Økern´s stue

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Det var en ting jeg glemte å spørre om som jeg ønsker å dobbeltsjekke med deg Chrisand:
Mentor LCR er jo veldig avlang. Vil det mest riktige være å montere disse vertikalt eller horisontalt i tak ?
Ville du startet med å montere med bass element eller diskant nærmest lytteposisjon ?

16 Mar 2012
929
1.015
93
Det var en ting jeg glemte å spørre om som jeg ønsker å dobbeltsjekke med deg Chrisand:
Mentor LCR er jo veldig avlang. Vil det mest riktige være å montere disse vertikalt eller horisontalt i tak ?
Ville du startet med å montere med bass element eller diskant nærmest lytteposisjon ?
Hvis det går hadde jeg vinklet dem direkte mot hodet sett fra siden og lagt de på tvers i taket. Går det ikke så lar du dem spille rett ned og kanskje litt nærmer sweetspot. Høye frekvenser er jo raskere, så det er muligens best med diskanten lengst unna øret, men er vel uansett lett å snu hvis det er bedre med diskanten andre veien.

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Direkte mot hodet sett fra siden ? Altså ikke forran lytteposisjon som vist på bildet du la ut ?
Da monterer jeg dem uansett på tvers med bass element mot lytteposisjon. Som du sier, svært enkelt å snu om på.

16 Mar 2012
929
1.015
93
Jo foran, men vinklet så diskant treffer øret om mulig. Mine atmos er på 45⁰ og det er også baffelen på høyttaleren. Mye bedre effekt da enn hvis de spiller rett ned😊
Screenshot_20230621_150219_Samsung Internet.jpg

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Nå er jeg med!
Jeg har tak ess og har kjøpt vippeanker til å feste høyttalerne med. Svært usikkert om jeg får til å vinkle, men skal gi det et forsøk/se om jeg får løst det👌Redd dem blir rett ned.

16 Mar 2012
929
1.015
93
Nå er jeg med!
Jeg har tak ess og har kjøpt vippeanker til å feste høyttalerne med. Svært usikkert om jeg får til å vinkle, men skal gi det et forsøk/se om jeg får løst det👌Redd dem blir rett ned.
Rett ned bygger antagelig minst ned fra taket også. Ville kanskje flyttet dem litt nærmere enn 55⁰ hvis de spiller rett ned siden du har litt lav takhøyde. Hadde dem nærmere i gamle kinoen siden den var såpass liten og de nesten rett ned. Funket kjempe fint 😊

• Like
Reactions: Oekern

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Fikk en liten pakke fra Hifiklubben i går som jeg heldigvis rakk gjøre noe med på kvelden.
Bland annet var det Argon Damping feet. La dem på SW først da det er enklest. Tenk at det skal være enklere å flippe en SW enn en center :LOL:
Det første jeg la merke til var at den stod mye stødigere på gulvet enn med de originale gummi-spikes - digg ! Har jeg virkelig løst utfordringen med ujevnt gulv så lettvint ??
Tok en kjapp test og det første jeg la merke til er at ved svært dyp bass var ulyden, om den kom fra kabinettet eller gulv, borte. Har tidligere hatt en irritasjonslyd der. Konge. Da får vi legge ned frontene og få på dem også.

BlBQSST.jpg

zmLLMvw.jpg

Det første jeg la merke til på frontene var at dem stod. Jeg vil si mer ustødig, men det blir kanskje feil. Før vippet dem på gulvet, men nå er det vel disse putene som det er litt "bevegelse" i i.o.m at dem er ganske tykke og myke. Akkurat som at høyttaleren er litt "gele" der den står. Hmm. Det var kanskje ikke så bra...

Ny test og joda. Hehe, dette hjalp ja. Midbass fikk enda et lite løft og bassen ble mer detaljert. Syntes også at diskanten ble litt lysere jeg, men mulig jeg bare roter.
Faktisk så har jeg aldri hatt så mye midbass fra frontene som jeg har nå. Var ikke i nærheten av samme "hardhet" og "punch" i leiligheten.
En annen viktig bekreftelse på at disse dempeføttene fungerer er at nå blir det faktisk vibrasjoner i sofarygg og puter. Det var det ikke før.
Veldig fornøyd !

