Det ligger vel i ordene at jeg er fornøyd, men du har forsåvidt rett i at det ikke trenger å hemme en fra å fortelle om de
Jeg har ikke hørt nok på Tensor Delta til å kunne skrive så veldig mye nyttig om dem, men det har jo blitt noen timer med Gamma med tiden. Det er ikke overraskende en del likheter mellom dem, men de oppleves også ganske forskjellig grunnet bassresponsen i Gamma. Sånn sett vil jeg si at Gamma og Beta er mye nærmere hverandre klangmessig. Diskant- og mellomtonegjengivelsen kjenner du jo selv godt til?
Når det er sagt er det vel få stativhøyttalere som kan skilte med den samme bassresponsen som Delta gir en. Så vidt jeg vet har man ikke de samme tuning-mulighetene på Delta som man har på Gamma og modellene over. På Delta kan man justere diskanten +/- 4dB, samt to "shelving filters" (+/- 6dB) som kan justeres fra 6 Khz og oppover og fra 150 hz og nedover. Kort fortalt fungerer et shelving filter progressivt, dvs at frekvensen justeres gradvis synkende eller stigende (+/-). Det er ingen tvil om at disse justeringsmulighetene kan komme godt med, noe du jo vet fra erfaring med 50hz-justeringen du har på Vantage.
På mine Gamma har man justering av diskant, shelving filter over 6Khz samt et filter med valgfri frekvens og Q under 150 hz som man kan justere opp/ned.
Felles for alle modellene er at om man finner en aktiv høyttaler som man liker lydsignaturen i, er veien lang tilbake til en passiv høyttaler