Jeg har Parasound P5 som dac/pre.
Jeg har Monitor Audio PL100 stativhøyttalere bak, men disse ble testet i front i en periode. Jeg testet B&W 804 Dia mot Monitor Audio PL200 (som jeg bruker i front), og denne testen er beskrevet så nøytralt som mulig som pluss og minus til begge på Hifisentralen. Der ble det byttet høyttaler veldig hyppig med kort mellomrom som en direkte A/B test. Jeg testet også Audio Physic Scorpio 2. Jeg har også et par 100 % aktive høyttalere som heter ADAM Column MK3. Disse er relativt nyskaffa.
Nå er jo dette en B&W tråd så kritikk er vel ikke populært, men 804 Dia har en veldig stram og definert bass. Så bra pluss for det. Men den mangler ganske mye bass og fylde mot de 3 andre gulvstående som er beskrevet over. Så jeg vil faktisk gå så langt å kalle de slanke i bassen.
Eieren av 804 Dia bruker også Parasound P5, men A21 som effekttrinn. Synes de er slanke i bassen hos han også.
Jeg har også testet B&W CM9 og jeg skjønner mer greia med at folk liker de og at de er populære. Gode høyttalere på mange områder det.
Hvis noen er nysgjerrige så er det de billigste (når man ikke trenger effekttrinn) ADAM-ene som er helt overlegent mye bedre enn de andre på alle områder. Det sitter langt inne siden jeg har hatt PL200 noen år nå. En aldeles glimrende løsning for han som vurderer å bytte høyttalere og har Lyngdorf med korreksjon hvis jeg ikke har misforstått.
Mener jeg så den a/b testen på sentralen ja.....godt beskrevet erindrer jeg.
Vi er vel så si enig om lydsignaturen på 804......Dypbassfattig!