brukte 15m kabelen over gulvet i et par dager før jeg festet den på veggen og da fungerte det fint. Jeg var obs på dette pga jeg vet at lange strekk kan være problematisk. 15m kabelen er av god kvalitet med alle funksjoner(4K etc) stemplet på pakken. Har også en klump underveis som jeg antar er en sigma forsterker.
Kan det være at det kommer støy inni HDMI fra de 4 høyt.kablene den går parallelt med?

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
Generelt er kobberkabler veldig utsatt for støy på lange lengder, spesielt i høye oppløsninger / båndbredde. Det beste er nok å tråkke over til fiberoptisk først som sist...

17 Aug 2014
14
0
1
Nå funket det et par timer, men så borte.
da blir det nok optisk. Tips til noe som ikke koster kjetting?