Hei!
Holder på med en liten hjemmekino - med mål L5,20, B2,70 og H2,12 (bredde 2,60 helt fremme ved lerret). Rommet er bygget som rom-i-rom. Jeg har peilet meg inn på Monitor S for frontrekken. Det jeg lurer på er om det er noen som har erfaring med disse høyttalerne plassert i baffelvegg?
Jeg har en ventilasjonskasse helt fremme ved lerretet. Ser videre for meg to løsninger, se vedlagte bilder. Jeg skal lage til et enkelt rammeverk foran dette igjen for akustisk lerret i full bredde av rommet.
Løsning 1; Lage til en baffelvegg for de tre fronthøyttalerne. Denne slik at den flukter med ventilasjonskassen. AV-utstyr skal plasseres fremme i rommet, så tenker i så fall avslutte baffelveggen slik at jeg har plass til utstyr og subwoofere under dette. Står da fritt til å plassere utstyr og sub´er der de måler best. Blir sånn sett ikke en fullverdig baffelvegg i full høyde, men for høyttalerne antar jeg dette kan være positivt. Ønske for baffelvegg henger også litt sammen med at lengden av rommet er nær dobbelt av bredden, noe jeg frykter kan gi litt problemer akustisk. En baffelvegg vil redusere lengden av rommet noe. Men har ikke noe målinger/simuleringer å gå ut fra her, så det kan jo slå ut flere veier...
Løsning 2; Ha høyttalerne fritt bak lerretet - enten hengende på vegg, eller noe frem fra denne (opptil 15 cm slik jeg tenker det nå), med de justeringsmuligheter som jeg da vil ha.
Til info ser jeg for meg to subwoofere fremme, alternativt én fremme og én bak hvis dette måler bedre. Hører gjerne hva dere selv ville gjort