Baldrick sin "the wall of sound", tilbake til JBL kinohøyttalere...

9 Nov 2003
5.530
0
36
Har alltid vært interesert i film, musikk og HIFI og har hatt svært mye rart av anlegg oppigjennom åra, men en drøm har jeg alltid hatt og det var å få meg ett par med JBL 250TI.

Ca 20 år etter mitt første møte med JBL 250TI ble jeg omsider eier av ett strøkent par høsten 08, og sommeren 09 fulgte jeg opp med JBL 240TI, og sammen med en lettere modifisert JBL 4412 i senter danner de rammeverket i hjemmekinoen min.

Her er mine 250TI som jeg nå har fått lagd grill til da de originale manglet. Ikke perfekte så mulig det blir lagd nye, men det står ikke høyest på lista akkurat nå.

f3c522f0b11cc9e58c5cf91471dba541.JPG

Sommeren 09 skulle jeg etter planen bygge ut den gamle hjemmekinoen min til en ca 40 kvm hjemmekino, men desverre satt bl.a. en bærevegg en kjepper i hjulene for den planen, dermed ble planene lagt om og etter noen dagers arbeid i sommer ble resultatet slikt:

d17f97ab589da8258635e0a7159dbdeb.JPG

Kort fortalt om rommet så er det litt under 20kvm stort (ca 3,50x5,50), veggene er kledd med MDF panelplater som er malt i gråfarge på sidevegger og bak, frontvegg er matt svart. På gulvet er det teppe og den bakerste sofaen er bygd opp på ett 15 cm høgt repo. (skulle kanskje høyere ser jeg nå, blir muilgens modifisert) Taket var opprinnelig gips, men for å bedre akustikk og for å få det mørkt monterte jeg svarte 50mm Rockwool akustikkplater i hele taket, en løsning jeg så langt er godt fornøyd med!

6e28fb65f8fc7bc29f05044a779c4e63.JPG

Utover de 5 JBL høyttalerne består anlegget av:
- Crown Studio Reference II forsterker (forsterkeren som har verdens høyeste dempingsfakor!) på 250TIene.

22495446d7075cf4dddff1a173912066.JPG

- Til subene skulle jeg bruke en Altec Lansing 9446 forsterker, har også stående en Altec Lansing 9444 som jeg hadde tenkt å bruke på bakhøyttalerne. (Begge står i racket på bildet men er pr idag ikke tilkoblet)
- Surroundforsterker er en enkel og grei Pioneer LX50 som fungerer helt greit selv om jeg med tid og stunder vil bytte den ut,
- Kilde til film og musikk er HTPC som kjører XBMC og Foobar, den er koblet opp mot serveren som pr idag har ca 5TB med musikk og film.
- Bilde blir levert av en BenQ 8720 på 106" DIY lerret samt en BenQ 24" montior som henger på sideveggen.

Kokken

0
1 Sep 2004
12.553
1
0
eD bølgen sveiper forumet! :-D

Interessant at du valgte en ekstra forsterker slik at det blir en i hver kasse regner jeg med - noen spesiell grunn til at du tar den løsningen fremfor "bare" en?

9 Nov 2003
5.530
0
36
freddie skrev:
Gratulerer! :)
Bestilt direkte fra eD?

Bestillte fra USA ja, Midgard tar såvidt jeg har forstått ikke inn DIY kita (eller A7s-650) Det er også såpass mye å spare på DIY kitet at jeg aldri var i tvil om det når jeg valgte A7s-650, hadde jeg valgt A7s-450 som jeg også vurderte hadde jeg nok kjøpt den her.

Kokken skrev:
eD bølgen sveiper forumet! :-D

Interessant at du valgte en ekstra forsterker slik at det blir en i hver kasse regner jeg med - noen spesiell grunn til at du tar den løsningen fremfor "bare" en?

Ekstra forsterker ble valgt av flere grunner, hovedgrunn var at det ikke koster så mye ekstra siden jeg slipper ekstra frakt på den, det andre er at det er mer fleksibelt iom at jeg har mest lyst på to kasser fremfor en stor, så den ekstra effekten er ikke det viktigste og om jeg får så mye ekstra er heller ikke sikkert da jeg valgte å gå for D4 element selv om jeg vurderte å bytte til D2. Hadde jeg valgt D2 måtte jeg brukt to forsterkere, nå har jeg fortsatt ett reelt valg om en eller to.

eD fraråder forsåvidt å bruke en forsterker pr element men jeg forstår ikke helt det, vet jo at 13Av.2 blir brukt i bilstereo med flere kw og eD bruker også LT/1300 på enkelt 19Ov.2 i A7s-450 og det elementet skal tåle mindre effekt enn 13Av.2 så jeg er ikke bekymret selv om jeg nok burde stole mer på eD enn mine egne meninger :D

Kane

0
13 Mai 2004
9.117
1
0
FET !!! kino. Gleder meg til å høre hvordan eD fungerer. Er jo masse posetivt å lese om det på de Amerikanske forumene ihvertfall. :)

norcad

0
27 Nov 2005
10.553
0
0
Har en magefølelse av at eD vil "ta av" her på forumet på lik linje med SVS og Emotiva. :)
Blir interessant å følge bygging og erfaring med disse etterhvert.

nb1

0
19 Nov 2006
4.821
2
38
Gratulerer med noe som jeg har vedig tro på8) Dette er voksne saker:-D

Jeg sendte mail til eD selv i går kveld, så jeg får nok noe fra denne produsenten jeg også;-)

Fins det en eD tråd her på forumet? Hvis ikke vil jeg oppfordre Baldrick å start en , så lenge jeg tror du er en av de første som tar inn eD:-D

9 Nov 2003
5.530
0
36
norcad skrev:
Har en magefølelse av at eD vil "ta av" her på forumet på lik linje med SVS og Emotiva. :)
Blir interessant å følge bygging og erfaring med disse etterhvert.

Hadde ikke hørt om det jeg før AjSelj tipset meg, sjekket da litt rundt og jeg håper og tror det er noe for meg. SVS har jeg hatt uten å bli helt fornøyd med det på musikk så derfor jeg hadde tenkte å gå for noe annet. Pga tidligere erfaring hadde jeg lyst på JL Audio men det er så fryktelig dyrt, så når de her subene er såpass like som 13W7 (såpass like at eD måtte endre de for å unngå søksmål fra JL Audio) bare mye billigere så tenkte jeg det var verdt å prøve.

9 Nov 2003
5.530
0
36
skorob skrev:
Ingen som ahr troa på HSU research subbene dA ?! :p... spennt på dem jeg ;).

Jeg såg på de jeg, men de blir såpass mye dyrere ($2500 for 2 stk 15"?) enn DIY kitet som jeg valgte så derfor var valget for meg enkelt. Sto noen HSU tuber til salgs her tidligere i sommer så er ihvertfall noen som har det :)

9 Nov 2003
5.530
0
36
Kan desverre se langt etter å få eD i hus denne uka, var en smule optimistisk der ja :( Går fort noen uker ser det nå ut til pluss at prisene jeg først fikk har blitt litt endret så jeg har blitt litt i tvil om jeg skal gå for noe annet istedet dersom jeg kommer over noe spennende.

AjSelj

0
31 Mai 2006
6.528
0
0
Baldrick skrev:
Kan desverre se langt etter å få eD i hus denne uka, var en smule optimistisk der ja :( Går fort noen uker ser det nå ut til pluss at prisene jeg først fikk har blitt litt endret så jeg har blitt litt i tvil om jeg skal gå for noe annet istedet dersom jeg kommer over noe spennende.

Synn det da, jeg syns nok du virket noget optimistisk både når det gjelder pris og leveringstid ja, men det går jo ann å være litt heldig.
Nå er det mindre enn 2 uker til jeg får høytalerene mine, og subbene kommer etter all sannsynlighet 1 uke etter, recieveren kunne jeg fått alt men har ikke bruk for den ennå så får den samtidig med høytalerene.

Det er jo mye spennende subber der ute, men tror den du valgte å teste virkelig kan være "top notch" eller hva de sier.
Har det litt trangt her så driver selv å finner ut hvilket rack jeg skal ha som passer med det som er bestilt og TVen.

Du hadde litt plassproblemer du også eller?

9 Nov 2003
5.530
0
36
Har forsåvidt ikke normatl sett plassproblem da jeg sannsynligvis kommer til å bytte til kortere tv benk. Har også plass bak i rommet dersom det viser seg å fungere bedre, men det å plass til 2x300liters JBL kasser ble vanskelig ;)

Siden jeg skulle ha eD DIY så ble det sagt at det var lagervare og kunne sendes umiddelbart nå var det 2 ukers leveringstid fra de mottok pengene. Fikk også pris på frakt, $400, nå var den blitt $550 men mulig det var glipp fra deres side.

Hadde Midgard hatt A7S-450 inne nå hadde jeg muligens prøvd en slik istedet selv om prisene på websida vistnok er feil og noe høyere nå til tross for svekket dollarkurs :(

AjSelj

0
31 Mai 2006
6.528
0
0
Baldrick skrev:
Har forsåvidt ikke normatl sett plassproblem da jeg sannsynligvis kommer til å bytte til kortere tv benk. Har også plass bak i rommet dersom det viser seg å fungere bedre, men det å plass til 2x300liters JBL kasser ble vanskelig ;)

Siden jeg skulle ha eD DIY så ble det sagt at det var lagervare og kunne sendes umiddelbart nå var det 2 ukers leveringstid fra de mottok pengene. Fikk også pris på frakt, $400, nå var den blitt $550 men mulig det var glipp fra deres side.

