8,56 Kvm minikino

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Idag har jeg flyttet atmos i front lengre fram mot lerret da jeg syntes de ble for nært sitteplass.

Etter det tok jeg en runde med Audyssey komplett med sub og alt. Tok så en runde med rew å alt så greit ut. Så skulle jeg teste litt musikk. Hørte tydelig fort at noe var galt.
Ingen dypbass fra sub, bare mer lav punchbass. Skrudde så opp sub igjennom receiver, men da ble det tydelig forvrengning i lyden og alt var bare feil.

Så her lurer jeg på hva som kan ha skjedd.

Har jeg justert for mye i dsp slik at den sub forvrenger seg ved noen gitte Hz ?

Eller var det en stor feil å kjøre Audyssey med litt for høyt volum på sub, slik at det kan ha blitt noe feil der ?

Får desverre ikke gjort mer idag pga. jobb. Akkurat nå vurderer jeg bare å stille dsp i null å la Audyssey ta alt som jeg gjorde de første gangene, å bare justere delay og matche front og sub.

Noen tips ?

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Har ikke gjort noe mer siden sist. Men vurdere å gå videre i planene mine.
Neste skritt er et midbass oppsett. Siden dette må bak lerret sammen med fronter og begrenset med plass vurderer jeg 6 stk 12" montert sammen med venstre, senter og høyre front.

Så langt har jeg sett på disse:
http://www.daytonaudio.com/index.php/pa310-8-12-pro-woofer.html

Grei kurve opp i frekvens, ned mot 12 liter lukket kasse, pris og gode tilbakemeldinger er noen av faktorene som har fått meg til å se på det.
Hadde i utgangspunktet lyst på 6 stk 15", men må nok bare gi meg på den siden dybden ikke tillater noe særlig større en 12".

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Har ikke gjort noe mer siden sist. Men vurdere å gå videre i planene mine.
Neste skritt er et midbass oppsett. Siden dette må bak lerret sammen med fronter og begrenset med plass vurderer jeg 6 stk 12" montert sammen med venstre, senter og høyre front.

Så langt har jeg sett på disse:
http://www.daytonaudio.com/index.php/pa310-8-12-pro-woofer.html

Grei kurve opp i frekvens, ned mot 12 liter lukket kasse, pris og gode tilbakemeldinger er noen av faktorene som har fått meg til å se på det.
Hadde i utgangspunktet lyst på 6 stk 15", men må nok bare gi meg på den siden dybden ikke tillater noe særlig større en 12".

Ser du vurderer 12tommere. Du har ikke sett på de jeg endte opp med, JBL GTX1200?

https://www.ljudia.no/produkter/bil-bat/hoyttaler/12/594503nb-no-jbl-gt-x1200

Vet ikke hvilken pris de Dayton’ene ender på, men disse JBL’ene har virkelig imponert meg, og mange andre. Har kansje lest om mitt prosjekt i tråden min.

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Ser du vurderer 12tommere. Du har ikke sett på de jeg endte opp med, JBL GTX1200?

https://www.ljudia.no/produkter/bil-bat/hoyttaler/12/594503nb-no-jbl-gt-x1200

Vet ikke hvilken pris de Dayton’ene ender på, men disse JBL’ene har virkelig imponert meg, og mange andre. Har kansje lest om mitt prosjekt i tråden min.

Jeg har sett på de men de går ikke så høyt opp spm jeg sikter til.

Også lurer jeg på om det kansje blir 6 stk 15", i "verste" tilfelle kan jeg flytte lerret noen få cm ut får å få plass.

Grunnen til at jeg vil høyere opp i Hz på mid, ligger i tanken på å kansje senere gå over til noen større bånddiskanter som tar det videre opp, å ta bort xtz'ene som nå står i front.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Ja, det var sånn det var ja, glemte det, hehe. Det blir jo spennende å følge med på:)

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Lenge siden sist. Ikke mye har skjedd foruten teknisk rom er under oppussing.

Ellers har jeg felt inn høyttalere i vegg på stuen i stereo oppsett da samboer ikke ville ha gulv / stativ høyttalere.
Men ville ha bedre lyd en tv hadde å by på.

