Altibox: Dårlig bildekvalitet

MML

0
28 Okt 2010
662
0
16
Jeg har fiber til huset og TV-system fra Altibox. Disse PVR dekoderene er utrolig nok ikke ekte HD, men 1280i. Uansett har jeg elendig bildekvalitet på de fleste kanalene. NRK og TV2 de beste, men langt fra godkjent. Også menybildene er jo utrolig kornete og gir et elendig bilde.

Uansett det som fikk meg til å legge inn en tråd er Champion League på Viasat 4. Dette er verre en et gammel slitt VHS-opptak. Noen andre som også opplever dette? BlueRay er perfekt i anlegget og også Apple TV 720p er langt over hva Altibox kan levere. Kan dette være riktig?

Halair

0
13 Nov 2012
1.029
0
0
Høres ikke riktig ut, har du sjekket oppløsning ut på HDMI fra dekoderen? Hvis jeg ikke husker feil så kan du sette oppløsning der .

30 Jul 2005
234
0
16
Første gang du starter opp dekoderen så kjører den i SD-oppløsning. Så du må inn og endre oppløsning til 1080i ja. Fotball på Viasat 4 HD i kveld er i glassklar HD hos meg.

9 Aug 2005
856
0
0
38
Levanger
.. men du har vel ikke Viasat4 HD i grunnpakken? Rekner med du har en eller annen ekstra kanalpakke da.. :-? Om trådstarter bare har grunnpakken på kanaler slik som meg, er jeg jo helt enig i at viasat4 ser for jævlig ut rett og slett! hehe

19 Nov 2005
736
0
16
Man kan sette dekoder i enten 720P eller 1080i, men det som sendes ut på nettet fra Altibox er 720P, så 1080i signalet blir vel konvertert i boksen?

Inge

MML

0
28 Okt 2010
662
0
16
Jepp. Har bare grunnpakken. Allikevel er dette så begredlig ut at det er vanskelig å tro. Tom kanallogoen er pixelert og "ute av fokus".

26 Jul 2005
11.449
1
36
Hei

Hvilken dekoder har du ?

Vet at Haugen her inne har testet de siste dekoderne de leverer og gått tilbake til Motorola VIP 1963 som og jeg bruker, da han ikke mente bildet holdt mål. Jeg har ikke noe å utsette på billedkvaliteten til Altibox.

Jeg kjører på 1080i og det skal ikke stå mye tilbake for 1080p - i praksis skal du ikke se forskjell. Har du sjekket at TV og deoder snakker skikkelig sammen. Jeg må kjøre signalet mitt direkte til TV fra dekoder og ikke gjennom prosessor. Da blir det tull med billedkvalitetet på min KRP500, da Pioneer'n ikke klarer å auto velge rett fargeskala og bildet blir blast.

ATG

0
23 Okt 2005
224
0
0
Hei,

Jeg er litt av den samme oppfatningen, fikk Altibox rett før jul med den siste lille dekoderen(ikke PVR). Kjører 1080i ut med HDMI, til en Samsung 40" 2011 modell.

Bildet fra Parabol(som jeg har koblet direkte til Samsung tvens innebygget DVB-S2 tuner) er milevis bedre, både på SD og HD.

På sikt blir det nok en egen sattelitt tuner, ettersom jeg er såpass skuffet over bildet hos Altibox. Internett er derimot supert! :)

buggs

0
10 Jan 2013
1.262
0
0
jeg fikk altibox sist uke med motorola dekoder uten pvr som gir veldig bra bilde på min 46" samsung.

25 Des 2012
90
0
6
buggs skrev:
jeg fikk altibox sist uke med motorola dekoder uten pvr som gir veldig bra bilde på min 46" samsung.

Vet ikke hva du har hatt tidligere men jeg synes bilde på Motorola 1853 var veldig dårlig i forhold til hva GET leverer....som jeg nevnte i annen Altibox tråd.
Ikke bare litt men stoooor forskjell.......trodde først at innstillinger på box og tv ville gjøre susen men den gang ei.
Boretslaget har bundet seg til Altibox for 3 år deretter kan alle gjøre som de vil......går tilbake til GET med mindre noe positivt skjer i mellomtiden.
Annen ting som irriterer meg er internett oppkobling......kan velge mellom gratis 1mbit som er inkludert ellers må man opp til 25/25.
Idiotisk,har ikke bruk for 25/25 men 1mb blir for dårlig......og de har ingenting imellom.

27 Aug 2009
6.289
30
48
MML skrev:
Jeg har fiber til huset og TV-system fra Altibox. Disse PVR dekoderene er utrolig nok ikke ekte HD, men 1280i. Uansett har jeg elendig bildekvalitet på de fleste kanalene. NRK og TV2 de beste, men langt fra godkjent. Også menybildene er jo utrolig kornete og gir et elendig bilde.

Uansett det som fikk meg til å legge inn en tråd er Champion League på Viasat 4. Dette er verre en et gammel slitt VHS-opptak. Noen andre som også opplever dette? BlueRay er perfekt i anlegget og også Apple TV 720p er langt over hva Altibox kan levere. Kan dette være riktig?

Har en venninne på Hadeland som har Altibox og 50 tommers Panasonic Plasma HD Ready TV.....helt utmerket bilde...og ser stor forskjell på SD og HD kanaler....selv har jeg både CD og Viasat parabol.....og synes ikke at det er så stor forskjell på mine og hennes billedkvalitet....hun har Altibox med PVR....men ser tydelig hvis oppløsningen ikke er stilt inn på 1080i....den går tilbake til 576 hvis strømmen har vært borte...og man må trykke save flere ganger for å få den til å lagre...:)

25 Des 2012
90
0
6
classic46 skrev:
Har en venninne på Hadeland som har Altibox og 50 tommers Panasonic Plasma HD Ready TV.....helt utmerket bilde...og ser stor forskjell på SD og HD kanaler....selv har jeg både CD og Viasat parabol.....og synes ikke at det er så stor forskjell på mine og hennes billedkvalitet....hun har Altibox med PVR....men ser tydelig hvis oppløsningen ikke er stilt inn på 1080i....den går tilbake til 576 hvis strømmen har vært borte...og man må trykke save flere ganger for å få den til å lagre...:)

Jeg hadde sikkert vært fornøyd med Altibox hvis jeg ikke hadde hatt noe annet å sammenligne med.Blir også vanskelig å sammenligne bilde fra en husstand til en annen.....forskjellig signal styrke,tv,tv innstillinger osv
Hadde jeg hatt Altibox først deretter GET så hadde jeg fått en skikkelig opptur i stedet for nedtur som nå.
Er først når man har koblet opp GET boks til tv for deretter et øyeblikk senere koble til Altibox i samme tv inngang med samme innstillinger at man ser den store bilde kvalitet forskjellen.

8 Aug 2007
287
0
0
MML skrev:

Stor forskjell på hva som sendes her. Fotball på Viasat 4 er generelt ikke bra. Har du i tillegg en litt for stor TV i forhold til sitteavstand er det dårlig uansett leverandør.

Hvilken dekoder har du? Er noe bedre kvalitet på de nyeste.

Ellers er jo prinsippet slik. Dritt inn - dritt ut. Du klarer ikke å gjøre cheers til krystallklart uansett hvordan en dekoder det. Det er litt samme prinsipp på SD fotball kamper i forhold til HD.

Hadde du for eksempel hatt en crt tv så hadde bildet vært fint fra Viasat 4 :)

27 Jul 2003
16.250
0
36
53
På grunn av drittvær og en litt dårlig innstilt parabol måtte jeg flytte Altibox-boksen som sto ned opp for å få inn TV-signaler i kveld. Bildet ser ekstremt blast ut sammenlignet med satelitt-bildene fra Canal Digital. for å få noe som lignet på sortnivå måtte jeg senke lysstyrken til -25 på VT60. Er det andre som har vært borti at en skjerm som i utgangspunktet skal være sort er lysegrå med Altibox? Har den nyeste PVR-boksen.

11 Sep 2005
3.296
2
38
Finns det vanlig koax i huset (analoga kanaler, grundpaket hos de flesta) i tillägg till fibern? Om det finns, ser SD i från Koax lika grå ut?

26 Jul 2005
11.449
1
36
Min Kuro klarer ikke å auto detektere riktig RGB innstilling på min Alitbox boks, så den må settes manuelt. Auto på RGB gir blast bilde med grå sort farge. Mao har jeg direkte kabel fra boks og ikke via switch i prosessor. Godt Kuro har innstillinger for alt...

Mulig samme problem hos deg ?

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
En ting er i alle fall sikkert Jørn, enten receiveren eller TV-appartatet feiltolker dynamikkområdet (16-235 vs 0-255). Burde være en smal sak å ordne, enten ved å "låse" HDMI-signalet ut av PVR-en, eller inngangen på TV-apparatet

26 Okt 2005
7.005
0
0
På grunn av drittvær og en litt dårlig innstilt parabol måtte jeg flytte Altibox-boksen som sto ned opp for å få inn TV-signaler i kveld. Bildet ser ekstremt blast ut sammenlignet med satelitt-bildene fra Canal Digital. for å få noe som lignet på sortnivå måtte jeg senke lysstyrken til -25 på VT60. Er det andre som har vært borti at en skjerm som i utgangspunktet skal være sort er lysegrå med Altibox? Har den nyeste PVR-boksen.

Hvilke av boksene tenker du på? Har vært "forsøkskanin" på alle PVR`ene til Altibox og de er slett ikke identiske (les: like gode...).