AVforum.com relansert!

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.560
350
83
46
www.avforum.no
Da har vi pusset opp og relansert AVforum.com igjen, og denne gangen bl.a. med mulighet for svar fra AI-brukeren Tars om en skulle se behovet for det!

Forumer verden over har jo gjerne gått på en smell som følge av Facebook-grupper, men jeg har allikevel troen på at good ol´ forums har en funksjon, ikke minst fordi ting lagres og indekseres på en helt annen og langt mer brukervennlig måte enn på Facebook. Dette gjelder eksempelvis byggetråder, men også for tråder om eldre utstyr som folk måtte lure på ting rundt lenge etter produktet har gått ut av sin normale salgssyklus.

Registrer deg gjerne som bruker på AVforum.com, og selv om vi ikke forventer all verdens trafikk vil vi prøve å bruke AI-motoren til å generere interessant innhold fremover som forhåpentligvis også lokker til seg nye brukere via Google-indeksering.

Oekern

0
5 Jun 2007
627
273
63
34
100% enig i at forum virkelig er plattformen som gjelder for diskusjoner, bilder, tråder osv osv.
Det er SÅ mye mer oversiktelig og enklere og forholde seg til, spesielt dette med søke-funksjon, inndeling/kapitler/kategorisering.
Facebook grupper er uoversiktelig og rotete. Finner aldri tilbake til den ene tingen man så i går..

Tusen takk for all jobben dere gjør med og holde forumene i live ! :D

einis

0
6 Jan 2004
16.164
14
38
syns å huske knekken til avforum var under overgang til V2, var litt mye styr.. brukere stakk til hifisentralen osv, og når det er mer aktivtitet andre steder er det vanskelig å få de tilbake.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.560
350
83
46
www.avforum.no
Ja, V2 var ingen videre suksess nei, men det er nok også litt sånn at hjemmekino som område har tatt seg en liten pause, i det minste er det ikke lenger samme entusiastbase som det en gang var. Hi-fi surrer og går litt som før egentlig, er kanskje en litt lavere terskel til hifi som tema enn hjemmekino som gjerne krever relativt utstrakt ressursbruk i form av både plass og investering. Nå kan selvsagt hifi koste vel så mye som hjemmekino, men tendensen med hjemmekino som et litt utdøende felt er diskutert i det lange og brede også i USA for tiden. Vi som fremdeles synes hjemmekino er kult må jo uansett bare holde koken mener nå jeg, og fordelen med forumer er jo at tingene blir liggende for vordende entusiaster også for fremtiden. Tenk bare alle de flotte byggetrådene vi har her inne, de er jo gull verdt om en plutselig blir bitt av basillen!

Når det gjelder AVforum.com er ikke dette noe sånn veldig satsning altså, men synes AVSforum.com har tapt seg, og har heller aldri likt AVforums.com noe særlig, så kanskje er det plass til et alternativ? Vi får se, vi prøver nå hvertfall, bl.a. hjulpet av AI som vi vil forbedre fremover ved å lære opp til å svare enda bedre på AV-relaterte spørsmål. Poenget med AI er jo at den i utgangspunktet er stokk dum, så den er avhengig av de riktige spørsmålene for å gi meningsfylte svar. Testet å spørre den om noen tips til en X-over, og synes jo egentlig den svarte relativt greit. Finnes garantert mange andre måter å bygge opp et slikt filter på, men full handleliste, forslag til design og forslag til ymse butikker en kan benytte seg av klarte den å trylle frem på noen sekunder, noe i det minste jeg synes var relativt imponerende: https://avforum.com/threads/how-do-you-develop-and-build-your-own-crossover-filter.41/.

LL

0
15 Jul 2003
8.253
47
48
Sandnes
Ja, V2 var ingen videre suksess nei, men det er nok også litt sånn at hjemmekino som område har tatt seg en liten pause, i det minste er det ikke lenger samme entusiastbase som det en gang var. Hi-fi surrer og går litt som før egentlig, er kanskje en litt lavere terskel til hifi som tema enn hjemmekino som gjerne krever relativt utstrakt ressursbruk i form av både plass og investering. Nå kan selvsagt hifi koste vel så mye som hjemmekino, men tendensen med hjemmekino som et litt utdøende felt er diskutert i det lange og brede også i USA for tiden. Vi som fremdeles synes hjemmekino er kult må jo uansett bare holde koken mener nå jeg, og fordelen med forumer er jo at tingene blir liggende for vordende entusiaster også for fremtiden. Tenk bare alle de flotte byggetrådene vi har her inne, de er jo gull verdt om en plutselig blir bitt av basillen!

Når det gjelder AVforum.com er ikke dette noe sånn veldig satsning altså, men synes AVSforum.com har tapt seg, og har heller aldri likt AVforums.com noe særlig, så kanskje er det plass til et alternativ? Vi får se, vi prøver nå hvertfall, bl.a. hjulpet av AI som vi vil forbedre fremover ved å lære opp til å svare enda bedre på AV-relaterte spørsmål. Poenget med AI er jo at den i utgangspunktet er stokk dum, så den er avhengig av de riktige spørsmålene for å gi meningsfylte svar. Testet å spørre den om noen tips til en X-over, og synes jo egentlig den svarte relativt greit. Finnes garantert mange andre måter å bygge opp et slikt filter på, men full handleliste, forslag til design og forslag til ymse butikker en kan benytte seg av klarte den å trylle frem på noen sekunder, noe i det minste jeg synes var relativt imponerende: https://avforum.com/threads/how-do-you-develop-and-build-your-own-crossover-filter.41/.
Du har nok rett i at fokus has skriftet litt bort fra hjemmekino og forumbruk. Forumenes storhetstid er nok forbi. Men, det var definitivt ikke det som var døden for det som engang var gode gamle AVforum. Det var den katastrofale omleggingen til V2, som førte til at siden var helt nede i ca. 1 år. Da var alle brukere borte, flyttet til Facebook og andre forum. Når sidene på et vis kom opp igjen så var de omtrent ubrukelige, bare rot, fulle av feil, fulle av reklame og uten brukere. Det er først nå at forumet kan sies å være tilbake igjen, men da dessverre uten 98%(?) av brukerne. Hvis en ser til f.eks. AVforums.com, så har de klart å holde mye av brukerne og aktivitet i den samme perioden.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.560
350
83
46
www.avforum.no
Norge er jo et veldig lite land, greit å ha det i bakhodet også, og selv om de har klart å holde trafikken greit ved like på AVforums.com og AVSforum.com har den falt mye siden storhetstiden på 2000-tallet der også... Samtidig tror jeg det er rom for forumer også i fremtiden, men smarte løsninger med f.eks. automatisk oversettelse til mange språk kunne nok vært lurt for å samle flere internasjonale brukere på ett forum, tenker kanskje å benytte en slik løsning på AVforum.com etterhvert, men må teste det ut først ettersom det jo avhenger av at oversettelsene blir bra samt ikke gjør sidene for treige.

Ta uansett gjerne turen innom AVforum.com, den AI-botten vi har kjørende der er jo egentlig ganske kul, har fått relativt god informasjon ut av den - men da basert på at jeg jo vet hva jeg skal spør om og ikke minst har en formening om hva svaret bør være og dermed får jeg rattet den inn hvis den mangler presisjon eller svarer feil.

LL

0
15 Jul 2003
8.253
47
48
Sandnes
Burde jo prøvd å få tilbake noen av de brukerne som henger på Facebook gruppen nå. Vet ikke helt hvordan...

AI er nok en spennende nyvinning, som kan komme til å gi mange muligheter.

Tror også nisje-forum fremdeles har en fremtid. AVforum sin styrke er etter min mening at det er norsk og har lokal forankring. Det er en del norske/skandinaviske problemstillinger som ikke dekkes av utenlandske fora.

7 Jul 2007
100
0
16
Burde jo prøvd å få tilbake noen av de brukerne som henger på Facebook gruppen nå. Vet ikke helt hvordan...

AI er nok en spennende nyvinning, som kan komme til å gi mange muligheter.

Tror også nisje-forum fremdeles har en fremtid. AVforum sin styrke er etter min mening at det er norsk og har lokal forankring. Det er en del norske/skandinaviske problemstillinger som ikke dekkes av utenlandske fora.
Beste vil vel være å begynne å invitere venner som er aktuelle for AV👍