Innså fort at det skulle bli vanskelig å klare seg uten sub. Har en stor utfordring akustikk-messig med bassen.
Mentor 8 står relativt langt ut fra vegg p.g.a at mellomtone/diskant skal sitte (50cm fra vegg til bakre hjørnet av høytaler.)
Mister litt punch og dypbass p.g.a dette.
Det ble da en del googling og etterhvert en konklusjon om at ASW610 fra B&W kunne være forsøket verdt, men jeg var veldig skeptisk.
200W forsterker, knøttsmå mål, lukket konstruksjon, "kun" 10" og med sine 12,5kg var eneste måten man kjente at man bærte den under en arm de spisse kantene - men fy søren for en glede det skulle bli !
Ikon 12" som jeg hadde før endte jeg opp med å kjøpe en 15M ledning til - og den var virkelig over alt i stua, men ingen særlig hell ift posisjonering.
Delte den på 60hz (musikk) da noe høyere deling kræsjet/hørtes dårlig ut. Delte den på 120hz på film, men der følte jeg den aldri var med..
ASW610 satte jeg først i samme posisjon som Ikon subén stod i med samme instillinger. Det ble ALT for brutalt. Så var denne også innom flere plasser og til min glede ga plassering innenfor høyre front godt resultat. (vekk fra leilighetens hjørne hvor Ikon endte opp i)
Det låt fortsatt litt for brutalt, men etter en god del utprøving av alle instillingene ble det bra ! Og dem er det en hel del av på denne lille saken.
Endte opp med EQ på B og Bass extension på C og deler på 80HZ. Det er helt merkelig at noe så lite og så "svakt" på papiret kan låte så stort. Veldig overrasket på en veldig posetiv måte. Den går så dypt atte hjølp! Men på en musikalsk måte. Har fått integrert den så godt at man tror på at den er skrudd av og at det er kun Mentor 8 som spiller. Veldig morro. Eneste jeg har å utsette på er at det kan være litt for stort skille i lydnivå på veldig tung bassmusikk (Hip-hop i mitt tilfelle) kontra andre sjangre, men dette er nok rommet/akustikken sin skyld og ikke subwooferen i seg selv.
Men åkkesom! Mentor vokal var fortsatt ønskelig å prøve så denne ble også handlet inn. Visste denne var S T O R og målte ut og stod på, men alikevell ble jeg tatt på senga når denne var på plass. Den ruver! Latterlig størrelse egentlig.. Her også ble den plassert der Ikon vokal 2 stod med samme instillinger - og waou! Plutselig var det svært høyt nivå på centeren. Justerte ned 1decibel som jeg hadde lagt inn manuelt samt slo av Voice enhancer. Alikevell slo Addusey av -1,5 decibel på toppen av dette.
Denne fikk jeg på plass i går så jeg har bare rukket en halv film og dagsrevyen, men det er helt klart at dette er en mye bedre opplevelse enn tidligere med Ikon. (Noe som bare skulle mangle) Mannerøsten var plutselig på plass ! Lurer dog på om en effektforsterker må til.. Får prøve litt mer først med instillinger og sånt.
Har ellers fått tatt noen nye bilder. Mentor 8 er polert og vokset i denne anledning. Ga et veldig stort løft på finishen, de var blasse..
Og ikke tenk så mye over hva jeg måtte gjøre for å få tv over Mentor Vokal er du grei, haha. Dette er midlertidlig.
Man tenker jo gjerne at det ikke er så stor forskjell på 8" og 10", men noe er det jaggu altså;
Her ser man også Parasound classic 2250
Fra lytteposisjon;