balko bygger kino i kjeller

balko

0
3 Jun 2004
732
131
43
Vestfold
avforum.no
Hei.

Har travet forumet siden tidlig 2000 tallet, lest haugevis av byggetråder, og hatt mange drømmer.
Har hatt noen lytterom, og surroundoppsett i stuer tidligere. Siste årene har jeg renovert og bygd på huset, så da har det vært kun stereo i stuen.

Nå er imidlertid tiden inne for å lage et skikkelig rom i kjelleren.

Rommet er ca. 24kvm. Det blir jo noe mindre når vegger og slikt er bygd opp.

Grunnmuren er i Leca Isoblokk, med 10 cm innvendig isolasjon. Gulvet er støpt med isolasjon og varmekabler, så her mistet jeg endel høyde.
Høyden er ca. 2.24 nå, men jeg må lekte ned taket i lydbøyler, samt ha 1 lag fibergips, eller 2 lag vanlig gips.

Har ikke lyst til å miste så mye takhøyde, så her tenker jeg litt alternativt for å beholde så mye høyde som mulig.

Konstruksjonsmessig har jeg lest igjennom tråden til akto (The Purple Theater) endel ganger, og jeg henter nok mye inspirasjon herfra. Hunsbedt og BEF har også mye inspirerende og flotte løsninger.

Fargevalg er ikke helt avgjort enda. Traver nettet for ideer fortsatt. Blir nok noen rolige, duse farger. Tenker å bruke noe ala løsningen til akto i taket. Men får se hvor mye høyde det blir igjen.

Legger ved noen bilder av fremgangen så langt.

IMG_4524.jpeg
Stripsing av kabler.. kjedelig, men nødvendig jobb..

IMG_4795.jpeg
Støp. Dette ble dessverre litt høyere enn jeg hadde regnet med, så jeg mistet nesten 10 cm høyde .Men da er det ivertfall tørt!

IMG_4825.jpeg
Her ser man hele rommet. Ved skilleveggen er det satt opp en vegg. I rommet ved trappa blir det lagringshyller og trimrom/spillrom/lekerom.
I rommet til venstre, blir kinoen.

IMG_5448.jpeg

Her er dilemma mitt nå.. Skal ha lydbøyler, men jeg vil at det skal bygge ned så lite som mulig. Vet at de egenlig skal 90 grader på i bjelkene, men tenker at jeg kan legge det slik som på bildet. Da blir de parallelt med i bjelkene, men på tverrgående stendere. Da får jeg lekta som gips/fibergips platene skal på, ca 1 cm under eksisterende tak.

Veldig takknemlig om noen har noen ideer her..

Vedlegg

• IMG_4794.jpeg
    IMG_4794.jpeg
    551,6 KB · Sett: 289
Sist redigert:

balko

0
3 Jun 2004
732
131
43
Vestfold
avforum.no
Fikk gjort litt idag også.
Går litt tregt.
For å få riktig høyde på de nye lektene i lydbøylene, må det endel ekstra jobb til.

De nye lektene kommer nå 1 cm lenger ned enn de I-bjelkene. Håper det er nok. Skal fylle opp med isolasjon oppi der også.

Noen mener Rockwol er bedre enn glava på lyd, men har ikke hørt det med egne ører. Noen som har erfaring ?

Neste steg er lekting helt inntil veggene. Her må det lages en brakett av noe slag, så er jeg litt usikker på hvordan lekten skal kappes. Mulig jeg må ha en lekt for hvert hulrom!

Kikker på fibergipplater idag. De er tunge og dyre, men da skal man klare seg med ett lag, samtidig som de kan skrus i. Noe som er veldig bra mtp, at jeg har lyst på himling ala hva akto har laget. Men jeg må ha en som bygger mindre ned. Vil ikke miste så mye takhøyde. Må jo få spotter inn også, så her må det tenkes...

Vedrørende rør, så håper jeg å dra de på sidene i veggene der. Mulig noe må i taket.
Projektor trenger hdmi og strøm.

Litt usikker på hva slags bakhøyttalere jeg skal bruke. Mulig noe in-wall.
Har lurt litt på dolby atmos , men vet ikke helt hvordan jeg skal feste høyttalere i taket.

Legger ved noen bilder av dagens økt..

