XLR-KONTAKTER & BALANSERADE IN-/UT-GÅNGAR VERSUS LJUD-KVALITÉ
Bruk av XLR-kontakter och balanserade ut-/ingångar har INGET med ljud-kvalité att gøra i sig själv!
Någon skrev mycket riktigt det tidigare i en tråd på forumet - men ingen verkade fatta denna självklarhet, utan surrade vidare i detta uppspinn!?
Jag skulle därfør från en professionell ståndpunkt vilja førklara detta lite närmare, før...
Balanserade ingångar är nämligen BARA ett sätt att førsøka minska størningar och ffa då nät-brum och andra relativt lågfrekventa størningar som kan komma in på KABELN, och detta gørs genom att man gør en balanserad ingång och kabel med 3 ledare och 3 ingångs-stift på ingångs-kontakten; alltså en før + och en før - samt en før jord och som undertrycker lik-fasiga størspänningar; s.k. CMR på fack-språk. Førr gjordes detta med pytte-små balanserade transformatorer, och var också ett sätt att få ner impedanserna på denna tid då dessa rørførstärkar-ingångarna som nyttjades då var så høgohmiga och därmed brum-känsliga och brusiga; och är så i långt høgre grad i dag också!
Och OBSERVERA NOGSAMT! - man behøver INTE koppla från en balanserad utgång før att kunna nyttja en balanserad ingång - Du kan precis lika bra bara koppla ihop minus-ledaren (signal-returen) och skärmen på kabeln vid UTGÅNGEN på en vanlig RCA-plugg - så funkar det PRECIS lika bra - det är ju størningarna som kommer in på kabeln som är det man vill åt....! Du må dock vara noga med att på alla kanaler lägga SAMMA signal-ledare ihop med jorden, før att få rätt fasning - det är som med høgtalare och fasning här också nämligen!
Numer gør man dessutom också så gott som alltid alla dessa balanserade ingångar med IC-kretsar/Op-amp'ar av mer eller mindre enkel kvalité och tvivelaktigt slag; så jag och många andra vet/tycker att det istället OFTAST både låter sämre och brusar MER från førstärkare med balanserade ingångar....SIC! Man må därfør ta till mycket, mycket dyrare och mer sofistikerade OP-ampar eller bygga balanserade ingångar med diskreta komponenter och dito transistorer før att det ø.h.t. skall vara brukbart till kvalificerad musik-återgivning!
En massa ljud-amatører och lekmän och måååånga andra har blivit TOTALT vilseledda av ett høgtravande babbel om detta med balanserade ingångar - jag tycker det verkar mera så att, Mark Levinson m.fl. skryt-apparat-byggare, hittar på att dra in så'nt før att de dels faktiskt inte kan detta med ljud-apparater ordentligt OCH dels därfør att de inte kan hitta på några andra mera reellt ljud-førbättrande tekniska innovationer och nyheter... Utan då måste de krysta till det och koka ihop nå't genom att låna lite gamla idéer här... och lite där, och t.ex. som då detta med balanserade ingångar lånar man alltså in från vad som används i PA-system och professionella anläggningar och system där man må ha kontakter som tål att kopplas in och ur mängder av gånger... Och det kan ffa i lokaler med extremt mycket el-kablar med stora strømmar i, och med närhet till thyristor-reglerade stora ljus-reglerings-system - som på teatrar och konsert-lokaler, etc, vara vissa førdelar och nødvändigt med balanserade in- och ut-gångar och XLR-kontakter.
Men i ett hem, med program-källor (som CD-spelare, etc...) som ju alla lämnar upp till 2 Volt utsignal och mer ,OCH med alla vanliga førekommande längder på kablar till/från AV-system och stereo-apparater - och OCKSÅ med separata slutsteg placerade NÄRA høgtalarna (om det skall bli någon riktigt høg kvalitet på ljudet) - så har detta med balanserat utførande på ingångarna INGEN som helst betydelse.... och ännu mindre på utgångarna!
Det är istället så att det har 100.000 gånger større positiva effekter om man har maximalt korta høgtalar-kablar med slut-stegen nära høgtalarna - än vad det någonsin faktiskt i ett hem har med bruk av balanserade ingångar!
Att man sedan som proffs nyttjar dessa XLR-kontakter och balanserade ingångar så mycket, beror dels på att man kør mycket låga signal-nivåer från mikrofoner i dessa, samt också pga høga størnivåer etc enligt ovanstående - då det ju som sagt eventuellt gør lite større nytta eller t.o.m. är av nøden tvunget...!
Jag tycker f.ø. att det är mycket sorgligt att man lurar stackars tekniskt mindre bevandrade entusiaster på detta infama sätt och dito till att tro att det har någon positiv effekt på ljud-kvalitén med balanserade ingångar!
Så Du glada ljud-nisse som inledde den tråd på detta tema och som jag refererar till - nyttja istället Dina pengar på annat som høgtalare m.m. och køp i synnerhet apparater som klarar så MÅNGA som møjligt av alla dessa nyare format som kommer nu eller redan finns som på både DVD och SACD och DVD-Audio och DTS-Music, etc.... før DETTA ger, istället før leken med balanserade ingångar, faktiskt en reell utdelning i bättre ljud och bild - det gør inte de här andra fantasierna och missuppfattningarna om balanserade ingångar som några førsäljare och tillverkare tydligen førsøker eller har tutat i Dig!
__________________
P.S. Har Du sett om någon gør några externa separata decoders...? Se vidare mitt inlägg; mina skriverier på temat under rubrik... "Processorer, etc..." D.S.
