Økern´s stue

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Til min store overraskelse ble ny reciver levert i går! Hentet og levert på 1 (!) dag, det står det respekt av, Posten.
Kan ikke huske det var noen nevneverdig setup-guide på den gamle, men på denne nye var den m e g e t god. Jeg hadde jo selvfølgelig klart alt selv, men det var jo veldig enkelt/lettvint og følge guiden.
iYBDlo0.jpg

Etter jobb i går dro jeg innom Kjell & company og kjøpte et mic stativ, at jeg ikke har gjort det før skjønner jeg ikke - anbefales på det sterkeste ! Men de fleste her inne har vel det fra før..
Det gjorde det hvertfall MYE enklere. Hendig at det fulgte med en klype som Audyssey mikrofonen passer perfekt i.
UPOOp8l.jpg

J6zcsMi.jpg

Kjørte på Audyssey og oppdaget ikke før etter måling nr 5 at jeg hadde glemt å sette tilbake center høyttaleren. Litt kort høyttaler kabel til den så må flytte den bakerst når man drar ut reciver...
bxS6WHY.jpg

5Mcs7lb.jpg

Jeg bare fortsatte da jeg var gira på og høre på musikk og prøve litt film.
Men først en kommentar i.f.t Audyssey. Greit nok at jeg brukte mic stativ som jeg aldri har gjort før, men vil vel fortsatt tru det er en del forbedring av Audyssey. Dette er første gang avstand på begge frontene og centeren er blitt LIK ! Her har jeg ALLTID hatt forskjell tidligere. Det var litt artig.
Avstand til sub var også overraskende god, i.f.t før. En annen ting er at før er sub dratt ned med alt fra -8db til -11 db. Det skjedde ikke nå, nå var det -2db på begge.
Så var det endelig tid for å prøvde litt musikk i Direct. Første inntrykket er at her er det mer "oppløst" lyd. Enda klarere, bedre plasseringer og generelt "renere" lyd. Dette vil jeg anta skyldes 32Bit vs 24Bit som jeg hadde før. Veldig, veldig morro ! Bassen satt greit egentlig, etter og ha økt noen DB.
Så satte jeg på en tilfeldig action film og opplevelsen her var også veldig stas. Det er akkurat som at surround-effekten er, mer. Eller hva man skal si. Vanskelig å sette ord på.
Bildet var også en del bedre som var deilig. Endelig har vi like godt/bedre bilde som i stua oppe. Som prikken over ién var min bedre halvdel også veldig fornøyd.

Så dette var veldig stas. Nå starter jobben med og gå over alle innstillinger for å sjekke at alt er korrekt/slik det skal være samt kjøre Dirac Live !
Gleder meg som en unge til det, leser jo utelukkende kun posetivt om det.
I dag er det biltreff på Vålerbanen og vi skal maskere og male hobby-rommet til dama i kveld. Blir vel og starte dagen i morra med strøk nr.2, så kanskje man får prøvd seg på Dirac i morra på dagen. Krysser fingrer og tær. Kommer til og gå for fult frekvensområde.

Så er det en ting jeg må sjekke med dere. Tror jeg vet svaret, men har en liten tvil;
Før kjørte jeg Mavric Audio DAC. Jeg syntes lyden i denne var bedre enn den innebygde, noe varmere.
Nå som jeg har 32Bit så bruker jeg den innebygde DAC´en selvfølgelig, men da har det ikke noe å si hvem kilde man bruker ?
Tenker på kablet lyd fra laptop (Spotify) vs Spotify app på Apple TV 4k ? Bluetooth/Airplay vil jeg anta ikke har like god kvalitet ?
Om receiver støtter Spotify eller Tidal så er det nok best å bruke den og enklere enn å styre med laptop. Ellers er AirPlay helt ok, men har lavere oppløsning, bare et issue om du har Tidal..

• Like
Reactions: Oekern

Jan B

0
13 Jan 2012
2.473
96
48
Grattis med ny AVR 😁😁 Da skal du være bra oppdatert på både lyd og bilde for en stund👍👍

Nå høres det ut som du allerede har kjøpt Dirac, men vil anbefale deg å se litt på Audyssey sin pc utgave: MultEQ-X 👍 Denne er mer avansert med et tonn av muligheter og options, og jeg har begge(DL og MQX) og etter full kalibrering høres begge like flott ut. Og MQX er halve prisen 😉.

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Grattis med ny AVR 😁😁 Da skal du være bra oppdatert på både lyd og bilde for en stund👍👍

Nå høres det ut som du allerede har kjøpt Dirac, men vil anbefale deg å se litt på Audyssey sin pc utgave: MultEQ-X 👍 Denne er mer avansert med et tonn av muligheter og options, og jeg har begge(DL og MQX) og etter full kalibrering høres begge like flott ut. Og MQX er halve prisen 😉.

Takk for det. Ja har virkelig blitt en god del oppgradering på kort tid her nå 😃

Ja fader rullan! Der sier du noe med MultEQ-x ! Den mulighet har jeg jo helt glemt bort. Har ikke handla Dirac enda. Halve prisen ja 🤔 Da får man vurdere

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Nemesis

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Gratulerer så mye med en av Denons toppreceivere. Jeg håper jeg får ordnet en ny Yamaha også, må bare spare litt til...

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Gratulerer med ny AVC, har selv en AVC 3800 og er veldig fornøyd med den i mitt 7.4.4 oppsett.:cool:
Takk for det :)! Har vært veldig fornøyd så langt. Selvom den har litt mindre watt later det til at den holder seg en del kaldere faktisk.
Det e n e s t e jeg har og utsette på (så langt), som egentlig er en ikke-sak, er at det tar litt tid fra man trykker på Setup knappen til det kommer opp noe på skjermen, men som sagt, er jo en ikke-sak. Jeg har jo bare 7.2.2. Må se om vi får gjort noe med det til neste år

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
I går fikk jeg satt av litt tid. Merket jo hvor tidkrevende 2X4HD var så antok det ville være det samme med MulEQ-X/Dirac Live.
Googlet litt og virker som sist nevnte var eneste program med auto-curve så da ble det Dirac Live. Ser litt snøtt ut med tid fremover så da tenkte jeg en auto-curve er en fin start så får man gjøre små endringer underveis. Burde jo satt av en hel helg, men som sagt ser ikke ut som jeg får gjort det på en god stund...

Det første jeg slet med var å få mic til å registrere lyd. Leste litt tips og triks og et var at calibreringsfil ikke skulle lastes opp med mic tilkoblet, hææ ?
Får jo ikke lastet opp den hvis mic\en ikke er koblet til.. Etter mye styr lukka jeg DL og åpnet det opp igjen, fungerte som bare det.
Jeg valgte det nest største "rommet" og fullførte alle målingene, tror det var 13.
Hendig at reciver kan holde på 3 filer - det likte jeg svært godt. Dro over auto-curve og hørte en del. Førsteinntrykk på et langt i fra ferdig oppsett.

Musikk:
Helt klart at det har skjedd ting her. Vokal ble m e g e t godt sentrert (Kjøpte fullversonen) og detaljer er helt klart på plass. Syntes også lydbildet sitter noe høyere, kanskje.
Utfordringer:
1) Dyp-bassen er svært lite tilstedet. Prøvde en ny fil hvor jeg justerte curve på sub, hjalp litt. Prøvde en 3 fil hvor jeg økte enda mer og det hjalp da enda litt mer, men den "ville" dyp-bassen fikk jeg ikke frem. Kan jo være programet fjerner Room-gain som kan ha fått frem den villeste dyp-bassen selvfølgelig, men tipper dette lar seg løse.
2) Vokal ble som sagt meget godt sentrert og det syntes jeg ikke fungerte like godt på alle låter. Spesielt på akustisk musikk, men det har nok også med at det er veldig uvant. Må lytte og prøve mye mer selvfølgelig, men tenker jeg går for største "rommet" en gang å prøver det :)!

Film:
Morro ! Syntes det var størst utslag her. Veldig presis lyd og mye mer realistisk. Syntes også lyden ble "skarpere" eller hva man skal si. Akkurat som når man går fra HD til 4K. Altså som en meget posetiv ting.
Med Audyssey så syntes jeg det er så sykt mye bass lagt til på "alt" F.eks en bildør i en helt normat scene som lukkes. (Jeg har sikkert vært litt dårlig på å utforske/justere på innstillingene)
Manglet også dyp-bass på film, men når jeg får den på plass tror jeg dette blir veldig veldig bra !

Lar det være slik inntill videre. Jeg må se en del youtube-video og lese en del på hvordan jeg skal bruke programvaren. Later jo til å være rett frem med og bare dra kurven opp/ned, men får lese meg opp litt uansett. Helt sikkert en god del mer man kan gjøre.
En annen ting jeg skal endre på er hvordan jeg utfører måling. Jeg fulgte guiden slik den var, men da var det f.eks først et målepunk på høyre side så samme på venstre. For så og gå tilbake til venstre side, ganske nærme det forrige. Da ble det vanskelig og huske eksakt hvor man satte mic og det ble litt gjetting. Dirac anbefaler 40-60cm mellom "like" målepunkter. Så neste gang gjør jeg meg ferdig med høyre side før jeg går over til venstre. Da bør det bli mer nøyaktig.
Neste gang jeg skal justere skal jeg også få opp REW så jeg ser eksakt hva som skjer etterhvert som jeg justerer kurve.

• Like

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
I går fikk jeg satt av litt tid. Merket jo hvor tidkrevende 2X4HD var så antok det ville være det samme med MulEQ-X/Dirac Live.
Googlet litt og virker som sist nevnte var eneste program med auto-curve så da ble det Dirac Live. Ser litt snøtt ut med tid fremover så da tenkte jeg en auto-curve er en fin start så får man gjøre små endringer underveis. Burde jo satt av en hel helg, men som sagt ser ikke ut som jeg får gjort det på en god stund...

Det første jeg slet med var å få mic til å registrere lyd. Leste litt tips og triks og et var at calibreringsfil ikke skulle lastes opp med mic tilkoblet, hææ ?
Får jo ikke lastet opp den hvis mic\en ikke er koblet til.. Etter mye styr lukka jeg DL og åpnet det opp igjen, fungerte som bare det.
Jeg valgte det nest største "rommet" og fullførte alle målingene, tror det var 13.
Hendig at reciver kan holde på 3 filer - det likte jeg svært godt. Dro over auto-curve og hørte en del. Førsteinntrykk på et langt i fra ferdig oppsett.

Musikk:
Helt klart at det har skjedd ting her. Vokal ble m e g e t godt sentrert (Kjøpte fullversonen) og detaljer er helt klart på plass. Syntes også lydbildet sitter noe høyere, kanskje.
Utfordringer:
1) Dyp-bassen er svært lite tilstedet. Prøvde en ny fil hvor jeg justerte curve på sub, hjalp litt. Prøvde en 3 fil hvor jeg økte enda mer og det hjalp da enda litt mer, men den "ville" dyp-bassen fikk jeg ikke frem. Kan jo være programet fjerner Room-gain som kan ha fått frem den villeste dyp-bassen selvfølgelig, men tipper dette lar seg løse.
2) Vokal ble som sagt meget godt sentrert og det syntes jeg ikke fungerte like godt på alle låter. Spesielt på akustisk musikk, men det har nok også med at det er veldig uvant. Må lytte og prøve mye mer selvfølgelig, men tenker jeg går for største "rommet" en gang å prøver det :)!

Film:
Morro ! Syntes det var størst utslag her. Veldig presis lyd og mye mer realistisk. Syntes også lyden ble "skarpere" eller hva man skal si. Akkurat som når man går fra HD til 4K. Altså som en meget posetiv ting.
Med Audyssey så syntes jeg det er så sykt mye bass lagt til på "alt" F.eks en bildør i en helt normat scene som lukkes. (Jeg har sikkert vært litt dårlig på å utforske/justere på innstillingene)
Manglet også dyp-bass på film, men når jeg får den på plass tror jeg dette blir veldig veldig bra !

Lar det være slik inntill videre. Jeg må se en del youtube-video og lese en del på hvordan jeg skal bruke programvaren. Later jo til å være rett frem med og bare dra kurven opp/ned, men får lese meg opp litt uansett. Helt sikkert en god del mer man kan gjøre.
En annen ting jeg skal endre på er hvordan jeg utfører måling. Jeg fulgte guiden slik den var, men da var det f.eks først et målepunk på høyre side så samme på venstre. For så og gå tilbake til venstre side, ganske nærme det forrige. Da ble det vanskelig og huske eksakt hvor man satte mic og det ble litt gjetting. Dirac anbefaler 40-60cm mellom "like" målepunkter. Så neste gang gjør jeg meg ferdig med høyre side før jeg går over til venstre. Da bør det bli mer nøyaktig.
Neste gang jeg skal justere skal jeg også få opp REW så jeg ser eksakt hva som skjer etterhvert som jeg justerer kurve.

Nå har jo jeg en Rxv1900 fra steinalderen da, men alle receivere jeg har hatt med romkorreksjon, stiller sub litt for lavt. Jeg tror dette er for å skjule sub i lydbildet. Men en bra sub tåler litt høyere gain uten at du hører hvor det kommer fra. Du med ditt målesystem burde klare dette.

I Ypao så tror jeg sub ble justert med til minimum 2-3 streker. Jeg endret med gain til kl12 på suben altså føre romkorreksjon, og i romkorreksjon etter så satt jeg distanse riktig og samme nivå/gain som de andre høyttalere.

Med unntak for at slike innstillinger har endret seg, og at du har annen sub og receiver så er det vært et forsøk.

Jeg har hørt at alle receiver med romkorreksjon gjør dette. Men er lenge siden jeg chattet om det, men mye her på forum om dette.

• Like

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Og pass på at du kjører høyttalere som Small og deler riktig, dette er viktig. Deling er også noe romkorreksjon ofte trenger justering på.

Jeg deler alltid på 80hz som er Thx standard, dette fungerer best her både på musikk og film.

Tror Ypao satte sub på 120hz og lille center stod på large etc.

Romkorreksjon kan jo ha forbedret seg, men som pekepinn må inn å sjekke hva resultatet ble, og justere det som ble feil.

Jeg har aldri hørt at det gir gevinst å spille på large, det høres helt feil ut her, og en gulvhøytaler gir bra lyd fra seg som small, er bare de lavere frekvenser som spilles av sub.. Du får bedre dypbass og total lydopplevelse slik.

• Like

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Small og deling har du sikkert fikset, men så du nevnte at Audyssey som nevnt akkurat som alle andre drar ned sub i nivå. Da er det volum på sub 11,12 klokka i gain ny RK og å dra opp sub til andre høyttaleres nivå manuelt og sjekk at distansen er korrekt.....

For mye sub er jo ikke bra, men for lite er heller ikke morsomt.

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Enig i at det blir stilt for lavt., men jeg har på ingen måte gjennomført første måling med DL korrekt. Jeg fikk sett igjennom litt youtube video i går og jeg er redd jeg kanskje røk på samme feil som med REW i starten.
Det er m u l i g Audyssey stod på da jeg startet Dirac kalibreringen. Det sjekket jeg ikke så derfor usikkert.
Delefrekvensene var uansett satt korrekt - og avstander. Kjører som du, alle HT på 80hz og LFE på 120hz.
Med ny reciver har jeg nå 2 speaker presets, så neste gang ryker jeg ikke på samme feil. Preset 1 er Audyssey og 2 er Dirac.
Bruker da selvfølgelig preset 2 og deaktiverer gjeldene fil før jeg starter ny kalibrering.

Det som går igjen er at selvom Dirac er bra må man som med en male-jobb gjøre grunnarbeidet nøye og det er i dette stadiet store deler av sluttresultatet vill ligge. Så jeg får starte på scratch igjen den dagen jeg får tid til det :)!
Kan selvfølgelig også prøve med 2X4HD tilkoblet hvis jeg ikke får til bass-nivå. Dog, det tror jeg skal gå bra:
Jeg hadde 2X4HD i minnet da jeg justerte kurve i Dirac, så var veldig forsiktig. Ser nå i ettertid at opp til 8-10db+ er innafor.
Tror jeg økte med maks 3db. Så er ikke bekjymret. Kan også laste opp ferdige kurvet man kan laste ned fra nett så det går fort :)!
En annen ting er at man kan justere nivå individuelt på hver HT som skal måles - uten at det påvirker noe i.f.t sluttresultat, altså det gjelder kun nivået mikrofonen registrerer under sveip. Så går selvfølgelig ann og justere ned på sub her. Jeg antok at det ville påvirke sluttresultat, derfor stilte jeg ned volum på sub i stedet.
Masse å lære med enda et nytt program, hehe!
Og når jeg tenker litt mer mens jeg skriver så vil det nok uansett være en fordel og bruke 2x4HD så Dirac slipper og forholde seg til 2 sub.
Det er nok veien å gå vil jeg tru.

Rakk siste halvdel av en film i går kveld vi så før i uka. Dirac er morro på film. Lyden er veldig presis, dynamikken er veldig god og jeg syntes
lyden er mye mer realistisk.
Kan ikke huske jeg har skvettet av dynamikk med Audyssey før, det gjorde jeg 2 ganger i går. (Jurrasic park Fallen Kingdom)
Så selvom det nok er en del å hente her er det fortsatt morro.
Har en feil på TV med hvite flekker som ble veldig irriterendes etter jeg oppgraderte reciver, men det lager jeg en egen tråd på i TV seksjonen.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Danke

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Da har jeg fått prøvd meg på Dirac igjen.
Startet med å skru Dirac AV så koblet jeg til 2X4HD igjen. Jeg hadde jo startet så smått og korrigere en kurve, men valgte å annulere dette slik at 2X4HD lå inne med en slett kurve. Så får man heller ta den biten i Dirac. Da er sub hvertfall samlet som 1 med likt nivå og delay på bakre sub er satt.
Kjørte så ny kalibrering med Dirac og var nøyere med plassering av mic samt valgte rekkefølge på målingene selv. Valgte denne gangen "største rommet".

Noen målinger:
Grønn er i Direct, lilla i stereo. Artig at det er litt forskjell her, selvom det ikke er så mye.
Dette er altså måling med 2X4HD FØR Dirac
XMmNCU2.jpg

8vY08Hd.jpg

Målinger etter Dirac. Grønn er Dirac sin auto curve. Lilla Harman 8db og gul H. 10db
N8W9kRP.jpg

KbyrhvY.jpg

Kanskje ikke den største forskjellen på vannfall men så har jeg jo bare Live og ikke bass mangagement.
Det ble jo uansett en mye jevnere respons mellom 20-40hz med svært liten forskjell i nivå, men undrer meg over dip´en ved 50hz ?
En artig ting er at Dirac satt subb med 0ms. Så da har jeg gjort noe riktig med 2x4HD.

Har ca 1 god time med lytting nå og det er helt klart at å velge "største rommet" var riktig, for meg.
Nå ble det mye mer "plass" rundt vokal og den strekker seg over et større område, eller hva man skal si. Og fy søren så nærme vokalen kom ! Føles ut som den er en halvmeter nærmere kontra uten Dirac.
Hjalp en god del og få lagt inn Harman target curve. 10db funker best. Opplever dog litt av det samme, at den villeste dyp bassen er litt savn.
Dette er nok room-gain som Dirac har jobbet vekk, antar jeg ? På sanger som har sykt dyp bass er den fortsatt der, bare snillere. Er vel heller det at andre låter som nødvendigvis ikke har så dyp bass "har fått det" pga room gain, antar jeg ?
UANSETT - så er dette så veldig mye bedre. Bassen sitter presist og med flere detaljer. Hadde ikke så store forventninger til hva Dirac skulle få til oppover i frekvens da man leser ofte at rommet slutter og ha innvirking ved 500hz eller hva jeg leste, men syntes det er veldig imponerende hvor stor og god endring det ble i vokal her :)!

Nå skal man prøve seg på en film.

Edit: Skulle selvfølgelig ha lagt 2X4HD måling på samme som med Dirac så det er lettere å sammenlikne..
Beklager dette.

Sist redigert:
16 Mar 2012
750
793
93
Da har jeg fått prøvd meg på Dirac igjen.
Startet med å skru Dirac AV så koblet jeg til 2X4HD igjen. Jeg hadde jo startet så smått og korrigere en kurve, men valgte å annulere dette slik at 2X4HD lå inne med en slett kurve. Så får man heller ta den biten i Dirac. Da er sub hvertfall samlet som 1 med likt nivå og delay på bakre sub er satt.
Kjørte så ny kalibrering med Dirac og var nøyere med plassering av mic samt valgte rekkefølge på målingene selv. Valgte denne gangen "største rommet".

Noen målinger:
Grønn er i Direct, lilla i stereo. Artig at det er litt forskjell her, selvom det ikke er så mye.
Dette er altså måling med 2X4HD FØR Dirac
XMmNCU2.jpg

8vY08Hd.jpg

Målinger etter Dirac. Grønn er Dirac sin auto curve. Lilla Harman 8db og gul H. 10db
N8W9kRP.jpg

KbyrhvY.jpg

Kanskje ikke den største forskjellen på vannfall men så har jeg jo bare Live og ikke bass mangagement.
Det ble jo uansett en mye jevnere respons mellom 20-40hz med svært liten forskjell i nivå, men undrer meg over dip´en ved 50hz ?
En artig ting er at Dirac satt subb med 0ms. Så da har jeg gjort noe riktig med 2x4HD.

Har ca 1 god time med lytting nå og det er helt klart at å velge "største rommet" var riktig, for meg.
Nå ble det mye mer "plass" rundt vokal og den strekker seg over et større område, eller hva man skal si. Og fy søren så nærme vokalen kom ! Føles ut som den er en halvmeter nærmere kontra uten Dirac.
Hjalp en god del og få lagt inn Harman target curve. 10db funker best. Opplever dog litt av det samme, at den villeste dyp bassen er litt savn.
Dette er nok room-gain som Dirac har jobbet vekk, antar jeg ? På sanger som har sykt dyp bass er den fortsatt der, bare snillere. Er vel heller det at andre låter som nødvendigvis ikke har så dyp bass "har fått det" pga room gain, antar jeg ?
UANSETT - så er dette så veldig mye bedre. Bassen sitter presist og med flere detaljer. Hadde ikke så store forventninger til hva Dirac skulle få til oppover i frekvens da man leser ofte at rommet slutter og ha innvirking ved 500hz eller hva jeg leste, men syntes det er veldig imponerende hvor stor og god endring det ble i vokal her :)!

Nå skal man prøve seg på en film.

Edit: Skulle selvfølgelig ha lagt 2X4HD måling på samme som med Dirac så det er lettere å sammenlikne..
Beklager dette.
Begynner ligne noe nå! Gøy! Det at du opplever subben/bassen snillere er jo at du ikke har peaker som booster forskjellige områder i FR. Mye mer riktig. Går også legge brattere kurve ned mot 20hz og kjøre en db økning på sub hvis savnet blir for stort, men farger stort sett lyden oppover med mindre detaljer osv etter min erfaring.

Ps. Bunn på vannfallet burde være 45db. Støy gulvet ligget som regel rundt der pluss minus noen db og liten vits å ha med i måling. Vet jeg maser😂

Bare kose seg videre. Er selv ikke helt i justerings modus om dagen, men håper få lyst igjen snart 😅

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Begynner ligne noe nå! Gøy! Det at du opplever subben/bassen snillere er jo at du ikke har peaker som booster forskjellige områder i FR. Mye mer riktig. Går også legge brattere kurve ned mot 20hz og kjøre en db økning på sub hvis savnet blir for stort, men farger stort sett lyden oppover med mindre detaljer osv etter min erfaring.

Ps. Bunn på vannfallet burde være 45db. Støy gulvet ligget som regel rundt der pluss minus noen db og liten vits å ha med i måling. Vet jeg maser😂

Bare kose seg videre. Er selv ikke helt i justerings modus om dagen, men håper få lyst igjen snart 😅
Ja, ikke sant. Skjønner, det kommer av at jeg har eliminert peaker ja. Gir jo mening :)!

Nå har jeg ikke sett så fryktelig mye på mulighetene i Dirac, men i 2X4HD er det jo fryktelig lettvint å sette HPF brattere. Hvis jeg gjør dette på input siden slipper jeg ratt unna ny kalibrering med Dirac også ? Eller tenker jeg helt feil ?
Begynner helt klart å ligne noe - og etter enda mer lytting er det v e l d i g mye informasjon i sub jeg ikke/aldri har hørt før. Veldig morro.
Film er også veldig gøy med Dirac, blir gjenntakelse her nå men veldig naturtro lyd og veldig god dynamikk ift hvordan jeg hadde det før.

45db på vannfall er notert :)! Absolutt ingen mas - tvert om ! jeg er glad du påpeker det 😃 er jo fortsatt nybegynner i REW så all veiledning er helt topp.

Nå som kveldene straks blir kortere kommer du nok inn i modus vel ?

16 Mar 2012
750
793
93
Ja, ikke sant. Skjønner, det kommer av at jeg har eliminert peaker ja. Gir jo mening :)!

Nå har jeg ikke sett så fryktelig mye på mulighetene i Dirac, men i 2X4HD er det jo fryktelig lettvint å sette HPF brattere. Hvis jeg gjør dette på input siden slipper jeg ratt unna ny kalibrering med Dirac også ? Eller tenker jeg helt feil ?
Begynner helt klart å ligne noe - og etter enda mer lytting er det v e l d i g mye informasjon i sub jeg ikke/aldri har hørt før. Veldig morro.
Film er også veldig gøy med Dirac, blir gjenntakelse her nå men veldig naturtro lyd og veldig god dynamikk ift hvordan jeg hadde det før.

45db på vannfall er notert :)! Absolutt ingen mas - tvert om ! jeg er glad du påpeker det 😃 er jo fortsatt nybegynner i REW så all veiledning er helt topp.

Nå som kveldene straks blir kortere kommer du nok inn i modus vel ?
Er vel egentlig ingen fasit om du må ta en ny kalibrering, men hvis det du gjør i 2x4 jobber mot det kalibreringen har gjort så er nok ikke det heldig. Små forandringer har nok ikke så mye og si og du hører jo forskjellene om det er til det bedre eller verre. Blir man skikkelig fornøyd er det med det som skjer i bassen er det jo bare ta en ny da og høre om det blir enda litt bedre. Teste med forskjellig fall på kurve osv. Gamle fila tar man bare vare på hvis det blir verre så man kan legge inn den igjen hvis det er mulig.

Det jeg syntes er vanskelig er at når noen ting blir bedre er det ofte noe annet som blir dårligere, så da sitter man det og prøver. Er ikke altid sånn at beste FR låter/liker best osv, så er jo ikke lett😅. Grunnen til at jeg liker relativt falt respons under 100hz og ikke så mye økning i db er alle detaljene som ofte kommer frem i hele lydbildet. Fjerner et slør på lyden på en måte. Vanskelig å forklare egentlig og går nok også veldig på hva man liker. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det du som skal like lyden hos deg selv og ikke andre, selv om det er gøy med hyggelige tilbakemeldinger fra AV gutta.😊

Også veldig lurt å kose seg med det man har og ikke bare sitte justere. Tar lang tid å få maks ut og blir mye småjusteringer, men når man kjenner hvordan anlegget låter er det også lettere å høre forbedringer.

Jeg kommer nok plutselig i justerings modus, men litt mye annet om dagen som tar hodet mitt.😂

Edit: Om du bruker eq på input eller output har ikke noe og si i forhold til kalibreringen din tror jeg. Har selv altid lagt eq på output signalet siden det har gitt best effekt for meg.

