Økern´s stue

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Ja, ikke sant. Det tenkte jeg ikke over når jeg bestillte plakat.
Godt den ikke var dyr, he he.
Skal få sett litt mer på den siden der, så finner jeg helt sikkert noe jeg liker

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Da har jeg prøvd litt forskjellig de siste ukene.
Startet med plassering av frontene. Fikk dratt stereobenk noe mer ut mot kjøkken, samt tatt stolene litt lengre ut fra bakvegg.
Prøvd forskjellige avstander og vinkler. Det er nå 49cm fra vegg til baksiden av høytaler. Ingen toe-in. Syns stereo-bildet sitter bedre uten.

Har prøvd litt forskjellige plasseringer av XTZ platene også. Endte opp med 2 bak samt at jeg satt 1 under vindu på yttervegg.
Dette ble ganske greit, men fortsatt mye og hente. (Men det har hjulpet, altså)
Det ga fine resultater ved og sette XTZ platene bak frontene også, mid-bassen våknet, men da ble det mye ekko igjen ved lytte-posisjon. Syns dette ødla mye. Så jeg er uten tvil fortsatt plaget med generell ekko i leiligheten.

Det er flere som har nevnt at akustikk plater i taket kan være lurt, så der er jeg i vurderingsfasen nå.
Etter hva jeg skjønner behøver jeg ikke og lekte ut, men kan plassere plater rett i taket - ettersom jeg skal drive med lydabsorpsjon og ikke lydisolering. Riktig ?
Jeg vil anta at jo fler jo bedre. Jeg vil også anta at jeg burde fordele flere plater både i stue og ved kjøkken ? Dumt og fokusere kun på stue området ?

kane7

0
11 Apr 2008
907
0
0
Ålesund
Flott å høre at du er kommet litt videre. Luft bak platene er alltid en fordel, faktisk jo mer jo bedre, men det er jo ikke alltid praktisk mulig.
Jeg vill funnet førsterefleksjon i taket ved hjelp av en venn, en krakk og et speil. Så ville jeg hengt 3 plater i førsterefleksjon, en for hver av lcr. Disse ville jeg hengt i wire eller lignende minimum 5cm ned fra taket.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Beklager sen tilbakemelding.
Jeg kjenner jeg er skikkelig fersking her nå og ikke har kontroll på selve lydbølger og den biten. Kan du ytdype venn - krakk - speil trikset ?

Foreløbig har jeg bestemt meg for ikke å gå til verks med plater i taket, for nå.
Dette da jeg fortsatt har en liten sperre for utseende det vil gi. Jeg ser for meg at det vil se skikkelig dust ut og ha noe sånt i taket i en åpen stue.
Klarer ikke og se hvordan det skal bli pent rett og slett.
Ikke at jeg har penger til det heller, dog..

Uansett !
Jeg har dog hatt en artig opplevelse. Det var egentlig skikkelig morro.
På rommet i oslo brukte jeg alltid Dac´n fra Abrahamsen som jeg har. (V1) Etter at jeg fløtta ble det utelukkende bruk av spotify connect,
(Jeg tenkte jo som så at denonen har jo integrert dac - så det sku jo ikke ha noe og si.) da jeg ikke ville ha en kabel liggende på tvers over stua.
Så gikk det en liten faen i meg så jeg kobla den opp og prøvde.
Det var akkurat som når man skrur av loudness-funksjonen. Og alt "støvet" i lydbildet mellom instrumenter og vokal og effekter bare forsvant - om det er en billedlig forklaring som kan tolkes. Lyd er ikke enkelt og sette ord på.

Så nå ligger det kabel på tvers over stuegølvet.

Har ikke endra på delefrekvens på sub enda, men skal prøve og dele den litt lavere igjen etterhvert (80hz idag)
Så får se om man på nytt skal prøve ut litt forskjellige plasseringer igjen.
Hadde aldri trudd spotify connect funka så dårlig lydmessig.

Sist redigert:
11 Jan 2011
1.864
24
38
Hvor holder du til? Om du bor i nærheten av Lillestrøm så kan du evnt komme hit å høre. Jeg har "ekstremt" mye og tykk demping, så kan du høre hva du synes om den type lyd.
Forøvrig ang demping, så er de platene du bruker der altfor tynne til å gjøre noe annet enn i diskant/øvre mellomtone. Skal du ned å jobbe i midbass området så må det tyngre skyts til. Vanskelig å gi råd uten en måling egentlig, siden man ikke vet noe om hvordan rommet ditt oppfører seg, men utifra det jeg kan se basert på plassering, så vil jeg tippe vinduene dine sluker midbass fra 2-500hz. )
Også siden rommet er såpass nakent og du sitter så nær bakveggen, så vil jeg på generell basis type at du har en ganske kraftig peak et sted rundt 50hz og godt med ringing i bassen(at basstonene henger igjen i rommet) dette gjør bassdefinisjon ganske grøtete. Prøv å sammenlign med et godt headset og hør på forskjellene i bassen.

Men jeg ville skaffet meg en målemikrofon om jeg var deg. Dette vil gi enormt mye gevinst ifht pris, siden det er mye lettere å se hvor problemene ligger, og skoen trykker.

