Alternativ til OC703 og Rockwool Safe ‘N Sound

Dieter

0
23 Jun 2006
51
0
6
Hei!
Jeg bygger hjemmekino med rom-i-rom prinsipp. I taket blir det slik som dette:
IMG_5580.jpeg

Har planer om diverse lydabsorberende tiltak både på vegger og tak, men å finne måledata på ulike isolasjonstyper har vært enklere sagt enn gjort… Både Rockwool og Glava (ink Ecophone) har et virvar av varianter. Glava Lydplate, Rockfon Industrial A24, Rockwool Tung Plate 150 osv osv. Noe er for montering i himlinger, noe er på rull.

Det jeg egentlig er på jakt etter er et Norsk alternativ til Owens Corning eller Rockwool Safe ‘N Sound. En isolasjonen som har svært gode lydabsorberende egenskaper. Hva er det beste alternativet? Finnes det målinger som støtter opp under egenskapene?

16 Mar 2012
750
793
93
Når jeg jobbet som tømrer var det "bare" vanlig rockwool A plate som ble brukt i vanlige lyd konstruksjoner siden hardere plater ikke ga noe nevneverdig/bedre effekt. Tyngre en glava og gir bedre lydisolering. Får også bedre lydisolering med og fylle fakket helt opp og ikke ha luft i det som i skissen din. Angående det siste så står det beskrevet på rockwool sine sider under skillevegger.

Dieter

0
23 Jun 2006
51
0
6
Har prøvd å grave opp litt data. Jeg er på jakt etter isolasjon til et par ulike applikasjoner:

1. Dype "bassfeller", fortrinnsvis i hjørnene. 30-50cm dybde med isolasjon. Her tenker jeg det beste er å bruke vanlig Glava, som jeg antar er det nærmeste man kommer "pink fluffy". En tettere absorbent vil kunne bli en reflektor med så store dybder så tenker dette både kostnadseffektivt og bra.
  2. Vegghengt absorbent i hjemmesnekret ramme. Inntil 10cm tykkelse fra vegg til front av akkustisk transperent materiale. Her har jeg prøvd å finne det alternativet som absorberer best ifht tykkelse, spesielt i nedre frekvensspekter. Egentlig kunne jeg tenkt meg noe i retning av en Owens Corning, men hverken Glava eller Rockwool oppgir testdata for sine produkter (med unntak av at et Sintef tester på produkt som ikke er veldig aktuelle). Tenker da på f.eks Glava Lydplater, Rockwool Tung Plate 150 osv. De alternativene der jeg har klart å finne lydegenskaper så er det i datterselskapene Rockphon og Ecophon. Dette er da produkt som stort sett er tiltenkt montering i himling. Derfor er også de fleste testene gjort med typisk 200mm luftgap fra absorbent til taket over. Dette luftgapet gir betydelig gevinst på demping vs direkte montering vegg, men så lenge testene er gjort ihht samme ISO standard så bør de vel til en viss grad være sammenlignbare likevel. Et par alternativer:
    1. Ecophone Master A + Extra Bass. [Link]. Extra Bass er da en tilleggsabsorbent innsveiset i perforert plast, som legges bak Master A for bedre lavfrekvent absorpsjon.
      1692693000680.png
    2. Ecophone Acusto Wall C. [Link]
      1692693015165.png
    3. Rockfon Bass Plus. [link]
      1692692939738.png
  3. Jeg skal ha spiletak i hjemmekinoen (med varierende spalteavstand og ulik geometri på spilene). Bak spilene er det lekter med dybde 30mm. Ønsker en absorbent som, til tross for begrenset tykkelse, har greie absorberende egenskaper. Det er viktig at den ikke er skaper press mot spilene så de bøyer seg ned i rommet og blir skeive. Har ikke helt konludert enda på hva som kan fungere best her.
  4. Trenger til slutt en absorbent som kan limes på en baffelvegg som går i bue. 25-30mm tykk. Helst med lim på baksiden og sort front så det er enkelt å montere og at det ikke krever duk foran for å hindre lysrefleksjoner bak lerret. Skal høre med leverandør av HVAC hva de pleier bruke, håper de kan ha et egnet materiale her.

16 Mar 2012
750
793
93
Nå har ikke jeg svarene på alt du spør om, men hunton trefiber isolasjon funker veldig god i dype bassfeller og har en gjennomstrømning i nærheten av spacelab eller hva den het, som ikke produsere lenger. Spacelab var lenge den foretrukne isolasjonen for dype feller her på berget.

Rundt 20-30cm funker rockwool A plate godt, men begynner reflektere dyperer. Mener det var en tråd på hifisentralen som tok for seg emnet med litt data og lignende. Glava ville ikke jeg brukt. Lukter vondt og farligere støv hvis ikke pakket skikkelig inn. Mener også at hunton var bedre en glava i forhold til dyp felle, men husker ikke helt der siden det aldri var et alternativ for meg og bruke glava.

På tynn demping som 5cm og under i diy verden er det vel stort sett hardere isolasjon som rockfon som blir brukt. Mener du får den i 3cm, så vil vel muligens funke bak spilene dine i taket.

Tynn demping som jobber langt ned i frekvens har ofte en form for membran som det også ser ut til at du har fått med deg. Kan jeg ingenting om, men er vel ofte en plast eller en form for trefiber plate inni konstruksjon som "bremser" bølgene sånn jeg har forstått det. Ikke funnet noen diy løsning på det, men heller ikke sett etter det.

Burde gå fint å legge 20-30mm rockfon i bue på baffelvegg. Må sikkert skjære noen spor på baksiden, men buen på baffelveggen blir neppe så stor at det blir synlige spor etter kuttene. Må jo limes med noe lim da.

Spennende prosjekt dette, som det virker som du har lagt mye tankevirksomhet bak. Håper du oppdatere etterhvert som bygging går fremover 😊

• Like
Reactions: Dieter

Dieter

0
23 Jun 2006
51
0
6
Takk for gode svar! Har lest meg gjennom en god del tråder om Hunton Nativo, og det ser ut som et bedre produkt for de dype bassfellene. Har bedt Hunton om Sintef testrapporten, men bare ut fra påståtte egenskaper samt tetthet osv så bør det fungere bra.

Da blir det Hunton Nativo i bjelkelag samt i de dype bassfellene. Så passer det perfekt med en pakke Rockfon Bass Plus i DYI panel på 10cm dybde i førsterefleksjon fra fronthøyttalerne. I testdata så er denne brukt i kombinasjon med en 20mm himlingsplate. Siden Rockfon Bass Plus er pakket inn i plast så blir det som en membranabsorbent som sikkert skyver virkningsområdet ørlite ned i frekvensregisteret.

Heller mot Rockfon Industrial i 30mm tykkelse til å dekke baffelvingene på frontveggen (buet, så som du sier må nok disse slisses litt).

16 Mar 2012
750
793
93
Bare hyggelig og prøve hjelpe👍. Bruker selv hunton i 70cm bassfelle på bakveggen og fylt opp podiet med godt resultat. Tørr og fin bass, med god frekvensrespons uten at rommet blir for dødt.

• Like
Reactions: Dieter