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Er vel egentlig ingen fasit om du må ta en ny kalibrering, men hvis det du gjør i 2x4 jobber mot det kalibreringen har gjort så er nok ikke det heldig. Små forandringer har nok ikke så mye og si og du hører jo forskjellene om det er til det bedre eller verre. Blir man skikkelig fornøyd er det med det som skjer i bassen er det jo bare ta en ny da og høre om det blir enda litt bedre. Teste med forskjellig fall på kurve osv. Gamle fila tar man bare vare på hvis det blir verre så man kan legge inn den igjen hvis det er mulig.

Det jeg syntes er vanskelig er at når noen ting blir bedre er det ofte noe annet som blir dårligere, så da sitter man det og prøver. Er ikke altid sånn at beste FR låter/liker best osv, så er jo ikke lett😅. Grunnen til at jeg liker relativt falt respons under 100hz og ikke så mye økning i db er alle detaljene som ofte kommer frem i hele lydbildet. Fjerner et slør på lyden på en måte. Vanskelig å forklare egentlig og går nok også veldig på hva man liker. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det du som skal like lyden hos deg selv og ikke andre, selv om det er gøy med hyggelige tilbakemeldinger fra AV gutta.😊

Også veldig lurt å kose seg med det man har og ikke bare sitte justere. Tar lang tid å få maks ut og blir mye småjusteringer, men når man kjenner hvordan anlegget låter er det også lettere å høre forbedringer.

Jeg kommer nok plutselig i justerings modus, men litt mye annet om dagen som tar hodet mitt.😂

Edit: Om du bruker eq på input eller output har ikke noe og si i forhold til kalibreringen din tror jeg. Har selv altid lagt eq på output signalet siden det har gitt best effekt for meg.

Det høres fornuftig ut. Dirac auto-saver alle målinger og prosjekter underveis, så det er kjekt. Lett og laste opp igjen tidligere prosjekter. Ikke at jeg fysisk har prøvd, men har sett knappen/funksjonen hvertfall.
Ja helt klart jeg som skal like lyden ja, absolutt. Jeg prøvde litt i går med og skru av/på Dirac igjen.
Det blir litt mer dypbass uten Dirac (Bare 2x4HD, så det er sikkert den peaken i 21-23hz ish området), men alt annet låter "søppel" (hele frekvensområdet) så foreløpig er det enkelt og ofre litt dypbass. Hørte på litt forskjellige delinger mot frontene også. 90hz fungerer best.
Endringer på output er notert !

Tusen takk for alle tips Chrisand :) Det settes stor pris på. Takk for at du tar deg tid til å skrive såpass utfyllende gang på gang :D
Jeg er såpass fornøyd på dette tidspunktet så planen videre nå er å lytte til musikk og nyte film en stund fremover.
Tenker før jeg justerer mer så ser jeg på muligheten for å space ut de 4 akustikk-platene jeg har på bak veggen.
Dama har lyst til at vi maler kjellerstua sort, det frister jo på ingen måte nå, men ser jo hvor mye gjennskinn det blir, spesielt i tak.. At man ikke tenkte frem i tid før man startet og plassere/montere utstyr..
Tror også det og dempe tak ville vært fornuftig. Skal ta en ekstra klappe-sjekk før man vurderer det yttligere.
2 atmos til (bak) hadde heller ikke vært feil. Drømmer lenge leve :)!

Danke

0
4 Aug 2007
12.468
256
83
Damene skal man høre på, ikke dumt med sort kino rom...

Går sikkert bra, bare legg litt plast ved gulvet og mal forsiktig...

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Damene skal man høre på, ikke dumt med sort kino rom...

Går sikkert bra, bare legg litt plast ved gulvet og mal forsiktig...

Hehe, du sier noe der :)
Jada, klart det går bra. Bare føler på dørstokk-mila, samt dårlig erfaring med og
male plast-kanaler som kablene ligger i (sprekker opp).
Tenker vi i såfall starter med tak, som er mest "prekært"/plagsomt. Så får man se hvordan det baller på seg.

Det er noen helger fremover som forsvinner til andre ting, men får se utover høsten/vinteren.