Men med 4 stk 18" i kino såååeee jaaa, kommer ikke stua uten litt mer trykk i bunnen 😈

Sonosub prosjekt ble satt igang. Hadde et 12" infinity kappa 120.se element liggende og bassbox pro ble satt nok en gang i live etter et par års hvile.

F3 på 22Hz, grei kurve ned til 18 Hz.

Holder en prøvetur i stua før finish blir satt igang.

Vedlegg

• 20191214_230959.jpg
    20191214_230959.jpg
    786,6 KB · Sett: 159
28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Etter mange år i dvale har jeg begynt litt med kinoen igjen. Boden til kino har fått en liten oppussing.
Så neste skritt blir å starte med kalibrering igjen av oppsett.

Vedlegg

• 20230823_201008.jpg
    20230823_201008.jpg
    1,6 MB · Sett: 40
  • Like
Reactions: chrisand25
28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Lenge siden jeg har holdt på med målinger og kalibrering.
Det jeg ikke skjønner nå er oppsett med 4 stk sub, to i forkant og to bak.
Fikk fronter til og spille i fase med front sub. Men når jeg skal prøve dette med sub bak blir jeg usikker. Når sub bak spiller i motfase øker ikke db på umic, men lyden i ørene blir høyere, når jeg har samme fase på front og bak øker db men lyden i ørene blir svakere.

Hva blir riktig her ? Trudde baksub skulle spille motfase.

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Bildet med minst etterklang og lavere dB er med baksub i motfase.

Andre bildet er både frontsub og baksub i samme fase...

Vedlegg

• 20230827_162148.jpg
    20230827_162148.jpg
    2,4 MB · Sett: 20
  • 20230827_162134.jpg
    20230827_162134.jpg
    2 MB · Sett: 26
16 Mar 2012
750
793
93
Bildet med minst etterklang og lavere dB er med baksub i motfase.

Andre bildet er både frontsub og baksub i samme fase...
Alt skal vel summeres i fase i forhold til sweetspot. Du må rett og slett justere i tid/avstand, så ikke subbene faser ut hverandre. Hvis sub bak står nærmere hodet en sub foran bommer du på avstand og får utfasinger hvis du bare snur fase 180⁰. At du opplever at sub bak er høyere på øret kan være at du kjenner trykket bedre grunnet kort avstand til elementer.

Bilde 2 har bedre frekvensrespons enn bilde 1 ser det ut til, så er på vei mot noe ihvertfall. Lettest å få til bra resultat med en minidsp 2x4hd hvis du ikke har det. Måling med en front for å se om man har truffet på avstand/deling opp til 200hz er jo også fint å se 😊

Skal sies at en "flat" FR på sub kan oppleves som "lite" bass hvis man er vandt til noen peaker som gir mye boost på visse frekvenser, men med mere flat FR blir hele lydbildet bedre og detaljene kommer frem i hele registrert.

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Så nå er alt i fase og hver sub må justere for seg. Jeg har justert begge frontene og dette er målet på de to ilag nå.
Får se om jeg får tatt de to bake også idag.
Men som du ser vil jeg ikke ha noe flat kurve, men mer i lavbass området.

Vedlegg

• 20230827_192232.jpg
    20230827_192232.jpg
    2,4 MB · Sett: 22
16 Mar 2012
750
793
93
Så nå er alt i fase og hver sub må justere for seg. Jeg har justert begge frontene og dette er målet på de to ilag nå.
Får se om jeg får tatt de to bake også idag.
Men som du ser vil jeg ikke ha noe flat kurve, men mer i lavbass området.
Så bra du fant ut av det. Lyd er preferanser, så man justerer det dit man vil selv. Eneste som er viktig! Tipper det rister godt😀👍

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Ja liker litt mer tyngde i bass i nedre hz. Jeg får ikke juster noe under 20hz heller på dsp i forsterkerene til sub.

Klarte etter flere timer og justere alle sub greit inn. Skulle bruke Denon sin audissey idag for å justere inn alt. Men etter måling blir 0 - 100 hz ikke noe bra.
Jeg har klart og lagre bak sub innstillingen over front, så må starte på nytt igjen 🤬
Men er det det beste og ta audissey først på alt uten sub, også justere subene etter audissey ?
Det er mange ting som har gått rett i klemmeboken.