Altibox: Dårlig bildekvalitet

saar

0
8 Sep 2011
2.665
3
38
Egersund
Er det noen som har altibox koblet til prosjektor og er bilde bra nok?
ser de har en del forskjellige tunere, noen som vet om det er noen forskjell i bildekvaliteten på de forskjellige?

saar

0
8 Sep 2011
2.665
3
38
Egersund
Okei, da er det kanskje mulighet for å prøve dette, hadde vært litt digg å prøvd ut champions league på lerrete

26 Jul 2005
11.449
1
36
De fleste leverandører praktiserer vel en rullering av brukte dekodere som kommer inn fra folk som bytter eller skifter leverandør. De sjekkes, suppleres med manglende kabler og leveres ut igjen. Trengte ikke krangle, bare godsnakke litt med damene nede hos leverandøren, samt å vente litt :)

21 Jan 2012
12.105
0
36
Er det noen som har altibox koblet til prosjektor og er bilde bra nok?
ser de har en del forskjellige tunere, noen som vet om det er noen forskjell i bildekvaliteten på de forskjellige?
Synes det kommer an på kanalene, NRK, discovery og Eurosport hadde helt kurant på HD kanalene.

Men spessielt bra bilde er det jo ikke og det er jo også bare 720p på det beste.

saar

0
8 Sep 2011
2.665
3
38
Egersund
Ja, du kan stille boksen på 1080i, men signalet INN på boksen er 720P, så konverterer den til 1080i hvis du skulle ønske det....

Inge
Trodde det var best å sende original oppløsning inn i tv/prosjektor og heller la de ta seg av oppskaleringen

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
Synes det kommer an på kanalene, NRK, discovery og Eurosport hadde helt kurant på HD kanalene.

Men spessielt bra bilde er det jo ikke og det er jo også bare 720p på det beste.

Det er flere HD kanaler som sender 1080i enn det er som sender i 720p.

I grunnpakka så sender følgende HD kanaler i 1080i format: Discovery Showcase HD ,Animal Planet HD,National Geographic HD,TVNorge HD,MAX HD,TV3 HD,Viasat 4 HD,TV4 HD,Eurosport 1 HD , Eurosport 2 HD.

720p kanaler: NRK1 HD,NRK2 HD,NRK 3 HD, TV 2 HD, TV 2 Sportskanalen HD, TV 2 Nyheter HD, TV 2 Zebra HD, SVT 1 HD ,SVT 2 HD.

Blandt HD kanalene i andre pakker så er det kun TV 2 Danmark HD og TV 2 Sport Premium kanalene som sender i 720p. Resten av HD kanalene sendes i 1080i, inkl. Viasats HD kanaler (også sportskanalene).

Det er TV kanalene selv som styrer om de leverer video i 720p eller 1080i formatet.

19 Nov 2005
736
0
16
Det er TV kanalene selv som styrer om de leverer video i 720p eller 1080i formatet.

Er du sikker på dette? Kan det tenkes at Altibox konverterer på noen måte? Vi hadde er samarbeid med Lyse tidligere, og i følge de som jeg snakket med hos Lyse, så var det ikke noe poeng med 1080i, da signal inn til boksen var 720P.

Inge

24 Sep 2006
8.123
0
36
Lunner/Hadeland
Er du sikker på dette? Kan det tenkes at Altibox konverterer på noen måte?

Skal ikke påstå noe 100% men det er ikke logisk at TV kanaler som sender i 1080i hos
alle andre operatører skulle bli sendt i 720p hos Altibox. I tillegg er det veldig kostbart å
konvertere fra 1080i ->720p på en god måte.

TVNorge HD sender ganske overraskende i 1080i hos RiksTV. RiksTV ville antagelig ha spart båndbredde
hvis TVNorge HD hadde sendt 720p men selv på RiksTV sender
TVNorge HD i 1080i.

Vi hadde er samarbeid med Lyse tidligere, og i følge de som jeg snakket med hos Lyse, så var det ikke noe poeng med 1080i, da signal inn til boksen var 720P.

Dette stemmer jo forsåvidt for de mest sette HD kanalene, dvs. NRK's og TV 2's HD kanaler. Så for disse kanalene vil det bli best resultat om dekoderen leverer 720p men ulempen er da at statisk oppløsning blir redusert for de HD kanalene som produserer innholdet i 1080i formatet.

Det er jo bare å teste hvilken HDMI oppløsning som gir best resultat med f.eks. TVNorge HD. Mine dekodere for bakkenett & satellitt viser artifacts når de settes til 720p der kilden er 1080i . Motorola dekoderen gir muligens ikke 100% identisk artifacts men de dekoderene jeg har gjort slike tester med så er det lettest å legge merke til litt grafikk flimmer ( vibrerende logoer , vibrerende undertekst osv. for TVNorge HD med 720p output).

9 Jul 2007
653
0
16
Lenge siden det har vært noe aktivitet her men prøver et spørsmål.
Har store problemer med min gamle VIP1963 dekoder og Altibox vil sende en ny tv dekoder.
Kan velge mellom Motorola 1853-dekoder og ADB 2720.
Noen som har erfaringer eller vet hvilken som er best?
Feks gir den ene noe bedre bilde enn den andre?Tilkoblingsmuligheter?
Stabilitet?

23 Des 2015
143
1
18
Kristiansand
Lenge siden det har vært noe aktivitet her men prøver et spørsmål.
Har store problemer med min gamle VIP1963 dekoder og Altibox vil sende en ny tv dekoder.
Kan velge mellom Motorola 1853-dekoder og ADB 2720.
Noen som har erfaringer eller vet hvilken som er best?
Feks gir den ene noe bedre bilde enn den andre?Tilkoblingsmuligheter?
Stabilitet?
h264 decoderene i ADB og Arris/motorola stbene gjør samme jobb med samme innhold. Kan være at scaleren er noe bedre i ADB boksen, men alt i alt mer eller mindre helt likt..
Jeg har Getbox 2 hjemme og AIB sine bokser og jeg ser ikke noen forskjell da de bruker for det meste samme bitstream fra f.eks NRK.

19 Nov 2005
736
0
16
Og ikke minst at de får det ut når de skal. De har jo snakket om nye dekodere i snart to år.

Står litt mere her:

https://www.altibox.no/privat/tv/fremtidenstv/

Skal man gjette på rundt en tusenlapp for standardpakken?

I følge tek.no, 900 for minste pakke, 1000 for standard pakke... Bra gjettet!!! Hvis dette stemmer, så tror jeg at standard pakken blir billigere enn den jeg har nå med 80/80.

Sent from my iPhone using Tapatalk