Er det noen som er i stand til å ta inn Astra 2E og F - og dermed også SkySports - i Ålesundsområdet? Selv har jeg en Troll-antenne (ca 1 m), og hadde ikke problemer inntil for et års tid siden. Når jeg ser på fotavtrykkene til E og F, kan jeg ikke skjønne annet enn at det fortsatt burde være mulig. 2G er naturligvis helt grei, men der finner man ikke SkySports...
Ingen peiling på Ålesund... men plutselig og raskt signalfall nordover iht 2E EU \ 2F EU kartet, skal vel ikke mye forandring i styrke før ting faller ut hvis man befinner seg helt på grensen.
Hvis 2G EU er ok så vil "muligens helt sikkert kanskje" en større antenne gi stor forbedring. Vedr størrelse, får se om noen her melder seg med litt info om vellykket mottak. Eventuelt før kjøp av antenne, prøv fininnstilling av skål & lnb i et forsøk på å få 1 db eller 2 ekstra ut av 1meteren, det kan være nok, & prøv etpar lnb'er.
Her vest er det 100%\17db på alle EU, men sliter med 2F UK & 2G UK noen timer om kveldene (125 cm antenne). Har anskaffet 'løsning' (som burde takle fremtidige overganger til HD + nye FEC'er), Channel Master 200x180, rimelig pris & fin tur til Vestfold for å hente, men vil ta litt tid før den blir satt opp (fundamentarbeid).