Til min store overraskelse ble ny reciver levert i går! Hentet og levert på 1 (!) dag, det står det respekt av, Posten.
Kan ikke huske det var noen nevneverdig setup-guide på den gamle, men på denne nye var den m e g e t god. Jeg hadde jo selvfølgelig klart alt selv, men det var jo veldig enkelt/lettvint og følge guiden.
Etter jobb i går dro jeg innom Kjell & company og kjøpte et mic stativ, at jeg ikke har gjort det før skjønner jeg ikke - anbefales på det sterkeste ! Men de fleste her inne har vel det fra før..
Det gjorde det hvertfall MYE enklere. Hendig at det fulgte med en klype som Audyssey mikrofonen passer perfekt i.
Kjørte på Audyssey og oppdaget ikke før etter måling nr 5 at jeg hadde glemt å sette tilbake center høyttaleren. Litt kort høyttaler kabel til den så må flytte den bakerst når man drar ut reciver...
Jeg bare fortsatte da jeg var gira på og høre på musikk og prøve litt film.
Men først en kommentar i.f.t Audyssey. Greit nok at jeg brukte mic stativ som jeg aldri har gjort før, men vil vel fortsatt tru det er en del forbedring av Audyssey. Dette er første gang avstand på begge frontene og centeren er blitt LIK ! Her har jeg ALLTID hatt forskjell tidligere. Det var litt artig.
Avstand til sub var også overraskende god, i.f.t før. En annen ting er at før er sub dratt ned med alt fra -8db til -11 db. Det skjedde ikke nå, nå var det -2db på begge.
Så var det endelig tid for å prøvde litt musikk i Direct. Første inntrykket er at her er det mer "oppløst" lyd. Enda klarere, bedre plasseringer og generelt "renere" lyd. Dette vil jeg anta skyldes 32Bit vs 24Bit som jeg hadde før. Veldig, veldig morro ! Bassen satt greit egentlig, etter og ha økt noen DB.
Så satte jeg på en tilfeldig action film og opplevelsen her var også veldig stas. Det er akkurat som at surround-effekten er, mer. Eller hva man skal si. Vanskelig å sette ord på.
Bildet var også en del bedre som var deilig. Endelig har vi like godt/bedre bilde som i stua oppe. Som prikken over ién var min bedre halvdel også veldig fornøyd.
Så dette var veldig stas. Nå starter jobben med og gå over alle innstillinger for å sjekke at alt er korrekt/slik det skal være samt kjøre Dirac Live !
Gleder meg som en unge til det, leser jo utelukkende kun posetivt om det.
I dag er det biltreff på Vålerbanen og vi skal maskere og male hobby-rommet til dama i kveld. Blir vel og starte dagen i morra med strøk nr.2, så kanskje man får prøvd seg på Dirac i morra på dagen. Krysser fingrer og tær. Kommer til og gå for fult frekvensområde.
Så er det en ting jeg må sjekke med dere. Tror jeg vet svaret, men har en liten tvil;
Før kjørte jeg Mavric Audio DAC. Jeg syntes lyden i denne var bedre enn den innebygde, noe varmere.
Nå som jeg har 32Bit så bruker jeg den innebygde DAC´en selvfølgelig, men da har det ikke noe å si hvem kilde man bruker ?
Tenker på kablet lyd fra laptop (Spotify) vs Spotify app på Apple TV 4k ? Bluetooth/Airplay vil jeg anta ikke har like god kvalitet ?