Beste rippe program til Mac eller Windows. Og best antivirus software.

9 Jun 2019
483
58
28
Hei! Jeg trenger litt hjelp fra Windows og Mac brukere. Hva slags rippe program og antivrus/malware er best til hjemmebruk? Er cirka 8 år siden jeg brukte Windows. Og de siste årene har dett kun gått i iPad og iPhone. Så jeg har blitt vant til Apple sitt grensesnitt, og tror nok jeg heller mere mot Mac enn PC. Men har sett på en MacBook air laptop og en HP PC laptop til rundt 6000kr. Så adskillig billigere. Og HP har innebygget optisk drivverk, en DVD brenner. Som sagt jeg vet at iTunes kan brukes på begge plattformer, men jeg har hørt at hvis du er kresen på lyd (som jeg er) så er XLD og dbPoweramp best. Begge disse rippe programmene kan visst også brukes på begge plattformer. Og sist jeg hadde PC brukte jeg gratis versjon til Avast. Den var helt ok til mitt bruk, men tok ikke alt. Og jeg har to pre emhasis CDer med Floyd som jeg også vil rippe. Sistnevte må de-emphasis først eller blir toppen lys. Min CD-spiller og extern dac spiller mine pre emhasis plater helt fint. Og som Floyd-fan så har de to best lyd. Så hvis det er noen Floyd/PC/Mac eksperter dere ute som kan hjelpe meg, ja da hadde det vært fint. Andre er selvfølgelig hjertelig velkommen til og diskutere best software bruk til mitt bruk. Tusen takk!

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.330
195
63
Aldri bruk gratis antivirus, det er ubrukelig.
De nye Windows Defender er ganske bra, altså det som følger med. Svenske ESET Smart er kjapt og effektivt og tar opp lite plass. Kaspersky og og Norton er Trege, tar opp alt for mye plass og er kronglete.

Dette Eset har jeg brukt kjøpeversjon av helt siden jeg piratkopierte Nod32 til eget bruk engang etter 90 åra...

Data service applauderte at jeg brukte ESET.

Exact Audio Copy er anbefalt EAC.
PS Audio Paul anbefalte spesielt dette programmet nettopp, og jeg har brukt det i mange år.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

Sist redigert:
9 Jun 2019
483
58
28
Kan det brukes både til PC og Mac? Bruker du Avast? Jeg har hørt iTunes er lettest, fordi de overfører meta data osv... Jeg vet ikke hva meta data er engang! Men tror det er bilder av CD coverne.

9 Jun 2019
483
58
28
Og er ikke EAC veldig overveldende for en nybegynner? Kun til PC ser jeg at EAC kan brukes til. XLD er tilsvarende for Mac. Også tror jeg dbPoweramp kan brukes på begge plattformer. Ja, da vet jeg litt ihverfall. EST fra Sverige. Takk for tips! Så Norton tar mye plass ennå. Helt utrolig. Jeg husker de gjorde det sist når jeg hadde PC også. Og det er som sagt en del år siden. Den eneste måten jeg ble kvitt det på var og ta det vekk på en utrolige tungvint måte! Husker ikke helt hvordan jeg gjorde, men Norton var nesten umulig og få dritten vekk fra pcen. Og Norton var ferdig installert på pcen når jeg kjøpte en ny PC. For noe dritt. Det og Macfee.

Sist redigert:
9 Jun 2019
483
58
28
EST kun til Windows. Men jeg ser det er på fjerde plass blant de 10 beste antivirus programmene. Men de sa det ikke var for nybegynnere. Men kan vel ikke være så vanskelig og bruke vel? Dessverre er gratis versjon av Windows Defender ikke anbefalt. Ja, ja Google er jo genial. Men bestandig fint med andre innspill fra andre brukere. Ja, kanskje det blir en PC allikevel da. Og jeg ser at Mac har gått opp med 60 prosent virus. Så ingen plattform er immun.

Danke

0
4 Aug 2007
12.330
195
63
Jeg klarer fint å bruke EAC, og jeg synes det er best.

Nå følger ikke jeg med på Macbook... Men Deres musikktjeneste skal klare å rippe Flac eller Alac iallefall i dataens eget musikkprogram men hvordan det funker med Cd drev eller om Mac fortsatt har innebygget Cd vet jeg ikke.

Windows 10 har også en mulighet til Flac ripper i Windows media player/center.

Dette er veldig enkle program.

EAC er mer avansert, og ifølge Paul veldig nøyaktig...

