Altibox Huawei Q22

5 Jun 2007
379
0
16
Har tv fra Altibox, og fått den nye Huawei q22 dekoderen.
Nå får jeg ikke dolby digital lyd til receiveren min. Har prøvd 2 stk receivere.
På den "gamle Motorola" dekoderen fikk jeg dolby digital på de kanaler som sender dette.
Dette gjelder de kanaler som sender det - Nrk 1,2,3, SVT 1,2 TV4 Sverige samt noen fler.
Har vært i kontakt med Altibox, men de sier at alt er iorden.
Noen andre som har mottatt denne Huawei q22 dekoren som kan bekrefte om dere får opp DD i displayet på receiver?

Sonic76

10 Aug 2005
5.795
217
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
https://www.tek.no/artikler/test-huawei-q22/399158

Noen som har testet denne på prosjektor/ stor tv og kan si noe om den leverer god bildekvalitet???

Får nytt opplegg og dekodere i morgen (Huawei q-22). Blir spennende på projektor. Gleder meg også til HBO på denne plattformen senere i høst! Håper virkelig at bildekvaliteten blir oppgradert, så jeg si opp den driten HBO Nordic har servert over nettet til nå over vanlig abbonnement...

23 Des 2015
143
1
18
Kristiansand
Får nytt opplegg og dekodere i morgen (Huawei q-22). Blir spennende på projektor. Gleder meg også til HBO på denne plattformen senere i høst! Håper virkelig at bildekvaliteten blir oppgradert, så jeg si opp den driten HBO Nordic har servert over nettet til nå over vanlig abbonnement...

HBO er ute nå i portalen.
Hva mener du med "HBO nordic" driten ? Hva er problemet med bildekvaliteten?

1 Jan 2003
809
0
16

Opgraderte du fra gammel Altibox tv løsning? Hvor mye kostet det? Jeg fikk ett "tilbud" på 2000kr for å gå over på ny tv løsning.

saar

0
8 Sep 2011
2.665
3
38
Egersund
Flott, poster du når du har fått testet? Har fått tilbud selv, men hadde vært greit å vite først om det er bedre.

21 Okt 2003
1.599
5
38
Opgraderte du fra gammel Altibox tv løsning? Hvor mye kostet det? Jeg fikk ett "tilbud" på 2000kr for å gå over på ny tv løsning.

Samme pris på meg.
Bestilte på søndag, fortsatt ikke fått noen tilbakemelding. De er ikke veldig interessert i å få kunder.
Jeg har ringt flere ganger for å vite mer og de har vært dårlige på å si noe konkret(hos min lokale tilbyder som de henviser til).

10 Aug 2005
5.795
217
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
HBO er ute nå i portalen.
Hva mener du med "HBO nordic" driten ? Hva er problemet med bildekvaliteten?

Vel, hvor skal jeg begynne? Via PC funker appen ikke over projektor. Problemer med handshake og dårlig app antar jeg. Det fungerte (dårlig) før, men ikke etter at HBO Nordic oppdaterte appen. Får bare rosa skjerm/flicker hos meg. Jeg kjører signalet fra PC via HDMI, gjennom en Marantz 8801, til en Sony HW-50 projektor. Har prøvd alle tenkelige oppløsninger og innstillinger.

Så prøvde jeg med en Chromecast (siste modellen), stømmet gjennom en ny Sony Tablet, tror det er en Xperia Z3. Fikk bilde, som desverre ikke gikk sømløst, og hadde elendig sortnivå, med mye blocking og annet drit. Funket litt bedre på min 50" Kuro, men også der med elendig bildekvalitet.

Til slutt fikk jeg oppdatert min gamle Sony PS-3 i vår, og for ikke så lenge siden ble appen der til HBO Nordic oppdatert. Også der er det massiv blocking i sorte scener. Men bildeflyt er tålig bra. Helt til siste GOT episode, der bildet begynte å hakke, for så å låse seg innimellom. Det virker som serverkapasitet hos HBO Nordic eller underleverandør er helt elendig. Kneler ofte.

