Barco 801s montering

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
Av: TomS (hentet fra gammelt forum)
Fersking

2 Innlegg Sendt - 01/12/2002 : 02:55:47
--------------------------------------------------------------------------------
Har nettopp fått meg min første CRT-prosjektor, en Barco 801s Grapphics. Etter å ha bært den opp i leiligheten i 5. etage, gjenstår det bare å få den montert. Satser på takmontering, det var med et takstativ. Ettersom prosjektoren er omlag 60 kg må stativet festes skikkelig. Taket er i betong, tenkte jeg skulle bruke ekspansjonsbolter. Vil anta at plugger med skruer ikke vil holde...Noen her på forumet som har erfaring med slik takmontering ? Må si jeg gruer meg litt til dette, har nesten vurdert å ringe Videosystemer og be de komme å montere. Benytter forøvrig Barco lens program for å beregne avstand til lerret.

Ser fram til at den er ferdig montert, regner med at det blir en "liten" oppgradering i forhold til min gamle Davis DLP prosjektor (Powerbeam 5).

Takker for svar !

TomS

Endret av - TomS on 12/01/2002 02:56:51

per72
Fersking

Norway
22 Innlegg Sendt - 01/12/2002 : 18:33:37
--------------------------------------------------------------------------------
Hei
Har en 708mm selv,og har en kamerat som eier en 801s. Vi monterte begge to selv,i taket. Var ikke noe stort problem. Pass på å få vinklet den noenlunde riktig i forhold til lerretet. Er lettere å få blidet riktig i fosforområdet da. Vi har "tretak" begge to,fikk laget noen skinner i 4 mm jern som vi skrudde fast i taket (drageren). Jeg laget rommet mitt slik at det skulle passe projektoren,men kameraten min skrudde fast 3 stk 2x4 i taket,som han så festet projektoren i.
Ang. skruer vet jeg ikke helt,men du får sikkert greie på det i en jernhandel om hva som er best.

Per

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 01/12/2002 : 19:35:01
Hei

Jeg har skrudd fast mine Barcoer (701/808) i flere tvilsomme bjelker, og det har holdt bra allikevel. Ta testen, heng deg og dra deg opp og ned et par ganger etter du har satt fast takopphenget. Holder det, holder den også projektoren!

Pass på å benytte minst 4 kraftige treskruer, eller gode ekspansjonsbolter om det er mur du skal sette enheten fast i...

Problemet mitt har alltid vært å få projektorene opp og ned... Skikkelig drittjobb. Du trenger som regel tre mann, to blir faktisk litt lite. Ofte tar det litt tid å få satt ting på plass etc, og det er ikke noe særlig for to karer å holde saken samtidig som de skal få den til å passe! Jeg har for øvrig klart å sette opp en Electrohome ECP 4500 og en Barco 701 alene. Anbefales ikke! Spesielt ikke med en 801s!!!

rolfhult
Fersking

Norway
14 Innlegg Sendt - 01/12/2002 : 21:11:58
Har selv betong i vegger og tak. Boret 4stk 10mm hull og festet min Marquee8500 med 4stk ekspansjonsbolter. Fungerer utmerket! (en bolt skal da også holde >500Kg PJ er ca 70kg)

Rolf Hult

TomS
Fersking

2 Innlegg Sendt - 01/12/2002 : 22:02:40
Takker for tilbakemeldinger.

I hvilken høyde har dere montert prosjektoren ? Leiligheten min har en takhøyde på 270 cm, tenkte jeg skulle tilpasse takstativet slik at underkanten av prosjektoren blir hengende omlag 190 - 200 cm over gulvet. Vil ellers anta at det er viktig å få montert prosjektoren midt på lerret.

TomS

Endret av - TomS on 12/01/2002 22:04:49

Gunnar
Fersking

11 Innlegg Sendt - 02/12/2002 : 23:50:45
Jeg har montert flere CRT-projektorer i taket. Før bodde jeg i leilighet m/betongtak, og da var det i grunnen greit. Jeg lagde takfeste av aluminium U-profil. Boret huller i "siden" på Uen, og skrudde opp profilene i taket med 6 stk 90x8mm ekspansjonsbolter (tre i hver profil). I disse profilene hadde jeg en BG-1200 (81kg..)
Har du tilgang på en skikkelig slagboremaskin er det fort gjort å bore hullene. Jeg lånte meg en Hilti. Har du derimot en hobbydrill m/slag og betongen er hard og god, må du belage deg på litt mere tålmodighet + forståelsesfulle naboer.. Tips: Bor litt dypere huller enn nødvendig. Når du så en gang tar ned projektoren og kapper boltene kan du banke dem opp en bit og dermed sparkle hullene pent igjen.

Nå har jeg tretak, og i tillegg er det senket ca 25cm i stua. Jeg sveiste 4 stk 10mm borer på hvert sitt 10mm gjenget stål, og boret tvers gjennom taket og opp på loftet. Der satte jeg på store skiver og muttere. gjengestålene holder en BD-701s m/originalt takfeste.

Gunnar

Gunnar
Fersking

11 Innlegg Sendt - 03/12/2002 : 00:03:17
Hvis du bruker Barco Lens vil du få en A-verdi som forteller deg hvor høyt projektoren skal monteres. Vær nøye, og mål opp nøyaktig hvor projektoren skal henge. Bruk f eks en streng. Fest strengen i det ene øvre hjørnet av lerretet. Bruk en blyant i enden av strengen, og merk av en strek (blir en bue) i taket utenfor midten av lerretet. Gjenta med strengen festet i andre øvre hjørnet. Du har da fått et kryss i taket. Kort deretter inn strengen, og gjenta prosedyren. Du har nå to kryss, og kan trekke en linje som er vinkelrett ut fra midten av lerretet. Da er det bare å merke av hvor langt fra lerretet projektoren skal henge. Jeg bruker litt mindre avstand enn det jeg får fra Barco Lens. Da får jeg utnyttet fosforet i rørene bedre. Mener jeg reduserte avstanden ca 3% på BG-1200, og da var det enda litt å gå på. Dette vil variere fra projektor til projektor.

Gunnar