Økern´s stue

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
1 ting til:
Jeg har lyttet en god del på høyere volum enn hva jeg normalt pleier - for å framprovosere "gjenklangen" av lyse lyder i rommet.
Legger merke til 2 ting;
Lydbildet sitter ganske høyt. Godt over høyden på frontene, sett fra lytteposisjon. Egentlig ikke negativt for meg, men høyere enn hva jeg hadde i leiligheten.
Vokal er noe lys/svak, men ikke utydelig.

Kan det være at jeg har en utfordring med at tak-høyden er svært lav (194cm) slik at refleksjoner fra tak definitivt er til stede ?
Er dette noe i såfall diffusere tar hånd om ? Antar det da vil lønne seg å starte med første refleksjon ?

Danke

0
4 Aug 2007
12.504
264
83
1 ting til:
Jeg har lyttet en god del på høyere volum enn hva jeg normalt pleier - for å framprovosere "gjenklangen" av lyse lyder i rommet.
Legger merke til 2 ting;
Lydbildet sitter ganske høyt. Godt over høyden på frontene, sett fra lytteposisjon. Egentlig ikke negativt for meg, men høyere enn hva jeg hadde i leiligheten.
Vokal er noe lys/svak, men ikke utydelig.

Kan det være at jeg har en utfordring med at tak-høyden er svært lav (194cm) slik at refleksjoner fra tak definitivt er til stede ?
Er dette noe i såfall diffusere tar hånd om ? Antar det da vil lønne seg å starte med første refleksjon ?
Synes høyde er bare digg jeg, du har gjort bra jobb med akustikken synes jeg.
Honnør.

Man har det rommet man har, og rom skal ha klang og lyd også. Ellers blir det dødt.

Er en gylden mellomting.

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Takk for det :)! Godt å høre jeg er på rett vei.
Jeg får plukke opp en ekstra hdmi kabel på vei hjem fra jobb så jeg får målt subbene.

Som jeg sa så er det ikke en negativ ting at lydbildet sitter høyt, det er bare litt uvant da det er høyere enn hva jeg hadde i leiligheten :)! Og når taket er såppass nærme så tenker jeg det blir en del refleksjoner fra det.

Etter hva jeg skjønner så vil diffusere "blande bort" refleksjonene, ikke nødvendigvis absorbere dem, så sjansen for at rommet blir mer dødt er kanskje ikke så stor med bruk av diffusere ? Dem fungerer vel "kun" ganske høyt i frekvensområdet. Eller er det noe jeg har misset ?

Danke

0
4 Aug 2007
12.504
264
83
Takk for det :)! Godt å høre jeg er på rett vei.
Jeg får plukke opp en ekstra hdmi kabel på vei hjem fra jobb så jeg får målt subbene.

Som jeg sa så er det ikke en negativ ting at lydbildet sitter høyt, det er bare litt uvant da det er høyere enn hva jeg hadde i leiligheten :)! Og når taket er såppass nærme så tenker jeg det blir en del refleksjoner fra det.

Etter hva jeg skjønner så vil diffusere "blande bort" refleksjonene, ikke nødvendigvis absorbere dem, så sjansen for at rommet blir mer dødt er kanskje ikke så stor med bruk av diffusere ? Dem fungerer vel "kun" ganske høyt i frekvensområdet. Eller er det noe jeg har misset ?

Diffuser endrer helt klart lyden, er lov å prøve.

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Diffuser endrer helt klart lyden, er lov å prøve.
Går absolutt ann å prøve. Det koster litt, så kommer til å jobbe med det jeg har foreløpig, men ser absolutt for meg at jeg prøver det
på et tidspunkt. Kan hende man får lyst på minidsp 2x4hd når man kommer i gang med å få målt subbene også. Så man får ta en oppsumering
etterhvert på hva man vil prioritere.
Får også konferere litt med samboer, innbiller meg at hun ønsker vi oppgraderer bilde før lyd, kostnadsmessig.

• Like
Reactions: Danke

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Var stille på jobb i dag også, så fikk lest litt mer om REW samt 2x4HD. Fyrte av gårde en mail til avshop da det var litt uklart for meg om den fungerte i pure direct eller ikke.
Pratet med Gorm og det skulle vise seg og være en veldig lærerik telefonsamtale. (Og ja, alt man stiller inn i 2x4HD spilles av uavhengig om flerkanal/ stereo med audyssey/pure direct) Digg !

Vi gikk litt igjennom hvordan jeg har koblet opp og det er 2 ting jeg har misforstått fra starten av. Ved stereo avspilling skal frontene fortsatt stå som small når man bruker SW. Her har jeg alltid brukt dem som large (Small på flerkanals). Jeg var også under inntrykk av at man skulle snu fase når SW spilte mot frontene, feil der og.
Rettet opp i dette når jeg kom hjem og lyttet til noen "kontroll" låter og jada. Det ble mye "ryddigere" nå. Uten tvil.
Det ble også nevnt at det er mye enklere å stille inn subbene som 1 og ikke 2. Og det kjente jeg igjen fra div. youtube video jeg har sett hvor dem blir linket sammen i minidsp. Har også fått med meg hvordan Audyssey "integrerer" 2 SW - og problemet med at 1 vill jobbe hardere enn den andre, det har skjedd hos meg også. Jeg har brukt begge SW kanalene på reciver, så tok rett og slett og koblet fra den ene SW. Har ingen Y splitt liggende, men skal få kjøpt en.
Fikk kjøpt meg en HDMI kabel så har fått målt SW. Har da bare forholdt meg til 1 stk. Startet med og måle der den stod bak sofaen
bAWFCFu.jpg

Okei ! Nesten 30 DB forskjell fra 30hz til 120hz. Skjønner. Her skal SW rundt om i rommet ja!
Satte den så ved siden av høyre front. Da til venstre for front, sett fra lytteposisjon
eBdUhzA.jpg

Nope !
Prøvde så ved siden av venstre front, til høyre for front, sett fra lytteposisjon
tM88rjS.jpg

Nope !
Har ingen stikkontakter på venstre side, så prøvde da neste mulighet som ble foran H surround
3gzE3PT.jpg

NÅ er vi på sporet. La oss prøve bak surround
xSnGTV1.jpg

Nice. Ikke mange cm igjen av strømkabel, men jeg dro den så langt bak jeg kunne
tuun5Ev.jpg

(Forklart lenger ned)
W4OlkDb.jpg

Dette er vel det beste. Jeg har ikke nok stikkontakter til at jeg får prøvd SW helt innerst i hjørnet.
SW er nå ca halvmeter foran hjørnet til S.B.H

Så kom jeg til å tenke.. Nå måler jeg jo ikke i direct, la oss prøve det. (Da ikke igjennom ekstern DAC som jeg bruker i stereo, burde jo selvfølgelig målt igjennom den..)
ssGWc2i.jpg

Prøvde så å øke volumet litt og litt forbauset over jevnere kurvet når bare volumet er endret. Er dette normalt ?
aMYqqID.jpg

Det som så irriterte meg, var at jeg tok en ny måling med Multichannel in + Dolby surround og grafen ble ikke lik som målingen før..
Prøvde alle andre lyd programmet og fikk ikke grafen lik som " Bak2_srH_1"
W4OlkDb.jpg

Har lagt inn denne grafen etter den opprinlige så det er enkelt å sammenlikne. Det var fryktelig frustrerende. Er jo vesentlig forskjell.
Viser at man må følge med og holde tunga rett i munn.
Nå skal jeg høre på noen låter og sette på en film for å høre hvordan det oppleves med ny plassering. Er jeg fornøyd er planen og koble fra SW1, den som nå står bak surround høyre, koble på SW 2 og flytte den rundt for å se om jeg finner en plass til den slik at den er klar til Y ledd/splitt kommer i posten.

Og ja. Tror det blir 2X4HD.

• Like
Reactions: Danke
16 Mar 2012
929
1.015
93
Prøvde meg litt på REW i dag, var fryktelig stille på jobb så fikk lest meg opp litt.
Har lagt inn disse innstillingene, ser det greit ut ? Er vel unødvendig mye -db. Sette til 0 ?

exTukbA.png

mx8Ff4q.png

Jeg satt til venstre for mikrofonen (i bildet) mens jeg kjørte målingene. Er det OK eller vil dette forstyrre målingene ?
9jlVYaX.jpg

Kjørte test-tone igjennom DAC og fikk kun 2 kanaler, venstre og høyre. Fikk ikke opp sub.
Antar jeg må bruke HDMI fra mac til avr for å få opp flerkanal ? Har faktisk ingen ekstra hdmi så fikk ikke prøvd..

Her er noen målinger.
Venstre uten akustikk plate etterfulgt av venstre med akustikk plate. (Den som står bak høyttaleren)
KW0bT8i.png

Kwfmr6b.png

Høyre uten akustikk plate etterfulgt av høyre med akustikk plate.
n0g94GB.png

oLQcLqh.png

Venstre og høyre uten akustikk plate etterfulgt av begge med akustikk plate.
cm0OmgW.png

Nei.. Det hadde jeg vist ikke slikt vist, kun med waterfall. Har jo ikke notert målingene i REW så aner jo ikke hvem som er hvem nå..
KadMYAL.png

Kjørte også en test fra 40hz-20khz, både venstre og høyre. Ser jo helt forferdelig ut i toppen der på første grafen ?
Dette er med akustikk platene.
gxx6CP2.png

DZktcuI.png

Hvertfall ingen tvil om at disse akustikk platene gjør en jobb. Jeg har jo hørt det, for all del, men å visuelt se endringen som en fasit er jo ganske artig :)! Ser ut som jeg har en stor økning i 50hz og 100hz området. Foruten om dette hva er dommen ?
Avventer bekreftelse på innstillingene før jeg gjør noe mer, så jeg vet jeg gjør det rett.
Når dette er bekreftet/rettet opp i - så er det bare å flytte litt på HT, måle, flytte, måle, flytte på akustikk platene, måle ?
Gøy du er igang med REW. Nyttig verktøy for å få mest mulig ut av utstyret og rommet ditt.

Angående nivå på sveip skal vel den stå på -12db hvis jeg ikke husker helt feil. Ikke spør meg hvorfor. 😅

Limits er det fint å bruke 45db som bunn nivå og 105db som topp nivå. Blir litt lettere å lese grafen da. På vannfall er det vanlig å bruke 500ms som du bruker.

Konsetrer deg om 20 til 200hz området til å begynne med. Kjøp deg en billig litt lang hdmi kabel på biltema for eksempel, så får du målt 7.1. Konsentrer deg om LR og sub til å begynne med for best respons, så leker man videre etterhvert.

Mål rundt 80-90db.

Have fun!😊👍

EDIT: Leste ikke siste innlegg ditt før jeg skrev, så kommer tilbake senere i dag på det😅

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Oekern

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Ja morro og ha kommet i gang med REW :) Jeg er så demotivert for å drive med veteranbilene selvom jeg burde prioritert dem, men vanskelig og
få til når det er så artig og drive i kjellerstua.
Okei, takk :=) Da skal jeg endre litt på instillingene.
Kjøpte en 5m hdmi på Clas Ohlson så har noen meter hvertfall og som du sier får jeg opp 7.1.

Kom også på nå at jeg gjorde jo alle målinger, bortsett fra 2, med Audyssey, man burde vel helst målt med Audyssey slått AV for å finne beste possisjon.
Kanskje derfor jeg havnet rimelig nærme der den opprinnelig stod også m.t.p at kalibreringen var aktiv. Mye å huske på med REW.
Så da blir det nok å kjøre en ny kalibrerings runde med Audyssey hvor jeg skipper sub. Da tror jeg den blir nullstilt. Så får man ta en ny runde på alle possisjonene igjen.
Må uansett kjøre ny Audyssey kalibrering for hvis jeg går ned til 1 sub i høyttaler oppsett på reciver fungerer ikke kalibreringen da den er med 2.

Edit:
Bestilte 2X4HD før i dag :)

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
929
1.015
93
Ja morro og ha kommet i gang med REW :) Jeg er så demotivert for å drive med veteranbilene selvom jeg burde prioritert dem, men vanskelig og
Kjøpte en 5m hdmi på Clas Ohlson så har noen meter hvertfall og som du sier får jeg opp 7.1.

Kom også på nå at jeg gjorde jo alle målinger, bortsett fra 2, med Audyssey, man burde vel helst målt med Audyssey slått AV for å finne beste possisjon.
Kanskje derfor jeg havnet rimelig nærme der den opprinnelig stod også m.t.p at kalibreringen var aktiv. Mye å huske på med REW.
Så da blir det nok å kjøre en ny kalibrerings runde med Audyssey hvor jeg skipper sub. Da tror jeg den blir nullstilt. Så får man ta en ny runde på alle possisjonene igjen.
Må uansett kjøre ny Audyssey kalibrering for hvis jeg går ned til 1 sub i høyttaler oppsett på reciver fungerer ikke kalibreringen da den er med 2.

Edit:

Edit:
Ja kjenner meg igjen. Fort å miste fokus på andre ting når man har det gøy😅.

Sub er en fordel å få best mulig uten kalibrering. Siden du har bestilt 2x4HD nå er det bare vente på den før du legger for mye jobb i det, men greit å sitte å lære så klart. Med 2x4 slipper du jo også y splitt. Når du har fått 2x4en så prøver du bruke front sub som hovedsub også kan du fylle inn med den andre subben i dipper for eksempel. Når man driver med eq i 2x4en er det viktig å ikke bruke for mye eq oppover i dippene. Bedre å prøve fylle med sub nr 2. Selv om første måling datt 30 db opp til 120hz er den relativt bra opp til 75-80hz og ganske lett å fikse der med bred q og dra ned. Må huske man mister headroom med eq, så ikke overdriv. Det er jo også subben bak hvis jeg forsto rett, så det kan godt være den funker bra uten å dra ned. Bare la den spille dippene front subben din har for eksempel. Front og bak sub må også korrigeres i tid så de ikke utfaser hverandre. Mye å lære for deg nå, men veldig gøy når man plutselig forstår hva man driver med.

Se på kurvene med all spl eller hva den heter. Blir samme kurve du får på vannfall. Ikke spl and fase.😊

Jeg er drit dårlig til og forklare og skrive, men prøver etterhvert som du kommer videre 😅👍

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Ja jeg har fryktelig mye å lære, det har jeg skjønt i dag. Har bare vært kål i hele dag. Jeg skal prøve og holde det ryddig og forklare.
Startet med ny kalibrering med Audyssey - valgte og skippe sub. Det fungerte ikke så bra får når jeg etter kalibrering skulle aktivere sub ble kalibreringen borte.. Ok, ny kalibrering med sub (kun 1). Spørsmålet er da; Når jeg får 2x4HD boksen og setter den opp - vil denne da få et kalibrert Audyssey signal inn som kødder til alt ? Jeg vil jo justere 2x4HD med Audyssey AV, men når jeg er ferdig vil jeg jo ha Audyssey PÅ, ellers låter jo alle andre høyttalere tamt og kjipt..

Tidligere grafer må man se bort ifra. Audyssey har vært aktivert og jeg har glemt å sette filter på frontene til 250hz. Etter mye prøving og feiling fant jeg ut at jeg måtte sette reciver på 7.1 (Vanlig musikk modus, ikke direct) og da fikk jeg valgt hver kanal separat. Tidligere har venstre foran vært med (med delefrekvens 80hz). Har også skrudd Audyssey AV.
Så da kunne jeg på nytt flytte sub rundt og ta korrekte målinger (Kun LFE), med endringer i innstillinger i REW. Det som var litt "puh" var jo at resultatene fortsatt var relativt like i.f.t hvem posisjon som fungerer og ikke. Grafene derimot er jo noe helt annet så det er tydelig at Audyssey gjør litt.
Merket jeg er taknemlig for at jeg har en svært liten sub, har flyttet på den mye de siste 2 dagene nå. 😅

Så, med korrekte målinger er dette resultatet på de områdene det fungerer + et avvik som kanskje er greit
dITYclS.jpg

Hvit er bak surround høyre
Lilla er bak sofa med elementet mot hjørnet (Fungerte bedre enn med element mot sofa)
Dette gir jo en rimelig rar plassering av subbene - ikke at det betyr noe akkurat nå for meg egentlig.
Den grønne grafen er når sub står ved siden av venstre front, i.f.t prinsippet om og ha sub diagonalt i hjørnene.
Dippen på grønn graf er jo enorm og i.f.t "raw" målingene vil den "utjevnes" frem til ca 75hz, etter det er det en felles massiv dropp i DB.
Dog posetivt at grønn fungerer såppas godt under 30hz.
Hadde du startet med sub diagonalt (Ved venstre front og bak sofa) eller med begge bak Christian ?
12Erfiz.jpg

rlppga6.jpg

Jeg tror også at jeg har fått "gain matchet" dem - som jeg ser er viktig før man starter med 2x4HD, jeg gjorde følgende;
Satt volum til 50% på sub i posisjonen bak surround høyre. Spilte av Level check via reciver - måtte opp på volum 62 for å nå 75db (SPL måler i REW).
Satte så på sub nr 2 i samme posisjon, ny level check med volum på 62 - justerte så volum på sub for å nå 75db.
Blir riktig det ?

Tusen takk for tips i.f.t EQ av 2x4HD Christian ! Som du nå har skjønt er ikke tidligere grafer gyldig og jeg har et helt annet utgangspunkt nå..

Sist redigert:
  • Like
Reactions: vegardxf and Danke

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Bland annet var det Argon Damping feet. La dem på SW først da det er enklest.
Tok en kjapp test og det første jeg la merke til er at ved svært dyp bass var ulyden, om den kom fra kabinettet eller gulv, borte. Har tidligere hatt en irritasjonslyd der. Konge.
Dette var tilfeldig da lyden har kommet tilbake. Skjønte fort det ikke var gulv ettersom jeg har flyttet sub mye rundt de siste dagene og lyden var der i alle posisjoner. U-lyden kom veldig godt frem under sveip 😅
Det viste seg at det var forsterker som måtte etter-strammes. Gjaldt både den jeg hadde fra før og den nye (også kjøpt brukt).
Deilig når det er quick fix.

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
En ting jeg kom på nå i ettertid. Jeg målte jo sub forran høyre front i går også, men mener det ble dårligere enn ved venstre front, men ble usikker da jeg så tidligere målinger, for der er den bedre - men igjen det var jo med feil innstillinger så kan være derfor..

Jeg har lest i tråden til Retep ang. sub plasseringer og der er det ikke over de anbefalte plasseringene hvertfall og ha dem stående mot hverandre på kun høyre side. Tenker jeg tar en dobbel-sjekk på dette. Selvom denne plassering (Altså øverst til venstre, men med begge til høyre i rommet) ikke er anbefalt behøver jo ikke det og bety at det ikke funker hos meg. Og med sub plassert ved høyre front kan jeg jo dobbeltsjekke om det er noen dipper som blir borte hvis jeg har sub nr 2 bak sofa på venstre side, men det tror jeg ikke for der er det 4-5m til veggen..
Never ending story dette her :)
1690438087356.png
1690438201988.png

16 Mar 2012
929
1.015
93
En ting jeg kom på nå i ettertid. Jeg målte jo sub forran høyre front i går også, men mener det ble dårligere enn ved venstre front, men ble usikker da jeg så tidligere målinger, for der er den bedre - men igjen det var jo med feil innstillinger så kan være derfor..