Nei, dette var bare sorgen desverre. Kommer til å klage og så si opp hele avtalen. Tegner ny avtale når jeg får tilbud om HBO levert via Altibox. Forhåpentligvis vil det gi bedre bildekvalitet og jevnere levering av bildesignal. Hvis ikke skal jeg ikke være treg om å si opp der også. Heller laste ned episodene slik mange andre gjør!

Kan til slutt nevne at jeg også har Netflix. De har mye bedre bildekvalitet, og der har leverandøren tydeligvis nok kapasitet. Kan alltid bli bedre der også, men altså utrolig mye bedre enn den bedritne kvaliteten som blir servert fra HBO Nordic...

10 Aug 2005
5.795
217
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no

Ja, det er rundt det jeg skal betale. Synes det er verdt det. Går fra 80/80mb linje til 500/500, med mulighet for opptil 1000/1000. Mye av mitt utstyr er 10 år gammelt. Har fire mottagere, oppgrderer nå til fem hvis det ikke går å splitte HDMI og kjøre to TVer på samme dekoder. Bruker ikke telefonpakken. Synes også det er greit å kutte ut alle kanalene vi ikke bruker, og heller gå for HBO-tilbudet.

10 Aug 2005
5.795
217
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Samme pris på meg.
Bestilte på søndag, fortsatt ikke fått noen tilbakemelding. De er ikke veldig interessert i å få kunder.
Jeg har ringt flere ganger for å vite mer og de har vært dårlige på å si noe konkret(hos min lokale tilbyder som de henviser til).

Fikk svar med en gang jeg tok kontakt for fire-fem dager siden. De kom i dag og så på opplegge mitt, blir ferdig i morgen hvis alt går etter planen. Fikk tilbud om oppgradering for to-tre uker siden, og har tenkt nøye igjennom og sett på omtaler og utstyr som blir levert. Har gjennom mine ti år som abbonnent bare positivt å si om Altibox. Bildekvaliteten har nok til nå vært et hakk bedre på Canal Digital, men satser på at Altibox etterhvert får mye bedre bilde. De lover etterhvert 4K, 60bps og HDR, dette vil dog sikkert ta tid...

23 Des 2015
143
1
18
Kristiansand
Fikk svar med en gang jeg tok kontakt for fire-fem dager siden. De kom i dag og så på opplegge mitt, blir ferdig i morgen hvis alt går etter planen. Fikk tilbud om oppgradering for to-tre uker siden, og har tenkt nøye igjennom og sett på omtaler og utstyr som blir levert. Har gjennom mine ti år som abbonnent bare positivt å si om Altibox. Bildekvaliteten har nok til nå vært et hakk bedre på Canal Digital, men satser på at Altibox etterhvert får mye bedre bilde. De lover etterhvert 4K, 60bps og HDR, dette vil dog sikkert ta tid...

Q22 har full UHD premium støtte, 2160p60 støtte, 10bit, REC2020, HDR10 etc..
Når det gjelder selve innholdet så må man vente å se ;)

21 Okt 2003
1.599
5
38

Da er du heldigere enn meg. :)

Ja, vært kunde litt lenger og det meste har vært bra med unntak av bilde- og lyden. Nå håper jeg de får kvaliteten på det som vises til et nivå som vi av-entusiaster kan være fornøyd med.

26 Jul 2005
11.449
1
38

Ser vi er i samme båt. Interessant å følge med hvordan det går hos deg før jeg gjør noe. Har og en Kuro 50 der jeg ser krem TV, gjerne Netflix. Vanlig TV blir det ikke så mye av da reklamen tar bort gleden. Tar dog opp en del for å spole over. Spennende hvordan dette går - følger deg ;)

saar

0
8 Sep 2011
2.665
3
38
Egersund
De ble ikke ferdige med oppgradering av sentralen i dag, så er ikke oppe og går før i morgen. Blir testing på lørdag, gleder meg til det. Skal komme med mer info når alt er på plass! ;)
Ikke meningen å mase, men er spent på hvordan det ble hos deg??

