Bassrefleks eller trykkammer

29 Jun 2010
237
0
0
Hei. Har begynt på et nytt høytaler prosjekt. Etter en del lesing her inne skjønner jeg at sjansen for å lykkes med et særdeles godt sluttprodukt er liten. Men det er gøy og lærerikt å holde på. Har tidligere bygget og modifisert x antall høytalere og mine venner og bekjente får et slørete blikk når jeg begnner å prate om høytalere. Akkurat som jeg blir når samtalen dreies i retning av golf.
Imidlertid går jeg på en del "smeller" i mine prosjekter og neste gang blir det nok et såkalt ferdig kit. Lydmessig er jeg svak for Mirage (store brede flate) M1?? og dipol høytaler lyd som f.eks elektrostater gjengir.Men så var det pengene da! :(
Det pågående prosjektet skal bestykkes med Tang Band W6-658I 6" Bass/mellomtone og Seas diskant H1280. 3/4. Bass/mellomtone har et bredt frekvensområde fra 45-10K hz. Diskanten har likeså meget bredt frekvensområde som strekker seg fra 2500 - 20 K hz. Satser på 1.ordens filter med dele frekvens ved 6 Khz.
Høytaler kassen er påbegynt og lages av kryssfiner med div.avstivere. kassens dimensjoner er : Bredde 25 cm, dybde 10 cm og høyde på 119 cm.
Dette skulle bli ca 21 liters kabinett innvendig minus avstivere og elementer.
Tenker å dele kassen i innvendig og benytte nedre del til ytterligere et rent 6.5 toms basselement.W6-1139SI .

Spørsmålet er om jeg skal bruke bassrefleks rør eller gå for lukket kabinett. Utav elementenes datablad og høytaler bygge boka er de laget for bassrefleks. Men vil de fungere i en lukket kasse? I mitt hode er dette den formen for kabinett som er lettest å få til å spille pent. I tillegg vil en bassrefleks løsning innbære 90 graders vinkel på bassrørene. Hvilken innvirkning har et slikt 90 graders bend?

Kabinettenes yttervegger er ferdige med utfresniger for bassmellomtone og diskant. Sub bass elementet skal jeg frese ut for idag.
Bilder og resultat av bygget kommer. 8) .

Må legge til at høytalerne skal stå helt inntil en mur vegg og WAF faktor må være meget høy. Derav kabinett målene.

:)

19 Aug 2010
6.827
0
0
Har et par av den seasdiskanten med metallmembran. Låter nydelig!

Ikke vær pessimistisk til dette, utfra mange tråder på forum som dette skulle man tro at apolloprosjektet var bare barnemat i forhold til å bygge et par høyttalere. Det er ikke vanskelig å konstruere sine egne høyttalere, som vil kunne konkurrere med ferdighøyttalere til flere ganger prisen, men det er selvfølgelig ingen grenser for hvor mye arbeid det kan legges i det heller, for å få utnyttet potensialet best mulig.

Jeg vil råde deg til å gå for kvassere deling da, 12 db/okt, og ved lavere frekvens. Rundt 3-4 khz. Diskanten har noe høyere følsomhet enn den bassen, så den kan det være lurt å dempe litt med en motstand

29 Jun 2010
237
0
0
bassrefleks eller trykkammer

Tok et par bilder. Jepp, diskanten skal nok dempes. Men dette er ikke en metall dome. Det er mulig at det finnes en annen utgave med dette. Diskanten som skal brukes er en silkdome. Skal eksperimentere litt med delefrekvensen. Noe mer enn 1. ordens filter er ikke aktuellt da jeg er allergisk mot delefilter. Selvfølgelig fordi jeg ikke er i stand til å konstruere et som fungerer perfekt. Har akurat ferdigstillt et par små høytalere med 4" fulltoner. Synes på mange måter de spillte best uten noen form for filtrering. Men med hjelp av mr. Øierås ble Baffelstepfilter, notchfilter og impedanse korreksjonsledd montert. De spiller meget pent nå men ikke med samme dynamikk. Nåvel. Tilbakelagt stadium. Så tilbake til spørsmålet. Hva synes folket er best? Trykkammer eller bassrefleks eller en kombinasjon av disse. Med midbass/mellomtone i trykkammer og dypbass med bassrefleks?

19 Aug 2010
6.827
0
0
Vanskelig å anbefale noe da jeg ikke kjenner de elementene. Men flere produsenter nå har delt kabinettet innvendig, som du foreslår, men har forskjellig dimensjonert bassreflexrør i hvert rom.

Ja, jeg vet at det er to forskjellige typer av de diskantene, en med tekstil og en med aluminium og gitter. Bortsett fra det er de like, og de spiller bra langt ned i frekvens.

Angående delefilter, så mener jeg at ethvert 12db/okt delefilter vil være bedre enn et 1.ordens. Bare regn etter de formlene du finner så er det lite som kan gå galt.
Jeg har også nettopp bygd et par tangband fulltoner, og jeg har ikke en gang vurdert å ha delefilter av noe slag i dem.

9 Apr 2007
1.555
0
0
Hva med å kjøre deling og korreksjon fra PC?

Sikkert enklere og bedre enn å sette sammen et ordinært delefilter.

