28.2 Vestlandet \ Bergen

jwkay

0
4 Jul 2006
126
0
0
Fortsatt godt mottak, 24\24.

Har endelig fått opp Gibertini 150 og første kvelden, fredag, hadde vi signal hele tiden. På dagtid hadde vi mellom 90 og 100% kvalitet som hadde gått ned til 60-70% når klokka var 22. Etter kl 23 var kvaliteten på vei opp igjen og rundt midnatt var den nesten på full styrke igjen. Lørdag formiddag tilbake til 90-100%. Virker som 2G kommer inn litt sterkere enn 2E.

Sted: Radøy,
Utstyr: Gibertini 150x160cm, Humax Foxsat HDR, Inverto Black Ultra LNB.

sat99

0
7 Feb 2014
357
0
0
Bergen
^^^ Gratulerer med skikkelig antenne og godt resultat.

Kraftige signaler for tiden (se innlegg #174 for hvor lite kveldssignal der var for noen uker siden).

Virker som 2G kommer inn litt sterkere enn 2E
Noen millimeter mot vest eller øst avgjør nok hvilken som blir sterkest (midt i mellom går kanskje bra med 150). Med 120'en her må j prioritere, justert for max på 28.5 2E, med merkbart svakere 2G\F 28.2.

jwkay

0
4 Jul 2006
126
0
0
^^^ Gratulerer med skikkelig antenne og godt resultat.

Kraftige signaler for tiden (se innlegg #174 for hvor lite kveldssignal der var for noen uker siden).

I kveld kl 2130 er signalet på grensen. Alle kanaler inne, men med pixelfeil med jevne mellomrom på mange av de. Regnet på dagtid i dag hadde ikke noen merkbar effekt på signalet; det er stort sett opplett nå. Ifg Humax'en er signalstyrken 90% med 50% kvalitet på BBC1 HD. Dette er nok for å gi pixelfeil. BBC News HD er sterkere med 90%/60% som er nok for feilfritt bilde. Virker som grensen for kvalitet er 60% for HD-kanalene og <50% for SD.

Oppdatert kl 23: Virker som signalet er på vei opp igjen. Stabilt mottak på alle kanaler, inkl HD.
Har dessverre en lang kabel (er vel 35m med skjøt). Noen vits i ånkoble på en linjeforsterker?

Sist redigert:

sat99

0
7 Feb 2014
357
0
0
Bergen
I kveld kl 2130 er signalet på grensen. Alle kanaler inne, men med pixelfeil med jevne mellomrom på mange av de. Regnet på dagtid i dag hadde ikke noen merkbar effekt på signalet; det er stort sett opplett nå. Ifg Humax'en er signalstyrken 90% med 50% kvalitet på BBC1 HD. Dette er nok for å gi pixelfeil. BBC News HD er sterkere med 90%/60% som er nok for feilfritt bilde. Virker som grensen for kvalitet er 60% for HD-kanalene og <50% for SD.

Oppdatert kl 23: Virker som signalet er på vei opp igjen. Stabilt mottak på alle kanaler, inkl HD.
Har dessverre en lang kabel (er vel 35m med skjøt). Noen vits i ånkoble på en linjeforsterker?

Stygt vær i kveld, samtidig med det normale signaltapet fra sat'en. Back to the Future kveld her på ITV 2, der var alt ok (men ITV'ene er på de sterkeste 2E transp.), så ikke hva som skjedde denne kvelden på andre frekvenser.

Stemmer at UK HD'ene faller ut først. Prøv å finjustere, kan være snakk on noen millimeter parabol retning\lnb skew for å få noen % Q for å beholde bildet.

(etter min enkle oppfatning):
En -signal-forsterker ville hjelpe på ekstreme kabellengder \ bokser på veien, med 90% så er jo den topp. Men kvalitet, det er hva lnb'en blir matet med fra sat + parabol, hvis signalet fra sat er dårlig\fraværende, da må det eventuellt trolldom til for å gjenskape noe som ikke finnes (ps, en slags 'trolldom' er alltid i sving, ref https://en.wikipedia.org/wiki/Forward_error_correction). Kanaler bruker forskjellige FEC settinger, her ser jeg noen gå i svart ved 75% kvalitet, mens andre holder det gående helt ned i 40%.

For kvalitet gjelder bra sat signal, stor nok parabol + perfekt innstilling (& ok lnb). Dertter, for å 'frakte kvaliteten' til mottaker trengs ok kabling (med eller uten signalforsterker etter behov).

ps, på mitt oppsett er det bedre resultat med en billig Maximum xo-11 single lnb enn Inverto BUQ på de svakeste tidspunkter, så alle ledd kan bidra litt her og der.

sunco

0
22 Nov 2012
420
0
0

Hei,

Linje forsterker vil ikke hjelpe på signal styrke på 35 meter. Hvis du har en gammel kabel kan det du kanskje få noe bedre signal kvalitet ved å bytte kabel.
Som satgg sier du kan ikke forsterke noe som ikke er der. Siden 2E er sterkest her hos oss må du ha den I fokus det finnes ikke noen mellom posisjon der du vil få inn astra 2- E,F,G.

jwkay

0
4 Jul 2006
126
0
0
ps, på mitt oppsett er det bedre resultat med en billig Maximum xo-11 single lnb enn Inverto BUQ på de svakeste tidspunkter, så alle ledd kan bidra litt her og der.

Da har jeg byttet ut Inverto Black Ultra med Maximum XO-11. Opplevde at styrken gikk ned til 85% på Humax'en - men kvaliteten gikk opp! På denne tida er signalet sterkt uansett, og vippet mellom 90-100% med Inverto'en på mange kanaler. ITV HD på 11053 hadde 80-90%, som gikk opp til 100% med Maximum LNB. Kanalene som veklset mellom 90-100 med Inverto'en har nå konstant 100% kvalitet.

Ser ut til at en vinner litt signalkvalitet med denne LNB'en. Takk for tipset!

sat99

0
7 Feb 2014
357
0
0
Bergen
^^^

Det var interessant, så det er ikke tilfeldigheter på mitt oppsett. Masse kvalitet % er hva vi jakter etter.
Har prøvd ca 10 forskjellige lnb'er. Når sat signalet er sterkt (& på EU frekv.) er alle gode nok, men xo-11 er klart best til å presse ut brukbare bilder fra de svake UK signalene om kveldene. Mitt inntrykk er at max'en kan holde hele kvelden, under forhold der andre lnb'er ville gitt svart skjerm i mange timer.

ferale

0
27 Jan 2013
372
0
16
Er det Maximum XO-14 jeg må ha da for quad ?? Vurderer å kjøpe en slik hvis den er så god som dere beskriver....

sat99

0
7 Feb 2014
357
0
0
Bergen
Er det Maximum XO-14 jeg må ha da for quad ?? Vurderer å kjøpe en slik hvis den er så god som dere beskriver....

Jeg vet ingenting on quad'en, eneste å gjøre er å prøve.
Har 2 Maximum twin på vei i posten, XO-12 & PRO-2. Skal teste de på 28e, blir interessant å sammenligne med single.

jwkay

0
4 Jul 2006
126
0
0
Stille før stormen nå på søndag, men i går kveld fikk jeg testet signalet i lett regn etter å ha justert elevasjonen litt.
På dagtid får jeg nå 100% kvalitet på alle kanaler; lørdagskveld gikk aldri kvaliteten under 70% (grønt på Humax'en), inkl. HD-kanalene.

sat99

0
7 Feb 2014
357
0
0
Bergen
Sat99: Har du fått testet disse?
Har Maximum twin i bruk, den har vært bra så langt. XO-12 & PRO-2 viste seg å begge være helt make bortsett fra boks & etikett, & ingen av de stemte med bilder der j bestillte, eller bilder på nett. Vedlagt bilde av den (de) jeg fikk. Whatever. Ser ut til å være følsomme lnb'er som 'liker' antennen min. Her er den ihvertfall bedre en Inverto BUQ (og andre) på svake signaler. Kan ikke garantere noe for andre oppsett.

Vedlegg

• xo.JPG
    xo.JPG
    236 KB · Sett: 219
Sist redigert:
5 Nov 2015
9
0
0
sat99: Takk for utfyllende svar. Jeg er helt ny her så jeg vet nesten ikke hvordan jeg skal legge inn svar, men håper det blir riktig. Jeg har også kjøpt XO-12 som jeg mottok i går. Den skal etterhvert erstatte en veldig gammel Maximum som jeg flyttet over på en helt ny Faval parabol jeg kjøpte fra Dreambox.no. Faval 110 cm Aluminium Grå | dreambox.no - offisiell forhandler av Dreambox . Her i Flekkefjord har jeg stort sett bra signal på UK-beam bortsett fra 2-3 timer mellom kl.19 og 22. (I går kveld var de faktisk inne hele kvelden).

sat99

0
7 Feb 2014
357
0
0
Bergen
sat99: Takk for utfyllende svar. Jeg er helt ny her så jeg vet nesten ikke hvordan jeg skal legge inn svar, men håper det blir riktig. Jeg har også kjøpt XO-12 som jeg mottok i går. Den skal etterhvert erstatte en veldig gammel Maximum som jeg flyttet over på en helt ny Faval parabol jeg kjøpte fra Dreambox.no. Faval 110 cm Aluminium Grå | dreambox.no - offisiell forhandler av Dreambox . Her i Flekkefjord har jeg stort sett bra signal på UK-beam bortsett fra 2-3 timer mellom kl.19 og 22. (I går kveld var de faktisk inne hele kvelden).

Det er bra resultat med 110cm. Her er 120 absolutt minimum, ok på sd uk, men mister ofte hd'er om kveldene, + må justere antenne til enten 2E eller 2G, for å kunne beholde en av de om kveldene. Maksimum twin i bruk, den har vært bra så langt.

ferale

0
27 Jan 2013
372
0
16
3 nye fta kanaler på 2E 12129 V, Yesterday, Drama, Really.

Jepp, så det. Har hatt meget gode signaler de siste 1,5 mnd. etter en liten finjustering. Over 90% på kvalitet, og alle HD kanaler inne 24/7, selv i ekstrem regn nå som har vært det siste her vestpå.

Så avventer litt med å kjøpe en XO-14.