B&W klubben

11 Sep 2007
1.030
41
48
Jeg har Parasound P5 som dac/pre.
Jeg har Monitor Audio PL100 stativhøyttalere bak, men disse ble testet i front i en periode. Jeg testet B&W 804 Dia mot Monitor Audio PL200 (som jeg bruker i front), og denne testen er beskrevet så nøytralt som mulig som pluss og minus til begge på Hifisentralen. Der ble det byttet høyttaler veldig hyppig med kort mellomrom som en direkte A/B test. Jeg testet også Audio Physic Scorpio 2. Jeg har også et par 100 % aktive høyttalere som heter ADAM Column MK3. Disse er relativt nyskaffa.

Nå er jo dette en B&W tråd så kritikk er vel ikke populært, men 804 Dia har en veldig stram og definert bass. Så bra pluss for det. Men den mangler ganske mye bass og fylde mot de 3 andre gulvstående som er beskrevet over. Så jeg vil faktisk gå så langt å kalle de slanke i bassen.
Eieren av 804 Dia bruker også Parasound P5, men A21 som effekttrinn. Synes de er slanke i bassen hos han også.

Jeg har også testet B&W CM9 og jeg skjønner mer greia med at folk liker de og at de er populære. Gode høyttalere på mange områder det.

Hvis noen er nysgjerrige så er det de billigste (når man ikke trenger effekttrinn) ADAM-ene som er helt overlegent mye bedre enn de andre på alle områder. Det sitter langt inne siden jeg har hatt PL200 noen år nå. En aldeles glimrende løsning for han som vurderer å bytte høyttalere og har Lyngdorf med korreksjon hvis jeg ikke har misforstått.

Mener jeg så den a/b testen på sentralen ja.....godt beskrevet erindrer jeg.
Vi er vel så si enig om lydsignaturen på 804......Dypbassfattig!:)

Flay

0
5 Sep 2005
1.091
0
36
52
Bergen
bassen jeg får idag er mer en bra nok (med de 2 bass høytale fra lyngdorf).
Uten RP er det for mye faktisk.
Som sakt jeg er fornøyd med lyden, det er antal høytalere jeg er ikke fornøyd med. :)

Jeg skal til HFK kansje en dag neste uke, Da kan jeg ser hva 804 klarer med lyngdorfene.
De bør ikke være et stor forskjel mellon den ny TDAI og min, og de skal ha en SDA til biAMP, så får vi se.

Ultima

0
28 Mar 2007
3.504
0
36
En litt merkelig diskusjon.
Hva som er "nok" bass er subjektivt. Men like mye som høyttalerne selv spiller rommet og plassering inn.
En høyttaler som 804 Diamond kan være slank i enkelte rom, og spille med stor fylde i andre rom. Den går dypere enn CM9 bare så det er sagt, siden den er nevnt.

Men nå er jo ikke dypbass problemet for de fleste høyttalerne, det aller meste av musikk har ikke dypbass, derimot er det området over 80hz som er problemområde og vanskelig å fikse for monitor/subløsninger. (Jeg vet) Hvis man av en eller annen grunn savner mer dypbass, så er dette enkelt å løse. Men lyd er mye mer enn dette. Stemmer, mellomtone, holografi, diskant og detaljer er blant det som skiller klinten fra hveten. Dvs billige løsninger fra high end" lyd.

Så hva dreier diskusjonen seg om, bass eller lydkvalitet?
Føler det er like før Cerwin Vega fansen melder seg på med sine anbefalinger :)

PS! 803D er nevnt. Og jeg hadde selv slike i tankene, men da jeg fikk se hvor enorme de er, så var de uaktuell for finstuen. Har man dedikert rom og slipper å ta hensyn - kjør på. Hvis ikke, vurder nøye før kjøp.

11 Sep 2007
1.030
41
48
Ja den er mekelig...........DU Ultima! setter jo bare fingeren på det jeg har prøvd å si hele tiden hvis du leser hva jeg har skrevet tidligere.:)

27 Nov 2008
6.334
0
36
En litt merkelig diskusjon.
Hva som er "nok" bass er subjektivt. Men like mye som høyttalerne selv spiller rommet og plassering inn.
En høyttaler som 804 Diamond kan være slank i enkelte rom, og spille med stor fylde i andre rom. Den går dypere enn CM9 bare så det er sagt, siden den er nevnt.

Men nå er jo ikke dypbass problemet for de fleste høyttalerne, det aller meste av musikk har ikke dypbass, derimot er det området over 80hz som er problemområde og vanskelig å fikse for monitor/subløsninger. (Jeg vet) Hvis man av en eller annen grunn savner mer dypbass, så er dette enkelt å løse. Men lyd er mye mer enn dette. Stemmer, mellomtone, holografi, diskant og detaljer er blant det som skiller klinten fra hveten. Dvs billige løsninger fra high end" lyd.

Så hva dreier diskusjonen seg om, bass eller lydkvalitet?
Føler det er like før Cerwin Vega fansen melder seg på med sine anbefalinger :)

PS! 803D er nevnt. Og jeg hadde selv slike i tankene, men da jeg fikk se hvor enorme de er, så var de uaktuell for finstuen. Har man dedikert rom og slipper å ta hensyn - kjør på. Hvis ikke, vurder nøye før kjøp.

Når en høyttaler har så mangel på bass og fylde får man en slank klangbalanse som sitter igjen i hele området. Det blir slitsomt å lytte til og mellomtone og diskant blir altfor fremtredende. Har ikke noe med å være Cerwin Vega fans.

Ultima

0
28 Mar 2007
3.504
0
36
Når en høyttaler har så mangel på bass og fylde får man en slank klangbalanse som sitter igjen i hele området. Det blir slitsomt å lytte til og mellomtone og diskant blir altfor fremtredende. Har ikke noe med å være Cerwin Vega fans.

Du må gjerne mene hva du vil, men det er og blir din subjektive oppfatning.

Anerkjennelse fra eiere verden over og hifi-presse tilsier noe annet enn "slitsomt å lytte til".

nopita

0
24 Nov 2010
366
0
0
vurderer å kjøpe meg noen b&w 803 ikke diamant men med nautilus diskant, noen som har noen erfaringer med denne høytaleren? jeg har et rom på 3.60m x 4 m høytaler veggen er 3.60. ser det ligger et ekt ute til salgs på nettet til en overkommelig pris. har i dag audio physic tempo 25 og var ganske fornøyd med disse, tenkte å "nedgradere" litt og prøve et nytt merke. akkuratt i oppussingsfasen og da er ikke høtyalere høyeste pri. derfor var 13000 for noen 703 en fin pris, er ikke de bedre enn feks CM9?? mvh michael

Sist redigert:

gpt33

0
13 Jun 2004
5.520
0
36
Trondheim
Hei
Jeg har selv hatt 803N for noen år siden. Disse var en fryd å ha i hus,men er glad i forsterker med krefter.
Mitt par ble brukt i to forskjellige rom der det ene var på størrelse med ditt,rom nr to var litt mindre. Hos meg spilte dem best med litt avstand fra bakvegg. Oppgraderte 802N og har idag 803D. Godt fornøyd med 800 serien til B&W.

gpt33

0
13 Jun 2004
5.520
0
36
Trondheim
vurderer å kjøpe meg noen b&w 803 ikke diamant men med nautilus diskant, noen som har noen erfaringer med denne høytaleren? jeg har et rom på 3.60m x 4 m høytaler veggen er 3.60. ser det ligger et ekt ute til salgs på nettet til en overkommelig pris. har i dag audio physic tempo 25 og var ganske fornøyd med disse, tenkte å "nedgradere" litt og prøve et nytt merke. akkuratt i oppussingsfasen og da er ikke høtyalere høyeste pri. derfor var 13000 for noen 703 en fin pris, er ikke de bedre enn feks CM9?? mvh michael

Hvilke elektronikk skal du bruke sammen med dette?

nopita

0
24 Nov 2010
366
0
0
Hvilke elektronikk skal du bruke sammen med dette?

hei jeg har ikke tenkt så mye på dette enda, jeg kunne tenke meg å kjøre hegel på det, hvis ikke så snuser jeg på nad sin M2. ser du har bladelius tenkte også å høre på thor III. Sette skal inn i en front rekke i et kino rom.

19 Feb 2009
51
0
6
Bergen
På tide for meg å melde meg inn i B&W-klubben også!

Jeg holder på å sette opp et stereo-oppsett med
B&W 602 S1 (still going strong!)
B&W ASW650
Nuforce DDA-100

Får forsterkeren på mandag, lurer på om den går bra sammen med de høyttalerene. De spiller jo veldig mykt og tilgivende, så jeg tenkte egentlig at forsterkeren ville jevne dem ut litt med sin veldig direkte lyd.

gpt33

0
13 Jun 2004
5.520
0
36
Trondheim
hei jeg har ikke tenkt så mye på dette enda, jeg kunne tenke meg å kjøre hegel på det, hvis ikke så snuser jeg på nad sin M2. ser du har bladelius tenkte også å høre på thor III. Sette skal inn i en front rekke i et kino rom.

Ble det 803n på deg? Har hørt Nad M2 på B&W,spiller fint. Jeg liker godt Parasound og B&W combon.

Riis

0
18 Mai 2008
51
0
0
Hei dere B&W elskere. Har lenge likt lyden av b&w høytalere, og nå som klipsch rf83 er ute av hus, er det på tide med noe nytt. Har veldig lyst på CM10, men lurer på hvilke forsterker jeg burde velge? Parasound Halo 21 og Electrocompaniet AW-250R er vel 2 stk jeg har sett meg ut. Noen meninger om den komboen? Kom gjerne med andre forslag til forsterkere som klinger godt med B&W CM10. Hører på mye forskjellig av musikk, alt fra clubhouse til jazz så spekteret er stort:cool: