9" CRT av noe slag, er det å oppdrive?

Mirage

Medlem
20 Nov 2003
5.793
2
38
40
Gode gamle AVforum, gratulerer med dagen på en 17. mai.

Jeg har børstet støv av en gammel Barco G808s, som jeg har brukt noen kvelder på, og ble ganske raskt påminnet om eiergleden, som for min del er høy.
Men; Skarphet er ikke i toppklasse, selv om rør og fokus etc er der det skal være.

Hvordan er det i 2022 å få tak i en 9" i god stand? Kommer over sporadiske utgåtte annonser der de blir solgt for omtrent symbolske summer.
Dette er vel en slags "ønskes kjøpt"-annonse, hvis det plutselig skulle vise seg at noen har noe som står å støver(y)

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.467
272
83
44
www.avforum.no
Er nok ikke mye 9" ute å går her på berget, og skal du over til USA blir det lett kostbart med frakt... Ser også at det selv på Ebay er knapt noen CRT projektorer til salgs om dagen, og ingen 9" pt, så det spørs nok om CRT toget har gått. Er for øvrig helt enig i at bildet fra en CRT er noe helt eget!

tor

Medlem
2 Mar 2003
2.151
5
38
www.70mm.no
Skulle gjerne hatt en 9" igjen, Selv om løpet er kjørt for disse beistene så er det morro å holde på med og mestringsfølelsen er høy når man klarer å oppnå et relativt bra bilde. :)

Mirage

Medlem
20 Nov 2003
5.793
2
38
40
Dere er altså standhaftige som holder forumet igang gutter, vi hadde mye gøy her back in the day:)

Jeg skal bruke sommeren og høsten til å se om det kan dukke opp noe, men holder ikke pusten.
Curt Palme avvikler alt i disse dager også, så som Dere sier, det begynner å bli langt mellom dem.

• Like
Reactions: lygren and tor

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.505
19
38
Etterspørselen etter de beste CRT projektorene holdt seg noe lenger i Sverige og enkelte land i europa enn Norge. Så en del av de 9" maskinene vi hadde her på berget ble solgt ut av landet. Mulig Sverige er stedet å leite.
Ser det ligger en ute til salgs her: https://www.blocket.se/annons/stockholm/barco_1209s_crt_projektor/100116426
Jeg var innvolvert i et salg av 3 stykk Barco Reality 909 som gikk til Sverige tilbake i 2008, da valgte jeg selv å gå digitalt istedenfor å velge en av disse.
Hadde hvert artig å satt opp en slik en igjen, begynner å bli lenge siden jeg har sett en CRT i aksjon nå.

• Like
Reactions: Mirage

Mirage

Medlem
20 Nov 2003
5.793
2
38
40
Jeg har faktisk tatt kontakt med han som selger den 1209'en på blocket for en tid siden, blått rør lekker kjøleveske, og han kan ikke si noe konkret om tilstanden på den ellers.
Men ja, Reality 909 hadde vært midt i blinken hvis man først skal gjøre dette.

Hvordan er lampeboksene i dag, går de an å leve med? Eller er man dømt til et liv i limbo?

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.505
19
38
Siden det nå er over ti år siden sist jeg så en CRT projector skikkelig satt opp, skal jeg ikke være for bastant i mine meninger. Men det var en grunn til jeg valgte en Sony VW60 over Barco Reality909 den gangen :) Og jeg angret ikke på det valget selv om sortnivået fortsatt var bedre på CRT da. Nå har jeg en JVC DLA RS-520 og den er nok bedre på nesten alle punkter med god margin.

tor

Medlem
2 Mar 2003
2.151
5
38
www.70mm.no
Det forundrer meg ikke om den 1209en som er til salgs på blocket er den jeg kjøpte av PJ en gang i 2006 om jeg ikke husker feil. Jeg hadde også en barco cine 9 som jeg hadde i noen få måneder i 2006 før den røk til Sverige til fordel for en sony full HD projector. :)

RBG

Medlem
29 Jan 2004
1.776
0
36
Jeg hadde en sort Barco 1209s som jeg kjøpte i Stavanger.
Jeg solgte den sendre til en i Lillehammer. Og jeg mener han fra Lillehammer, solgte den igjen til Sverige
Merking eller hva han het.
Dette var en fantasisk projektor, som jeg brukte mye tid på 😀
Den ble senere, erstattet med en 1080p projektor, da de kom på markedet.
Med det var noe eget med disse maskinene, spessielt så var jeg imponert hva den fikk ut av Dvd, med Crystalio 2 tilkoblet..😀

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Hvordan er det i 2022 å få tak i en 9" i god stand? Kommer over sporadiske utgåtte annonser der de blir solgt for omtrent symbolske summer.
Dette er vel en slags "ønskes kjøpt"-annonse, hvis det plutselig skulle vise seg at noen har noe som står å støver(y)
Har diskutert CRT mye med danske "Stridsvognen", og han har nok en hel del Electrohome 9" på "lager" fremdeles.

Han ble dessverre nylig sperret ute fra avforums.com, så jeg vet ikke helt hvordan det er å kontakte han fortiden.
Vet at didrick nilsen her i avforum.no har hatt mer direkte kontakt med han, og kanskje Didrik kan hjelpe deg mer hvis du ønsker kontakt med kurt og undersøke priser?