AV utstyr integrert i baffelvegg

10 Aug 2006
11
1
3
Er i gang med etablering av dedikert kinorom og ser på utformingen av baffelveggen. Ønsker naturlig nok at baffelveggen skal ta så lite av dybden i rommet som mulig. I baffelveggen skal HAMRAMMR 8.2 inn som LCR og HAMRAMMR subwoofer. Veggen må da være rett over 30 cm dyp
Litt uenig med meg selv mtp hvor jeg ønsker forsterkere osv installert, men så på muligheten for å skape plass for feks fire enheter.

Alternativ 1: Skråvinkle yttersidene av baffelveggen inn mot lytteposisjon (illustrert i vedlagt bilde alt 1). Jeg skaper på den måten nok dybde i veggen til at enhetene.

Alternativ 2: Lage baffelveggen 20cm dypere enn resten av veggen under lerretet. Altså totalt en 50cm dyp integrert «TV-benk» under lerretet. (Illustrert med bilde alt 2.)

Meninger om hvordan dette vil påvirke effekten av baffelveggen?

Videre ser jeg for meg å plassere subwoofer enten mellom LCR kanaler bak lerret eller i én av hjørnene utenfor lerretet. Tanker?

Vedlegg

• Skjermbilde 2023-01-09 kl. 13.46.34.png
    Skjermbilde 2023-01-09 kl. 13.46.34.png
    232,6 KB · Sett: 50
  • Skjermbilde 2023-01-09 kl. 13.45.51.png
    Skjermbilde 2023-01-09 kl. 13.45.51.png
    462,7 KB · Sett: 51
  • Skjermbilde 2023-01-09 kl. 12.30.15.png
    Skjermbilde 2023-01-09 kl. 12.30.15.png
    99,8 KB · Sett: 51
  • Skjermbilde 2023-01-09 kl. 12.29.20.png
    Skjermbilde 2023-01-09 kl. 12.29.20.png
    945,6 KB · Sett: 58
16 Mar 2012
647
680
93
Personlig ville jeg nok ikke satt elektronikk i frontvegg i det hele tatt. Blir litt forstyrrende for øye når du ser film. Hvis du må ha det i front hadde jeg valgt alt.1 så du slipper en hylle under lerretet som gir lysrefleksjoner.
Det er ikke mulighet å ha anlegg inn i kneveggen til venstre da?

Hvis to subber ville jeg satt sub mellom lcr og satt de 1/3 fra hjørnet og midt i mellom tak og gulv. Problemet med plassering sub er jo at teori og praksis ikke alltid stemmer.

10 Aug 2006
11
1
3
Takk for tilbakemelding!

Veggen til venstre er en yttervegg. Ingen dybde i veggen for det. Da spørs det om ikke jeg må legge til rette for plassering bak i rommet.

Hvilke teorier/kilder/meninger er det som underbygger at SUB bør plasseres midt mellom gulv og tak, og 1/3 del fra hjørnet?
(Ps: med sistnevnte menes at det at den skal plasseres ved 33% av distansen fra venstre til høyre vegg?

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

16 Mar 2012
647
680
93
Takk for tilbakemelding!

Veggen til venstre er en yttervegg. Ingen dybde i veggen for det. Da spørs det om ikke jeg må legge til rette for plassering bak i rommet.

Hvilke teorier/kilder/meninger er det som underbygger at SUB bør plasseres midt mellom gulv og tak, og 1/3 del fra hjørnet?
(Ps: med sistnevnte menes at det at den skal plasseres ved 33% av distansen fra venstre til høyre vegg?

Sent from my iPhone using New Forum mobile app
Bak i rommet er jo et veldig fint sted å ha utstyr. Helt ute av syne når man ser film. Øker opplevelsen betraktelig.

Angående sub plassering så får man ofte best frekvensrespons med "perfekt" fordeling av elementer. Kilder har jeg ikke, men finnes nok. Erfaring på dette har flere som har testet endel. Låter rett å slett bedre, men ikke alltid. Det som er litt vanskelig siden rommet også spiller inn. Du har jo delvis skråtak for eksempel. Fordelen med for eksempel hjørne plassert sub er at man ofte får en økning i headroom (db), men ofte mere romling og dårligere FR og da dårligere lyd. Fordelen med baffelvegg er jo rundt 6 db økning på den som da tilsier at "prefekt" fordeling vil virke godt. Har selv subbene i hjørnene foran nå siden jeg trenger headroomet på de billige elementene jeg bruker. Økte nivået med ca 5db. På lavere nivåer låt det best med 1/3 del fordeling på fronten. Nå skal det sies at rommet mitt er ferskt og ikke ferdig, så kjenner det ikke så godt enda. Har jo heller ikke baffelvegg, men blir en tett vegg med kasser når alt er bygd ferdig som vil virke som en baffel.

Med to subber deler man foreksempel 4 meter bredde på 2 og deler da 2 på 2 og får 1 meter til center element fra vært hjørne.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.475
282
83
45
www.avforum.no
Test roomsim i REW, gir en veldig grei pekepinn på hvordan plassering av sub påvirker frekvensresponsen i ulike lytteposisjoner. REW er gratis, og roomsim veldig enkel å bruke. Der ser du også godt hvilken effekt akustiske tiltak har på frekvensresponsen din.

I praksis er det ofte slik at plassering av sub har pros og cons nesten uansett plassering med mindre en kjører full pupp ala SBA (Single Bass Array). Setter du de i front i baffelveggen med driverne i ørehøyde eller litt under får du gjerne mest direkte trøkk, mens plassering i hjørnet kan jo noe mer effekt, dog ikke alltid uten andre bi-effekter som eksempelvis at du ikke får en like direkte punch mot lytteposisjon. Eventuelt kan en jo vinkle subbene mot lytteposisjon, men da mister en noe av baffeleffekten. På kommersiell kino plasseres som oftest subbene foran sitteradene, nede på scenen, og det er jo ikke uten grunn de gjør det slik. En kan jo også plassere subber rundt omkring i rommet for å prøve å balansere ut frekvensresponsen, men da blir det ofte vanskelig å få god bass i flere lytteposisjoner, så ingen free lunch der heller.

Igjen, last ned REW, lek deg litt med plassering og se på hvordan kurvene beveger seg.

Det ultimate er gjerne å fylle hele frontveggen med subber i en jevn fordeling og heldempe bakvegg, men da trenger en minst 4 og helst 6-8 subber for å dekke hele veggen. Dette er da etter SBA prinsippet der en i praksis fyller hele lengderetningen med jevn bassenergi som heldempes på bakvegg. Dette gir veldig som oftest god frekvensrespons i mange lytteposisjoner. De fleste har jo ikke muligheten å ta den helt ut slik som dette, og dermed er det å prøve å finne beste kompromiss som gjelder!

10 Aug 2006
11
1
3
Bak i rommet er jo et veldig fint sted å ha utstyr. Helt ute av syne når man ser film. Øker opplevelsen betraktelig.

Angående sub plassering så får man ofte best frekvensrespons med "perfekt" fordeling av elementer. Kilder har jeg ikke, men finnes nok. Erfaring på dette har flere som har testet endel. Låter rett å slett bedre, men ikke alltid. Det som er litt vanskelig siden rommet også spiller inn. Du har jo delvis skråtak for eksempel. Fordelen med for eksempel hjørne plassert sub er at man ofte får en økning i headroom (db), men ofte mere romling og dårligere FR og da dårligere lyd. Fordelen med baffelvegg er jo rundt 6 db økning på den som da tilsier at "prefekt" fordeling vil virke godt. Har selv subbene i hjørnene foran nå siden jeg trenger headroomet på de billige elementene jeg bruker. Økte nivået med ca 5db. På lavere nivåer låt det best med 1/3 del fordeling på fronten. Nå skal det sies at rommet mitt er ferskt og ikke ferdig, så kjenner det ikke så godt enda. Har jo heller ikke baffelvegg, men blir en tett vegg med kasser når alt er bygd ferdig som vil virke som en baffel.

Med to subber deler man foreksempel 4 meter bredde på 2 og deler da 2 på 2 og får 1 meter til center element fra vært hjørne.
1/3 dels plasseringen du nevner går dessverre i konflikt med LCR kanalene som står omtrent akkurat med den avstanden fra sidevegg i mitt rom (dvs 117cm fra sidevegg. 470cm totalt. Men mellom LCR kan vel være en fornuftig plassering likevel😉

10 Aug 2006
11
1
3
Test roomsim i REW, gir en veldig grei pekepinn på hvordan plassering av sub påvirker frekvensresponsen i ulike lytteposisjoner. REW er gratis, og roomsim veldig enkel å bruke. Der ser du også godt hvilken effekt akustiske tiltak har på frekvensresponsen din.

I praksis er det ofte slik at plassering av sub har pros og cons nesten uansett plassering med mindre en kjører full pupp ala SBA (Single Bass Array). Setter du de i front i baffelveggen med driverne i ørehøyde eller litt under får du gjerne mest direkte trøkk, mens plassering i hjørnet kan jo noe mer effekt, dog ikke alltid uten andre bi-effekter som eksempelvis at du ikke får en like direkte punch mot lytteposisjon. Eventuelt kan en jo vinkle subbene mot lytteposisjon, men da mister en noe av baffeleffekten. På kommersiell kino plasseres som oftest subbene foran sitteradene, nede på scenen, og det er jo ikke uten grunn de gjør det slik. En kan jo også plassere subber rundt omkring i rommet for å prøve å balansere ut frekvensresponsen, men da blir det ofte vanskelig å få god bass i flere lytteposisjoner, så ingen free lunch der heller.

Igjen, last ned REW, lek deg litt med plassering og se på hvordan kurvene beveger seg.

Det ultimate er gjerne å fylle hele frontveggen med subber i en jevn fordeling og heldempe bakvegg, men da trenger en minst 4 og helst 6-8 subber for å dekke hele veggen. Dette er da etter SBA prinsippet der en i praksis fyller hele lengderetningen med jevn bassenergi som heldempes på bakvegg. Dette gir veldig som oftest god frekvensrespons i mange lytteposisjoner. De fleste har jo ikke muligheten å ta den helt ut slik som dette, og dermed er det å prøve å finne beste kompromiss som gjelder!
Takk for svar! Å fylle frontvegg med SUBer er dessverre ikke aktuelt for lommeboka. Har i førsteomgang en HAMRAMMR 15" som skal i systemet, men jeg klargjør baffelvegg for å ha Inntil én til. (Mulig en nr to heller skulle vært bak i rommet for å jevne ut bassrespons?)

"Fulldempet" (50cm dybde - kanskje for grunn uansett?) bakvegg har vært oppe til vurdering, men semikonkludert med at jeg ikke er villig til å bruke så mye plass til det, så foreløpig plan er å bruke dedikerte bassfeller i ett eller begge hjørnene bak i rommet.
Har en bassfelle som står i diagonalt hjørne av bass noen ting for seg, eller vil stående bølger potensielt opptre likt uavhengig av om bassen står diagonalt eller direkte ovenfor basselement på motsatt vegg?