BEF's kompromissløse hjemmekino - Snart klar..., post 7400 -

BEF

0
25 Des 2005
11.681
1.132
113
50
Asker
Det har vært stiler hos meg lenge. I disse isolasjons tider må man jo finne på noe gøy.

Bygget sist vår det som skal bli surround kanaler til mitt nye oppsett, men aldri fått ut fingeren og testet dem. Koblet dem opp igår og har kost meg med DSP idag. Må si jeg er meget imponert over disse "små" 16cm koaksial elementene fra SEAS, C16N001/F. Jeg bruker Hypex FA252 som forsterker med digital inn via optisk rett fra PCen.

Jeg har delt dem på 2500Hz og jobbet endel med resonansen både mellomtone og diskanten har rundt delefrekvensen. Dette gav en helt annen ro i lydbilde, samt masser av detaljer som kom fram. Har å lagt et lite løft på bassen fra 250Hz og nedover for å hente litt mer fylde.

Er sikkert flere som lurer på hvorfor jeg ikke er blitt ferdig med kinoen, svaret er enkelt. Jeg sliter litt med litt utfasing i bassen, noe som gjør at jeg mister både smekk og fylden i bassen. Jeg har testet endel, men ikke kommet helt i mål. Så inntil jeg har funnet løsningen på det,står det stille med fullføringen av kinoen.

Litt bilder og måling av koaksialene.

IMG_2157.jpg

IMG_2158.jpg

IMG_2160.jpg

IMG_2164.jpg

IMG_2156.jpg
220320-3.jpg

BEF

0
25 Des 2005
11.681
1.132
113
50
Asker
Må komme meg videre med kino prosjektet mitt og enkleste måte å få det til på er ny projektor.

Var innom AVshop i uken som var og kjøpte Epson EH-TW9400. Dette er et fint kompromiss for min nye kino, jeg har kort kasteavstand og ønsker så stort bilde som mulig og jeg ønsker samtidig så godt bilde som mulig. Drømmen var en JVC DLA-N5 eller N7, men med disse ville jeg fått rundt 15-20cm mindre bredde på bilde. Det var helt uaktuelt, så da fikk kvantitet gå foran kvalitet!

Noen bilder fra utpakkingen,

IMG_2307.jpg

IMG_2308.jpg

IMG_2309.jpg
IMG_2311.jpg
IMG_2312.jpg

Saarg

0
3 Apr 2007
723
52
28
Regner med du skal kjøre digitalt ut fra Storm til Hypex'ene. Hvordan har du laget til/tenkt overgang fra RJ45 til XLR?
En kort cat6 kabel med over gang til xlr og vanlig 110 ohms kabel videre eller cat6 til Hypex?

BEF

0
25 Des 2005
11.681
1.132
113
50
Asker
Ja jeg skal kjøre digitalt ut av Stormen og inn på Hypex forsterkerne. Jeg har ikke koblet dette opp ennå. Tanken jeg har her er å lage meg et patch panel med RJ45, signal inn fra Stormen, så krysskoble kanalene på patch panelet til de forskjellige kanalene og bruke cat5 kabel ut med XLR i slutt enden. Dermed kan jeg lage like kabler til alle kanalene og bare kryss koble på patch panelet.

• Like
Reactions: T2000 and Saarg

BEF

0
25 Des 2005
11.681
1.132
113
50
Asker
Etter endel testing av lyd har jeg funnet ut jeg snur rommet 180 grader i forhold til første plan. Under testingen så jeg at jeg fikk lite respons under 60Hz fra senter, så da gjør jeg om på senterkanalen og bygger heller lukket kabinett til den. Da vil jeg også kunne få den slankere, slik at den ikke bygger så mye i dybden.

Her er noen bilder av bygging av ny senter, den er bygget slik at jeg integrerer forsterker modulen nede i ene hjørne. Kabinettet er 108 cm høyt, 43,5 cm bredt og 15,5 cm dypt. Kabinettet vil fylles med dempemateriale.

IMG_2288.jpg

IMG_2291.jpg

IMG_2292.jpg

IMG_2294.jpg

IMG_2295.jpg

6 Jul 2011
219
33
28
Spennende med oppfølging her! Synd med utfordringene du har hatt, men er det noen som kan finne løsninger på dette så må det vel være deg:) Av nysgjerrighet så lurer jeg på hva som endres med å snu rommet 180 grader. Av bildene ser det ut som et rektangulært rom? Eller er det noe asymmetrisk som spiller inn?

Saarg

0
3 Apr 2007
723
52
28
Ja det høres ut som en bedre ide enn det jeg tenkte. Har patchpanel og keystone moduler liggende, så da har jeg en plan når jeg får Hypex'ene :)

BEF

0
25 Des 2005
11.681
1.132
113
50
Asker
Dreiningen av rommet er ikke bare en dreining, men også en mulighet for å gjøre andre justeringer. Jeg skal dempe ned hele den nye frontveggen, noe jeg ikke hadde mulighet til for med min første tanke med bruk av Ivar reoler fra IKEA. I tillegg får jeg bedre diffusering på bakveggen, med at reolen har endel ting stående i hyllene.

BEF

0
25 Des 2005
11.681
1.132
113
50
Asker
Da er ny senter ferdig og oppe for testing :)

Gjort testing med sub, så jeg kan høre hvordan overgangen er. Beste resultatet blir nok å la den gå ned til 80Hz, har å gjort litt A/B-testing av om det fungerer best som 2,5-veis eller 2-veis. Har nok konkludert med at 2-veis med litt EQ der jeg demper mellomtone fra ca 400Hz til delefrekvens på 1500Hz. Dette gir en meget åpen, klar og detaljert lydbilde.

IMG_2306.jpg

BEF

0
25 Des 2005
11.681
1.132
113
50
Asker
Da begynner ting å komme på plass, har lyd nå i rommet, gledens dag :)

Jeg har dempet frontveggen der lerretet skal henge. Rommet under senter er det ennå ikke gjort noe med, har noen tanker om å muligens bygge om subbene slik at de kan stå under lerretet i hele bredden. Tiden får vise, samt hva jeg klarer å justere meg til. Nå er subbene satt på siden, med elementet inn mot midten av rommet.

Surround kanalene har jeg laget enkle stativ til, med litt vinkel inn mot lytte posisjon.

Noen bilder av hvordan ting ser ut nå,

IMG_2361.jpg

IMG_2364.jpg

IMG_2366.jpg

IMG_2362.jpg

IMG_2363.jpg

6 Jul 2011
219
33
28
Ser veldig bra ut:) Milepæl dette!

Har du lyd i alle syv kanaler (+sub). Hva er førsteinntrykket? Er det Knauf Isolasjon du bruker? Tenker du dekke dette med høyttalerstoff der du ikke skal ha lerret?

Sist redigert:

BEF

0
25 Des 2005
11.681
1.132
113
50
Asker
Ser veldig bra ut:) Milepæl dette!

Har du lyd i alle syv kanaler (+sub). Hva er førsteinntrykket? Er det Knauf Isolasjon du bruker? Tenker du dekke dette med høyttalerstoff der du ikke skal ha lerret?

Ja lyd i alle kanaler. Første inntrykket er meget bra, men skal justere det om ikveld eller imorgen. Det er kommet en ny SW versjon til min StormAudio prosessor som den skal installeres og rekalibrere.

Litt om første inntrykket, lyden er stor, ekstremt detaljert og meget god surround effekt. Uten at Atoms kanalene er på plass er det lyder over meg som jeg aldri har opplevd før på noen av test sporene jeg bruker. Det som er negativt er rommet, jeg sliter med noen romnoder, så mangler litt energi i området 90-120Hz, så mangler litt smekk i det området. Detaljene er der, men ikke så mye energi som jeg ønsker.

Isolasjonen er Knauf, vil komme rammer foran som skal trekkes med sort dekomolton.

BEF

0
25 Des 2005
11.681
1.132
113
50
Asker
Har vært stille her i tråden, men det har skjedd litt.

Jeg har jobbet med akustikken i rommet. Dessverre har jeg ikke lagret målinger fra før jeg startet akustikk arbeidet til nå, men mye har å gått med kun hjelp av ørene. Jeg har fått roet ned toppen jeg hadde rundt 43Hz og jevnet ut bass responsen, så nå begynner den å sitte, men ikke helt fornøyd. Når det er sagt så vi film igår kveld og da var det slik at vi begge her hjemme hoppet godt til i sofaen flere ganger av lyden som traff oss. Veldig gøy å kjenne smilet kommer når man ser film igjen, er over 4 år siden sist nå....

Det jeg har gjort er å bygge to store absorbenter over sitte posisjonen med 5 cm akustikk plater, totalt er disse på 122x188cm, ligger 3 akustikk plater i hver. Så har jeg lagt 30 cm isolasjon med 25 cm tykkelse på øverste hylle bak i rommet. Jeg har gjort et og et tiltak, slik at jeg kan evaluere etterhvert resultatet på det jeg gjør. Slik har jeg kontroll på hva som hjelper for hva.

Jeg har å bygget nye kabinetter til subbene, de nye kabinettene er 51x51x51 cm og jeg bruker litt DSP i bunnen for å gi dem et lite løft. De spiller nå mye strammere og tøffere, med flott trykk fra 15-16Hz og opp til 120Hz.

Det som står for tur nå er å lage finish på frontveggen og ramme rundt lerretet og jeg skal prøve ennå litt mer demping på bakveggen.

Noen bilder av oppsettet slik det ser ut nå,

IMG_2521.jpg

IMG_2516.jpg

IMG_2519.jpg

IMG_2523.jpg

IMG_2526.jpg

20 Nov 2008
13.877
84
48
Kjekt å se at det skjer ting Ser jo ut til å bli et riktig hyggelig kinorom dette. Dipper det blir å spille rimelig rått når du får alt på stell etterhvert

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like
Reactions: BEF

balko

0
3 Jun 2004
732
131
43
Vestfold
avforum.no
Fortsatt gøy å følge med på din vei til nirvana

Har et lite spm vedrørende subkasser. Har tenkt å kjøpe dayton 12 eller 15 tommere, som jeg skal lage lukket kasse til. Er det bare å lage en kvadratisk kasse som subwooferen går så vidt innenfor rammen? Eller må det mer utregning til?

BEF

0
25 Des 2005
11.681
1.132
113
50
Asker
Takk for det og hyggelig du følger med.

Angående kabinett så er svaret ja og nei, man må sjekke litt hvordan responsen er fra elementet før man gjør det.

24 Apr 2003
2.505
19
38
Gøy med oppdatering BEF, tror det blir bra. Hvordan er kapasiteten på surround/atmos kanalene dine? Kan du trykke godt på med dem?

• Like
Reactions: BEF