B&W klubben

30 Apr 2010
360
4
18
Oslo
Har selv CM 9 og Parasound Halo31 som driver frontene og senter i min stuekino.

Er storfornøyd med komboen CM og HALO...men om jeg skulle være veldig pirkete kunne den gitt litt mer guffe med tanke på basstrykket.
Men...det kan jo låte bedre på CM10 da denne jo har fått et bass-element xtra.. :)

Makri

0
13 Mai 2012
31
0
0
CM10 har veldig mye mer bass en det CM9 har, om den brukes riktig. Det er dog en ganske så vanskelig høyttaler å bruke med tanke på plassering, krav til romstørrelse, avstand til bakvegg, demping osv. Dog så har jeg vært hjemme hos en kar som har CM10 i et skikkelig bygget rom, og det låt helt fantastisk. Og jeg har CM10 i en 10 kvm stue med åpning til kjøkken. Det var ikke like imponerende, for å underdrive kraftig.

Riis

0
18 Mai 2008
51
0
0
CM10 har veldig mye mer bass en det CM9 har, om den brukes riktig. Det er dog en ganske så vanskelig høyttaler å bruke med tanke på plassering, krav til romstørrelse, avstand til bakvegg, demping osv. Dog så har jeg vært hjemme hos en kar som har CM10 i et skikkelig bygget rom, og det låt helt fantastisk. Og jeg har CM10 i en 10 kvm stue med åpning til kjøkken. Det var ikke like imponerende, for å underdrive kraftig.

Er det noe fasit på hvor langt ut fra veggen de må stå, eller prøver man seg bare frem? Jeg har en stue på ca 50kvm med åpen himling, så rommet burde være stort nok:) Men demping er det ikke så mye av. Veggene er av spon mens taket har gips.

17 Feb 2003
2.619
0
36
Har fått tak i et strøkent par b&w dm604s3. De spiller kjempe bra men det ene basselementet har fått seg en liten bulk. Har ingen betydning for lyden men hadde jeg bare fått ordnet det så er de strøkne.
Har prøvd med støvsuger og teip. Det skal jo fungere greit på diskanter men dette basselementet er nok noe hardere. Noen som har noen andre smarte ideer?

Vedlegg

• IMG_0219.jpg
    IMG_0219.jpg
    50,1 KB · Sett: 241

Riis

0
18 Mai 2008
51
0
0
Har fått tak i et strøkent par b&w dm604s3. De spiller kjempe bra men det ene basselementet har fått seg en liten bulk. Har ingen betydning for lyden men hadde jeg bare fått ordnet det så er de strøkne.
Har prøvd med støvsuger og teip. Det skal jo fungere greit på diskanter men dette basselementet er nok noe hardere. Noen som har noen andre smarte ideer?

Er det muligheter for å skru ut basselemtet slik at du kan komme til å dytte/masere ut bulken?

17 Feb 2003
2.619
0
36
Har tenkt den tanken Riis. Det skal nok ikke være noe problem å skru ut elementet. Jeg har alltid vegret meg litt for å begynne å skru opp ting. Er litt redd for at jeg skal få ødelagt noe :)

24 Jul 2012
27
0
0
Hei alle. Er ute etter litt råd fra dere med INWALL B&W, samt de av dere som har felt inn høyttalere i en lyskasse.

Jeg skal pusse opp leilighet og bygge en downlights lyskasse langs veggen bl.a. over sofa, i en "L" (over hele langveggen samt kortvegg over terrassedør). Tenkte dermed å slå to fluer i en smekk og felle inn høyttalere over hver side av sofaen/sitteposisjon i et 5.1 system. Mitt budsjett er ca 2000-2500 kr pr stk. Mine spørsmål lyder som følger;

- Anbefaler dere firkantet (CWMxxx) eller rund (CCMxxx) høyttaler? Jeg ønsker å legge vekt på lydkvalitet ifm filmtitting, musikk er mer sekundært.

- Samme spørsmål som over, men mer rettet mot estetikk; en firkantet høyttaler i den prisklassen krever minimum 32x10 cm lyskasse, mens en rund i samme prisklasse krever minimum 25x14 cm lyskasse. Hva gjør seg penest i en stue hvor sittegruppe er 300x320 cm (sofa bredde x sitteposisjon til tv). Alternativet blir dermed enten en dyp men mindre høy lyskasse, eller mindre dyp og høy (hvis dette hørtes forklarende ut i det hele tatt).

- Er det anbefalt med backbox av hensyn til primært lydisolering for naboer sin del? Har nabo i både etasje over og ved siden av.

- Til syvende og sist, hvilken innfelt høyttaler i min prisklasse ville dere personlig gått for fra hifiklubben, hvis dere kunne valgt uansett merke? (Ja jeg vet at dette er BW-klubben, men noen liker likevel å mikse litt mellom produsentene) :)

Alle svar mottas med takk!

11 Jul 2011
45
0
0
CM9, CM1, CMC, ASW 10CM

Eminente klubbmedlemmer
Jeg har trykket meg igjennom i overkant av hundre sider av denne tråden i ens ærend å finne ut hvordan jeg kan øke potensialet i anlegget.
Det er mange meninger om hvilke effekttrinn som passer best til CM9 men jeg lurer på følgende.
Receiveren min, en Yamaha Rx-A2020, og NAD 275BEE virker som er en grei match til disse HT men jeg har nok et litt trøblete rom.
I neste hus tenker jeg et at vi skal ha et dedikert rom til hjemmekino, og jeg vurderer og bygge på med en 275BEE til, slik at jeg kan kjøre en blokk pr CM9.

Edit* Kunne det eventuelt vært et alternativ og gå for 2 stk Rotel RB-1091 for å drive frontene?*

Vil dette hjelpe meg og ta ut enda mer fra disse HT?
Jeg opplever at de ruller av på bassen litt tidlig og innser vel også at CM-subben blir for tam til kino bruk. Igjen det kan være det trøblete rommet men dette kan jeg for lite om.

Sist redigert:
11 Sep 2010
199
0
16
avforum.no
Jeg trenger litt hjelp fra noen som har prøvd litt mer enn meg :)

Jeg har i dag CM9 S1, CMC S1 og CM1 S1 i et 5.1 system.
Pr dags dato drives disse av Yamaha RX-A830, mens frontene får strøm fra Abrahamsen V4.0 UP.

Etter at Yamaha ble kjøpt inn og en en HK AVR260 (da ble CM1 S1 brukt i front) ble solgt har jeg vært svært misfornøyd med lydbilde i stereo.
Lydbilde i stereo er smalt og lite fengende. Musikken virker lite inspirerende og for mørk og dyp kanskje. Har tukla litt med EQ'en på den, men skal innrømme at jeg ikke gidder mer! :(

Har noen tips til et merker med surroundforsterkere som vil ha en bedre match med B&W ved musikk i stereo?
Anlegget blir mye brukt til musikk, både spotify og platespinning, samt film og serier. Så spotify connect er nærmest et "must" samt Pre-out til frontene. Men dette kan jeg selvfølgelig dobbeltsjekke selv.

Det er for øvrig kun Yamaha'en som skal byttes ut.
Prisklasse opp mot 15k

Merkene jeg selv tror vil være bedre egnet mot B&W etter det jeg har klart å se er:
Marantz
Rotel (ingen spotify connect etter hva jeg har sett)

Innvendinger og tips til andre merker tas imot med stooor takk

Espen

20 Jan 2007
423
0
16

Pr dags dato drives disse av Yamaha RX-A830, mens frontene får strøm fra Abrahamsen V4.0 UP.

Etter at Yamaha ble kjøpt inn og en en HK AVR260 (da ble CM1 S1 brukt i front) ble solgt har jeg vært svært misfornøyd med lydbilde i stereo.
Lydbilde i stereo er smalt og lite fengende. Musikken virker lite inspirerende og for mørk og dyp kanskje. Har tukla litt med EQ'en på den, men skal innrømme at jeg ikke gidder mer! :(

Har noen tips til et merker med surroundforsterkere som vil ha en bedre match med B&W ved musikk i stereo?
Anlegget blir mye brukt til musikk, både spotify og platespinning, samt film og serier. Så spotify connect er nærmest et "must" samt Pre-out til frontene. Men dette kan jeg selvfølgelig dobbeltsjekke selv.

Prisklasse opp mot 15k

Merkene jeg selv tror vil være bedre egnet mot B&W etter det jeg har klart å se er:
Marantz

Espen

Jeg har CM8 og CMC S2 i front og må si at jeg ble fantastisk fornøyd da jeg byttet ut min gamle Harman med en Cambridge CXR200. En nytelse med musikk i stereo. :)

Sent from my iPad using Tapatalk

Skalle

0
26 Apr 2008
9.593
0
36
50

Prisklasse opp mot 15k

Marantz

Espen

Yamaha skal jo være noe av det bedre, så tror ikke det er der feilen ligger.

Sist redigert:
11 Sep 2007
1.030
41
48
Rister litt liv i denne tråden igjen med et lite stemningsbilde av oppsettet i heimen.
Riggen er under revisjon så det blir ikke stående som vist her. Center er pakket bort her, og det er to subber i front til vanlig.
800d3 står her nå, som har overtatt for 802d3. De er forøvrig i samme rom ennå :)

Vedlegg

• 1rmBGljfTRCxT1eDyzdJkA.jpg
    1rmBGljfTRCxT1eDyzdJkA.jpg
    2,8 MB · Sett: 149