5e31d77d2d26755f482d56050c3052df.jpg

Måtte ha litt bedre lyd enn Bluetooth høyttaleren. Satte inn et ekstra anlegg.
Brit Floyd fra Red Rocks, kan anbefales! Et meget bra tributeband.

dab4dd65f67d7f0a96f1ba1dea0e1e33.jpg

Må holde en lekt med avstandsstykker på 1cm, for å få riktig høyde på lydbøylene. Litt tidkrevende arbeid, men nå er nesten alle montert.

6d2e4322d5d697b3b957cdc49ebcefff.jpg
3cbf41a4b637821b278d5513d5e576a1.jpg

Sist redigert:

balko

0
3 Jun 2004
732
131
43
Vestfold
avforum.no
Fikk gjort litt drittarbe idag..

Isolert nesten ferdig i taket. Inn i alle fakk, og alle hulrom på toppsviler. Nå er det 30 cm isolasjon opp mot stue. Har kjøpt Fermacell fibergips til å ha i taket, så det blir økten i morgen, å få opp de.

Fikkflyttet å ryddet og koblet litt om på rør og kabler.

Har boret opp og trekt 50mm rør for hdmi til projektor, når det skal på plass. Litt usikker på om jeg ødelegger hele lydisolasjonen hvis jeg lar den komme ned i taket?

Hva slags projektor jeg skal ha vet jeg ikke enda, men tar gjerne imot tips i prisklassen rundt 20-30k.

Var veldig i tvil om jeg skulle ha racket inne i kinoen, eller i rommet utenfor. Tror jeg heller mot å ha det utenfor.
Hva er fordelene/ulempene her?

35cfbc2d7d8d044563a4ee62688dacaf.jpg

Isolert ned. Man ser såvidt lydbøylene innimellom..

6d7625c38aafaa1a4a467815c6f93e7b.jpg

Her ser man 50mm røret.
Fant det til 328kr for 25m på Biltema!

Nå håper jeg bare lektene og opphenget fungerer som jeg har tenkt.. vi får se i morgen.

balko

0
3 Jun 2004
732
131
43
Vestfold
avforum.no
Da har jeg fått lektet ned i taket. Det fungerte overraskende bra. Siden jeg lektet mellom i bjelkene ble det bare 1.5 cm lavere.
Taket er nå kledd med Fermacell fibergips plater. Merker stor forskjell i etasjen over også.

Veggene er lektet ut ca. 1,5 cm fra vegg. Festet med gummimatte i bunn og topp. Boret større hull i lekten enn hva skruen er, og skrudd til med gummiforing. Håper det gir noe effekt..

Har også isolert 3 av 4 vegger.

Nå skal det plates med gips.

Deretter skal jeg bygge rammeverket/veggen utenfor gipsveggen.
Planen er å trekke rør og ledninger i denne nye veggen.

Taket tar jeg til slutt.

Må sette meg ned å tegne litt videre på hvordan jeg vil ha det, men har tenkt på rammer med lydplater på sidene.
Skjulte høytalere for front prescense, side bak og bak. Prøver å få til atmos i taket, hvis det er mulig.

Legger ved litt bilder fra siste dagers arbeid.

bc1ada520a5e01af43845b70ea2765a1.jpg

dc4fae69d0cf3b53d2007e081e12ec10.jpg

2c775846da986cc325200956aa2242df.jpg

c24f7a2f71c8279671cd6713f8d9c3da.jpg

8d96ea6de904dc28f3228c0ce2ba434c.jpg

020f7f3ab1c3a0100e4b95e138365514.jpg

bf107ffa1869ee7fee7e143f6a991a3d.jpg

2860bceb2324758657d8ab8e26bda9bd.jpg

balko

0
3 Jun 2004
732
131
43
Vestfold
avforum.no
Fikk gjort litt i helgen. Hadde tenkt å sette gipsplater på veggen, før jeg bygde rammeverket rundt veggene. Leste endel rundt temaet med gips i kjeller. Var vist mye problemer knyttet gipsplater og fare for sopp. Skal jo være helt tørt, men man vet jo aldri. Fermacell platene på lydbøylene i taket ga enorm forskjell, så da har jeg bestemt meg for å droppe gips på veggene, unntatt mot tilstøtende rom, som er en lettvegg.

Har nå laget rammeverket/utforing for 2 vegger. Fordelen nå, er at jeg kan trekke rør til høyt og strøm i denne utforingen. Planen er å sette mdf plater oppe og nede. I mellom blir det akustikkplater. Lager rammeverk som blir kledd med høyttalerstoff, som da skjuler platene.
Har hentet ideen fra akto sin purple theater.

Har tenkt å ha inwall på side og bakhøytalere. Front, center og Sub blir gulvstående.

Noen bilder fra helgens arbeid:

69f669e1cd65be785edc80b827c74349.jpg

Utforing oppe og nede på den ene langveggen.

6b0beca03271d897d85d55518e1d47cf.jpg

Slik blir den nedre utforingen. Kan da trekke rør innen i denne.

57ec3feba59079429400fc6d04089964.jpg

Utforing på kortveggen foran. Her skal lerret og TV. Må se på div løsninger her. Litt usikker på hvordan jeg skal løse det med lerret og TV. Mulig TV blir felt inn, og at jeg må ha nedrtekkbart lerret. Har sett på tabtension fra dreamscreen, motorisert. Blir nok å se mest på TV. Samt høre på musikk.

21fec78fe750891264a60939533bcf5a.jpg

Utforing oppe. Krysslaseret er en kjekk sak

Nå gjenstår de to andre veggene. Litt mer styr med tilstøtende vegg til naborommet.

balko

0
3 Jun 2004
732
131
43
Vestfold
avforum.no
Noen som har peil på sitteavstand ifht til lerret?

På 1. Rad (og sweetspot) kommer hodet ca. 3 meter fra vegg, hvor lerret skal henge.
2. Rad (sofa helt inntil vegg bak) kommer hodet ca. 4.7m fra vegg.

Leste et sted at man skulle bruke 1.7 formel.
Så det vil da si at lerret burde være ca. 176cm bredt?

Noen som har noen erfaringer og/eller gode tips?

Sist redigert:

oes

0
18 Nov 2006
275
8
18
Du kan øke lerretsbredden. Hvis jeg var deg, med de to radene, ville jeg gått for 220 cm bredt, eller minimum 2 m. Jeg bruker 3 m bredt fra ca 4,4 m avstand (utnytter full bredde i Cinemascope, zoomer ned fra 133» til ca 120» diagonalt når jeg har 16:9 bilde. Et forhold på 1.5x mellom avstand og bredde er fornuftig. Noen entusiaster vil ha lavere forhold siden de vil omsluttes av lyd og bilde, mens andre personer kan bli svimle og uvel av for stort bilde. Sistnevnte gruppe kan du plassere på andre rad, så løser det seg.

Når jeg ser den isolerte ytterveggen din så blir jeg nysgjerrig på om du har god lufting mellom mur/leca og isolasjon - hvis ikke: har du sjekket med fagfolk om det kan oppstå kondens der?

Lykke til med prosjektet! Blir gøy!

På 1. Rad (og sweetspot) kommer hodet ca. 3 meter fra vegg, hvit lerret skal henge.
2. Rad (sofa helt inntil vegg bak) kommer hodet ca. 4.7 fra vegg.

31 Mar 2008
61
0
6
Nes komune
Har selv sitteavstand på 2,6 meter og to meter bredt lerret. kunne godt hatt 2.2 m bredt lerret.
Lykke til videre på prosjektet.

På 1. Rad (og sweetspot) kommer hodet ca. 3 meter fra vegg, hvit lerret skal henge.
2. Rad (sofa helt inntil vegg bak) kommer hodet ca. 4.7 fra vegg.

balko

0
3 Jun 2004
732
131
43
Vestfold
avforum.no
Du kan øke lerretsbredden. Hvis jeg var deg, med de to radene, ville jeg gått for 220 cm bredt, eller minimum 2 m. Jeg bruker 3 m bredt fra ca 4,4 m avstand (utnytter full bredde i Cinemascope, zoomer ned fra 133» til ca 120» diagonalt når jeg har 16:9 bilde. Et forhold på 1.5x mellom avstand og bredde er fornuftig. Noen entusiaster vil ha lavere forhold siden de vil omsluttes av lyd og bilde, mens andre personer kan bli svimle og uvel av for stort bilde. Sistnevnte gruppe kan du plassere på andre rad, så løser det seg.

Når jeg ser den isolerte ytterveggen din så blir jeg nysgjerrig på om du har god lufting mellom mur/leca og isolasjon - hvis ikke: har du sjekket med fagfolk om det kan oppstå kondens der?

Lykke til med prosjektet! Blir gøy!

Takk for svar, og tips :)
Jeg har ikke behov å ha det altfor stort. Så da er nok mellom 200 og 220 bredde ideelt. Jeg skulle gjerne hatt litt mer lengde på rommet, men det er vanskelig å få til nå..
Tror jeg må snekre en ramme, så jeg ser hvordan det blir i praksis.

Vedr. veggene, så er 2 av sidene med Leca isoblokk, hvor det er 10cm isolasjon i leca blokka. Den siste veggen, der hvor lerret skal, vender inn mot gammel kjeller. Den er bygd opp av armert betong, med 15cm pukk, mellom gammel kjellervegg, som er av rullestein.. den gamle er ca. 1,2 meter tykk... Det er også lagt nye drensrør rundt hele huset.
Har ikke vært tegn til fukt det året det hat stått slik. Har støpt ned varmekabler i gulvet og isolert med eps plater først.
Kjøpte byggforsk sin bok om "rom i kjeller", og har fulgt de rådene som står der. De mener isolasjonen skal ligge inntil veggen. Stenderverket er lektet ut ca. 1.5cm fra vegg og jeg har isolert bak stendere. Det er kun 5 cm isolasjon.

Begynner å bli gøy nå som man begynner å se at det blir et byggverk. Tar mye tid, men håper det blir bra når jeg er ferdig. :)

Edit: Aner ikke hvorfor det ble så rare tegn for å og ø ? Retter opp nå.

Sist redigert:
10 Aug 2005
5.795
216
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Flott byggetråd, Balko! Ser ut som det blir gjort grundig og pent. Jeg hadde nok også gått for Fermacell hvis jeg skulle ha bygget i dag, det er en utrolig bra platetype!
Synd at det er litt lite aktivitet her inne, menhelt håpløst å lage en slik fin blogg på FB. Om ikke annet så blir det et fint minne for deg selv å se tilbake på når du blir ferdig.
Lykke til videre, jeg skal følge med!

balko

0
3 Jun 2004
732
131
43
Vestfold
avforum.no
Flott byggetråd, Balko! Ser ut som det blir gjort grundig og pent. Jeg hadde nok også gått for Fermacell hvis jeg skulle ha bygget i dag, det er en utrolig bra platetype!
Synd at det er litt lite aktivitet her inne, menhelt håpløst å lage en slik fin blogg på FB. Om ikke annet så blir det et fint minne for deg selv å se tilbake på når du blir ferdig.
Lykke til videre, jeg skal følge med!

Prøver så godt jeg kan
Er nok et stykke igjen til ditt nivå, men har hentet noen tips
Har holdt på med å renovere huset siste årene, så nå er det heldigvis tid for godrommet.

Merker at det er litt mindre aktivitet enn i «gamle dager».
Er greit å ha en logg for fremgangen for minne og, for å ha historien underveis.
Er kjekt å kunne spørre erfarne folk når det er noe man lurer på, for det er stadig vekk jeg klør meg litt i hue

31 Mar 2008
61
0
6
Nes komune
Hei igjen.
hva er bredde og lengde på rommet ditt?
Skal selv til og bygge nytt kinorom med tiden om 3 mnd til 2år.
rommet mitt blir ca 4 m bredt og 6 m langt. Og da liggger akustiske tiltak gjemt i veggene slik du gjør det.
Tenker at mitt lerret vil få en bredde på 3 til 3,3 m i dette rommet.
Vil da bruke dreamscreen
UltraWeave_V5 slik at man kan sette høtalerene bak.
Litt tanker om og ikke velge for lite lerret og må gå en ny runde og bygge større.

Takk for tips og svar :)
Skal lage meg en ramme av noen lekter, så jeg ser hvor stort det blir i praksis.

220 bredt er nok kanskje bra for begge rader.

balko

0
3 Jun 2004
732
131
43
Vestfold
avforum.no
Hei, og takk for svar.

Jeg har ganske like mål.

Bredde (før utlekting): 4,35m
Lengde (før utlekting): 5,5m

Hvor langt unna skjerm/lerret planlegger du å sitte da?

Har vært 60 timers jobb denne uken, så har ikke får gjort noe i kjelleren.
Får se om jeg rekker å lage et par rammer i helgen. Må lage i to størrelser skjønner jeg

Har kikket litt på å ha høyttalere bal lerret også, men tror jeg kommer til å bruke TV en del også.
Er redd det vil ta for mye plass, slik at jeg ikke får 2 rader.

Må nok kanskje ha noe å oppgradere senere også..

Hei igjen.
hva er bredde og lengde på rommet ditt?
Skal selv til og bygge nytt kinorom med tiden om 3 mnd til 2Ã¥r.
rommet mitt blir ca 4 m bredt og 6 m langt. Og da liggger akustiske tiltak gjemt i veggene slik du gjør det.
Tenker at mitt lerret vil få en bredde på 3 til 3,3 m i dette rommet.
Vil da bruke dreamscreen
UltraWeave_V5 slik at man kan sette høtalerene bak.
Litt tanker om og ikke velge for lite lerret og må gå en ny runde og bygge større.

31 Mar 2008
61
0
6
Nes komune
Hei, og takk for svar.

Jeg har ganske like mål.

Bredde (før utlekting): 4,35m
Lengde (før utlekting): 5,5m

Hvor langt unna skjerm/lerret planlegger du å sitte da?

Har vært 60 timers jobb denne uken, så har ikke får gjort noe i kjelleren.
Får se om jeg rekker å lage et par rammer i helgen. Må lage i to størrelser skjønner jeg

Har kikket litt på å ha høyttalere bal lerret også, men tror jeg kommer til å bruke TV en del også.
Er redd det vil ta for mye plass, slik at jeg ikke får 2 rader.

Må nok kanskje ha noe å oppgradere senere også..
Har ikke sett for meg hvor langt unna lerretet jeg blir og sitte enda. Har endel løse planer men ingenting er bestemt enda. Men det blir to rader med stoler her også. Vet ikke om det er lurt men greit med muligheten. Sitter 95% av tiden eller mer alene i kinoen i dag. Den kinoen er forøvrig ca 2,8 x 4,5

Sent fra min E6853 via Tapatalk

balko

0
3 Jun 2004
732
131
43
Vestfold
avforum.no
Har veldig lyst på stjernehimmel.

Dere som har stjernehimmel. Hvor mye plass må dere ha over, for at fibrene ikke knekker?
Hvor mange fibrer per m^2 anbefaler dere?

10 Aug 2005
5.795
216
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Har veldig lyst på stjernehimmel.

Dere som har stjernehimmel. Hvor mye plass må dere ha over, for at fibrene ikke knekker?
Hvor mange fibrer per m^2 anbefaler dere?

Jeg vil si minst 100 pr kvadratmeter. Ellers ser det skrint ut. Fibrene bør varieres i tykkelse også, eller legge flere fibre i samme hull. Da blir himlingen mer levende. Fibrene tåler veldig mye, mine liknet på fiskesener, 0,5mm tykkelse. På de største stjernene hadde jeg 8-10 tråder i samme hull. Det ligger byggelink på side 1 i tråden min hvis du vil se hvordan jeg gjorde det.

• Like
Reactions: jens1484

balko

0
3 Jun 2004
732
131
43
Vestfold
avforum.no
Jeg vil si minst 100 pr kvadratmeter. Ellers ser det skrint ut. Fibrene bør varieres i tykkelse også, eller legge flere fibre i samme hull. Da blir himlingen mer levende. Fibrene tåler veldig mye, mine liknet på fiskesener, 0,5mm tykkelse. På de største stjernene hadde jeg 8-10 tråder i samme hull. Det ligger byggelink på side 1 i tråden min hvis du vil se hvordan jeg gjorde det.

Takk for godt svar

Leste gjennom stjernehimmel byggeprosessen din. Det var veldig bra!
Trodde du hadde forskjellig tykkelse på fibrene, men du tok altså flere i samme hull.

Så du tror det går bra og ha kun en tynn lekt på 2cmover? så det bygger minst mulig.

Hvordan er det å legge fibrene i himlingplater, som tres/limes med scenemolton?
Vil ikke miste så mye takhøyde.

Prøvde å følge linken til der du hadde bestilt fra, men den lot seg ikke åpne. Har du noe tips til hvor jeg burde kjøpe slikt?