La også på centeren, men kjørte bare stereo i går. Så test der blir senere. Hadde noen stusslige greier fra før.

gEh7yiC.jpg

g94tnRS.jpg

Nesten litt fristet til å ha en i midten siden den er så avlang, men litt fært å bestille en pakke bare for det.
En annen ting jeg likte godt med disse dempeføttene er at på gulvet så ble det ikke som lim, det var fortsatt veldig kurrant og flytte rundt på høyttalere uten å være redd for at dem skulle bli dratt/revet av.

Plukket også opp noen rimelige stativ som lå på Finn og har fått tilslag på noen Ikon 1 MK2 - der fulgte også veggstativene som Hifiklubben anbefalte til S.B Mentorene så det var 2 fluer i en smekk :)!
Skulle målt stativene da jeg plukket dem opp hos selger, for dem er lavere enn han oppga, men vi ble stående og skravle så jeg glemte det helt bort..
Tror uansett det ikke blir alt for ille.

UHYyj2I.jpg

Sist redigert:

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Fikk tatt noen veldig ca mål i går. Metode:
Grade skive på toppen av hodet til samboer mens jeg dro ut målebånd opp til tak. Så ja, veldig ca mål.

Referansepunkt ved start av måling: Ca der det ytterste (Nærmest drager/vegg) opphenget blir. Htt ca 64cm lang.
Ved ca 55 grader er det diagonalt ca 182cm til lytteposisjon. Ca 98cm til ende av sofa (Rett målt)
Ved ca 60 grader er det diagonalt ca 164cm til lytteposisjon. Ca 74cm til ende av sofa (Rett målt)
Ved ca 65 grader er det diagonalt ca 160cm til lytteposisjon. Ca 54cm til ende av sofa (Rett målt)

Her er det avvik ute og går, men slik rent visuelt når jeg satt i lytteposisjon etter og ha merket opp i taket med tape virker det for meg
som at ca 60 grader vil være det mest fornuftigste. Igjen, kun rent visuelt.

Gikk til innkjøp av speil i går også så nå er første refleksjon på høyre front markert. Ikke dempet enda, men det kommer.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: chrisand25

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Til min store glede kom alle høyttalerene til postkontoret i går. Hadde egentlig en date med den ene veteranbilen i garasjen, men de ble utsatt. Fikk akkurat plass i baksetene den esken.

Boret hull til vippeankere i tak og snudde diskanten på de til tak. Kjøpte 3 Mentor LCR da den ene jeg har fra før har en deffekt diskant og det var rimeligere å kjøpe en till på Finn enn å kjøpe ny diskant.

Etter alt var koblet opp kjørte jeg en full runde med Audyssey, 8 målepunkter. (det skrev jeg helt sikkert feil)
Veldig hendig og ha flere høyttalere til dette, rakk akkurat en pizza bit mellom hver mikrofon plassering.
Når dette var ferdig kom samboeren hjem fra sen vakt så vi satte på Ant man. Vi ble litt kaputte begge 2 så vi så vel ca halve filmen.
Første inntrykket er at kalibreringen har gjort mye større utslag her enn i leiligheten. Center høyttaleren har virkelig våknet til liv, manne stemmene er skikkelig på plass. Kan ha noe med Argon dampening feet å gjøre selvfølgelig, samt avstand til center er betraktelig mindre her. Føles også som st lyden er mye mer «med i rommet», eller hva man skal si.
Det ble mange store glis når man hørte biler som kjørte på tvers av skjermen, nå fulgte man jo bilen lydmessig ut av bilde og litt etter også. Atmos og er dritartig ! Da den ene maueren gikk inn for landing fra oven var det topp stemning !
Her gledes det til å sette på flere filmer, men det må ryddes en hel del, få på veggfester til S.B så jeg får vinklet dem samt legge kabellister.
Skulle egentlig dra kabel til Atmos V og S.V på venstresiden, men tar alt fra høyre siden. Var veldig fornøyd med meg selv at jeg la av m y e ekstra lengde slik st dette går veldig fint.

Sitter på telefonen da jeg enda ikke har internett så bildene kommer sikkert feil ut ift tekst..

Edit:
Har endret på delefrekvens. Front og S.B har jeg satt til 60hz. Glemte det i går, men prøver å sette S. Til 80hz.
Som dere ser er det litt forskjellige farger ute å går på høyttalere.
Tror jeg setter den siste hvite Mentor LCR på plassen til den deffekte sorte S.B og folierer den siste. Usikker på hva jeg gjør med surround på stativ.

Vedlegg

• DA3F11AB-D151-4DFB-A3F1-AB3FDB08A91A.jpeg
    DA3F11AB-D151-4DFB-A3F1-AB3FDB08A91A.jpeg
    2 MB · Sett: 20
  • 16573841-11AA-44E5-AC3D-6EA9802CA94D.jpeg
    16573841-11AA-44E5-AC3D-6EA9802CA94D.jpeg
    1,1 MB · Sett: 27
  • 5FDBFB0F-EB17-41FD-846A-1263B4E9D1CF.jpeg
    5FDBFB0F-EB17-41FD-846A-1263B4E9D1CF.jpeg
    1,2 MB · Sett: 23
  • 3EAEC3B2-8105-42DD-906B-82F4812A039B.jpeg
    3EAEC3B2-8105-42DD-906B-82F4812A039B.jpeg
    2 MB · Sett: 23
  • 590A2E76-9788-4745-8013-029CDEB4AC09.jpeg
    590A2E76-9788-4745-8013-029CDEB4AC09.jpeg
    1,9 MB · Sett: 21
  • BFB2E51A-EC17-4788-8EA9-6E0392114785.jpeg
    BFB2E51A-EC17-4788-8EA9-6E0392114785.jpeg
    674,2 KB · Sett: 18
  • 052F8A8E-939B-424A-AB58-28F95FF585C4.jpeg
    052F8A8E-939B-424A-AB58-28F95FF585C4.jpeg
    818,4 KB · Sett: 19
  • BC940647-E947-4276-B7F9-C5C01FD331D5.jpeg
    BC940647-E947-4276-B7F9-C5C01FD331D5.jpeg
    577,3 KB · Sett: 14
  • F12B0464-36E8-4179-9712-86A19B0CADCD.jpeg
    F12B0464-36E8-4179-9712-86A19B0CADCD.jpeg
    746,5 KB · Sett: 19
Sist redigert:
  • Like
Reactions: vegardxf
16 Mar 2012
929
1.015
93
Til min store glede kom alle høyttalerene til postkontoret i går. Hadde egentlig en date med den ene veteranbilen i garasjen, men de ble utsatt. Fikk akkurat plass i baksetene den esken.

Boret hull til vippeankere i tak og snudde diskanten på de til tak. Kjøpte 3 Mentor LCR da den ene jeg har fra før har en deffekt diskant og det var rimeligere å kjøpe en till på Finn enn å kjøpe ny diskant.

Etter alt var koblet opp kjørte jeg en full runde med Audyssey, 8 målepunkter. (det skrev jeg helt sikkert feil)
Veldig hendig og ha flere høyttalere til dette, rakk akkurat en pizza bit mellom hver mikrofon plassering.
Når dette var ferdig kom samboeren hjem fra sen vakt så vi satte på Ant man. Vi ble litt kaputte begge 2 så vi så vel ca halve filmen.
Første inntrykket er at kalibreringen har gjort mye større utslag her enn i leiligheten. Center høyttaleren har virkelig våknet til liv, manne stemmene er skikkelig på plass. Kan ha noe med Argon dampening feet å gjøre selvfølgelig, samt avstand til center er betraktelig mindre her. Føles også som st lyden er mye mer «med i rommet», eller hva man skal si.
Det ble mange store glis når man hørte biler som kjørte på tvers av skjermen, nå fulgte man jo bilen lydmessig ut av bilde og litt etter også. Atmos og er dritartig ! Da den ene maueren gikk inn for landing fra oven var det topp stemning !
Her gledes det til å sette på flere filmer, men det må ryddes en hel del, få på veggfester til S.B så jeg får vinklet dem samt legge kabellister.
Skulle egentlig dra kabel til Atmos V og S.V på venstresiden, men tar alt fra høyre siden. Var veldig fornøyd med meg selv at jeg la av m y e ekstra lengde slik st dette går veldig fint.

Sitter på telefonen da jeg enda ikke har internett så bildene kommer sikkert feil ut ift tekst..

Edit:
Har endret på delefrekvens. Front og S.B har jeg satt til 60hz. Glemte det i går, men prøver å sette S. Til 80hz.
Som dere ser er det litt forskjellige farger ute å går på høyttalere.
Tror jeg setter den siste hvite Mentor LCR på plassen til den deffekte sorte S.B og folierer den siste. Usikker på hva jeg gjør med surround på stativ.
Deilig å få sett en film tenker jeg. Ihvertfall forsøkt. Ikke så lett når søvnen tar over😅.

Blir bra dette. Tipper at en av grunnene til at du opplever bedre lyd er avstanden til bakveggen som man vanligvis ikke har i en stue som man ofte sitter helt inntil i en leilighet. Bare synsing fra min side da😊.

Angående deling ville jeg nok delt på 80hz eller høyere for og avlaste høyttalere og få mindre forvrengning. Hos meg har altid 80hz funket best, men integrasjon sub/front er viktig å få riktig for at det skal låte skikkelig og en god FR. Fort gjort å få en skikkelig dipp i overgangen hvis kalibrering har bommet litt på avstand sub. Måler altid ut dette manuelt etter kalibrering med umik og REW. Det skal sies at yapo som yamaha/jeg bruker er utrolig dårlig på og treffe på avstand sub.

Have fun!😀

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Ja det kan være du er inne på noe der :)!
Okei, da endrer jeg til 80hz på alle, bortsett fra SW, den står til 120.
Fått sett litt mer og det har aldri vært så gøy å se på film som nå. Setter stor pris på at dere overtalte meg til Atmos ! :)!
En annen ting jeg er svært godt fornøyd med er at lyden er god selvom jeg kun har dempet frontvegg. Er meldt litt regn denne uka så får håpe og komme i gang med det snart.

Har også sett at Male audio har fine produkter, så mulig det blir noen diffusor til tak og kombinert diffusor og absorbere til bakvegg, kanskje.

Har Umik men kom aldri i gang med dette i leiligheten. Får internett om 1-2 uker så får lese meg opp og se litt på youtube videoer og se om jeg skjønner det :)!

16 Mar 2012
929
1.015
93
Ja det kan være du er inne på noe der :)!
Okei, da endrer jeg til 80hz på alle, bortsett fra SW, den står til 120.
Fått sett litt mer og det har aldri vært så gøy å se på film som nå. Setter stor pris på at dere overtalte meg til Atmos ! :)!
En annen ting jeg er svært godt fornøyd med er at lyden er god selvom jeg kun har dempet frontvegg. Er meldt litt regn denne uka så får håpe og komme i gang med det snart.

Har også sett at Male audio har fine produkter, så mulig det blir noen diffusor til tak og kombinert diffusor og absorbere til bakvegg, kanskje.

Har Umik men kom aldri i gang med dette i leiligheten. Får internett om 1-2 uker så får lese meg opp og se litt på youtube videoer og se om jeg skjønner det :)!
Sub skal spille det den får og LFE går vel opp til 120hz så vidt jeg husker.

Atmos er konge ja, så skulle bare mangle at vi ikke nevnte det. Krevde ikke akkurat masse energi på å overtale deg😂.