Jeg har lest i tråden til Retep ang. sub plasseringer og der er det ikke over de anbefalte plasseringene hvertfall og ha dem stående mot hverandre på kun høyre side. Tenker jeg tar en dobbel-sjekk på dette. Selvom denne plassering (Altså øverst til venstre, men med begge til høyre i rommet) ikke er anbefalt behøver jo ikke det og bety at det ikke funker hos meg. Og med sub plassert ved høyre front kan jeg jo dobbeltsjekke om det er noen dipper som blir borte hvis jeg har sub nr 2 bak sofa på venstre side, men det tror jeg ikke for der er det 4-5m til veggen..
Never ending story dette her :)
Vis vedlegget 246324Vis vedlegget 246325
Angående plassering er det ingen fasit. Spesielt ikke hos deg siden du har vinkel på rommet ditt så vidt jeg husker. Du må også huske at du må kalibrere på nytt mot fronter når du flytter sub rundt. Er viktigst at den spiller bra mot LR og ikke alene når du er "ferdig". RETEP er jo skikkelig flik på REW og har lært meg mye. Flink til å forklare er han også. Er nok også lurt og sette ht med høyere deling, eventuelt large når du måler sub og skru av Audyssey så den ikke ruller av på 80hz og måler reelt. Kan være du får bedre nivå rundt 80hz da. Tar somregel veldig lang tid å finne optimal plassering med mye prøv og feil, men når man først har gjort det og begynner å kjenne rommet blir alt lettere.

Er jo veldig ofte en dipp rundt 60-80hz ser jeg på målinger hos folk. Hadde det selv i gamle rommet. Brukte selv lang tid på å bli kjent med rommene mine, selv om nye rommet mitt er relativt lett å få til, men det er jo bygd for lyd etter det jeg har lært fra gamle rommet og alle jeg har besøkt/lest meg opp. Bare plukket ut det jeg tror funker best i mitt rom og bygd for SBA fra dag 1.

Husk å lytt/bruk litt innimellom da, så du ikke bare måler og justerer. Kan bli litt lei når man ikke får det til. Når ting ikke er "perfekt " er det jo enda morsommere når man hører forbedringene neste gang man gjør noe osv.😊

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Mye gode forslag her :) Tusen takk !
Ja du husker rett, vinkel på rommet hvor venstre side fra surround V og bakover står mot fri luft (4-5m til veggen)

Ja, ikke sant. Må selvfølgelig kalibrere på nytt etter flytting av sub ja. I går endte jeg jo opp på samme plass som da jeg kalibrerte før jeg starta så den burde være gudd. Kjørte jo måling uten kalibrering. I går kjørte jeg som sagt måling kun på sub, men neste gang kjører jeg
sveip på sub med frontene.
2x4HD er kommet frem på postkontoret så får se om jeg får kommet i gang i morra, tror ikke jeg rekker i dag..

Jeg snakker forresten med Gorm igjen, han sa sett opp 2x4HD først, så kjør Audyssey, da har man lagt til rette så godt man kan for at Audyssey skal gjøre fornuftige og ikke feil endringer. Dette blir jo da kun gjeldene på film/flerkanal, i stereo i Direct/pure direct blir det jo kun minidsp resultat. Skal lage 2 preset, 1 til film og en til musikk.

Tror du har helt rett at ting blir enklere etterhvert som jeg, forhåpentligvis, forstår hvordan rommet påvirker hvem høytaler osv. Samt blir mer trygg på REW.
Jeg tror også at jeg gjør det enklere for meg selv hvis jeg konsentrerer meg om å sette opp for flerkanals først og godtar at stereo blir som det blir for en stund.
Merker jeg uansett er mest ivrig på og få til film lyden da det er fryktelig artig med Atmos samt at jeg ikke behøver tenke på volum i.f.t naboer.

Prøver etter beste evne å sette meg ned for og lytte også ja. Hørte på både musikk og rakk en halv film før jeg la meg i går.
Ser man bort i fra noe lys vokal i stereo så er jo lyden helt klart bedre enn hva jeg hadde i leiligheten så er for all del ikke missfornøyd, men
at det er en del å hente her det tror jeg nok :)!

Sist redigert:
  • Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
929
1.015
93
Mye gode forslag her :) Tusen takk !
Ja du husker rett, vinkel på rommet hvor venstre side fra surround V og bakover står mot fri luft (4-5m til veggen)

Ja, ikke sant. Må selvfølgelig kalibrere på nytt etter flytting av sub ja. I går endte jeg jo opp på samme plass som da jeg kalibrerte før jeg starta så den burde være gudd. Kjørte jo måling uten kalibrering. I går kjørte jeg som sagt måling kun på sub, men neste gang kjører jeg
sveip på sub med frontene.
2x4HD er kommet frem på postkontoret så får se om jeg får kommet i gang i morra, tror ikke jeg rekker i dag..

Jeg snakker forresten med Gorm igjen, han sa sett opp 2x4HD først, så kjør Audyssey, da har man lagt til rette så godt man kan for at Audyssey skal gjøre fornuftige og ikke feil endringer. Dette blir jo da kun gjeldene på film/flerkanal, i stereo i Direct/pure direct blir det jo kun minidsp resultat. Skal lage 2 preset, 1 til film og en til musikk.

Tror du har helt rett at ting blir enklere etterhvert som jeg, forhåpentligvis, forstår hvordan rommet påvirker hvem høytaler osv. Samt blir mer trygg på REW.
Jeg tror også at jeg gjør det enklere for meg selv hvis jeg konsentrerer meg om å sette opp for flerkanals først og godtar at stereo blir som det blir for en stund.
Merker jeg uansett er mest ivrig på og få til film lyden da det er fryktelig artig med Atmos samt at jeg ikke behøver tenke på volum i.f.t naboer.

Prøver etter beste evne å sette meg ned for og lytte også ja. Hørte på både musikk og rakk en halv film før jeg la meg i går.
Ser man bort i fra noe lys vokal i stereo så er jo lyden helt klart bedre enn hva jeg hadde i leiligheten så er for all del ikke missfornøyd, men
at det er en del å hente her det tror jeg nok :)!
Lurt å høre på Gorm. En hyggelig gutt med mye kunskap 😊👍

Funker surround bra funker ofte stereo brukbart, så er det bare ta det derfra. Det sagt så bruker jeg ofte musikk jeg kjenner godt for å høre etter forbedringer når jeg justerer lyd, men da er jeg jo på små justeringer og lyden sitter greit i utgangspunktet.

Deilig å slippe bekymring for nabo ja😂

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Lurt å høre på Gorm. En hyggelig gutt med mye kunskap 😊👍

Funker surround bra funker ofte stereo brukbart, så er det bare ta det derfra. Det sagt så bruker jeg ofte musikk jeg kjenner godt for å høre etter forbedringer når jeg justerer lyd, men da er jeg jo på små justeringer og lyden sitter greit i utgangspunktet.

Deilig å slippe bekymring for nabo ja😂
Jeg tenkte ikke helt over gangen i det når jeg sa jeg skulle prioritere flerkanals først. Oppdaget i går kveld at det er myye enklere og kjappere å sette på musikk for å høre etter endringer/forbedringer.

Fikk lekt litt med minidsp i går. Hadde mye annet på tapeten så kom ikke i gang før kvart på 9, så det ble en sen, men artig kveld.
Jeg koste meg skikkelig, vanvittig morro opplegg !

Fikk rigget meg til provisorisk og tok med meg en støttekontakt i form av Mr. Ringnes så man hadde tunga rett i munn.
F0QGqpI.jpg

Før jeg startet ordentlig kjørte jeg en ny måling med 1stk sub forran, ble best ved høyre front som jeg misstenkte.
Startet så prosessen med REW og minidsp.
Det gikk kjempebra frem til jeg skulle lagre EQ fil med house curve fra REW, fikk feilmelding p.g.a 100% var under i DB, gikk ned på DB og det gikk.
Fikk ikke den største endringen med denne fila og kurven så dårligere ut etter ny måling etter opplastet fil.
Jeg gikk videre og prøve på EQ i PEQ filter (på input siden). Holdt meg under 3db på hver filter. Ettersom det var mye å korrigere for å jevne ut responsen ga jeg litt opp da klokka begynte å bli mye. Det var også litt vanskelig å se nøyaktig endring da jeg fikk opp hele frekvenskurven og liten skjerm..
Dette var første gang og intensjonen var uansett bare å fullføre for å skjønne gangen i det og forstå programmet.

Jeg tok ikke så mange bilder i går. Så det er gjort en del endringer etter dette. Grønn graf er begge sub samlet med delay på bakre sub. Hvit graf er etter EQ filter fra REW lastet opp i minidsp, men uten PEQ EQ.
Ikke den største endringen, men er jo fortsatt helt i startgropa her. Skal prøve på nytt i dag, sletter alt jeg gjorde i går og starter på scratch.
3tTLSW7.jpg

Klokka var halv 1 alt, men måtte høre på noen låter. I.o.m at jeg skal pån igjen i dag orka jeg ikke koble fra "riggen" så jeg satte på en kjent spilleliste på shuffle. Var så trøtt så orka ikke finne frem kontrollåtene jeg bruker.
Uten tvil at det har skjedd ting ! Det første jeg oppdaget var at nå er det faktisk kontroll over bassen. Den var mye strammere, hardere og mer til stedet.
Får også frem mange fler detaljer enn før. Før var det liksom "bare dyp bass", men nå hører man jo endringer i dyp bassen, om det lar seg skjønne hva jeg mener.
Spilte ganske høyt og jeg ble irritert over denne gjenklangen på lysere toner, kom på at steinullsplata hjalp fært i leiligheten, så hang opp den ved venstre front. Hjalp mye ! :)
YQly4Yw.jpg

Så dette var sykt morro :)! Gleder meg til og gå på igjen senere i dag

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Danke and vegardxf
16 Mar 2012
929
1.015
93
Jeg tenkte ikke helt over gangen i det når jeg sa jeg skulle prioritere flerkanals først. Oppdaget i går kveld at det er myye enklere og kjappere å sette på musikk for å høre etter endringer/forbedringer.

Fikk lekt litt med minidsp i går. Hadde mye annet på tapeten så kom ikke i gang før kvart på 9, så det ble en sen, men artig kveld.
Jeg koste meg skikkelig, vanvittig morro opplegg !

Fikk rigget meg til provisorisk og tok med meg en støttekontakt i form av Mr. Ringnes så man hadde tunga rett i munn.
F0QGqpI.jpg

Før jeg startet ordentlig kjørte jeg en ny måling med 1stk sub forran, ble best ved høyre front som jeg misstenkte.
Startet så prosessen med REW og minidsp.
Det gikk kjempebra frem til jeg skulle lagre EQ fil med house curve fra REW, fikk feilmelding p.g.a 100% var under i DB, gikk ned på DB og det gikk.
Fikk ikke den største endringen med denne fila og kurven så dårligere ut etter ny måling etter opplastet fil.
Jeg gikk videre og prøve på EQ i PEQ filter (på input siden). Holdt meg under 3db på hver filter. Ettersom det var mye å korrigere for å jevne ut responsen ga jeg litt opp da klokka begynte å bli mye. Det var også litt vanskelig å se nøyaktig endring da jeg fikk opp hele frekvenskurven og liten skjerm..
Dette var første gang og intensjonen var uansett bare å fullføre for å skjønne gangen i det og forstå programmet.

Jeg tok ikke så mange bilder i går. Så det er gjort en del endringer etter dette. Grønn graf er begge sub samlet med delay på bakre sub. Hvit graf er etter EQ filter fra REW lastet opp i minidsp, men uten PEQ EQ.
Ikke den største endringen, men er jo fortsatt helt i startgropa her. Skal prøve på nytt i dag, sletter alt jeg gjorde i går og starter på scratch.
3tTLSW7.jpg

Klokka var halv 1 alt, men måtte høre på noen låter. I.o.m at jeg skal pån igjen i dag orka jeg ikke koble fra "riggen" så jeg satte på en kjent spilleliste på shuffle. Var så trøtt så orka ikke finne frem kontrollåtene jeg bruker.
Uten tvil at det har skjedd ting ! Det første jeg oppdaget var at nå er det faktisk kontroll over bassen. Den var mye strammere, hardere og mer til stedet.
Får også frem mange fler detaljer enn før. Før var det liksom "bare dyp bass", men nå hører man jo endringer i dyp bassen, om det lar seg skjønne hva jeg mener.
Spilte ganske høyt og jeg ble irritert over denne gjenklangen på lysere toner, kom på at steinullsplata hjalp fært i leiligheten, så hang opp den ved venstre front. Hjalp mye ! :)
YQly4Yw.jpg

Så dette var sykt morro :)! Gleder meg til og gå på igjen senere i dag
Kult du har det gøy!

Sett limits på grafen med 5 db intervaller. 45db bunn og 105db topp. Er det de fleste bruker og litt lettere å sammenligne. Tipper sub kurven din vil se litt bedre ut også da. Målet er jo flatest/rettest mulig. Noen liker stigning på den flate mot 20hz. Man må selv finne hva man liker. Lurt å være forsiktig med eq, men man kan ofte dra ned endel. Som sagt tidligere mister man jo headroom hvis man bruker for mye, men prøv deg frem. Hører fort når man har tatt for mye i.😊👍

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Okei !:) Skal se om jeg får endret til 5db intervall.
Har lagt inn med økning i minidsp på kurve mot 20hz, som han anbefalte i den youtube videoen jeg bruker som guide.

Fikk dessverre ikke gjort noe i helga alikevel, så får håpe jeg får prøvd meg i løpet av uka eller til søndag igjen.

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Knøttliten oppdatering. Har dessverre ikke hatt så mye tid nede i kjellerstua, men fått gjort bittelitt.
Det var jo sykt deilig før i sommer at det er kaldt (16 grader) i kjellerstua, men været den siste tiden (måneden ?) har jo ikke vært så
mye å skryte av så vi fikk låne en gassovn for å prøve det. Fungerer som bare det.
UpSzK97.jpg

Har satt vitrineskapet i hjørnet og fått inn et stilig vinskap donert av en kompis som han lagde selv en gang i tiden. Glemte å ta bilde av dette.
Ellers så har jeg fått opp det siste jeg hadde av akustikk plater. Eller jeg har igjen 1 steinullsplate da, men den tror jeg ikke blir å bruke.
Disse er mye dypere enn de jeg hang opp først.
63JE7Zt.jpg

Selvom jeg bare fylte igjen mellomrom var det rimelig god effekt. Egentlig overraskende god mtp str. Har ikke målt noe her, dette er bare svar fra ørene etter lytting, så helt sikkert litt placebo og :LOL: Men det hjelper nok på at dem er dypere.
Tanken er å se om jeg finner en fin og gunstig måte og få spacet ut de andre slik at dem blir på samme nivå.

Det grommeste er at vi røyk på en ny reciver. Denon AVC-X4800H. Så da blir det Hdmi 2.1, 4K,HDR10+, 32-bit, Dirac og generelt 8/9 år nyere software. Det blir nok veldig artig.
Satser på at den kommer til uka.

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Til min store overraskelse ble ny reciver levert i går! Hentet og levert på 1 (!) dag, det står det respekt av, Posten.
Kan ikke huske det var noen nevneverdig setup-guide på den gamle, men på denne nye var den m e g e t god. Jeg hadde jo selvfølgelig klart alt selv, men det var jo veldig enkelt/lettvint og følge guiden.
iYBDlo0.jpg

Etter jobb i går dro jeg innom Kjell & company og kjøpte et mic stativ, at jeg ikke har gjort det før skjønner jeg ikke - anbefales på det sterkeste ! Men de fleste her inne har vel det fra før..
Det gjorde det hvertfall MYE enklere. Hendig at det fulgte med en klype som Audyssey mikrofonen passer perfekt i.
UPOOp8l.jpg

J6zcsMi.jpg

Kjørte på Audyssey og oppdaget ikke før etter måling nr 5 at jeg hadde glemt å sette tilbake center høyttaleren. Litt kort høyttaler kabel til den så må flytte den bakerst når man drar ut reciver...
bxS6WHY.jpg

5Mcs7lb.jpg

Jeg bare fortsatte da jeg var gira på og høre på musikk og prøve litt film.
Men først en kommentar i.f.t Audyssey. Greit nok at jeg brukte mic stativ som jeg aldri har gjort før, men vil vel fortsatt tru det er en del forbedring av Audyssey. Dette er første gang avstand på begge frontene og centeren er blitt LIK ! Her har jeg ALLTID hatt forskjell tidligere. Det var litt artig.
Avstand til sub var også overraskende god, i.f.t før. En annen ting er at før er sub dratt ned med alt fra -8db til -11 db. Det skjedde ikke nå, nå var det -2db på begge.
Så var det endelig tid for å prøvde litt musikk i Direct. Første inntrykket er at her er det mer "oppløst" lyd. Enda klarere, bedre plasseringer og generelt "renere" lyd. Dette vil jeg anta skyldes 32Bit vs 24Bit som jeg hadde før. Veldig, veldig morro ! Bassen satt greit egentlig, etter og ha økt noen DB.
Så satte jeg på en tilfeldig action film og opplevelsen her var også veldig stas. Det er akkurat som at surround-effekten er, mer. Eller hva man skal si. Vanskelig å sette ord på.
Bildet var også en del bedre som var deilig. Endelig har vi like godt/bedre bilde som i stua oppe. Som prikken over ién var min bedre halvdel også veldig fornøyd.

Så dette var veldig stas. Nå starter jobben med og gå over alle innstillinger for å sjekke at alt er korrekt/slik det skal være samt kjøre Dirac Live !
Gleder meg som en unge til det, leser jo utelukkende kun posetivt om det.
I dag er det biltreff på Vålerbanen og vi skal maskere og male hobby-rommet til dama i kveld. Blir vel og starte dagen i morra med strøk nr.2, så kanskje man får prøvd seg på Dirac i morra på dagen. Krysser fingrer og tær. Kommer til og gå for fult frekvensområde.

Så er det en ting jeg må sjekke med dere. Tror jeg vet svaret, men har en liten tvil;
Før kjørte jeg Mavric Audio DAC. Jeg syntes lyden i denne var bedre enn den innebygde, noe varmere.
Nå som jeg har 32Bit så bruker jeg den innebygde DAC´en selvfølgelig, men da har det ikke noe å si hvem kilde man bruker ?
Tenker på kablet lyd fra laptop (Spotify) vs Spotify app på Apple TV 4k ? Bluetooth/Airplay vil jeg anta ikke har like god kvalitet ?

Sist redigert: