Arendal Sound : Offisiell Tråd

20 Nov 2008
13.877
84
48
jeg har ikke mulighet til og gjøre det på mine høyttalere. om jeg gjør det vil jeg få problemer:)

jeg vil subben skal spille med fra enten 60 eller 80 hz. men når jeg skal prøve og kalibrere dette ender jeg bare opp med utfasing uansett hva jeg gjør på fase hjulet i arendal sound subben. på xtz 12.17 er ikke dette et problem, den spiller i fase før jeg rekker og tenke fasefeil ^^(litt skrøyting?^^)

arendal sound sub1. 60 hz tone front og subb satt til 70 db. då skal jeg få en totalt db på 76 når dette er i fase, jeg får.

1. fasehjulet på 0. 65 db totalt.
2. fasehjulet på 90. 55 db totalt.
3 fasehjulet på 180. 68 db totalt.

så uansett hva jeg sette fasen på går jeg i minus.
Hmm, kanskje du må prøve å sette x-over på suben enda lavere. Og har du samme plassering på AS suben som på XTZ'n når du prøver dette ?

Hvorfor får du problemer hvis du tetter bassportene i HT ?

12 Feb 2007
1.328
0
36
Hmm, kanskje du må prøve å sette x-over på suben enda lavere. Og har du samme plassering på AS suben som på XTZ'n når du prøver dette ?

Hvorfor får du problemer hvis du tetter bassportene i HT ?

jeg har prøvd og sette x-over så lavt som 40 hz. forsatt så faser det ut big time. ja når jeg setter xtz 12.17 der arendal sound subben står spiller det i fase med en gang. og de 15 andre subwooferene jeg har hatt og testet opp gjennom årene har jeg aldri hatt problem, alle har spilt i fase.

frontene mine er ikke laget for at de ikke skal "puste", det spiller ikke bra om jeg tetter porten igjen. jeg har mulighet for og dele frontene på 40 hz subben faser forsatt frontene ut. jeg kan også sette høyttalerene til og spille 80 hz og opp. setter jeg subben opp til si 90 eller 100 hz faser den ut frontene igjen. aldri vert borti noe som dette før.

når jeg kan få en subb fra sony til 1500 kroner ny pris til og spille i fase. og då kun med fase bryter(0 og 180). skal vertfall denne as sub1 klare dette.

Sist redigert:
20 Nov 2008
13.877
84
48
jeg har prøvd og sette x-over så lavt som 40 hz. forsatt så faser det ut big time. ja når jeg setter xtz 12.17 der arendal sound subben står spiller det i fase med en gang. og de 15 andre subwooferene jeg har hatt og testet opp gjennom årene har jeg aldri hatt problem, alle har spilt i fase.

frontene mine er ikke laget for at de ikke skal "puste", det spiller ikke bra om jeg tetter porten igjen. jeg har mulighet for og dele frontene på 40 hz subben faser forsatt frontene ut. jeg kan også sette høyttalerene til og spille 80 hz og opp. setter jeg subben opp til si 90 eller 100 hz faser den ut frontene igjen. aldri vert borti noe som dette før.

når jeg kan få en subb fra sony til 1500 kroner ny pris til og spille i fase. og då kun med fase bryter(0 og 180). skal vertfall denne as sub1 klare dette.
Hmm , ja det kan jo virke litt rart dette..
Men dette med å få en sub i fase med fronter som også skal spille fullrange kan være en vanskelig øvelse. Jeg får det ikke til å sitte selv hjemme hos meg uten å tette bassportene på frontene. Men i stedet så setter jeg deling på 60-80 hz mellom front og sub og da går det mye lettere. Nå har jo du også satt deling ser det ut til - hvordan gjøres dette med kune stereo-utstyr?
På receivere/prosessorer så får har man jo muligheten til å sette avstand til sub - altså få timet suben , og dette er veldig viktig.

12 Feb 2007
1.328
0
36
Det er en ting jeg skal se nærmere på og det er om det er koblet riktig på elementet. Kan Være at det er koblet feil der fra fabrikk.

Sist redigert:
12 Feb 2007
1.328
0
36
fant utav det samtidig som jeg ikke fant utav det^^ gir det mening?. om alt står pluss på pluss og minus på minus spiller det ikke i fase.

om jeg kobler minus på pluss og pluss på minus spiller det i fase. ^^ dette blir bare mer og mer rart.

Sist redigert:
12 Feb 2007
1.328
0
36
Som jeg skriver over,spiller ikke subben i fase på 50 til 60 hz om jeg kobler pluss på pluss og minus på minus.
Kobler minus på pluss og pluss på minus spiller det i fase på 50 og 60 hz, men ikke på de lave frekvensene.

Og dette skjer ikke på xtz 12.17 subwooferen min. Har også snakket med l-sound og de kunne heller ikke hjelpe meg med hva som Gjør at dette ikke vil spille i fase. Så denne blir sent i retur uheldig vis.

11 Jan 2007
6.038
61
48
Som jeg skriver over,spiller ikke subben i fase på 50 til 60 hz om jeg kobler pluss på pluss og minus på minus.
Kobler minus på pluss og pluss på minus spiller det i fase på 50 og 60 hz, men ikke på de lave frekvensene.

Og dette skjer ikke på xtz 12.17 subwooferen min. Har også snakket med l-sound og de kunne heller ikke hjelpe meg med hva som Gjør at dette ikke vil spille i fase. Så denne blir sent i retur uheldig vis.

Det er jo ikke suben sin feil at det ikke er fasekorrekt over hele fjøla? Det er vel mere snakk om en stående bølge i rommet som gjør at du har en utfasing akkurat der vil jeg tro?

12 Feb 2007
1.328
0
36
nei dessverre. dette er den eneste subwooferen som ikke har spilt i fase i mitt oppsett. har hatt 15 andre subwoofere i dette rommet aldri vert et problem. jeg har jo nå till og med subwoofer fra xtz som dette ikke skjer på. og subben jeg hadde før det igjen var svs pc-2000, og den spilte også i fase uten problem.

har gått fra 20 hz og opp til 100 hz. 25 hz får jeg pluss 3 db resten går i minus(utfasing)
vis du leser det jeg har testet tidligere i tråden så ser du at jeg har testet mye forskjellig, og det som står her er ikke alt jeg har testet heller.

jeg har ikke tenkt og skrive mer om dette, for jeg syns det er unødvendig av meg og skrive hvor misfornøyd jeg er med subben,på et nytt merke som er på god vei inn på markedet.(vurderer og slette det jeg har skrevet ang dette)

Sist redigert:
11 Jan 2007
6.038
61
48
nei dessverre. dette er den eneste subwooferen som ikke har spilt i fase i mitt oppsett. har hatt 15 andre subwoofere i dette rommet aldri vert et problem. jeg har jo nå till og med subwoofer fra xtz som dette ikke skjer på. og subben jeg hadde før det igjen var svs pc-2000, og den spilte også i fase uten problem.

har gått fra 20 hz og opp til 100 hz. 25 hz får jeg pluss 3 db resten går i minus(utfasing)
vis du leser det jeg har testet tidligere i tråden så ser du at jeg har testet mye forskjellig, og det som står her er ikke alt jeg har testet heller.

jeg har ikke tenkt og skrive mer om dette, for jeg syns det er unødvendig av meg og skrive hvor missfornøyd jeg er med subben, på et nytt merke som er på god vei inn på markedet.(vurderer og slette det jeg har skrevet ang dette)

skal ikke si imot deg på hva du faktisk hører og opplever, men at AS sin forsterker( x2) skulle ha en innebygget fasedreining over et visst frekvensspekter stiller jeg meg svært undrende til.. Når du i tillegg får " rett" fase med å motfase frontene så( om jeg skjønte deg riktig i noen poster lengre opp her) så er det garantert noe muffens i frekvenskurven din..

Har alle de andre subbene du har brukt vært portede subber? en lukket SUB har jo en annen fasevinkel kontra en portet osv..

12 Feb 2007
1.328
0
36
det er ikke noe "muffens" i frekvenskurven.
hører og opplever ? vær grei og les litt nøyere på hva jeg skriver. jeg bruke måleutstyr og lytter.
nei alle de andre subbene jeg har hatt har ikke bare vert portet. jeg har jo en subb som kan være begge deler xtz 12.17 leser du ikke teksten eller heheh?

Sist redigert:
11 Jan 2007
6.038
61
48
det er ikke noe "muffens" i frekvenskurven.
hører og opplever ? vær grei og les litt nøyere på hva jeg skriver. jeg bruke måleutstyr og lytter.
nei alle de andre subbene jeg har hatt har ikke bare vert portet. jeg har jo en subb som kan være begge deler xtz 12.17 leser du ikke teksten eller heheh?

Joda jeg både leser og forstår hva du mener.. men fordi om du bruker måleutstyr så både hører og opplever du vel en forskjell med As..?

Uten at jeg helt klarer å få tak i hva du mener så mener du altså at forsterkeren i as har en faseforskyvning eller en feil som gjør at du får en utfasing med frontene koblet riktig..?

12 Feb 2007
1.328
0
36
kobler jeg pluss på pluss og minus på minus i arendal subwooferen spiller den ikke i fase. kobler jeg den minus på pluss og pluss på minus spiller den i fase på "øvre"toner 60 hz og opp men ikke de nedre uansett hvordan jeg justerer på fasehjulet. jeg flytter ikke på kablene i frontene kun subben

11 Jan 2007
6.038
61
48
kobler jeg pluss på pluss og minus på minus i arendal subwooferen spiller den ikke i fase. kobler jeg den minus på pluss og pluss på minus spiller den i fase på "øvre"toner 60 hz og opp men ikke de nedre uansett hvordan jeg justerer på fasehjulet. jeg flytter ikke på kablene i frontene kun subben

Okei.
hadde en gang en parasound der jeg måtte fasevende den ene kanalen for å få det i fase.. kan det være en ide å prøve? Dog
med subben riktig koblet...