Økern´s stue

16 Mar 2012
1.018
1.177
113
Tok litt tid før man fikk satt avstand/delay. Samboer var allerede syk før vi fikk Arendal nr 2 i hus og jeg ble smittet 2 dager etter, men har orket og sett litt på det i dag.
Ikke rart du har reagert på at jeg tidligere har hatt liten forsinkelse, Chrisand. Jeg målte jo tidligere med kalibrert fil.. Lærer stadig :) !
Så her er da uten romkorreksjon, kun rå respons.
Har selvfølgelig tatt flere målinger enn det som fremkommer her, men jeg kaster de ubrukelige underveis.
Rød: Sub forran, alene
Blå: Sub bak, alene
Hvit: Begge 2 med forsinkelse på bakre sub. Endte opp på 39ms.
DATe7jT.png

Må få kjørt en ny Dirac kalibrering, men det blir på et senere tidspunkt.
De fleste av oss lærer heldigvis hele tiden. Syntes det var litt lite forsinkelse du hadde ja, men Uansett umulig å sitte på sidelinjen å si hva som er galt (om), når man ikke kjenner alle parametere 😊

Kjedelig med sykdom da.

Det burde være mulig å få den dippen rundt 75hz flatere med litt mere fin justeringer siden sub bak spiller såpass rett. Også kanskje mulig uten at jeg kjenner de nye forsterkerene i Arendal, og få en flatere kurve mot bunnen med å velge en annen eq instilling i dem, så det blir litt mindre for romkorreksjon og rette på. Voldsomt å det stiger mot 35hz🤓

• Like
Reactions: Oekern

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
De fleste av oss lærer heldigvis hele tiden. Syntes det var litt lite forsinkelse du hadde ja, men Uansett umulig å sitte på sidelinjen å si hva som er galt (om), når man ikke kjenner alle parametere 😊

Kjedelig med sykdom da.

Det burde være mulig å få den dippen rundt 75hz flatere med litt mere fin justeringer siden sub bak spiller såpass rett. Også kanskje mulig uten at jeg kjenner de nye forsterkerene i Arendal, og få en flatere kurve mot bunnen med å velge en annen eq instilling i dem, så det blir litt mindre for romkorreksjon og rette på. Voldsomt å det stiger mot 35hz🤓
Syntes det var litt rart den dippen på 75hz skulle komme når ingen av dem hadde den alene :unsure:
Følte jeg prøvde veldig mye forskjellige tidsforsinkelser og at 39ms var det beste kompromisset. 20ms f.eks hadde vesentlig flatere kruve, men rullet kraftig av tidlig og i det heletatt målte veldig lavt. 50ms ga enda mer ujevn kurve. Når jeg skjønte det var rundt 35-45 det traff best prøvde jeg 30,35,38,39,40,41,42,45 og 50. Så følte jeg prøvde det meste.

Når jeg tenker på det i ettertid (egentlig akkurat nå) så må jeg kanskje kjøre hele prosessen på nytt da jeg kjører 12hz på subsonic filteret på den "gamle" mens 20hz på den nye :ROFLMAO: Tenker det er greit og få noen timer på den før den spiller helt ned i kjelleren.
Dog, målte jo kun fra 20hz da, så har kanskje ingen innvirkning ? :unsure:

Edit:
Det var jo imponerendes hvor mye Dirac korrigerte sist gang med 1stk Arendal, så får tru jeg er like "heldig" når med 2stk.

Sist redigert:
16 Mar 2012
1.018
1.177
113
Syntes det var litt rart den dippen på 75hz skulle komme når ingen av dem hadde den alene :unsure:
Følte jeg prøvde veldig mye forskjellige tidsforsinkelser og at 39ms var det beste kompromisset. 20ms f.eks hadde vesentlig flatere kruve, men rullet kraftig av tidlig og i det heletatt målte veldig lavt. 50ms ga enda mer ujevn kurve. Når jeg skjønte det var rundt 35-45 det traff best prøvde jeg 30,35,38,39,40,41,42,45 og 50. Så følte jeg prøvde det meste.

Når jeg tenker på det i ettertid (egentlig akkurat nå) så må jeg kanskje kjøre hele prosessen på nytt da jeg kjører 12hz på subsonic filteret på den "gamle" mens 20hz på den nye :ROFLMAO: Tenker det er greit og få noen timer på den før den spiller helt ned i kjelleren.
Dog, målte jo kun fra 20hz da, så har kanskje ingen innvirkning ? :unsure:

Edit:
Det var jo imponerendes hvor mye Dirac korrigerte sist gang med 1stk Arendal, så får tru jeg er like "heldig" når med 2stk.
Bare prøve seg frem. Et ms er 34,3 cm hvis jeg ikke husker helt feil, så går også og måle hvor mye nærmere subben er bak og ha det som et utgangspunkt. Sånn sett er det ikke sikkert du var helt borte i natta sist, og det heller var jeg som husket feil. Må åpne minidsp for å titte litt siden jeg ikke husker hvordan det funker der. Lenge siden jeg har satt avstand i den.😅

Sikkert lurt å spille den inn før du legger for mye tid i justeringer ja😊

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
Bare prøve seg frem. Et ms er 34,3 cm hvis jeg ikke husker helt feil, så går også og måle hvor mye nærmere subben er bak og ha det som et utgangspunkt. Sånn sett er det ikke sikkert du var helt borte i natta sist, og det heller var jeg som husket feil. Må åpne minidsp for å titte litt siden jeg ikke husker hvordan det funker der. Lenge siden jeg har satt avstand i den.😅

Sikkert lurt å spille den inn før du legger for mye tid i justeringer ja😊
Ja okei :) Kan regne ut forskjellen og ta det som et utgangspunkt ja.
Tenkte å prøve de forskjellige EQ settingene som du foreslo også - for å se om det påvirker noe :=)

Men for og avklare 1 ting:
1) Vil det være mer riktig og sette avstand uten romkorrigering - kjøre romkorrigering - dobbeltsjekke
2) Kjøre romkorrigering - sjekke/sette avstand

Eller blir det litt hipp som happ ?
Målet hele veien er vel og gjøre alt man kan for at romkorrigeringsprogrammet skal ha minst mulig og korrigere (?)

16 Mar 2012
1.018
1.177
113
Ja okei :) Kan regne ut forskjellen og ta det som et utgangspunkt ja.
Tenkte å prøve de forskjellige EQ settingene som du foreslo også - for å se om det påvirker noe :=)

Men for og avklare 1 ting:
1) Vil det være mer riktig og sette avstand uten romkorrigering - kjøre romkorrigering - dobbeltsjekke
2) Kjøre romkorrigering - sjekke/sette avstand

Eller blir det litt hipp som happ ?
Målet hele veien er vel og gjøre alt man kan for at romkorrigeringsprogrammet skal ha minst mulig og korrigere (?)
Du må få de to subbene til å spille som en før romkorreksjon ellers korrigerer den jo på feil grunnlag og de to subbene spiller fortsatt ikke likt.

Kontaktet en venn som bruker sub bak og lurte litt på forsinkelsen han hadde, og han mente det var 1.7ms og fase snudd 180 grader(invert på minidsp). Dette er da forsinkelsen på sub bak mot de i front. Han har ekstremt god frekvensrespons i forhold til rom osv, men han har også subben bak lenger unna enn deg, så du må nok forsinke mer.

• Like

Danke

0
4 Aug 2007
12.530
272
83
Det anbefales å prøve å snu fasen med suber som står rett mot en annen sub. En sub i rett fase, og en i snudd fase.

Slik som ble gjort i posten over.

Dette kan lett gjøres med en bryter eller dreieknott bak.

Jan B

0
13 Jan 2012
2.503
122
63
Du har en funksjon i REW for å finne optimal delay mellom flere subber. Husker ikke i farten hva den het, men du tar en måling av hver sub uten noe EQ osv, altså alt nullstilt, også kan du simulere delay og se resultatet.

Fungerer overraskende bra!
Hadde mine satt manuelt til beste summasjon, men testet etterpå med denne, og det ble nøyaktig samme resultat og kurver.

Bare husk på at all EQ eller filter påvirker også fase, så om du bruker eks subsonic filter(og ikke minst ulike på flere subber) så påvirker dette fasen. Og kan da seff gi eks nuller.

• Like
Reactions: chrisand25

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
Du må få de to subbene til å spille som en før romkorreksjon ellers korrigerer den jo på feil grunnlag og de to subbene spiller fortsatt ikke likt.

Kontaktet en venn som bruker sub bak og lurte litt på forsinkelsen han hadde, og han mente det var 1.7ms og fase snudd 180 grader(invert på minidsp). Dette er da forsinkelsen på sub bak mot de i front. Han har ekstremt god frekvensrespons i forhold til rom osv, men han har også subben bak lenger unna enn deg, så du må nok
Ja, selvfølgelig. Det må jeg jo.
Okei, det var veldig lite ift hva jeg endte opp med, litt mer i gata jeg var forrige gang med B&W subbene, men igjen - da målte jeg med kalibrering.
Nullstiller og starter på nytt jeg :) ! Denne gangen tror jeg også jeg skal ha en måling av dem kombinert uten tidsforsinkelse, ikke bare single målinger.
Kanskje enda lettere å se hvordan den bakre reagerer på forsinkelse.

Det anbefales å prøve å snu fasen med suber som står rett mot en annen sub. En sub i rett fase, og en i snudd fase.

Slik som ble gjort i posten over.

Dette kan lett gjøres med en bryter eller dreieknott bak.
Det prøvde jeg og det ga ikke et godt utslag hos meg. Dog, prøvde kun og snu den - ikke sette avstand i tillegg - skal prøve det ! :)

Du har en funksjon i REW for å finne optimal delay mellom flere subber. Husker ikke i farten hva den het, men du tar en måling av hver sub uten noe EQ osv, altså alt nullstilt, også kan du simulere delay og se resultatet.

Fungerer overraskende bra!
Hadde mine satt manuelt til beste summasjon, men testet etterpå med denne, og det ble nøyaktig samme resultat og kurver.

Bare husk på at all EQ eller filter påvirker også fase, så om du bruker eks subsonic filter(og ikke minst ulike på flere subber) så påvirker dette fasen. Og kan da seff gi eks nuller.
Okei ! Kult. Da har jeg det som back-up om jeg ikke får det til på "take 2"
Påvirker fasen ja. Okei, notert ! Takk :) Skal sette begge likt før jeg starter på nytt

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
Da er man på riktig spor igjen 😊. Uten tvil at det og ha forskjellige innstillinger på subsonic filter er veldig, veldig dumt.
Nå står begge på 12hz og responsen er en helt annen ! Du var spot on Jan B.

Prøvde meg først på inverted - og det ble helt greit, men ble en del jevnere og bedre med vanlig.
Mister veldig mye DB etter 80/85hz, men til å være rå-respons må jo dette være innafor vel (?)
Får måle igjen etter Dirac er kjørt, men får la den spille noen timer til først.
Endte med 1ms og 1.5ms som beste resultat. Tror jeg ender på 1ms ettersom den henter seg mest inn igjen fra 100hz.
MIluzmj.png

Jan B

0
13 Jan 2012
2.503
122
63
^^^ Se der ja, det så mye bedre ut! Men du må gjerne prøve uten subsonic også, for det kan være at Dirac prøve å kompansere for det med boost. Er bedre å teste det av/på etter dirac.

Subbene skal tåle det, de har masse innebygde beskyttelseskretser.

Men ganske bra rom gain du har ser det ut som….misunner deg litt der 😂😂.

Vis gjerne grafen ned til 10hz, så ser man bedre hvor det stuper.

16 Mar 2012
1.018
1.177
113
Da er man på riktig spor igjen 😊. Uten tvil at det og ha forskjellige innstillinger på subsonic filter er veldig, veldig dumt.
Nå står begge på 12hz og responsen er en helt annen ! Du var spot on Jan B.

Prøvde meg først på inverted - og det ble helt greit, men ble en del jevnere og bedre med vanlig.
Mister veldig mye DB etter 80/85hz, men til å være rå-respons må jo dette være innafor vel (?)
Får måle igjen etter Dirac er kjørt, men får la den spille noen timer til først.
Endte med 1ms og 1.5ms som beste resultat. Tror jeg ender på 1ms ettersom den henter seg mest inn igjen fra 100hz.
MIluzmj.png
Nå ble det straks mye bedre ja. Deilig å se! Godt jan B nevnte det med forskjellige filter, for det tenkte ikke jeg på selv om jeg ser og har erfart mange ganger selv at FR forandrer seg nesten i hele registrert på sub når man ruller av i bunnen. Elementet beveger seg jo annerledes da og da forandres jo også fase.

Angående at du mister mye ved 80hz er vel at du har deling på i reciver tenker jeg. Eventuelt noe filter i subbene. Så vidt jeg husker spiller ikke Arendal super langt opp heller. Ihvertfall ikke den gamle versjonen jeg hadde..😊

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
^^^ Se der ja, det så mye bedre ut! Men du må gjerne prøve uten subsonic også, for det kan være at Dirac prøve å kompansere for det med boost. Er bedre å teste det av/på etter dirac.

Subbene skal tåle det, de har masse innebygde beskyttelseskretser.

Men ganske bra rom gain du har ser det ut som….misunner deg litt der 😂😂.

Vis gjerne grafen ned til 10hz, så ser man bedre hvor det stuper.
Ja det ble noe helt annet nå :) !
Kan så absolutt prøve uten subsonic og ja :) Det kan bli neste eksperiment.

Det ble til at jeg kjørte ny Dirac måling i kveld og hadde tenkt å kjøre en lavere måling, men det er ett eller annet som gjør at filter eksporteringen kræsjer. Får håpe det ikke er no bugs med den nyeste oppdateringen..
La merke til at den gamle Dirac kaliberingen kræsja bra med 2 stk..
Skal legge det ut når det fungerer igjen så jeg får lagt over filter.

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
Nå ble det straks mye bedre ja. Deilig å se! Godt jan B nevnte det med forskjellige filter, for det tenkte ikke jeg på selv om jeg ser og har erfart mange ganger selv at FR forandrer seg nesten i hele registrert på sub når man ruller av i bunnen. Elementet beveger seg jo annerledes da og da forandres jo også fase.

Angående at du mister mye ved 80hz er vel at du har deling på i reciver tenker jeg. Eventuelt noe filter i subbene. Så vidt jeg husker spiller ikke Arendal super langt opp heller. Ihvertfall ikke den gamle versjonen jeg hadde..😊
Ja dette hjalp mye :)! Hadde ikke trudd subsonic filter skulle ha så mye innvirkning, så morro forsåvidt og være vitne til.
Det kan være ja :) Ble jo veldig jevnt med Dirac sist så får tru det ordner seg, bare Dirac funker 😅

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
Slet skikkelig med og få til Dirac så måtte sende dem en mail. Fikk svar med link til en beta verson som ikke lå ute og den fiksa problemet :) !
Lasta bare opp forrige prosjekt og genererte filter ut ifra det.
Ga ikke store utslaget og skru av subsonic filter. Ble heller ikke store endringen med Dirac denne gangen.
Skjermbilde 2024-02-07 kl. 20.58.34.png

Tenkte så og sjekke avstand mot venstre og høyre front. Ble ikke bedre med forsinkelse så her traff nok Dirac godt.
Antar den massive dippen kommer fra deling ? Lyseblå er 0ms/Dirac.
Skjermbilde 2024-02-07 kl. 21.07.39.png

Målte så venstre og høyre opp til 200hz. Helt klart det er utfordringer her ja.
Dette blir eventuelt og komme tilbake senere.
Skjermbilde 2024-02-07 kl. 21.14.33.png

Tenkte så og se hvordan LFE responsen var over alle 3 setene i sofaen. Hadde vel håpet det skulle være noe bedre enn dette, det skal sies !
Skjermbilde 2024-02-07 kl. 21.18.05.png

Glemte at det ga et godt løft på sub og øke delefilter på front til 90hz sist, så disse målingene er med front på 80hz.
Satt det til 90hz nå i ettertid og opplever det samme som sist.
Kjørte også en DB måling med nakkestøttene på - kjørte Dirac kalibrering med dem av. Lå ganske jevnt innenfor 0-2.5db i forskjell. Altså mellom de forskjellige gruppene. Venstre mot høyre i samme gruppe var avvik innenfor 1db. Så det var ganske nice.

Ble bedre resultat med 1 sub, på måling, men nå er ikke den nye innspilt enda. Får spille den inn og kjøre en ny kalibrering senere.
Kan også være Arendalen trives bedre i en annen posisjon bak enn hva B&W gjorde, men vil vell anta rommet responderer ganske likt.
Får nyte en stund fremmover og kjøre en ny kalibrering alle først :) !
Antakelig ikke ideelt og kjøre målinger i eldre utgave for så og generere filtere i ny utgave heller (Dirac)

Edit: Det var deilig og få ryddet opp i tidsforsinkelse på sub bak. Ble samstemt ja :)!

Sist redigert:

Jan B

0
13 Jan 2012
2.503
122
63
Spiller ingen rolle om du åpner et gammel prosjekt i dirac. Selve målingene er de samme, med samme mikrofon, så selv om det er en ny version, så er måle delen den samme.

Eks, jeg oppgraderte fra Dirac live til Bass Control, og det funket helt fint å bruke en gammel fil👍

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
Spiller ingen rolle om du åpner et gammel prosjekt i dirac. Selve målingene er de samme, med samme mikrofon, så selv om det er en ny version, så er måle delen den samme.

Eks, jeg oppgraderte fra Dirac live til Bass Control, og det funket helt fint å bruke en gammel fil👍
Ja okei :) Den er gudd. Får evn.t lage eget filter på sub for å løfte en del DB etter 85/90hz hvis det ikke blir noen særlige endringer etter den er innspillt

Hva syntes du om BC ?

Jan B

0
13 Jan 2012
2.503
122
63
Ja okei :) Den er gudd. Får evn.t lage eget filter på sub for å løfte en del DB etter 85/90hz hvis det ikke blir noen særlige endringer etter den er innspillt

Hva syntes du om BC ?

Ja, det går fint å legge inn boost. Jeg la vel inn en ~8db hamann kurve på alle høyttalere, og det ble bra.
BC ble endel bedre en bare DL, og ga ikke minst mer punch i bassen. Har lagt inn Audyssey på preset 1 og Dirac på preset 2, så det er enkelt å svitsje å teste👍😁.

Men er også veldig fornøyd med MQX da denne har DEQ Som jeg liker og bruker.

Men vær isåfall obs på at BC funker litt annerledes enn DL: etter at du har overført filen til AVR, er de fleste menyer grået ut! Så du kan ikke endre ting etterpå i AVR.
Måten å gjøre det på da er endre ting mens du enda er i Dirac programmet, kjør calculering, se resultat og når du er fornøyd, overfør filen til AVR.

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
Ja, det går fint å legge inn boost. Jeg la vel inn en ~8db hamann kurve på alle høyttalere, og det ble bra.
BC ble endel bedre en bare DL, og ga ikke minst mer punch i bassen. Har lagt inn Audyssey på preset 1 og Dirac på preset 2, så det er enkelt å svitsje å teste👍😁.

Men er også veldig fornøyd med MQX da denne har DEQ Som jeg liker og bruker.

Men vær isåfall obs på at BC funker litt annerledes enn DL: etter at du har overført filen til AVR, er de fleste menyer grået ut! Så du kan ikke endre ting etterpå i AVR.
Måten å gjøre det på da er endre ting mens du enda er i Dirac programmet, kjør calculering, se resultat og når du er fornøyd, overfør filen til AVR.

Okei :D. Ble det da mer punch i kun sub eller typ alle høyttalerene du brukte BC på ?
Det var en fin heads up og få ! Takker for det.
Blir nok ikke til å kjøpe BC i nærmeste fremtid, men hadde vært artig og testa det på sikt. (Foreløpig innkjøpsstopp her nå😅)

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
(Foreløpig innkjøpsstopp her nå😅)
3 dager senere;
F1A72BB0-3074-4731-BA74-363078DF57E7.jpeg
8694BB30-53B9-4DBA-9B03-F0FC1C37B159.jpeg

Kan ikke si nei til en 275 til 1500,- !
Denne er da tenkt til bakre Atmos i fremtiden.
Det som blir vanskelig nå er og ikke å falle for fristelsen til og koble den opp i mono og brokoble den på center høyttaleren 😅
Gjør jeg det er jeg redd den ikke blir demontert fra center igjen. Tror den hadde likt mer power.

Time. Will. Show.