4K Ultra HD blu-ray titler

mmmbeer

Medlem
22 Jan 2007
351
0
0
Finnes det en rask og god oversikt over hvilke 4k blu-ray plater som har filmer som er spillt inn i 4k (i motsetning til spillt inn i lavere oppløsning og oppskalert)?

Ser det var veldig stor forskjell på bildekvalitet på feks Pan og The Martian på UHD Blu-Ray.

Polarbear

Medlem
19 Jun 2006
3.153
0
0
Labyrinth med David Bowie er tilgjengelig for forhåndsbestilling hos Amazon.

Labyrinth.jpg

Shallow_

Aktiv
21 Mar 2005
9.654
106
63
46

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.443
70
48
30% rabatt på Platekompaniet nå, varer til den 14 mai. Også på 4K titler ;)

Fikk røsket med meg 6st 4K Blurays for 209kr stedenfor 299kr pr st. Tror det skal godt gjøres å finne billigere.

AndySix

Medlem
22 Mar 2009
57
0
0
www.andycam.no
Nå som de første sikkert har fått testet litt selv.. Kan dere anbefale noen filmer dere selv mener kan være "referansefilmer" mest med tanke på bilde?

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.246
2
38
Mad Max synes jeg personlig har MEGET godt bilde.
Star Trek Into Darkness veksler underveis i filmen mellom IMAX og "ikke-IMAX". Og det er meget tydelig hvor mye bedre IMAX-bildene er.
Revenant er rimelig bra.

Men mye er smak og behag.
Ser The Amazing Spider-Man 2 får generelt god score, men jeg opplevde det bildet som "mæh!?"
Noen produsenter kjører på med digital korning av bildet. Litt med hell, og litt uten.
Det er en del korn i Mad Max, men jeg synes det fungerer bra. Det er også en del korn i Spider-Man 2, men der synes jeg ikke det fungerer.

Kjøpte for eksempel Smurfene 2 fordi den scorer topp på lyd og bilde.
Men filmen er så lite innenfor min smak, at det den nærmest ble sett mens jeg satt og surfet på en laptop og mobiltelefon samtidig.

TorTorden

Medlem
21 Jan 2012
12.105
0
36
Så langt ikke blitt helt wowet av UHD bd,
men ser nå på Pacific rim, og vil måtte si dette var noe av det bedre jeg har sett for og demonstrere HDR i alle fall, får nesten sveise blink i første kamp scenen med båten.

De finere detaljer, spessielt ansikts detaljer som skjegg stubber ser merkelig nok noe sortere ut enn på bd, men CGI scenene ser meget bra ut.
Og generelt detaljer i både hvitt og mørke er veldig detaljert og synlige.

Polarbear

Medlem
19 Jun 2006
3.153
0
0
Ser ut til at 4K UHD utgivelsen av "Billy Lynn's Long Halftime Walk" kommer med 60 fps. Vil alle 4K TV'er kunne vise dette så lenge 4K UHD spilleren klarer å spille av platen?

BillyLynn-Ad.jpg

Bodin

Medlem
9 Mai 2007
2.499
5
38
Jeg synes det er greit å sjekke denne siden før jeg handler:
http://realorfake4k.com/
Har foreløpig bare kjøpt ekte uhd.

Har kjøpt både både ekte og fake 4k blu-ray, men vil si at mye av de som ikke er har ekte oppløsning har mye bedre bilde enn vanlig blu-ray siden uhd 4k blu-ray har 10bit farger(1024nyanser av hver farge mot 256 nyanser på vanlig blu-ray) imot 8bit og hdr og en generell høyere bitrate av bildet, dette gjør mere utslag enn oppløsningen alene. Ta en film som the shallows på uhd 4k blu-ray den ser fantastisk ut enda den er "fake" samme med life of pi. Så har du eldre filmer som er filmet med 35mm med middels bildekvaitet i utgangspunktet, de er "ekte 4k" men ser ikke så spennende ut (har Ghostubsters 1 og 2 og Labyrinth og sikkert noen til) disse ser ikke så veldig bra ut. Se heller på tester først og så sjekke om de er fake eller ikke....

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.246
2
38
Enig med Bodin.
Å kjøre bestilinger etter "Real or Fake 4k" er å "lure" seg selv.
Har samme erfaring som Bodin, med at det finnes Fake 4k som ser fantastisk ut, og Real 4k som ikker er noe særlig.
Så anbefaler ikke å se seg blind på slike sider.

Polarbear

Medlem
19 Jun 2006
3.153
0
0
Tenkte det kunne være interessant å lage en oversikt over hvilke 4K Utra HD blu-ray titler som kommer nå i begynnelsen. Listen er sortert etter amerikansk release date.

Oppdatert liste (med link til info):

Already released
Chappie (Dolby Atmos)
Concussion (Dolby Atmos)
Ender’s Game (Dolby Atmos)
Exodus: Gods and Kings
Fantastic Four
Hancock (Dolby Atmos)
Hitman : Agent 47
Kingsman: The Secret Service
Life of Pi
Mad Max : Fury Road (Dolby Atmos)
Pan (Dolby Atmos)
Pineapple Express (Dolby Atmos)
Salt (Dolby Atmos)
San Andreas (Dolby Atmos)
Sicario (Dolby Atmos)
The Amazing Spider-Man 2 (Dolby Atmos)
The Expendables 3 (Dolby Atmos)
The Last Witch Hunter (DTS:X)
The Lego Movie
The Martian
The Maze Runner
The Maze Runner : Scorch Trials
The Peanuts Movie (Dolby Atmos)
The Revenant
The Smurfs 2 (Dolby Atmos)
Wild
X-Men: Days of Future Past

Release date May 3rd
Joy
The 5th Wave (Dolby Atmos)

Release date May 6th (tyske utgivelser)
Best of 4K Ultimate Edition
India 4K
Timescapes 4K
USA - A West Coast Journey 4K

Release date May 10th
Deadpool (Dolby Atmos)

Release date May 17th
Creed
In the Heart of the Sea (Dolby Atmos)
Point Break

Release date May 18th
MTB Heroes - Gobi Desert

Release date May 20th (tyske utgivelser)
Der Wilde Pazifik 4K
Passenger 4K
Wildes Vendig

Release date May 23rd (tyske utgivelser)
Europa 4K
Moonshots 4K

Release date May 24th
Risen (Dolby Atmos)

Release date May 27th
The Texas Chainsaw Massacre (Dolby Atmos)

Release date May 31st
Gods of Egypt (DTS:X)
Now You See Me
Pride and Prejudice and Zombies (Dolby Atmos)

Release date June 7th
Ghostbusters (Dolby Atmos)
Ghostbusters II (Dolby Atmos)
Independence Day 20th Anniversary Edition (DTS:X)
Journey to Space
The Martian Extended Edition

Release date June 14th
Eddie the Eagle
Star Trek (Dolby Atmos)
Star Trek : Into Darkness (Doly Atmos)

Release date June 21st
The Brothers Grimsby

Release date July 12th
Flight of the Butterflies
Rocky Mountain Express
The Divergent Series: Allegiant (Dolby Atmos)
The Divergent Series: Divergent
The Divergent Series: Insurgent

Release date August 2nd
Humpback Whales

No official release date:
Batman v Superman: Dawn of Justice
Everest
Jason Bourne
Lone Survivor
Lucy
Man of Steel
Pacific Rim
The Huntsman: Winter's War
The Last Reef: Cities Beneath The Sea
Warcraft
Wonders of the Artic

Allegiant.jpg

Sist redigert:

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.999
21
38
Det kan vel kansje også være interresant å liste opp hvilke filmer som er reelle 4K filmer, og hvilke som studioene bare har oppskalert men likevel vil prøve å lure oss til å dobbeldippe.

Det vil utvilsomt være en del reelle 4K releaser i begynnelsen ettersom studioene trolig vil slippe disse først, men Pineapple Express er i allefall høyst tvilsom da den riktignok er filma på 35 men mastra i 2K.

X-men er utvilsomt oppskalert da den blandt annet er filma på 8mm, 16mm og 2.8K Arri og mastra for kino i 2K.

Studioenes oppskalering vil utvilsomt være bedre enn hva for eksempel en Sony projektor klarer real-time, men å kalle dette "4K" grenser til svindel.

Polarbear

Medlem
19 Jun 2006
3.153
0
0
...
Studioenes oppskalering vil utvilsomt være bedre enn hva for eksempel en Sony projektor klarer real-time, men å kalle dette "4K" grenser til svindel.

Du har utvilsomt et poeng der, og jeg ser dette bli diskutert på diverse andre forum også. Jeg har fått forståelsen av at det ikke kun er mengde piksler det er snakk om.

The thing is, the resolution increase is the least important improvement from UHD Bluray in most situations. Wider gamut, higher bit depth, better compression with HEVC and HDR will make a lot more difference.

Ellers så jeg at det ble skrevet at alle Sony titlene som er nevnt er mastra i 4K.

Jeg tror en av versjonene av Pineapple Express er mastra i 4K:
Pineapple Express - Only Theatrical Version in 4K - A Little Better Looking but Also Shorter - Movie-Censorship.com

Sist redigert: