Bein bygger kjellerkino - skap & kabling

Bein

Medlem
28 Des 2005
518
0
0
Da nærmer det seg byggestart igjen etter en selvpålagt pause igjennom hele sommeren. Får håpe jeg får gjort endel nå i høst hvis ikke all fritid går til familietid eller jakt :)

Nytt vindu er kjøpt inn, planen er å få skåret ut plass i løpet av neste uke, setter dog bort den jobben..

Valget falt på et 100cmx120cm vindu med åpning oppe og sideveis, burde holde i massevis som rømningsvei :)

attachment.php

Vedlegg

• DSC01215.JPG
    DSC01215.JPG
    147,8 KB · Sett: 93

Stylus

Medlem
22 Aug 2008
3.205
0
0
Imponerende innsats her!
Blir helt sikkert en glimrende kino du får mye moro med :) Sensommeren er en fin tid å sette inn støt for å få ting ferdig til filmsesongen setter inn :mrgreen:

Bein

Medlem
28 Des 2005
518
0
0
Da har vinduet kommet på plass, og jeg må finne en løsning på et lite fuktproblem som har oppstått før jeg kan begynne på veggene.

Det som skjer er at på noen få steder på ene veggen, så trenger regnvannet igjennom understøpene pga at jeg selvfølgelig ikke har grunnmursplast på yttersiden av understøpet mitt. Jeg håper jeg slipper å grave opp utsiden, da grunnvann ikke virker som et problem, men denne regnfylte sommeren viser tydelig på noen få av understøpene at vannet trekker igjennom.

Når jeg støpte gulvet passet jeg på å trekke fuktsperren godt opp på veggen. Ide´en min var å trekke fuktsperren opp over understøpet, feste denne med en lekt som jeg fuger/tetter i overkant, men den plan at eventuelt gjennomtrengende vann vil renne nedover bak fuktsperren og under gulvet.

Problemet er at jeg ikke vet 100% sikkert at dette er en god løsning over tid.
Vil fukten over tid trekke oppover bak veggen og skape et fuktig miljø ?
Burde jeg bruke knatreplast på insiden også ?
Må jeg grave opp og legge plast på understøpet? ( vil VIRKELIG ikke dette)

Dette er et problem jeg ønsker alle mulige tips og tanker rundt!
Kjedelig å måtte rive alt om 10 år :)

Legger vel ligg bilder av problemet, og bilder av hvordan det vil se ut med plasten hevet over understøpet.
Understøpet under vinduet har ikke et fukt problem!, ser bare sånn ut etter at jeg hadde besøk av en med diamantsliper og mye vann :)

Det som er merkelig her er at støpene ved siden av er knusttørre. Kunne dette vannet kommer igjennom på.
attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Vedlegg

• DSC01217.JPG
    DSC01217.JPG
    173,8 KB · Sett: 110
  • DSC01218.JPG
    DSC01218.JPG
    190,1 KB · Sett: 91
  • DSC01219.JPG
    DSC01219.JPG
    167 KB · Sett: 138
  • DSC01227.JPG
    DSC01227.JPG
    165,5 KB · Sett: 115
  • DSC01228.JPG
    DSC01228.JPG
    169,2 KB · Sett: 102

Bein

Medlem
28 Des 2005
518
0
0
Ingen kloke hoder som har noen innspill/erfaringer på fuktproblemet mitt ? :???:

Stylus

Medlem
22 Aug 2008
3.205
0
0
Bein skrev:
Ingen kloke hoder som har noen innspill/erfaringer på fuktproblemet mitt ? :???:

Skulle gjerne hjulpet deg, men har dessverre ingen stor innsikt i disse tingene. Håper du får bukt med problemet og slipper noe større jobber med det! Du har virkelig stått på mye allerede :)

Bein

Medlem
28 Des 2005
518
0
0
Da var en tung beslutning tatt.

Jeg finner ingen annen løsning på fuktproblemene enn å legge helt ny drenering.. :(

Dvs, min splitter nye plen blir slagmark igjen, jeg må rive ca 20kvm med veranda så gravemaskinen kommer til + at jeg må lage en kum i hagen slik at jeg kan ha kontroll på grunnvannet og mulighet grunnvannspumpe om nødvendig.

Det positive med denne beslutningen er at jeg får en fullgod løsning på fuktproblemene og jeg kan isolere veggen utvendig når jeg legger ny drenering. Jeg vil også vite istendenfor å tro at det er fuktfritt..

Det negative er at jeg er fullstendig demotivert og driiiita lei hele kjeller, vurderte faktisk å fylle opp med isolasjon og støpe opp nytt gulv på gammelt nivå. Jeg må legge ny plen igjen neste år.... Og prislappen blir sikkert ihvertfall -> 30k++ :evil: :evil: :evil:

Hybris

Medlem
24 Okt 2003
10.982
5
38
Det var mye jobb for en stakkars kino ja. Enden på visa blir vel at konemor finner ut at med ny baby blir det for lite plass, også må dere flytte ;)

All honnør til god innsats så langt hvertfall, kjipt med fuktproblemene. :( Lykke til uansett hva det blir til, blir interessant å følge med videre!

kawasakizzr

Medlem
21 Okt 2009
93
0
0
Føler virkelig med deg. Jeg opplevde nøyaktig det samme som deg, med at understøpene mine ble fuktige, og således at det tilogmed trakk seg noen få cm ut på gulvet. Det er ikke tvil om at det mest fornuftige og ideelle løsningen for vår del også hadde vært å lage en helt ny drenering, men da økonomien vår ikke tillater det i år, så tok vi kontakt med byggningsingeniøren i kommunen vår.

Han kom på befaring og sa at dette var så lite at dette vil ikke utvikle seg noe så lenge vi har en jevn undervarme. Og vi har jo lagt varmekabler så vi satset på at dette ville årne seg. Har forøvrig brukt stålstendere, så funkten har ikke noe å sette seg i.

Hadde også en takstmann på besøk så sent som i dag tidlig, og jeg ba han måle ekstra nøye etter fukt i kjelleren, og han fant absolutt ingen ting.

Dreneringen på huset vårt er forresten 15 år.

kawasakizzr

Medlem
21 Okt 2009
93
0
0
Hybris skrev:
Det var mye jobb for en stakkars kino ja. Enden på visa blir vel at konemor finner ut at med ny baby blir det for lite plass, også må dere flytte ;)

Akkurat dette er det som har skjedd meg :-? Hadde hatt plass til babyen i huset, men kona takler ikke våre innpåslitne naboer lengere :cry:

Bein

Medlem
28 Des 2005
518
0
0
kawasakizzr skrev:
Akkurat dette er det som har skjedd meg :-? Hadde hatt plass til babyen i huset, men kona takler ikke våre innpåslitne naboer lengere :cry:

???. Er vel ikke dette huset du skal flytte fra? Som du har lagt så mye jobb i ??

Jeg legger ned flytteveto hos meg på en god stund ihvertfall :)

kawasakizzr

Medlem
21 Okt 2009
93
0
0
Bein skrev:
???. Er vel ikke dette huset du skal flytte fra? Som du har lagt så mye jobb i ??

Jeg legger ned flytteveto hos meg på en god stund ihvertfall :)

Joda, dette huset :/ så sant taksten blir akseptabel da. Eller huset til naboen brenner opp. :twisted:

tols1

Medlem
2 Jan 2006
16.663
1
0
Huffda, dette var kjedelig Bein. Nå skal det jo også sies at det har vært en usedvanlig fuktig sommer, her hos oss hvertfall. Bakken er fullstendig mettet med vann, jeg kjenner folk som bor langt oppe i en skråning som aldri har antydning til fukt, men nå står det nesten vann på gulvet.

Håper du klarer å holde flyttespøkelse unna noen år da hvertfall.

Anderz

Medlem
22 Mar 2010
39
0
0
leste gjennom byggetråden, og må bare si det er imponerende arbeid du har lagt ned, å ganske uheldig at det er blitt fuktig. det er vel som du sier den beste løsningen med ny drenering. har ikke hørt om noe quickfix på det.
starta på min kino i går kvel, og er glad jeg ikke skal opp med gulvet.
hadde aldri aldri klart å samle nok motivasjon til det prosjekte du har holdt på med.

Bein

Medlem
28 Des 2005
518
0
0
Anderz skrev:
hadde aldri aldri klart å samle nok motivasjon til det prosjekte du har holdt på med.

Hadde jeg vist omfanget før jeg begynte så hadde jeg nok aldri senket gulvet heller, men om 2-3 år og jeg sitter i kjellern og ser en film, så er jeg sikkert glad for at jeg hadde en relativt naiv forestilling av hvordan dette ville arte seg når jeg startet :)

runethechamp

Medlem
22 Okt 2008
468
0
0
Hadde jeg sett innlegget om fuktproblemene dine tidligere skulle jeg svart. Jeg har ingen praktisk erfaring med dette selv, men jeg har lest hundrevis av sider om emnet da jeg har planer om å lage en kjeller selv.

Jeg husker i farten ikke om du har drenering i det hele tatt, men med å senke kjelleren skaper du uansett et problem med å enten ha et gulv som er lavere enn dreneringen din, mangel på grunnmursplater nederst på veggen, mangel på kapillærbrytende underlag til understøpet ditt, eller alle disse. Siden betong er porøst er det veldig lurt at du tar dette fra utsiden da fuktigheten du nå ser ville vandret opp veggen og resultatet aldri ville blitt bra. Siden dette skjedde om sommeren blir det sikkert verre om høsten/vinteren/våren også.

Ideelt sett skulle du hatt et kapillærbrytende lag under understøpet ditt, men det er nok for set. Pass derfor på at dreneringen ligger lavt nok (tror forskriftene i Norge sier 200 mm fra bunnen av drensledningen til toppen av gulvet, på høyeste punkt til drensledningen), men jeg ville nok passet på at du har vertikal avstand mellom drensledningen og understøpet. Sørg også for at drensledningen ikke ligger for nærme understøpet eller den gamle kjellerveggen i horisontal retning så du unngår at vekten av huset ikke blir overført til området der drensledningen ligger.

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på.

Bein

Medlem
28 Des 2005
518
0
0
Da har jeg hadde besøk av Fuktspesialisten som selger EPS fuktfjerning.

Han mente at dette var en enkel jobb for dem å fikse opp i... Og da betaler jeg ikke før det fungerer..

Produktet virker genialt, men så var det prisen da... 45k + moms skulle han ha...

Men, jeg ser ingen annen løsning. Grave opp tar mye tid, nye hagen går til *******, Verandaen går til *******... og prisen blir nesten det samme.. og jeg har fortsatt usikkerheten om det vil bli 100%...

Så jeg får nok ofre pengene som var satt av til PJ og lerret....... :cry: :cry:

tols1

Medlem
2 Jan 2006
16.663
1
0
Har stor forståelse for at det frister å prøve EPS-systemet. Bare den demotiverende faktoren ved å måtte ta ned terrassen og grave opp plenen høres ut som grunn god nok til å investere noen sure kroner. Å grave opp er jo heller ikke gratis... Dessuten kan man faktisk ha mye filmmoro for noen tusenlapper i brukt utstyr også, selv om det ikke blir optimalt ;)

Bein

Medlem
28 Des 2005
518
0
0
Jeg har lest meg litt opp på dette og har sett at det finnes kritiske røster.
Men mye positivt også (feks byggforsk har hatt en test prosjekt i 6 år i et bygg som har kjeller under grunnvannnivået, som har vært positivt).

På befaringen igår mente han heller ikke at jeg hadde et "stort" problem. Og dette ville de lett kunne fikse opp i, selvfølgelig ønsker han å selge sitt produkt, men som han sier.
"Fungerer dette ikke tilfredsstillende innen 4-5 uker så skrur de det ned igjen kostnadsfritt."
En annen ting er at jeg også får montert strøm i innerveggene ( som jeg ikke ville fått noen løsning på ved drenering).

Så jeg føler at jeg ikke har spesielt mye å tape på å prøve ut denne løsningen, bortsett fra 45k + moms :wink:

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.061
24
38
43
Jeg synes også EPS er en interessant løsning, men jeg trodde ikke det var så dyrt som nevnt her..... Uansett, for din del så later det til å være den enkleste løsningen.

Bein skrev:
Da har jeg hadde besøk av Fuktspesialisten som selger EPS fuktfjerning.

Han mente at dette var en enkel jobb for dem å fikse opp i... Og da betaler jeg ikke før det fungerer..

Produktet virker genialt, men så var det prisen da... 45k + moms skulle han ha...

Men, jeg ser ingen annen løsning. Grave opp tar mye tid, nye hagen går til *******, Verandaen går til *******... og prisen blir nesten det samme.. og jeg har fortsatt usikkerheten om det vil bli 100%...

Så jeg får nok ofre pengene som var satt av til PJ og lerret....... :cry: :cry: