I kveld kl 2130 er signalet på grensen. Alle kanaler inne, men med pixelfeil med jevne mellomrom på mange av de. Regnet på dagtid i dag hadde ikke noen merkbar effekt på signalet; det er stort sett opplett nå. Ifg Humax'en er signalstyrken 90% med 50% kvalitet på BBC1 HD. Dette er nok for å gi pixelfeil. BBC News HD er sterkere med 90%/60% som er nok for feilfritt bilde. Virker som grensen for kvalitet er 60% for HD-kanalene og <50% for SD.
Oppdatert kl 23: Virker som signalet er på vei opp igjen. Stabilt mottak på alle kanaler, inkl HD.
Har dessverre en lang kabel (er vel 35m med skjøt). Noen vits i ånkoble på en linjeforsterker?
Stygt vær i kveld, samtidig med det normale signaltapet fra sat'en. Back to the Future kveld her på ITV 2, der var alt ok (men ITV'ene er på de sterkeste 2E transp.), så ikke hva som skjedde denne kvelden på andre frekvenser.
Stemmer at UK HD'ene faller ut først. Prøv å finjustere, kan være snakk on noen millimeter parabol retning\lnb skew for å få noen % Q for å beholde bildet.
(etter min enkle oppfatning):
En -
signal-forsterker ville hjelpe på ekstreme kabellengder \ bokser på veien, med 90% så er jo den topp. Men
kvalitet, det er hva lnb'en blir matet med fra sat + parabol, hvis signalet fra sat er dårlig\fraværende, da må det eventuellt trolldom til for å gjenskape noe som ikke finnes (ps, en slags 'trolldom' er alltid i sving, ref
https://en.wikipedia.org/wiki/Forward_error_correction). Kanaler bruker forskjellige FEC settinger, her ser jeg noen gå i svart ved 75% kvalitet, mens andre holder det gående helt ned i 40%.
For
kvalitet gjelder bra sat signal, stor nok parabol + perfekt innstilling (& ok lnb). Dertter, for å 'frakte kvaliteten' til mottaker trengs ok kabling (med eller uten signalforsterker etter behov).
ps, på mitt oppsett er det bedre resultat med en billig Maximum xo-11 single lnb enn Inverto BUQ på de svakeste tidspunkter, så alle ledd kan bidra litt her og der.