Belysning

13 Des 2002
4.328
0
36
57
www.hulten.no
Hvor er beste sted å finne belysning til hjemmekinoen?
Tenker på lyslenker langs gulv o.l. Har funnet flere varianter, men ingen med blå lysdioder...

Tips?

Burre

0
20 Apr 2003
8.532
0
0
43
avforum.no
Vet om 3 bilrekvisitabutikker bare på svinesund som har godt utvalg i slikt. aldri sett det i norge... kanskje det er en svensk greie. hva med Biltema?

13 Des 2002
4.328
0
36
57
www.hulten.no
Clas Olson har lyskjede, men ikke blå (og ikke salg i norge).
Kunne jo kjøpt denne via Sverige, og trukket den i en blå gjennomsiktig slange kanskje... :roll:

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Rolf Hult skrev:
Hvor er beste sted å finne belysning til hjemmekinoen?
Tenker på lyslenker langs gulv o.l. Har funnet flere varianter, men ingen med blå lysdioder...

Tips?

Blå lysdioder er svinedyrt, og selv om du ser ut til å ha de rette prioriteringer med hensyn på cash flow til hjemmekinoprosjektet (glimrende kino du har der, gratulerer), så burde det være andre muligheter. Hva med å satse på vanlig hvitt/gult lys, og montere dem bak blå pleksiglass-striper (ala rømningsvei-stripene i fly)?

Så at noen nevnte Microplex også. Belysningen her er litt for dyr for meg, men ser virkelig bra ut! Så hvis du kan leve med 150cm lengder, så...

Forresten... Du har jo valgt rødtoner og gul/hvit belysning fra før. Jeg ville tro at du ville bevare fargeharmonien bedre ved valg av gule eller røde lysdioder? Et skikkelig "harry" alternativ kan være å feste et neonrør under hver stol, slik at strølyset skinner ut og ned på gulvet. Et must hvis du skal vise "The Fast and The Furious" på hjemmekinoen...

9 Jun 2003
4.048
0
36
Microplex selger blå lysdioder for 18 kr/stk...hvis det er dyrt må du virkelig ha et stramt budsjett...

-Audun

roffe

0
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
audunth skrev:
Microplex selger blå lysdioder for 18 kr/stk...hvis det er dyrt må du virkelig ha et stramt budsjett...

Tjah... med en lysdiode for hver femte cm blir prisen 360 kr /meter. Jeg synes det er ganske mye, men det kommer jo an på hvor mange meter man skal dekke, og hvilket budsjett man har. I tillegg kommer elektronikk, ledninger og monteringsmateriell. Kan fort bli noen tusen.

Ser forresten at ELFA har blå lysdioder til 450,- kr. for 100 stk. Det begynner å hjelpe. :D Så får den som vil lodde 100 lysdioder...

27 Jul 2003
409
0
0
Hvis du snakker med microplex og skal bestille lysdioder for 7200kr (hvis du skal ha 20m) så tror jeg nok de kan være behjelpelig med noen rabatter.

Brødrene bak Microplex er greie og service instilte karer, så jeg vil anbefale deg å sende en e-post og forhøre deg.

Zamot

0
27 Mar 2003
2.508
0
36
Clas Ohlson har en lyskjede med små micropærer som lyser blått. Ser ut som små dioder, men det er "vanlige" pærer som er veldig små.
Art. nr: 32-3589, pris 249,-

"Partyslynge med 120 micropærer i effektfullt og vakkert blått skinn. Dekorer festbordet, inneplanter, hyller, vegger etc. Parallellkoblet slynge (slukker en pære berører ikke dette de øvrige). Micropærer med ekstra lang levetid (ikke utskiftbare). Pæreavstand 9 cm. Lengde 9 m, nettkabel 8 m. Leveres med 24V transformator."