Altibox: Dårlig bildekvalitet

24 Jul 2007
1.038
1
38
Jeg har Canal Digital kabel nå. Har blitt tilbudt 300/300 linje pluss TV med PVR fra AIB. Hører stadig at bildekvalitet er dårligere på Altibox selv om de hevder de ikke komprimerer noe som helst på stream fra TV-kanalene.

Hva tenker folk?

Vil ny dekoder fikse dette hvis det er et problem?

9 Jul 2007
653
0
16
Jeg har Canal Digital kabel nå. Har blitt tilbudt 300/300 linje pluss TV med PVR fra AIB. Hører stadig at bildekvalitet er dårligere på Altibox selv om de hevder de ikke komprimerer noe som helst på stream fra TV-kanalene.

Hva tenker folk?

Vil ny dekoder fikse dette hvis det er et problem?

Hvis du er opptatt av bilde kvalitet så er jeg ganske sikker på at du blir skuffet over Altibox.
Har testa 2 forskjellige dekodere hos Altibox og så ingen forskjell på bilde

4 Sep 2003
1.443
0
0
ville satt boxen i 720p, gir ofte det beste bildet. Når det er sagt så er sattelit av en helt annen kvalitet. Så sammenligner du fiber mot det så forstår jeg skuffelsen. :)

2 Okt 2014
48
0
0
forskjellen er nok størst mot parabol signaler men forskjellen var også stor mot GET

ville satt boxen i 720p, gir ofte det beste bildet. Når det er sagt så er sattelit av en helt annen kvalitet. Så sammenligner du fiber mot det så forstår jeg skuffelsen. :)

Forskjellen er nok størst mot parabol signaler men forskjellen var også stor mot GET som jeg testa.

26 Jul 2005
11.449
1
36

Kjører du dette forstår jeg at du får dårlig kvalitet. Det gir mye dårligere bilde hos meg enn 1080i som jeg bruker. Forslår folk får teste og finne ut hva som blir beste, men 720p gir jo lavere oppløsning enn 1080i.

Og når dere snakker om dårlig kvalitet hva mener dere ? Er det for lav oppløsning - klart det ikke er 4K. Er det farger, etterslep mm, kornet bilde ?

2 Okt 2014
48
0
0
Og når dere snakker om dårlig kvalitet hva mener dere ? Er det for lav oppløsning - klart det ikke er 4K. Er det farger, etterslep mm, kornet bilde ?

Skarpheten i bilde generelt og ikke minst på fargene.
Som nevnt av andre så er bilde kvaliteten på Altibox bra hvis man ikke har sammenlignet med andre leverandører (ikke rikstv)
Jeg hadde GET i mange år og måtte over til Altibox for noen år siden og trodde det var noe feil på utstyret da bilde var så jævlig "blast" i forhold til hva jeg var vant til.
Prøvde alt av innstillinger for å prøve å få det bedre men måtte bare innse at Altibox ikke var bra nok.....noe jeg fikk bekreftet via diverse forumer på nettet.
Er selv bilde kvalitet freak og derfor ser jeg meg aldri tilbake når nytt medium lanseres.....etter jeg kjøpte blu-ray spiller for 10 år siden så var dvd helt ut hos meg :)

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
Det gjør de også, kildesignalet er likt for alle. RiksTV er vel eneste som komprimerer signalet, rett og slett pga den snevre båndbredden de er tildelt. Problemet er nok heller elendige dekodere, og manglende teknisk forståelse hos AIB

26 Jul 2005
11.449
1
36
Skarpheten i bilde generelt og ikke minst på fargene.
Som nevnt av andre så er bilde kvaliteten på Altibox bra hvis man ikke har sammenlignet med andre leverandører (ikke rikstv)
Jeg hadde GET i mange år og måtte over til Altibox for noen år siden og trodde det var noe feil på utstyret da bilde var så jævlig "blast" i forhold til hva jeg var vant til.
Prøvde alt av innstillinger for å prøve å få det bedre men måtte bare innse at Altibox ikke var bra nok.....noe jeg fikk bekreftet via diverse forumer på nettet.
Er selv bilde kvalitet freak og derfor ser jeg meg aldri tilbake når nytt medium lanseres.....etter jeg kjøpte blu-ray spiller for 10 år siden så var dvd helt ut hos meg :)

Ja, vel. Problemet med blast bilde kjenner jeg fra Pioneer'n. Der tolket TV'n RGB signalet fra dekoderen feil slik at jeg måtte inn menyen og sette dette riktig - da ble det MYE bedre og helt klart at TV valgte feil RGB modus eller at de ikke snakket godt nok sammen. Godt dog at Pioneer'n har all vedens av innstillinger i meny. Mulig du har samme problem.

Naboen har GET og ser på bilde hos ham fra tid til annen - kan ikke si at det er stort forskjell i billedkvalitet. Mest styrt av TV'n vil jeg si.

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
Jeg har hatt Canal Digital, både direkte fra satellitt og via fiber (driftet kabelnettet selv). Har nå Get, og hjemme hos min mor er det AiB som leverer signalene. Av de løsningene, så er bildekvaliteten utvilsomt dårligst fra AiB. Virker som om dekoderen "softer" bildet, og tilfører artefakter selv om man kjører native oppløsning (NRK i 720p). Dette er evaluert på samme TV, siden min mor "arvet" TV-en min.

2 Okt 2014
48
0
0
Ja, vel. Problemet med blast bilde kjenner jeg fra Pioneer'n. Der tolket TV'n RGB signalet fra dekoderen feil slik at jeg måtte inn menyen og sette dette riktig - da ble det MYE bedre og helt klart at TV valgte feil RGB modus eller at de ikke snakket godt nok sammen. Godt dog at Pioneer'n har all vedens av innstillinger i meny. Mulig du har samme problem.

Naboen har GET og ser på bilde hos ham fra tid til annen - kan ikke si at det er stort forskjell i billedkvalitet. Mest styrt av TV'n vil jeg si.

Det er ikke noe innstillings problem,Altibox er bare dårligere enn de fleste andre på vanlig tv.
Å sammenligne med bilde hos naboen blir jo helt feil,skal man sammenligne så må man gjøre det med samme tv,samme innstillinger,samme sitte avstand osv
Er ikke snakk om at forskjellen er dvd vs blu-ray i bilde kvalitet heller da....men alikevel ganske stor.

26 Jul 2005
11.449
1
36
Men da er det vel bare å bytte til GET om man vil ha det, det er vel slik markedsmekanismene fungere ? Selv har jeg jeg hat GET, eller retter sagt det de het før. Bare tull, aldri igjen. Veldig fornøyd med Altibox.

2 Okt 2014
48
0
0
Men da er det vel bare å bytte til GET om man vil ha det, det er vel slik markedsmekanismene fungere ?.

Er nok ikke så lett,i mitt tilfelle så er boretslaget låst til Altibox i 3 år pga investeringer Altibox har gjort med installering av utstyr osv.
Men etter 3 år er det fritt fram.

23 Des 2015
143
1
18
Kristiansand
Jeg har hatt Canal Digital, både direkte fra satellitt og via fiber (driftet kabelnettet selv). Har nå Get, og hjemme hos min mor er det AiB som leverer signalene. Av de løsningene, så er bildekvaliteten utvilsomt dårligst fra AiB. Virker som om dekoderen "softer" bildet, og tilfører artefakter selv om man kjører native oppløsning (NRK i 720p). Dette er evaluert på samme TV, siden min mor "arvet" TV-en min.

Aib gammel platform bruker de samme "signaler" eller strømmer som de fleste andre gjør (bortsett fra RiksTV). Decoderen (kommer ann på hvilken man tester på, f.eks den seneste Motorola 1853, har en helt standard ST micro h264 decoder)
Q22 decoderen derimot har noe mer snacks inne i VPUen (video processing unit) som vil tillate bedre skalering, deinterlacing, noise reduction etc..
Ved å sette boksen til UHD vil ikke dette gi noe bedre bilde da TVn alltid skalerer bedre enn decoderen.

Greier du å forklare litt mer om hva du mener er "dårlig bilde" på Aib decoderen ?

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
[MENTION=93025]dragmore[/MENTION]Du må se på datoen på innlegget mitt, det var postet lenge før Q22 dekoderen dukket opp.
Med dårligere bilde mener lavere skarphet, dårligere skarphet ved bevegelser, og generelt mer blurry bilde. Syns forøvrig jeg har vært ganske presist i beskrivelsen i innlegget du quotet?

4 Sep 2003
1.443
0
0
Get/eb/viken fiber/telenor fiber osv kjører med en båndbredde på 12-14 mbps , rikstv kjører med 8-10mbps og canaldigital satelitt med 18-20 mbps. dette er tall jeg har hentet inn fra de ulike fiber leverandører og fra canaldigital parabol.

23 Des 2015
143
1
18
Kristiansand
@dragmoreDu må se på datoen på innlegget mitt, det var postet lenge før Q22 dekoderen dukket opp.
Med dårligere bilde mener lavere skarphet, dårligere skarphet ved bevegelser, og generelt mer blurry bilde. Syns forøvrig jeg har vært ganske presist i beskrivelsen i innlegget du quotet?

hei. Jeg er fullt bevist på datoen på posten din, derfor skriver jeg "gammel platform".. Ønsket bare å vite mer detaljer.. type stb du brukte i testen etc (1910-9, 1960-9, 1003, 1853, ADBxyz)
Når jeg refererer til Q22, var det mest pga. at det snakkes mye om den nye decoderen og plattformen til AiB, ikke at du eksplisitt har tatt denne i bruk.

Synes din beskrivelse av "dårlig bilde" er noe mangelfull: Her er noen eksempler på mer utfyllende info

1. Snakker vi om "softing" i spatial eller temporale domene? Aka i bildet (oppløsning) eller mellom bildene (ghosting=frame jumping)
2. Generelle kvalitetsproblemer som at keyframe er ikke brukt når de burde vært brukt (scenecut detection - force iframe) under sceneskifte..
3. Macroblockings problemer (transport)
4. Bandings problemer (encoding)

Ikke ta dette som kritikk, men mer hjelp for å komme til kjernen i problemet.

23 Des 2015
143
1
18
Kristiansand
Get/eb/viken fiber/telenor fiber osv kjører med en båndbredde på 12-14 mbps , rikstv kjører med 8-10mbps og canaldigital satelitt med 18-20 mbps. dette er tall jeg har hentet inn fra de ulike fiber leverandører og fra canaldigital parabol.

Sliter litt med å være enig i denne. Som flere ganger tidligere nevnt av ulike personer på ulike forum, så er det slik at i Norge bruker de fleste enten kilde uplinket fra Telenor SBC eller direkte peering med kanal-operatør.. Dermed får de fleste de samme innholdet... noe som er ganske økonomisk fornuftig for et kabeltv nett og iptv (fiber)..
Digitalt Bakke nett og xDSL teknologier kan ha en større fordel av å egen-encode fra SDI til lavere bitrater pga. begrenset båndbredde

Flere norske kanaler ligger i peak på 16mbps for hver Single Program Transport Stream (SPTS). Typisk pga. de er med i en Statmux VBR pool.

Hvor har du 18-20mbps fra? Brutto fra satellitt?