19 Aug 2010
6.827
0
0
Ringradiatoren skrev:
Hva med å kjøre deling og korreksjon fra PC?

Sikkert enklere og bedre enn å sette sammen et ordinært delefilter.

Mener du at man skal være avhengig av å ha høyttalerne koblet på en pc for at det skal gå an å bruke det ?

spec2p

0
15 Jun 2011
38
0
0
viss du skal ha en bass som er 12" eller over så er det lurt å ha hull;) men viss du skal ha 10" , mindre eller ikke sub, så bør du helst gå for lukket ;)

25 Okt 2009
15.745
1
36
spec2p skrev:
viss du skal ha en bass som er 12" eller over så er det lurt å ha hull;) men viss du skal ha 10" , mindre eller ikke sub, så bør du helst gå for lukket ;)

Det er vel heller egenskapene til elementet som bestemmer hvilken kasse som passer best.

19 Aug 2010
6.827
0
0
spec2p skrev:

Tror du har misforstått et par ting. Hva er argumentasjonen bak dette?

29 Jun 2010
237
0
0
Test

412.JPG

spec2p

0
15 Jun 2011
38
0
0
Ostemannen skrev:
Det er vel heller egenskapene til elementet som bestemmer hvilken kasse som passer best.

Jaja, selfølgelig, men så er det det att ett mindre element har ikke så mye trykk som ett stort element, å derfor flytter mindre luft. jeg har i vertfall opplevd att mye av bass lyden blir borte, viss jeg har luft rør ut;)

ErikE

0
15 Aug 2008
573
0
16
bassrefleks mot trykkammer henger vel mer sammen med hvordan man liker lyden. Vil ikke et element i trykkammer kasse ha en jevnere basskurve, mens et element i et bassrefleks kabinett vil ha en noe mer ujevn bass kurve pga at den vil toppe seg der bass røret er tunet?
Dette vil jo være veldig hørbart om man gjør feil.

edit: trykkammer kasser er også mindre enn bassrefleks kasser på samme element... Slik har det i alle fall vært på de elementene jeg har brukt i bil.

9 Apr 2007
1.555
0
0
AV-Fallet skrev:
Mener du at man skal være avhengig av å ha høyttalerne koblet på en pc for at det skal gå an å bruke det ?
Ja det mener jeg, eller alternativt en boks ala Deqx.

Skulle jeg begynt med et DIY prosjekt tror jeg at jeg ville valgt en digital løsning.

25 Okt 2009
15.745
1
36
Ringradiatoren skrev:
Ja det mener jeg, eller alternativt en boks ala Deqx.

Skulle jeg begynt med et DIY prosjekt tror jeg at jeg ville valgt en digital løsning.

Jeg foretrekker Aktiv deling. Men har du ikke mulighet for å ha en ekstra boks, må du ha delefilter/forsterker med deling. Berry Ultradrive og DBX funker veldig bra. Da har du enormt mange muligheter.

Jaja, selfølgelig, men så er det det att ett mindre element har ikke så mye trykk som ett stort element, å derfor flytter mindre luft. jeg har i vertfall opplevd att mye av bass lyden blir borte, viss jeg har luft rør ut

Igjen så går dette på egenskapene til elementet som blir brukt. Har du et element som er godt egnet i trykkammer, så vil du ikke få samme lyden i en bassreflekskasse.

Generelt så har trykkammer høyere avrulling, mens med bassrefleks kan du "tune" lyden slik du vil (så lenge kassen og portene justeres). Trykkammerboksen vil være mindre, og plassbesparende.

Til TS:
Ville lastet ned "Winisd". Der kan du plotte inn elementet, så kan du se hvilken kasse du liker best. Det tar ikke så lang tid å sette seg inn i. Da kan du også se hvor lange porter du trenger etc.

29 Jun 2010
237
0
0
Takk !

Ostemannen skrev:
Jeg foretrekker Aktiv deling. Men har du ikke mulighet for å ha en ekstra boks, må du ha delefilter/forsterker med deling. Berry Ultradrive og DBX funker veldig bra. Da har du enormt mange muligheter.

Igjen så går dette på egenskapene til elementet som blir brukt. Har du et element som er godt egnet i trykkammer, så vil du ikke få samme lyden i en bassreflekskasse.

Generelt så har trykkammer høyere avrulling, mens med bassrefleks kan du "tune" lyden slik du vil (så lenge kassen og portene justeres). Trykkammerboksen vil være mindre, og plassbesparende.

Til TS:
Ville lastet ned "Winisd". Der kan du plotte inn elementet, så kan du se hvilken kasse du liker best. Det tar ikke så lang tid å sette seg inn i. Da kan du også se hvor lange porter du trenger etc.

Lastet ned Winid og jammen var det endel overaskelser på bakgrunn av beregnelser med dette programmet.
Tror jeg går for lukket kasse jeg.8) Kan seff. få endel dypere bass med bassrefleks men da må kabinettet dobles i størrelse og det er jeg IKKE interessert i.
Ettersom forsterkeren er utstyrt med EQ og egen sub bass utgangsforsterker på 2*100 w ser det lyst ut.

Delefilteret er et annet tema som jeg må komme tilbake til i en annen tråd.
snart ferdig med kabinetter med innvendige avstivere og skal prøvespille uten bakvegg for moro skyld en av dagene.8)