8,56 Kvm minikino

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Da har jeg tatt en manuel kalibrering av subber opp mot front for å få alt i fase.

Rew etter manuel.jpg

En litt interessant ting jeg kom over er at mine subber i front aldri har spilt i fase med fronter. Etter mer lesing om min Behringer inuke 6000dsp viser det seg at disse alltid er 180 feil når man har de i 0. Noe jeg også fikk bekreftet når jeg tok kalibreringen.
Så har spilt mot mine fronter hele veien.

Sub bak ble i fase mot fronter når de står i 0 grader. Så nå er sub front 180 grader og sub bak 0.

Det er en helt annen lyd nå og bassen kommer fra 360 grader og ikke dedikert fra foran som før.

Men dette er bare starten av dette sub kalibrerings eventyret.

Sist redigert:

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Det stemmer at DSP utgaven er 180˚ feil i fase. Dette kan lett sees om du går på impulse grafen i REW og ser hvor peaken er på de forksjellige enhetene.

Vet ikke om du er klar over det, men du må lagre innstillinger i Inuken, ellers kan du risikere en dag du kobler deg til, så er den resatt til default på alt.

Kjører du en kanal på de foran og den andre kanalen på de bak, eller har du 2 NU6K ?

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Det stemmer at DSP utgaven er 180˚ feil i fase. Dette kan lett sees om du går på impulse grafen i REW og ser hvor peaken er på de forksjellige enhetene.

Vet ikke om du er klar over det, men du må lagre innstillinger i Inuken, ellers kan du risikere en dag du kobler deg til, så er den resatt til default på alt.

Kjører du en kanal på de foran og den andre kanalen på de bak, eller har du 2 NU6K ?

Var ikke klar over at det må lagres så takk for tipset.

Har to inuke. Foran på kanal 1 og bak på kanal 2 fra receiver splittet mot inuke

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Ok, ca det samme som jeg har da, 1 NU6K pr 2 st SI18HT. 2x2 ohm koblet i serie for 4 ohm pr kanal, ikke sant?

De 18" tåler fint litt low shelf fra Inuken ;)

Jeg hadde også de Basspumps’ene tidligere, utmerket billig måte å oppgradere kino opplevelsen. Og du kan godt bruke en gammel receiver for å drive de, trenger ikke svær amp de, vettu :)

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Ok, tenkte du hadde den gamle AVR’en, siden du har oppgradert ;)

Appropo oppgradert, har du kjøpt den nye MultEQ appen til Denonen din?

Den er helt genial, og har mye mer muligheter enn å ta Audyssey via AVR’en. Anbefales ;)

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Kveldens byggesett

20180528_225809.jpg

20180529_003253.jpg

Ble ikke "rør" kasser til atmos da jeg ikke fant en lur måte å kutte de med god presisjon. Så da ble det "vanlige" kasser av div skrapbiter fra subkassene.

High pass filter har landet i landet på er på tur i posten. Så begynner å få det travelt med kassene.

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Fått opp atmos i tak. Litt usikker på plasseringen. Men tok de bakerste så langt bak det lot seg gjøre.
Målte samme avstand til front takhøyttalere. Men synes kansje det virker litt nært. Men fikk bare hurtig testet alle 4. Ledninger å kaos må ryddes opp.

Ble imponert av spredningen disse små 4" hadde.

20180531_013830.jpg

Sist redigert:
16 Mar 2012
750
793
93
Tøft!:cool: Dette ser knall bra ut! Er effektiv du. Hos meg er det ute arbeid om dagen dessverre, men kommer sterkere tilbake:rolleyes:

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Tøft!:cool: Dette ser knall bra ut! Er effektiv du. Hos meg er det ute arbeid om dagen dessverre, men kommer sterkere tilbake:rolleyes:

Takk for det :)

Prøver å holde litt framgang, men ikke så lett. Er arbeid på huset på innvendig og utvendig, men når kveldene kommer er det kinorommet som står for tur. Men holder jo på til langt på natt, så blir ikke mye søvn av sånt :rolleyes:

Ja man må jo prioritere å være ute i finværet :D

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Så jo bra ut dette :) Få høre hva du syntes når du får testet litt Atmos/DTS:X ;)

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Hev sammen noen "bassfeller" ble ikke så dyp som jeg skulle ønsket, men trangt om plass i mitt "store" rom.

20180601_205113.jpg

Har ikke tatt ny runde med audyssey eller sub korrigering. Men har ikke hatt tid.

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Litt tid idag til å holde på med dsp.

Har nu prøvd mye fram å tilbake med dsp. Dette er litt utfordrende å tidkrevende når man ikke har noe erfaring med det fra før.

Men har fått en "grei" kurve fram. Skulle hatt litt mer rundt 120 Hz, men jeg får se hva audyssey gjør videre med kurven.

Legger ut en kurve etter alle subber er justert og jeg skulle teste output litt.

Måling sub.jpg

Skulle som nevnt over fått mer fra ca 70 og opp til 120 Hz. Men vil se hva audyssey gjør. Men moro med 10 Hz på 120 dB. Hele rommet ristet i takt med sub.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Jaggu bra jobba, meget fin kurve du har fått til der. Tenker det funker greit i det lille rommet, hehe.

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Jaggu bra jobba, meget fin kurve du har fått til der. Tenker det funker greit i det lille rommet, hehe.

Takk for det. Håper å få den enda litt bedre etterhvert.

Ja det var en ny opplevelse. Absolutt alt inni rommet beveget seg. Men blir ikke noe film med 120 dB i peak, for da danser lerret :rolleyes:

16 Mar 2012
750
793
93
Litt tid idag til å holde på med dsp.

Har nu prøvd mye fram å tilbake med dsp. Dette er litt utfordrende å tidkrevende når man ikke har noe erfaring med det fra før.

Men har fått en "grei" kurve fram. Skulle hatt litt mer rundt 120 Hz, men jeg får se hva audyssey gjør videre med kurven.

Legger ut en kurve etter alle subber er justert og jeg skulle teste output litt.

Vis vedlegget 127167

Skulle som nevnt over fått mer fra ca 70 og opp til 120 Hz. Men vil se hva audyssey gjør. Men moro med 10 Hz på 120 dB. Hele rommet ristet i takt med sub.
Dette må jo være veldig moro! Synd lerretet rister så du ikke får kjørt det trykket på film da:mrgreen:. Må jo si jeg er spendt på målinger i mitt rom når det kommer i gang. Er jo ikke så lett med de små rommene våre. Gleder meg sykt til og begynne på moroa du driver med. :D

28 Sep 2012
657
7
18
Sulitjelma
Dette må jo være veldig moro! Synd lerretet rister så du ikke får kjørt det trykket på film da:mrgreen:. Må jo si jeg er spendt på målinger i mitt rom når det kommer i gang. Er jo ikke så lett med de små rommene våre. Gleder meg sykt til og begynne på moroa du driver med. :D

Skal nok få lerret mer fast etterhvert :)

Ja det er virkelig en stor del av moroa når man begynner med oppsettet for fullt. Men tidkrevende å svært vanskelig synes jeg. Har nå møt på endel problemer. Men er vel det man skal lære av.