Altibox: Dårlig bildekvalitet

clasm

0
16 Okt 2005
2.376
1
38
Get/eb/viken fiber/telenor fiber osv kjører med en båndbredde på 12-14 mbps , rikstv kjører med 8-10mbps og canaldigital satelitt med 18-20 mbps. dette er tall jeg har hentet inn fra de ulike fiber leverandører og fra canaldigital parabol.

Canal Digital Sat og Canal Digital Kabel-TV/Telenor Fiber bruker stort sett de samme signalene. Noen unntak er det.

21 Okt 2003
1.598
5
38
Jeg så Farmen som gikk nå i dag og her syntes jeg bildet var veldig bra. Skal ikke si det sikkert men så ut som 4k.
Bedring iforhold til tidligere sendinger denne uken slik jeg opplevde det. Noen andre som så på?

saar

0
8 Sep 2011
2.665
3
38
Egersund
C9C6115E-C007-4287-98B6-52EAFEA4C03B.jpeg
Har en motorola 1910 dekoder og hva er beste valg her??

12 Nov 2012
99
0
6
Sliter litt med å være enig i denne. Som flere ganger tidligere nevnt av ulike personer på ulike forum, så er det slik at i Norge bruker de fleste enten kilde uplinket fra Telenor SBC eller direkte peering med kanal-operatør.. Dermed får de fleste de samme innholdet... noe som er ganske økonomisk fornuftig for et kabeltv nett og iptv (fiber)..
Digitalt Bakke nett og xDSL teknologier kan ha en større fordel av å egen-encode fra SDI til lavere bitrater pga. begrenset båndbredde

Flere norske kanaler ligger i peak på 16mbps for hver Single Program Transport Stream (SPTS). Typisk pga. de er med i en Statmux VBR pool.

Hvor har du 18-20mbps fra? Brutto fra satellitt?

Vet vi noe mer om dette? Har Altibox Huawei Q22 og synes bildet ikke er spesielt imponerende. Testet CD satellitt for ikke lenge siden, og må si jeg synes det er bedre.

saar

0
8 Sep 2011
2.665
3
38
Egersund
Har fått q22 dekoderen i hus og bildekvaliteten er dårligere enn på de gamle motorola dekoderne, så dette var skuffende.

23 Des 2015
143
1
18
Kristiansand
Vi gjorde endel grep i sommer da vi byttet til ny encoding plattform. Billedkvaliteten på selve strømmene skal være vesentlig bedre nå.
Mer effektiv enckoding, høyere max bitrate, høyere framerate etc hjelper godt.

bler

0
4 Okt 2007
1.659
2
38
Tar det her så vi slipper en ny tråd. Har nylig fått Eidsiva fiber 500/500, Altibox abonnement, ser tv på Apple TV 4.- og 5. generasjon (4K), billedkvaliteten er så som så men jeg sliter noe voldsomt med lipsyncen..! Er dette normalt? Hva kan jeg gjøre for å bedre dette? Det er kun Altibox-appen som er ute av sync, Netflix, Sumo osv er i sync.. Fryktelig irriterende..

24 Apr 2003
2.505
19
38
Jeg har kun gjort noen tester litt tidligere i år mellom decoder og Apple TV i kinoen og da la jeg ikke merke til lip sync. Desverre var det ikke like god kvalitet på bilde med Apple TV. Jeg håpte litt at Apple TV appen benyttet seg av samme multicast som decoder når man brukte den hjemme, men det virket ikke slik. Tror jeg gjorde testen før endringene dragmore nevner over, så litt usikker på om det har blitt noe bedre.

23 Des 2015
143
1
18
Kristiansand
Tar det her så vi slipper en ny tråd. Har nylig fått Eidsiva fiber 500/500, Altibox abonnement, ser tv på Apple TV 4.- og 5. generasjon (4K), billedkvaliteten er så som så men jeg sliter noe voldsomt med lipsyncen..! Er dette normalt? Hva kan jeg gjøre for å bedre dette? Det er kun Altibox-appen som er ute av sync, Netflix, Sumo osv er i sync.. Fryktelig irriterende..
Satser på at dette er blitt bedre nå ? Ny player som bruker HLS er ute

bler

0
4 Okt 2007
1.659
2
38
Satser på at dette er blitt bedre nå ? Ny player som bruker HLS er ute
Ja, virker som det har blitt bedre med lipsync. Men, nå har jeg default engelsk tale på barnekanalene. Dette gjelder dog kun på Apple TV 4k (5. gen). Finner ikke ut hvordan jeg endrer på dette og merkelig at det kun er på den ene Apple TV'en.. Noen som vet hvordan jeg endrer dette?

bler

0
4 Okt 2007
1.659
2
38
Ja, virker som det har blitt bedre med lipsync. Men, nå har jeg default engelsk tale på barnekanalene. Dette gjelder dog kun på Apple TV 4k (5. gen). Finner ikke ut hvordan jeg endrer på dette og merkelig at det kun er på den ene Apple TV'en.. Noen som vet hvordan jeg endrer dette?
Sliter fortsatt med dette. Andre som opplever det samme?