Enklere program har ofte mindre dobbeltsjekking... Paul nevnte spesielt Mac. Helt ok på rene Cd som er uripet.

Danke

0
4 Aug 2007
12.330
195
63
Eset er kjempe enkelt, lar deg sjekke data ruter og alle enheter for feil og virus...

Har også en bank app for nettbank og myndighetsider.

Den tar kjapp affære når det er noe virus, angrep eller noe lignende. Og fikser det selv.

Søker bare gjennom to tre ganger i året, hender den finner noe mistenkelig, blir lett satt i karantene.

Brannmur er bra, og lærer smart sammen med deg.

Danke

0
4 Aug 2007
12.330
195
63
Om du synes EAC er komplisert, så bare bruk iTunes eller hva det heter nå. Eller Wmp
Ripp Cd til Flac eller Alac.

Null problem.

9 Jun 2019
483
58
28
Ja, jeg må bare hive meg ute i det. Minus er ESET er kun PC. Men F Secure skal være til Mac. EAC er visst bare til PC. XLD er tilsvarende til Mac. Jeg er veldig skeptisk til iTunes. Ifølge Steve Hoffman forum, som kanskje er det mest hardcore hi fi forum du finner, anbefaler de EAC og XLD. iTunes ripper ikke pre emhasis CDer. iTunes gjør det kun hvis iTunes finner flagget i T.O.C. Og iTunes tar visst ikke hensyn til jitter og slikt. Så hvis en plate har mye riper, som enkelte mine har, vil ikke iTunes rippe de korrekt. Og iTunes kan ikke kobles til en data base. Det er visst en tjeneste som sjekker at dine ripper er bit perfekt. Men som du sier må bare hoppe i det. Men har lært mye de siste ukene. Var jo helt grønn på det før. Nei, jeg tror rett og slett det blir en ACER PC til rundt 5000kr. Funger sikkert topp med EAC og ESET, og kan kjøre iTunes der også. Men som sagt iTunes kan være perfekt for meg. Jeg har jo ikke prøvd ennå. Men vet det utrolig populær rippe program. Som sagt ingen plattform er immun. Og Apple er dyr! Men jeg får se. Blir spennene dette. Skal bli så deilig og styre musikken via iPad som jeg gjør nå med Spotify.

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.330
195
63
Ja, jeg må bare hive meg ute i det. Minus er ESET er kun PC. Men F Secure skal være til Mac. EAC er visst bare til PC. XLD er tilsvarende til Mac. Jeg er veldig skeptisk til iTunes. Ifølge Steve Hoffman forum, som kanskje er det mest hardcore hi fi forum du finner, anbefaler de EAC og XLD. iTunes ripper ikke pre emhasis CDer. iTunes gjør det kun hvis iTunes finner flagget i T.O.C. Og iTunes tar visst ikke hensyn til jitter og slikt. Så hvis en plate har mye riper, som enkelte mine har, vil ikke iTunes rippe de korrekt. Og iTunes kan ikke kobles til en data base. Det er visst en tjeneste som sjekker at dine ripper er bit perfekt. Men som du sier må bare hoppe i det. Men har lært mye de siste ukene. Var jo helt grønn på det før. Nei, jeg tror rett og slett det blir en ACER PC til rundt 5000kr. Funger sikkert topp med EAC og ESET, og kan kjøre iTunes der også. Men som sagt iTunes kan være perfekt for meg. Jeg har jo ikke prøvd ennå. Men vet det utrolig populær rippe program. Som sagt ingen plattform er immun. Og Apple er dyr! Men jeg får se. Blir spennene dette. Skal bli så deilig og styre musikken via iPad som jeg gjør nå med Spotify.
Var nettopp det jeg mente at PS Paul nevnte om iTunes, enkelt sagt dobbeltsjekker den ikke.

På EAC så ripper jeg i høyeste kvalitet og langsommeste/beste måten. Går fort nok forde, og jeg er ikke ekspert men Paul foreslo det samme som meg.

Det er litt komplisert utseende, men når du har gjort det et par ganger så sitter det.

Jeg rippet mye AAC da jeg hadde iPhone og hodetelefoner som passet best med iPhone og det formatet.

Samt endel flacs.. De har jeg ennå.
Nå savner jeg å rippe, så håper vi for ordnet med Cd drev eller innebygd om det finnes når vi kjøper nytt.

i produkter er fine, men veldig firkantet system til grensen av sært og veldig dyrt.

oes

0
18 Nov 2006
274
7
18
Svarer på ditt svar som inneholdt nye spm i din forrige tråd om dette temaet: Ja, jeg mener iTunes fungerer like greit på pc og mac (en del år siden jeg rippet med iTunes på PC. Jeg benytter mac mini). XLD som du nevner er det programmet som for meg brukte evigheter på å sjekke opp mot databaser. Bedre å bruke iTunes, og spare ufattelig mye tid, få 99% av alle album riktig, og så evt bruke xld på de få som går galt (du hører hvilke spor det gjelder - det låter som ripe i cd, dvs tempoendring, støy, stopp eller hopp)

9 Jun 2019
483
58
28
Ok. Men iTunes får slakt i audio forum på nett. De riper platene for fort, og hvis noen plater ikke er perfekte, noen som mine er, tar de ikke hensyn til jitter. Men jeg kommer til og selvfølgelig og prøve iTunes. Kanskje det er perfekt for meg. Men får innrykk det er XLD og dbPoweramp og EAC det går i. Så er bare spent hvordan det blir når jeg ripper. Så vil bare ha litt input fra andre...

9 Jun 2019
483
58
28
Så en Mac mine kan brukes med PC? Bruker du som en «NAS» eller mediaspiller? Musikk og filmer. Har lyst på en Mac mini. Men Apple sine priser er hinsides til tider.

oes

0
18 Nov 2006
274
7
18
Metadata er all informasjon som ikke er ren audio: dvs hva låta heter, artist, album, sjanger, coverbilde (og kunne vært mer - noe man visstnok får med Roon).

Når det gjelder iTunes vs XLD eller tilsvarende (EAC) så ser jeg ikke poenget med å diskutere mer. Du merker fort hvilken løsning som fungerer for deg. Det gjorde jeg. Fordeler og ulemper med begge typer rippeprogram er nevnt i denne tråden, allerede.

Lykke til!

Jeg bruker ikke NAS, ref post #10 i den forrige tråden, men må nok få ut fingern og ta sikkerhetskopi til ekstern harddisk https://avforum.no/forum/index.php?...flyt-til-stereo-anlegget.548841/#post-8188320

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Bedre å bruke iTunes, og spare ufattelig mye tid, få 99% av alle album riktig, og så evt bruke xld på de få som går galt (du hører hvilke spor det gjelder - det låter som ripe i cd, dvs tempoendring, støy, stopp eller hopp)

Så hvis man tar en kveld og ripper f.eks 100 CDer til Flac/Alac, så kan man bruke de neste ukene å høre i gjennom de 100+ timene med musikk og finne hvilke spor som har fått feil, også lete frem CDen igjen og prøve på nytt? Rippe feil kan f.eks gi kraftige ubehagelige popp/utladninger til høyttalerne, noe som jeg i alle fall prøver å unngå.

De gangene jeg har rippet CDer har jeg satt opp en PC med 2-3 optiske stasjoner og starte en EAC pr. spiller og brukt "Accurat result" valget, og matet CDer og funnet riktig meta-data CD Cover bilde osv og fått en rapport for eventuelle feil pr CD .

• Like
Reactions: Danke
15 Nov 2004
4.179
3
38
CUETools og CUERipper er uvurderlige program for min del. Der ser du med en gang om de er korrekt rippet opp mot AccurateRip og CUETools Database (CTDB).

241036

http://www.cuetools.net/install/CUETools_2.1.6.zip

Danke

0
4 Aug 2007
12.330
195
63
Bra ekspertene melder seg, som jeg har sagt til min venn Pink Floyd så har jeg bare grunnleggende erfaring fra eget bruk...

Men kult at den langsomste ripping mode Jeg brukte på EAC også er det CEO Paul mcgowan anbefaler..

15 Nov 2004
4.179
3
38
Brukte også EAC da jeg startet å rippe CDer. CUERipper er mye raskere og enklere å sette opp. Ingen grunn til å bruke EAC unntatt kanskje hvis det er en CD med mange riper. EAC kobler seg også opp mot AccurateRip og CUETools Database. Det geniale med CUETools og CTDB er at de faktisk kan reparere feil som har oppstått under ripping.

"The most important feature is the ability not only to detect, but also correct small amounts of errors that occurred in the ripping process. That is, CTDB's purpose is not so much to tell a good rip from a bad rip (although it can be used for this), but more to provide a means to fix a rip, when the user is certain their copy is damaged and is confident that there is an undamaged one in database."

http://cue.tools/wiki/CUETools_Database