Godt poeng. Da legger jeg dem på linje med frontene slik den står nå. Er ganske fornøyd.
Tusen takk !
Tusen takk !
Hvis det går hadde jeg vinklet dem direkte mot hodet sett fra siden og lagt de på tvers i taket. Går det ikke så lar du dem spille rett ned og kanskje litt nærmer sweetspot. Høye frekvenser er jo raskere, så det er muligens best med diskanten lengst unna øret, men er vel uansett lett å snu hvis det er bedre med diskanten andre veien.Det var en ting jeg glemte å spørre om som jeg ønsker å dobbeltsjekke med deg Chrisand:
Mentor LCR er jo veldig avlang. Vil det mest riktige være å montere disse vertikalt eller horisontalt i tak ?
Ville du startet med å montere med bass element eller diskant nærmest lytteposisjon ?
Rett ned bygger antagelig minst ned fra taket også. Ville kanskje flyttet dem litt nærmere enn 55⁰ hvis de spiller rett ned siden du har litt lav takhøyde. Hadde dem nærmere i gamle kinoen siden den var såpass liten og de nesten rett ned. Funket kjempe fintNå er jeg med!
Jeg har tak ess og har kjøpt vippeanker til å feste høyttalerne med. Svært usikkert om jeg får til å vinkle, men skal gi det et forsøk/se om jeg får løst detRedd dem blir rett ned.
Deilig å få sett en film tenker jeg. Ihvertfall forsøkt. Ikke så lett når søvnen tar overTil min store glede kom alle høyttalerene til postkontoret i går. Hadde egentlig en date med den ene veteranbilen i garasjen, men de ble utsatt. Fikk akkurat plass i baksetene den esken.
Boret hull til vippeankere i tak og snudde diskanten på de til tak. Kjøpte 3 Mentor LCR da den ene jeg har fra før har en deffekt diskant og det var rimeligere å kjøpe en till på Finn enn å kjøpe ny diskant.
Etter alt var koblet opp kjørte jeg en full runde med Audyssey, 8 målepunkter. (det skrev jeg helt sikkert feil)
Veldig hendig og ha flere høyttalere til dette, rakk akkurat en pizza bit mellom hver mikrofon plassering.
Når dette var ferdig kom samboeren hjem fra sen vakt så vi satte på Ant man. Vi ble litt kaputte begge 2 så vi så vel ca halve filmen.
Første inntrykket er at kalibreringen har gjort mye større utslag her enn i leiligheten. Center høyttaleren har virkelig våknet til liv, manne stemmene er skikkelig på plass. Kan ha noe med Argon dampening feet å gjøre selvfølgelig, samt avstand til center er betraktelig mindre her. Føles også som st lyden er mye mer «med i rommet», eller hva man skal si.
Det ble mange store glis når man hørte biler som kjørte på tvers av skjermen, nå fulgte man jo bilen lydmessig ut av bilde og litt etter også. Atmos og er dritartig ! Da den ene maueren gikk inn for landing fra oven var det topp stemning !
Her gledes det til å sette på flere filmer, men det må ryddes en hel del, få på veggfester til S.B så jeg får vinklet dem samt legge kabellister.
Skulle egentlig dra kabel til Atmos V og S.V på venstresiden, men tar alt fra høyre siden. Var veldig fornøyd med meg selv at jeg la av m y e ekstra lengde slik st dette går veldig fint.
Sitter på telefonen da jeg enda ikke har internett så bildene kommer sikkert feil ut ift tekst..
Edit:
Har endret på delefrekvens. Front og S.B har jeg satt til 60hz. Glemte det i går, men prøver å sette S. Til 80hz.
Som dere ser er det litt forskjellige farger ute å går på høyttalere.
Tror jeg setter den siste hvite Mentor LCR på plassen til den deffekte sorte S.B og folierer den siste. Usikker på hva jeg gjør med surround på stativ.
Sub skal spille det den får og LFE går vel opp til 120hz så vidt jeg husker.Ja det kan være du er inne på noe der!
Okei, da endrer jeg til 80hz på alle, bortsett fra SW, den står til 120.
Fått sett litt mer og det har aldri vært så gøy å se på film som nå. Setter stor pris på at dere overtalte meg til Atmos !!
En annen ting jeg er svært godt fornøyd med er at lyden er god selvom jeg kun har dempet frontvegg. Er meldt litt regn denne uka så får håpe og komme i gang med det snart.
Har også sett at Male audio har fine produkter, så mulig det blir noen diffusor til tak og kombinert diffusor og absorbere til bakvegg, kanskje.
Har Umik men kom aldri i gang med dette i leiligheten. Får internett om 1-2 uker så får lese meg opp og se litt på youtube videoer og se om jeg skjønner det!
Neida, jeg tar til med gode råd fort, liker jeg å troSub skal spille det den får og LFE går vel opp til 120hz så vidt jeg husker.
Atmos er konge ja, så skulle bare mangle at vi ikke nevnte det. Krevde ikke akkurat masse energi på å overtale deg.
AVSHOP har veldig mye flott akustisk også
Umik og REW er bare sette i gang. Basic er ikke så veldig vanskelig å forstå og masse youtube videoer på emnet. Alle som tar seg tid til å lære basic vil jeg påstå har et vesentlig bedre utgangspunkt for og hente "maks" ut av rom og utstyr. Man skjønner ikke hvorfor man ikke satte igang før når man ser hva man kan gjøre med det.
Jeg synes det ble bra, skulle ønske jeg var like flink, jeg har lagt kablene skjult under sofa og langs ene veggen.Da har man endelig fått lagt kabellister. Det ble så som så, men vesentlig bedre enn all rotet. Det ble ikke helt som tenkt (selvfølgelig) så
jeg mangler ca 1 list for å bli 100% ferdig.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Det ble "folksomt" i lista, men lokket gikk akkurat på plass.
![]()
Som dere ellers ser har min bedre halvdel fått på plass et rye-teppe, sub nr.2 er koblet opp samt første refleksjon er tatt.
Har fått prøvd svært lite etter dette ble ferdig da jeg har hatt ferie og gjort mye annet. Første pri blir hvertfall og
erstatte steinullsplatene i førsterefleksjon med XTZ platene, tror det blir bedre.