10 Aug 2005
5.795
217
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Ikke meningen å mase, men er spent på hvordan det ble hos deg??

Den foreløpige konklusjonen er at det meste er mye bedre. Bedre skarphet på bildene, bedre og dypere farger, MYE bedre sortnivå enn med den gamle mottageren. Kjører nå 1080P/60.

Opplever en del hakking i bildeflyt, slik jevn hakking som man nesten ikke legger merke til pga at alt det andre er så mye bedre, men det er der. Vanskelig å forklare siden jeg ikke er noen ekspert på bildekvalitet og artefakter. Men dette er bare oppe i kinoen, der bildet går fra mottakeren til prosessor (Marantz 8801), så gjennom en Darbee bildeprosessor og så til projektoren. Vet ikke årsaken til dette, kan være jeg må inn å endre på noen innstillinger. På Kuroen i stua kan jeg ikke se noe annet enn et meget bra og tiltalende bilde...så langt. Har ikke finstudert kvaliteten der. Måtte stille litt på fargene, det ble litt for mye spesielt i rødt. Sikkert på grunn av at vårt forrige opplegg gjennom de gamle mottagerne hadde et litt blast bilde.

Har prøvd å logge meg på HBO, men foreløpig har jeg ikke fått mailen som åpner for signalet.

Har trua på dette! Litt justeringer oppe i kinoen, så blir det vel bedre der også. :D

26 Jul 2005
11.449
1
38
Den foreløpige konklusjonen er at det meste er mye bedre. Bedre skarphet på bildene, bedre og dypere farger, MYE bedre sortnivå enn med den gamle mottageren. Kjører nå 1080P/60.

Opplever en del hakking i bildeflyt, slik jevn hakking som man nesten ikke legger merke til pga at alt det andre er så mye bedre, men det er der. Vanskelig å forklare siden jeg ikke er noen ekspert på bildekvalitet og artefakter. Men dette er bare oppe i kinoen, der bildet går fra mottakeren til prosessor (Marantz 8801), så gjennom en Darbee bildeprosessor og så til projektoren. Vet ikke årsaken til dette, kan være jeg må inn å endre på noen innstillinger. På Kuroen i stua kan jeg ikke se noe annet enn et meget bra og tiltalende bilde...så langt. Har ikke finstudert kvaliteten der. Måtte stille litt på fargene, det ble litt for mye spesielt i rødt. Sikkert på grunn av at vårt forrige opplegg gjennom de gamle mottagerne hadde et litt blast bilde.

Har prøvd å logge meg på HBO, men foreløpig har jeg ikke fått mailen som åpner for signalet.

Har trua på dette! Litt justeringer oppe i kinoen, så blir det vel bedre der også. :D

Hva slags dekoder hadde du før ?

Selv har jeg 2, en Motorola 1960 og 1963, uten og med opptaksmuligheter. Ut fra det jeg vet er dette av de bedre dekoderne som Altibox har levert og jeg er stort sett veldig fornøyd med bildet og derfor litt redd for å kaste noe jeg vet fungerer. Når det gjelder blast bilde på Kuro'n løses dette med å setter RGB setting fast i TV'n og kjøre signalet direkte fra dekoder og ikke via valg i forsterker, da TV'n da setter feil RGB.

Bortsett fra rundt 2000 for å koble om hva gjør det nye oppsettet med mnd prisen ?
Forstår man mulig må oppgradere bandbredden, har vel 40/40 eller 50/50 i dag og mer enn nok for Netflix. HBO bryr jeg meg ikke særlig om da Netflix stort sett dekker det behovet (Game og Thrones hopper jeg av midt i sesong 2 da sex og intriger ble hovedgesjeften...)

saar

0
8 Sep 2011
2.665
3
38
Egersund

høres bra ut dette!!! men likte ikke dette med hakking i bilde, er noe av det verste jeg vet.