28.2 Vestlandet \ Bergen

sunco

0
22 Nov 2012
420
0
0
Ferale som satgg sier sky kanaler som du vil ha ligger jo også på eu beam med mindre sky Ireland har ekslusive program feks fotball.

Feedhorn gir meg ca 1,6 til 2 dB bedre signal men før du feks mister signal om kvelden så må du måle denne SD kanalen 10906 så kan eg måle 10862 H det er enorm forskjell i styrke mellom disse to tp'ene. HD kanaler låser ikke før du er over 7,3 dB I motsetning til SD kanaler som låser på ca 6,2 dB. Husk nå at vi er i utkanten av hoved beam, signal variasjonen er veldig stor.
Tro ikke at det er noe galt med utstyret ditt I utgangspunktet som eg har sagt før kun større antenne vil gi 24/7 signal hvis 10862 H er ett must, igjen samme kanaler ligger jo på eu beam.

Sjekk denne linken jo bedre verdier di dårligere signal styrke hos oss og omvendt dårlig signal gir bedre signal hos oss på Vestlandet. Loggen er 1 side lobe dvs samme signal styrke som Oslo, Østfold og Hamar.

Astra 2E/2F/2G, 28.2 East Monitoring

Sist redigert:

ferale

0
27 Jan 2013
372
0
16
Ja det er kun TP 10862 H jeg har problemer med. Signaler forsvinner nå , veldig kommer og går. (ca kl. 14:00)

Det er to kanaler:
Sky Sports 1 Ireland HD
Sky Sports News Ireland HD

Disse to kanalen er for irske abbon, og ligger på sky EPG på kanalplass 401 og 402.

Jeg har lagt til Sky Sports 1 HD UK som en tillegs kanal på tuneren, men å se på denne kanalen, medføer en del trykk og navigering i undermenyen for å se på den. Noe som kan bli slitsomt i lengden.

Andre kanaler på 2e UK har jeg nå som jeg skriver glimrende s/n. BBC 1 HD, ITV, RTé osv... (skal sjekke idag hvor lenge jeg har disse før de forsvinner utpå kvelden)

Så det er litt rart at 10862 H skal være så av og på mens andre TP er helt ok nå.

ferale

0
27 Jan 2013
372
0
16
Ja det er kun TP 10862 H jeg har problemer med. Signaler forsvinner nå , veldig kommer og går. (ca kl. 14:00)

Det er to kanaler:
Sky Sports 1 Ireland HD
Sky Sports News Ireland HD

Disse to kanalen er for irske abbon, og ligger på sky EPG på kanalplass 401 og 402.

Jeg har lagt til Sky Sports 1 HD UK som en tillegs kanal på tuneren, men å se på denne kanalen, medføer en del trykk og navigering i undermenyen for å se på den. Noe som kan bli slitsomt i lengden.

Andre kanaler på 2e UK har jeg nå som jeg skriver glimrende s/n. BBC 1 HD, ITV, RTé osv... (skal sjekke idag hvor lenge jeg har disse før de forsvinner utpå kvelden)

Så det er litt rart at 10862 H skal være så av og på mens andre TP er helt ok nå.

Skal måle SD kanalen 10906 kveld

og nå ca 15:30 idag begynner BBC1 Hd også å bli dårligere med piksler i bildet. Men enda bilde.

Hvilken tp kan jeg bruke meteret på for å finjustere disse dårligere kanalene. Må vel være en sd tp da mitt meter ikke måler hd tper.

Sist redigert:

ferale

0
27 Jan 2013
372
0
16
Og nå er alle 2e uk kanaler borte. Nå regner det her. Men synest dette var litt tidlig når dere skriver at dette har 2e uk lenger ut på kvelden.

Når mister dere 2e uk når det regner og ellers når det ikke regner??

Har nå målt 10906.

Får ikke noe db på denne, når jeg legger denne inn i meter. (se bilde) er dette en HD kanal ?

image1.JPG

Har nå målt 11953 klokken ca kl 20:00
IMG_0777.JPG

Sist redigert:

sunco

0
22 Nov 2012
420
0
0
10906 V er SD STV og UTV
11935 14.8 dB kl 21:00

Mista alle kanaler ca 19:20 lavt nivå i kveld bbc hd ca 1.5 dB.
10862 H målt nå kl 21:00 -2,0 dB dvs du må ha ei antenne nærmere 4 meter for å få ok signal.

10864_3.jpg

sat99

0
7 Feb 2014
357
0
0
Bergen
og nå ca 15:30 idag begynner BBC1 Hd også å bli dårligere med piksler
BBC HD begynte å falle fra hverandre her ca 19.30, 150cm burde gi stabilt bilde lenger enn det.

Når mister dere 2e uk når det regner og ellers når det ikke regner??
Mitt intrykk, variasjoner i sat signal styrken langt viktigere en været. Kan ha topp signal på dagtid i full storm, og lite\ingenting om kveldene med skyfri himmel. Men det er klart at perioder med lavt signal kombinert med uvær gjør ting vanskelig(ere).

Har nå målt 10906. Får ikke noe db på denne, når jeg legger denne inn i meter. (se bilde) er dette en HD kanal
SD (DVB-S) ref FlySat Astra 2E/2F/2G @ 28.2° East Men meter satt til 18V, 10906 er Vertical, dvs 13V spenning til LNB.

Har nå målt 11953 klokken ca kl 20:00
Gir stabilt bilde, men 'skulle tro' (har ikke db meter, bare % på div receivere) at der burde vise betraktelig flere db'er på den meget sterke EU frekevensen hvis alt var optimalt. & 22khz, skal stå på 'on' for de høyere frekvenser...?

Mista alle kanaler ca 19:20
HD'er forsvant her omkring det tidspunkt, og SD'er vekke i en periode noe senere. Alt (sd & hd) tilbake med stabilt bilde ca midnatt.

ferale

0
27 Jan 2013
372
0
16
Takk for svar.
Skal se om jeg klarer å fininstille mer. Trodde jeg hadde fått meget bra s/n når den viste 16db men tydeligvis ikke godt nok for 2e UK
Idag tidlig var alle kanaler på 2e UK på plass igjen. :)

Mister dere kanaler på 2G uk om kvelden også da eller ??

Skal måle 10906 med de rette opplysningene som du gav sat99, og se hva jeg får på den.

Hvilken freq er evt. best å bruke for å fininstille 2e UK, for best mulig resultat ?

Kan jo være at naboens hus ca. 10 meter bortenfor gir støy for signalet på 2e UK så tidlig for meg. Skal også fjerne litt gress under LNB hodet for å se om dette gir bedre resultat. (kan

Ser også at gjengene på U-brankettene begynner å bli dårlige, dvs at det er vanskeligere å få skrudd mutterne rundt, og er defor redd for å ødelegge selve U-festet. Virker som litt for tynne disse ifht til selve feste branketten og vekten av selve parabolen. Noen som vet hvor jeg evt. kan få kjøpt slike som reserver hvis de må byttes?

ferale

0
27 Jan 2013
372
0
16
Da har jeg vært ute å forsøkt å fininstille litt mer på tallerken.
Fikk et tips ifra annet forum (satellites.co.uk) (sat99, så du var der også) :) om å forsøke å stille antennen midt mellom.

Fikk litt dårligere db på meteret men signal % på tuneren ble mye mye høyere. Når jeg kom hjem idag hadde jeg ikke bilde på hverken Sky Sports 1 Ireland HD eller Sky Sports News Ireland HD (2e UK)

Etter fin instillingen nå, så ser det slik ut på tuneren. Så får jeg se hvor lenge jeg har bilde utpå kvelden.

Ser at det tar 1/2 sekund lengre før tuneren viser bilde på TV, når en nå skifter kanal, men det lever jeg helt fint med.
Så akkurat nå som jeg skriver dette er alle kanaler inn. Så får jeg se hvor lenge jeg har kanaler på 2E UK før de forsvinner:

Meteret er nå på lading, men kan måle litt signaler senere i kveld. Men håper at det tuneren viser nå av s/n er bedre enn at meteret viser høye db verdier. Hva mener dere?

Tusen hjertelig takk for alle inspill/tips, så langt.... :)

Legger ved bilde for å sammenligne Sky Sports NEWS HD for begge Ireland og UK

Sky Sports News HD Ireland - 10862 H
IMG_0780.JPG

Sky Sports News HD UK - - 11798 H
IMG_0781.JPG

Sist redigert:

ferale

0
27 Jan 2013
372
0
16
Idag må det ha vært en super dag mtp på signal nivå. Har fremdeles sky sport 1 hd ireland inne. Har ikke mistet bilde enda men det er litt pixeling. Signal nivået har falt noe men fremdeles bilde.

Legger ved bilde.
Kan ha sammenheng med at de flyttet kanalene på 10862 idag.

. image.jpg

Ca 22:15 så forsvant BBC one HD idag hos meg. Det kan jeg fint leve med da BBC ikke er den mest sette kanalen.

image.jpg

Sist redigert:

sat99

0
7 Feb 2014
357
0
0
Bergen
Ja, 10862 H til 10876 V 6 dB bedre signal I kveld akkurat nå så ligger den på ca 3,8 dB hos meg.
Hos meg så er alle kanaler under threshold(lås) ca 21:30.

Yes, 10876 ser ut til å ha bra signalnivå. Antagelig langt lettere (= litt mindre vanskelig :O) å beholde bilde der.

Her var det bra UK signal igår, beholdt BBC hd'er 2E på kveldstid (men ikke BBC4 2G), for noen dager siden var alt UK vekk på kvedstid.

sat99

0
7 Feb 2014
357
0
0
Bergen
SGS null signaler om kveldene i mange dager, E\F\G UK. Meget bra på dagtid, ser ut som forskjellen mellom dag og kveld har økt. EU kraftig 24\24.

sunco

0
22 Nov 2012
420
0
0
SGS null signaler om kveldene i mange dager, E\F\G UK. Meget bra på dagtid, ser ut som forskjellen mellom dag og kveld har økt. EU kraftig 24\24.

La merke til dette i går em, signal langt under lås allerede kl 17:00 og det er ikke stort bedre nå signal styrke varierer noe voldsomt.

sunco

0
22 Nov 2012
420
0
0
Justerte antenna I dag både elevation og azimuth eller nord-sør-øst-vest. Dette er første gang øst vest har blitt endra hos meg måtte justere antenna I vestlig retning og senke elevation. I vestlig retning en ørliten justering, men høyde justering faktisk flere millimeter. Nå er signalet tilbake til normal nivå vel å merke på dagtid så får vi se til kveld hvor stort drop I signal styrke det blir til kvelden.

sat99

0
7 Feb 2014
357
0
0
Bergen
Nå er signalet tilbake til normal nivå vel å merke på dagtid så får vi se til kveld hvor stort drop I signal styrke det blir til kvelden.

Samme her, søndag og idag mye bedre signal, godt kveldsmottak. Bra klart vær er vel til hjelp også.

Har skrudd litt for å se om der var noe å hente. Elevasjon var ok, noen millimeter mot vest ga merkbar forbedring på 2G UK, men på bekostning av 2E UK (som er viktigst her) så beholder justering for maks 2E nivå.

ferale

0
27 Jan 2013
372
0
16
Selv med mye regn de siste dagene har jeg hatt 2E UK inne nå hele dagen og kvelden med gode signaler på tuner. Kanaler aldri fadet ut.
Tidligere forsvant signalet på 2Euk om kvelden, selv med klar himmel og sol. Så akkurat nå ser det bra ut...

sat99

0
7 Feb 2014
357
0
0
Bergen