Hadde Midgard hatt A7S-450 inne nå hadde jeg muligens prøvd en slik istedet selv om prisene på websida vistnok er feil og noe høyere nå til tross for svekket dollarkurs :(

Skjønner at de kassene fort kunne blitt i største laget ja.
Blir fort litt penger i frakt når det man skal ha er såppas tunt, men Midgard Audio skal delta på Horten messa, kanskje verd å se hva de får med seg dit dersom du skal se deg omkring etter noe annet.

9 Nov 2003
5.530
0
36
Har chattet litt med eD idag og da jeg spurte hva de ville valgt av 2xA7S-450 eller 1xA7S-650 var svare overraskende enkelt for de, 2 stk A7S-450, ganske mye mer trøkk og heller ikke noe dårligere på SQ. Har vell derfor slått nesten slått ifra meg opprinnelig plan, blir det eD blir det nok 2 stk ferdige (ikke DIY) med 18" fra Midgrad istedet. Synd der ikke kommer noen til Horten for hadde Midgard hatt ett par klar til da hadde valget vært relativt enkelt :)

Nei ska ikke være enkelt når en ikke eier tålmodighet til å vente...

Edit: foresten var det ikke feil med fraktpris alikevell kun nok en misforståelse, det var bare at det ble $150 ekstra dersom jeg skulle ha en ekstra LT/1300 :)

9 Nov 2003
5.530
0
36
Ny dag, nye planer :)

Det å kjøpe ferdig eD blir det ikke noe av, derimot kan det blir en DIY løsning med 2 stk eD 190v.2. Isåfall så blir de plassert i hver sin sonosub kabinett eller evt ett smalt kabinett med bassrefleks helt bak i rommet, teoretisk kan også mindre lukket kabinett være aktuelt men sannsynligvis ikke.

Annen mulighet er to stk Soundsplinter RL-P15 i sonosub kabinett, alternativ tre er to stk AE AD15-X i sonosuber.

Uansett valg blir de drevet av nye forsterkeren som jeg akkurat fikk inn døra, en Crown K2 :) Har tro på at den gjør jobben uansett, 2x500 watt i 8 ohm evt 1x2500 watt i 4 ohm, og over 10.000 i dempingsfaktor bør gjør jobben!

3d8e5fc7e46561e06bfe57e672ddf79c.JPG

Ellers hadde jeg første "alenekveld" med anlegget på fredag, og det resulterte i at opphenga på 250TIene fullstendig gav etter :( Jeg visste de var modne for utskiftning snart, men etter kvelden var over var all tvil borte. Heldigvis var jeg forberedt på dette og hadde nye oppheng klare, så de ble byttet da etter så nå er de klar for 10-20 nye år :)

9 Nov 2003
5.530
0
36
Da var omsider sub bestemt (igjen) :) 2 stk Elemental Designs 190v.2 kommer min veg om forhåpentlgivis ikke så mange dager. Var på nippet til å betille meg 2 stk Mal-X, men fornuften tok overhånd så jeg endte ned på eD da de er endel billigere. Forsterker blir som sagt Crown K2 slik at hvert element får ca 800 watt.

Litt usikker hva kasse det blir, men første som blir prøvd er to smale kasser jeg har fra før a ca 225 liter. Det er omtrent det samme som A7-900 og bør fungere greit. På papiret gir de penere kurver i adskililg større kabinett så det er noe å vurdere for framtida. Men isåfall må jeg over på sonokabinett for å få plass, så 60 cm sonsrør som er 150 cm høye burde vært ganske passelig egentlig :)

9 Nov 2003
5.530
0
36
Da var 2 stk Elemental Designs 18" suber på plass i hjemmekinoen :)

Kassene ble ferdig (uten sluttfinish) i dag og det passet jo bra siden elementa også kom i posten i dag. Pr idag bruker jeg en 200 liters lukket kasse pr element, får teste litt med den og se om den fungerer bra eller om jeg gjør den om til bassrefleks. Har omtrent bare såvidt fått lyd i de så jeg har ikke fått testet de noe særlig enda.

Første inntrykk av elementa er at de har ett relativt heftig oppheng sammenlignet med andre 18" jeg har vært borti, magnet var også kraftigere enn det såg ut på bildene. Noe som derimot trekker ned helhetsinntrykket er det vanvittig pinglete chassiet. Trodde virkelig ikke ett såpass kraftig element som dette ble levert med chassis av denne typen :(

Men nå må jeg snurre film og se om det er håp for dette subprosjektet eller ikke :) (desverre er jeg ikke hjemme alene så noe skikkelig test blir det ikke, men får kanskje ett visst inntrykk)