Bruk av XLR-kontakter och balanserade ut-/ingångar har INGET med ljud-kvalité att gøra i sig själv!
Någon skrev mycket riktigt det tidigare i en tråd på forumet - men ingen verkade fatta denna självklarhet, utan surrade vidare i detta uppspinn!?
Jag skulle därfør från en professionell ståndpunkt vilja førklara detta lite närmare, før...
Balanserade ingångar är nämligen BARA ett sätt att førsøka minska størningar och ffa då nät-brum och andra relativt lågfrekventa størningar som kan komma in på KABELN, och detta gørs genom att man gør en balanserad ingång och kabel med 3 ledare och 3 ingångs-stift på ingångs-kontakten; alltså en før + och en før - samt en før jord och som undertrycker lik-fasiga størspänningar; s.k. CMR på fack-språk. Førr gjordes detta med pytte-små balanserade transformatorer, och var också ett sätt att få ner impedanserna på denna tid då dessa rørførstärkar-ingångarna som nyttjades då var så høgohmiga och därmed brum-känsliga och brusiga; och är så i långt høgre grad i dag också!
Och OBSERVERA NOGSAMT! - man behøver INTE koppla från en balanserad utgång før att kunna nyttja en balanserad ingång - Du kan precis lika bra bara koppla ihop minus-ledaren (signal-returen) och skärmen på kabeln vid UTGÅNGEN på en vanlig RCA-plugg - så funkar det PRECIS lika bra - det är ju størningarna som kommer in på kabeln som är det man vill åt....! Du må dock vara noga med att på alla kanaler lägga SAMMA signal-ledare ihop med jorden, før att få rätt fasning - det är som med høgtalare och fasning här också nämligen!
Numer gør man dessutom också så gott som alltid alla dessa balanserade ingångar med IC-kretsar/Op-amp'ar av mer eller mindre enkel kvalité och tvivelaktigt slag; så jag och många andra vet/tycker att det istället OFTAST både låter sämre och brusar MER från førstärkare med balanserade ingångar....SIC! Man må därfør ta till mycket, mycket dyrare och mer sofistikerade OP-ampar eller bygga balanserade ingångar med diskreta komponenter och dito transistorer før att det ø.h.t. skall vara brukbart till kvalificerad musik-återgivning!
En massa ljud-amatører och lekmän och måååånga andra har blivit TOTALT vilseledda av ett høgtravande babbel om detta med balanserade ingångar - jag tycker det verkar mera så att, Mark Levinson m.fl. skryt-apparat-byggare, hittar på att dra in så'nt før att de dels faktiskt inte kan detta med ljud-apparater ordentligt OCH dels därfør att de inte kan hitta på några andra mera reellt ljud-førbättrande tekniska innovationer och nyheter... Utan då måste de krysta till det och koka ihop nå't genom att låna lite gamla idéer här... och lite där, och t.ex. som då detta med balanserade ingångar lånar man alltså in från vad som används i PA-system och professionella anläggningar och system där man må ha kontakter som tål att kopplas in och ur mängder av gånger... Och det kan ffa i lokaler med extremt mycket el-kablar med stora strømmar i, och med närhet till thyristor-reglerade stora ljus-reglerings-system - som på teatrar och konsert-lokaler, etc, vara vissa førdelar och nødvändigt med balanserade in- och ut-gångar och XLR-kontakter.
Men i ett hem, med program-källor (som CD-spelare, etc...) som ju alla lämnar upp till 2 Volt utsignal och mer ,OCH med alla vanliga førekommande längder på kablar till/från AV-system och stereo-apparater - och OCKSÅ med separata slutsteg placerade NÄRA høgtalarna (om det skall bli någon riktigt høg kvalitet på ljudet) - så har detta med balanserat utførande på ingångarna INGEN som helst betydelse.... och ännu mindre på utgångarna!
Det är istället så att det har 100.000 gånger større positiva effekter om man har maximalt korta høgtalar-kablar med slut-stegen nära høgtalarna - än vad det någonsin faktiskt i ett hem har med bruk av balanserade ingångar!
Att man sedan som proffs nyttjar dessa XLR-kontakter och balanserade ingångar så mycket, beror dels på att man kør mycket låga signal-nivåer från mikrofoner i dessa, samt också pga høga størnivåer etc enligt ovanstående - då det ju som sagt eventuellt gør lite større nytta eller t.o.m. är av nøden tvunget...!
Jag tycker f.ø. att det är mycket sorgligt att man lurar stackars tekniskt mindre bevandrade entusiaster på detta infama sätt och dito till att tro att det har någon positiv effekt på ljud-kvalitén med balanserade ingångar!
Så Du glada ljud-nisse som inledde den tråd på detta tema och som jag refererar till - nyttja istället Dina pengar på annat som høgtalare m.m. och køp i synnerhet apparater som klarar så MÅNGA som møjligt av alla dessa nyare format som kommer nu eller redan finns som på både DVD och SACD och DVD-Audio och DTS-Music, etc.... før DETTA ger, istället før leken med balanserade ingångar, faktiskt en reell utdelning i bättre ljud och bild - det gør inte de här andra fantasierna och missuppfattningarna om balanserade ingångar som några førsäljare och tillverkare tydligen førsøker eller har tutat i Dig!
__________________
P.S. Har Du sett om någon gør några externa separata decoders...? Se vidare mitt inlägg; mina skriverier på temat under rubrik... "Processorer, etc..." D.S.