AVSHOP har veldig mye flott akustisk også😊

Umik og REW er bare sette i gang. Basic er ikke så veldig vanskelig å forstå og masse youtube videoer på emnet. Alle som tar seg tid til å lære basic vil jeg påstå har et vesentlig bedre utgangspunkt for og hente "maks" ut av rom og utstyr. Man skjønner ikke hvorfor man ikke satte igang før når man ser hva man kan gjøre med det.

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Sub skal spille det den får og LFE går vel opp til 120hz så vidt jeg husker.

Atmos er konge ja, så skulle bare mangle at vi ikke nevnte det. Krevde ikke akkurat masse energi på å overtale deg😂.

AVSHOP har veldig mye flott akustisk også😊

Umik og REW er bare sette i gang. Basic er ikke så veldig vanskelig å forstå og masse youtube videoer på emnet. Alle som tar seg tid til å lære basic vil jeg påstå har et vesentlig bedre utgangspunkt for og hente "maks" ut av rom og utstyr. Man skjønner ikke hvorfor man ikke satte igang før når man ser hva man kan gjøre med det.
Neida, jeg tar til med gode råd fort, liker jeg å tro :)!

Ja ikke sant. Bare å komme i gang ja. Tror det blir et høst/vinter prosjekt etter jakta er ferdig - time. Will. Show.

Merker jeg er gira på sub nr 2 nå som ingen kan klage, evnt bare starte med og oppgradere til en større med en gang og vente med nr 2.
B&W 610 som jeg har ligger stivt ute i pris på finn..
Noen som har en anbefaling på sub som fungerer godt på film OG musikk ? Sistnevnte er viktig for meg. Tenker typ 10 000,- maks for 1 stk.

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Man skal være forsiktig med hva man sier. Kom en 610 på finn til en overkommelig pris, så da røk jeg på den. Mangler SW kabel, så tar noen dager før jeg får koblet opp.

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Da har man endelig fått lagt kabellister. Det ble så som så, men vesentlig bedre enn all rotet. Det ble ikke helt som tenkt (selvfølgelig) så
jeg mangler ca 1 list for å bli 100% ferdig.
GzNwUho.jpg

GXDpils.jpg

e7kPFVO.jpg

t8zcTik.jpg

WtyvjYi.jpg

106Turo.jpg

Det ble "folksomt" i lista, men lokket gikk akkurat på plass.
QZ4dmp1.jpg

Som dere ellers ser har min bedre halvdel fått på plass et rye-teppe, sub nr.2 er koblet opp samt første refleksjon er tatt.
Har fått prøvd svært lite etter dette ble ferdig da jeg har hatt ferie og gjort mye annet. Første pri blir hvertfall og
erstatte steinullsplatene i førsterefleksjon med XTZ platene, tror det blir bedre.

Danke

0
4 Aug 2007
12.504
264
83
Da har man endelig fått lagt kabellister. Det ble så som så, men vesentlig bedre enn all rotet. Det ble ikke helt som tenkt (selvfølgelig) så
jeg mangler ca 1 list for å bli 100% ferdig.
GzNwUho.jpg

GXDpils.jpg

e7kPFVO.jpg

t8zcTik.jpg

WtyvjYi.jpg

106Turo.jpg

Det ble "folksomt" i lista, men lokket gikk akkurat på plass.
QZ4dmp1.jpg

Som dere ellers ser har min bedre halvdel fått på plass et rye-teppe, sub nr.2 er koblet opp samt første refleksjon er tatt.
Har fått prøvd svært lite etter dette ble ferdig da jeg har hatt ferie og gjort mye annet. Første pri blir hvertfall og
erstatte steinullsplatene i førsterefleksjon med XTZ platene, tror det blir bedre.
Jeg synes det ble bra, skulle ønske jeg var like flink, jeg har lagt kablene skjult under sofa og langs ene veggen.

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Takk for det :)!
Jeg bruker dremel for å kappe og tilpasse slike lister, den jeg hadde tok kvelden etter første kappet.
Prøvde div andre verktøy men det ble bare kål, så måtte på Clas ohlson å kjøpe en ny..

Glemte å nevne at jeg prøvde veggfestet til surround back. Det ble ikke som tenkt, i det heletatt.
Først prøvde jeg å montere det slik det skulle være, da havnet høyttaler fryktelig langt ut fra vegg og så skikkelig dumt ut.
Prøvde å snu braketten, men da mistet jeg mulighet til å vinkle fritt, ble enten alt for mye eller for liten vinkel.
Så da droppet jeg hele sulamitten og hang dem slik dem stod. Føler vel at det er bak man hører aller minst lyd uansett.
731jkZ1.jpg

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
I kveld har jeg enderlig fått brukt noen få timer nede i kjellerstua, i stereo mode. XTZ platene er på plass.
HZAGGqk.jpg

De 2 nederste er ikke festet, dem ligger i klem mellom øverste plate og gulv lista.
Det fungerte veldig godt, men noen låter avslørte fortsatt litt mer refleksjon på høyre side. Da ble det slik;
sr3sy1p.jpg

Etter dette "rettet" jeg opp begge fronter, mindre tov-in. Det var fryktelig deilig. Jeg er ingen narrow-center man.
Da ble det fortsatt litt mer refleksjon på høyre side, men foreløpig så vinner bredere center.

Tok så en titt på bakveggen.
KhkUljq.jpg

Dette er hengt opp i hu og hast, men jaggu ble det bedre.
OCD´n har problemer, men dette er bare et utkast.

På veldig høyt volum på musikk så er det noen "skjæringer" som henger igjen i rommet, men ellers så er det veldig underholdene å lytte :)!
Alt er gjort på ge-hør Gruer meg til å komme i gang med REW for å se hvor feil jeg har tatt..
Merker jeg har veldig lyst til å henge opp en hel haug med diffusore i taket, men det koster en god del så det blir nok satt på vent.

Nå skal jeg kjøre en ny komplett måling med Audyssey å se om jeg ikke finner en film å se. God kveld !

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Prøvde meg litt på REW i dag, var fryktelig stille på jobb så fikk lest meg opp litt.
Har lagt inn disse innstillingene, ser det greit ut ? Er vel unødvendig mye -db. Sette til 0 ?

exTukbA.png

mx8Ff4q.png

Jeg satt til venstre for mikrofonen (i bildet) mens jeg kjørte målingene. Er det OK eller vil dette forstyrre målingene ?
9jlVYaX.jpg

Kjørte test-tone igjennom DAC og fikk kun 2 kanaler, venstre og høyre. Fikk ikke opp sub.
Antar jeg må bruke HDMI fra mac til avr for å få opp flerkanal ? Har faktisk ingen ekstra hdmi så fikk ikke prøvd..

Her er noen målinger.
Venstre uten akustikk plate etterfulgt av venstre med akustikk plate. (Den som står bak høyttaleren)
KW0bT8i.png

Kwfmr6b.png

Høyre uten akustikk plate etterfulgt av høyre med akustikk plate.
n0g94GB.png

oLQcLqh.png

Venstre og høyre uten akustikk plate etterfulgt av begge med akustikk plate.
cm0OmgW.png

Nei.. Det hadde jeg vist ikke slikt vist, kun med waterfall. Har jo ikke notert målingene i REW så aner jo ikke hvem som er hvem nå..
KadMYAL.png

Kjørte også en test fra 40hz-20khz, både venstre og høyre. Ser jo helt forferdelig ut i toppen der på første grafen ?
Dette er med akustikk platene.
gxx6CP2.png

DZktcuI.png

Hvertfall ingen tvil om at disse akustikk platene gjør en jobb. Jeg har jo hørt det, for all del, men å visuelt se endringen som en fasit er jo ganske artig :)! Ser ut som jeg har en stor økning i 50hz og 100hz området. Foruten om dette hva er dommen ?
Avventer bekreftelse på innstillingene før jeg gjør noe mer, så jeg vet jeg gjør det rett.
Når dette er bekreftet/rettet opp i - så er det bare å flytte litt på HT, måle, flytte, måle, flytte på akustikk platene, måle ?

Sist redigert:
  • Like
Reactions: vegardxf and Danke