BEF's kompromissløse hjemmekino - Snart klar..., post 7400 -

30 Apr 2010
360
4
18
Oslo
Man mister både munn og mele når man ser din kreativitet og utførelse, Bjørn Erik :)

Imponerende.
Håper på en tur når ting begynner å spille :)

BEF

0
25 Des 2005
11.682
1.137
113
50
Asker
Se det ja - det begynner å nærme seg noe nå
Ikke så altfor lenge til det begynner å trille ut noen toner nå - blir nok spennende ja

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tusen takk, vil ta litt tid før alt står ferdig, men det kommer litt etter litt, er veldig gøy :)

• Like
Reactions: Torolan

BEF

0
25 Des 2005
11.682
1.137
113
50
Asker
Man mister både munn og mele når man ser din kreativitet og utførelse, Bjørn Erik :)

Imponerende.
Håper på en tur når ting begynner å spille :)
Tusen takk for hyggelige og store ord!!

Du er hjertelig velkommen på besøk når ting står ferdig for demo.

BEF

0
25 Des 2005
11.682
1.137
113
50
Asker
Har limt endel de siste dagene og den siste høyttaleren er nå ferdig limt. Den skal stå i press noen timer nå før jeg skal frese ut og tilpasse bunn platen.

IMG_0692.jpg

IMG_0689.jpg

IMG_0690.jpg

IMG_0691.jpg

BEF

0
25 Des 2005
11.682
1.137
113
50
Asker
Da er bunn platen montert og begge frontene er blitt pusset.

Jeg har brukt båndsliper for pussingen, startet på 80, så over på 120 til 180 og til slutt 240. Det har gitt en meget jevn og fin overflate. Vasket over dem og fått beiset dem første strøk.

Noen bilder av liming av bunn platen,

IMG_0696.jpg

IMG_0697.jpg

Begge frontene ferdig pusset og klar for lakk,

IMG_0699.jpg

IMG_0700.jpg

IMG_0701.jpg

IMG_0703.jpg

IMG_0706.jpg

Første strøk med beis,

IMG_0707.jpg

IMG_0708.jpg

IMG_0709.jpg

Her er beisen som blir brukt,

Product-3L_Lady_PureNature_tcm21-39637.jpg

16 Okt 2007
1.260
0
36
Virkelig imponerende - både kunnskapen og utførelsen. Solide greier!

Et spørsmål. Jeg har en kjemmekino som dessverre er litt mindre enn jeg skulle ønske - ikke en sjelden sak, sikkert. Sofaen står inntil bakvegg og jeg har per i dag et par Klipsch RS52 MK1 der. I front har jeg en konstruksjon du nok kjenner til, inConcert (Mega)Miles, med 12" AE mellomtone og et ekstra 15" Beyma på topp. Vakker lyd som står bak en falsk vegg og AT lerret.

Så - bakhøyttalere. RS52 er litt mørke i lyden og det skjærer litt i ørene, spesielt når stemmer flytter seg i lydbildet.

Bakhøyttalerne dine virker jo veldig spennende, men jeg mistenker at jeg trenger noen som er vinklet nedover, siden både bakhøyttalerne og sidehøyttalerne jeg ønsker meg vil, med unntak på høyre side, stå helt inntil sofaen.

Jeg tenkte at utgangspunktet ditt - men med vinkling av frontplaten 45 grader nedover kunne vært en idé. Høres det bak mål ut?

BEF

0
25 Des 2005
11.682
1.137
113
50
Asker
Virkelig imponerende - både kunnskapen og utførelsen. Solide greier!

Et spørsmål. Jeg har en kjemmekino som dessverre er litt mindre enn jeg skulle ønske - ikke en sjelden sak, sikkert. Sofaen står inntil bakvegg og jeg har per i dag et par Klipsch RS52 MK1 der. I front har jeg en konstruksjon du nok kjenner til, inConcert (Mega)Miles, med 12" AE mellomtone og et ekstra 15" Beyma på topp. Vakker lyd som står bak en falsk vegg og AT lerret.

Så - bakhøyttalere. RS52 er litt mørke i lyden og det skjærer litt i ørene, spesielt når stemmer flytter seg i lydbildet.

Bakhøyttalerne dine virker jo veldig spennende, men jeg mistenker at jeg trenger noen som er vinklet nedover, siden både bakhøyttalerne og sidehøyttalerne jeg ønsker meg vil, med unntak på høyre side, stå helt inntil sofaen.

Jeg tenkte at utgangspunktet ditt - men med vinkling av frontplaten 45 grader nedover kunne vært en idé. Høres det bak mål ut?

Hei, beklager jeg ikke er rask til å svare... Seas elementene jeg bruker fungerer meget godt som surround. Matchen du ønsker er ikke helt enkel, da du har fronter som er meget dynamiske og tåler ekstreme lydnivåer. Er det slik at du spiller moderat og kan dele surrounden på 60-80Hz vil disse kunne fungere meget godt. Et annet alternativ er å bygge surrounf med Beyma sin 8" koaksial. Jeg laget en prototype på disse som jeg skulle bruke som atmos. Er oppsett som bruker disse idag som surround og atmos og det fungerer ekstremt bra! Her er link til hvor det prosjektet startet, LINK .

BEF

0
25 Des 2005
11.682
1.137
113
50
Asker
åssen går det i kinoen her da BEF?:)

Hatt litt ferie og hatt mye jobb med reise i det siste. Kabinettene ble gjort ferdig og beiset før ferie, så de skulle være klare til jeg kom hjem....

Har støtt på en liten klima krise..... Kabinettene ble tatt inn fra garasjen og til nytt rom tirsdag for å gjøre klar for montering.... Idag når jeg skal starte ser jeg at kabinettet har slått seg og har fått noen solide sprekker. Kabinettene har vært litt for rå med å stått i garasjen, så når de kommer inn i varmt og tørt rom slår de seg :cry: Jeg skal monterer de ferdig, se om de lekker luft, gjør de det så tetter jeg midlertidig og må nok bygge nye kabinetter.... Kjenner på selve kabinettet at det er litt "bølget" og ikke helt slette som de var da de ble tatt inn i "varmen".... Livet som DIY person i et nøtteskall 🤣

IMG_0977.jpg

IMG_0978.jpg

IMG_0979.jpg

BEF

0
25 Des 2005
11.682
1.137
113
50
Asker
Da er har det vært lyd på oppsettet, kabinettene er tette, heldig vis! Fått lyttet litt til oppsettet nå i ettermiddag. Jeg har bare lagt inn enkle delingskurver og satt nivået helt likt på alle kanaler i DSP'en. Eneste målingen jeg har gjort er å sjekke nivået på kanalene.

Jeg er meget imponert over første inntrykket, ekstremt lekent og oppløst. Dynamikken er meget så bra og vil bli ennå bedre når jeg får digital kile, kilden nå er PCen.

Neste steg er å starte med målinger, for å se hvor "ille" frekvens kurven er :)

20 Nov 2008
13.877
84
48
Så bra at dem var tette da
Og når førsteinntrykket er såpass bra , så må vel dette ha potensiale til å bli MEGET bra tenker jeg

Sent from my iPhone using Tapatalk

11 Jan 2007
6.038
61
48
Hatt litt ferie og hatt mye jobb med reise i det siste. Kabinettene ble gjort ferdig og beiset før ferie, så de skulle være klare til jeg kom hjem....

Har støtt på en liten klima krise..... Kabinettene ble tatt inn fra garasjen og til nytt rom tirsdag for å gjøre klar for montering.... Idag når jeg skal starte ser jeg at kabinettet har slått seg og har fått noen solide sprekker. Kabinettene har vært litt for rå med å stått i garasjen, så når de kommer inn i varmt og tørt rom slår de seg :cry: Jeg skal monterer de ferdig, se om de lekker luft, gjør de det så tetter jeg midlertidig og må nok bygge nye kabinetter.... Kjenner på selve kabinettet at det er litt "bølget" og ikke helt slette som de var da de ble tatt inn i "varmen".... Livet som DIY person i et nøtteskall 🤣

Vis vedlegget 241569

Vis vedlegget 241570

Vis vedlegget 241571
argh! så jækla kjedelig! Men som jeg leser her så er de tette, og da bør det vel gå greit å pusse ned det som har bula opp, å beise igjen? Lekre høyttalere uansett da! og vil tro disse har potensiale til å spille meget kontant og detaljert ja!

BEF

0
25 Des 2005
11.682
1.137
113
50
Asker
Beklager det har vært stille herfra i det siste, ingen krise har skjedd, kun litt for mye jobbing og reising. Dermed har det blitt gjort lite her hjemme, den tiden jeg har hatt hjemme har jeg brukt til å spille musikk. Jeg har ikke tunet noe særlig på høyttalerne, mer prøvd ut litt forskjellige plasseringer for å se hvordan det har påvirket lyden.

Slik ser kurvet ut for høyttalerne, ikke noe glatting

011219.jpg

Her er det heller ikke noe eq brukt. Det som ligge rinne på DSP nå er deling, 350Hz ca 24db/okt på de to nedre 18cm, 1800Hz ca 24db/okt på de to øvre 18cm og 1900Hz 24db/okt på diskant, her har jeg lagt inn en liten eq for å ta bort en resonans på ca 1300Hz.

Så litt lek med eq skal nok enkelt rydde opp i den bakken som går opp til 45Hz, jevne den ut litt.

Sist redigert:

BEF

0
25 Des 2005
11.682
1.137
113
50
Asker
Endelig er dagen kommet :) Ny boks i huset, ny prosessoren fra StorAudio er kommet, var å hentet den onsdag på AVshop, men ikke hatt tid før i ettermiddag til å pakke den ut. Det er en StormAudio ISP 3D.32 Elite med digital ut jeg har kjøpt, Link til AVshop og StormAudio.

Noen bilder av utpakkingen:

IMG_1213.jpg

IMG_1214.jpg

IMG_1215.jpg

IMG_1216.jpg

IMG_1217.jpg

IMG_1218.jpg

Oppsette av StormAudio prosessoren var overraskende lett, følger man deres enkel bruksanvisning er du oppe å kjører på 1-2-3 eller ca 3-4 minutter...

IMG_1220.jpg

Hele prosessoren styres via web grensesnitt og er meget oversiktlig og lett å forstå. Jeg har koblet den opp med analoge utganger nå bare for å teste. Første inntrykket uten noe justeringer var meget god. Jeg hadde da inne de få justeringene jeg hadde gjort på DSPen i Hypex forsterkerne. Jeg justerte så Hypex forsterkerne helt nøytrale uten noen Eq filter, kun delefilter.

08-12-2019 23-44-43.jpg

Ved oppsett av Dirac laster man ned Dirac sin app og går da direkte fra prosessoren og over i Dirac for å gjøre målinger og sette opp kurver. Jeg har fått gjort noen målinger og lekt med litt med den. Resultatet så langt er meget imponerende, så med litt jobbing med plasseringer og litt små justeringer på target kurven til Dirac skal nok dette bli meget så bra til slutt. Det er også noen små topper jeg tenker jeg skal plukke bort med DSPen i Hypex forsterkerne.

Dirac grensesnittet til Storm,

08-12-2019 23-51-01.jpg

Målt kurve etterpå med REW,

081219 Måling dirac.jpg

Inntrykket etter måling er meget godt, lydbilde er stort og luftig, masser av detaljer og føler ikke noe form for komprimering av lyden. Det enste negative og som jeg må jobbe med er litt mer skrå kurve fra bassen og mot mellomtone/diskant, det blir litt "flatt" og kjedelig. Det som imponerer meg mest nå er det trykket de 4 SEAS 18cm klarer å gi, jeg svaner virkelig ikke sub når jeg har lyttet nå i kveld. Men jeg vet jo at en sub vil kunne gi meg endel mer fysisk bass kontra det jeg opplever slik oppsettet står idag.

16 Mar 2012
647
680
93
Gratulerer med heftig prosessor. Drømmen til mange av oss det der .
Ser ut som storm og dirac gjør en god opprydning i frekvens respons din. Går dypt disse høytalerne dine.😊

• Like
Reactions: BEF
31 Jan 2007
1.394
608
113
Godt nyttår BEF! Håper du snart er i land med kinoen din :) Det ser jo meget spennende ut og ikke minst Gratulerer med ny "kalkulator" til høyttaler prosesseringen.

• Like
Reactions: Saarg

BEF

0
25 Des 2005
11.682
1.137
113
50
Asker
Takker :)

Har dessverre vært syk i julen der tanken var å få lyd i alle kanaler her hjemme. Har fått kost meg noen timer med bare stereo lyd og er fornøyd så langt, men har noen ting jeg må få ryddet opp i :)

Har å bestemt lerret og projektor, det vil komme på plass engang i januar/februar, må bare finne noe tid i kalenderen.