-Thomas

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Hei!
Holder til i Nannestad kommune - så er ikke langt unna.
Ja, de platene jeg har demper nok i øvre området, men dette var aller mest
ment til og få ned ekkoet i leiligheten.
Måle-utstyr ja. Hmm. Kan skjønne at dette er en dtor fordel da
man får hvite nøyaktig hvor problemet er, som du sier.
Får lese meg litt opp på det først. Noen produkter/programmer du vil anbefale ?

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Dette var jo ikke avskrekkende. Trodde noe sånt kostet mye mer..
Program lastet ned, men mic har jeg ikke råd til akkurat nå, men den er ført opp på lista.
Så har jeg hvertfall litt tid på og lese meg opp på softwaren :)

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Her går det sakte, men jaggu sikkert fremover. (Ingen umik-1 enda)
Jeg har fått inn sofa, ordnet hyller til vinyl og handlet inn 2 akustikk-plater til. Etter at jeg fikk inn sofa ble det og jobbe med plassering av høytalere på nytt.
Ordnet også en 15m lang sub-kabel så denne har vært stua rundt.
Slik det er idag står alle XTZ platene nede på yttervegg. Jeg har kjøpt inn 2stk 30x120cm steinull-plater hvor den ene også står på yttervegg. Plate nr 2 foreløbig ikke i bruk.
Jeg har nok ikke en korrekt trekant enda, sitter litt lengre unna enn avstand mellom høyt, men har eksperimentert med plassering i hue og rævva de siste mnd.
Har vel kjørt en 8/9 målinger også med audessey.

Alt jeg har gjort siden sist har hjulpet betraktelig, men jeg er fortsatt ikke fornøyd, selvom jeg tok meg sjøl i og si "Nå begynner det og bli artig og høre på musikk igjen" så var den gleden egentlig kortvarig. Er vel fort 2 uker sia..
Etterhvert som forholdene (da mener jeg akustikken) er blitt bedre er jeg blitt mer og mer plaget av venstre side. Den reflekterer noe voldsomt. Musikken - og bassen spesielt er veldig venstre-orientert. Det hjalp endel på refleksjoner og få opp den 30x120cm plata dog. Sub er nå plassert til høyre - dette for og rette opp skjevheten i bass, men i denne posisjonen fungerer den ikke optimalt....
Så: Fortsatt way to go, men er nærmere målet. Usikker på om jeg skal gå for demping av frontvegg eller tak som neste tiltak ? Forslag ? Har på ingen måte penger til dette, så det blir over langen..
Tok også og ryddet opp i kabelrotet bak reciver samt kuttet overflødig m (cm) med kabel som var til overs. Det tok jaggu 3,5T, men nå kan jeg dra ut reciver til gulv uten og måtte tenke på kabler. Digg !

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Nå har jeg laget egne akustikkplater. Foreløbig 2stk på 120X60cm. 9,5cm dype. Fikk klemt inn ca 15cm med steinull(rockwool)
kledd med hvit laken. Blir nok og spaylakke motov på etterhvert.
Tenkte og montere disse på frontvegg bak høytalerne, liggende.
Er drt noen som har input på hvor på veggen jeg bør henge dem ? Se bilde i forrige innlegg..
Jeg er nemlig litt usikker ift høyde og evnt hvor nærme vegg jeg evnt bør/bør ikke ha den til venstre.
Alternativt om de får bedre effekt er annet sted ?
Får ikke hengt opp disse midlertidlig uten og lage merke/hull i vegg, derav jeg ønsker råd. Ellers
så kunne jeg prøvd meg fram.

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Og så feil kan man ta !
De blir stående på høykant bak hver høytaler. Makan og dette gjorde utslag i posetiv retning. Jeg syns det var litt rart i starten med disse platene/kassene bak
hver front, men når man ble vant med det og fikk hørt litt - så var det virkelig en ren glede. Nå har bass og mid-bassen kviknet til litt og dynamikken har hevet seg litt.
Nå er også vokal-området mer tydelig enn hva det var før. Det som dog er litt underlig er at jeg føler jeg må ha noen knepp høyere på volumet nå enn før, for og få samme volum, men det er vel bare slik det er etterhvert som man demper mer og mer (?)

Jeg har også gjort to ting til. Jeg lagde 3stk rammer til, men vesentlig mindre. 30x40cm. Ble ferdig med den siste nå istad så har ikke fått sjekket resultatet av disse enda, men de har nok ikke på langt nær så stor effekt som de 2 første. Disse har jeg og noe mindre mengde i. 10cm (mot 15cm i de store)

Så har jeg gjort en siste ting. Jeg har dobbelt-sjekka om jeg har utnytta det jeg kan utnytte med dagens oppsett, noe som viste seg at jeg ikke har!
Startet med og lese meg opp på hva de forskjellige dekoding programmene gjør/hva forskjellen på dem er, og etter litt trykking gikk jeg fra Dolby digital til DTS surround på Xbox one, hvor jeg spiller netflix og blue ray fra (i tillegg til spilling) Jeg får ikke True HD master til og fungere, og antar at dette er fordi One ikke støtter det.(?)
DAC: Jeg var jo klar over at innebygd DAC i denonen skulle være bedre enn Abrahamsen jeg hadde fra før, men når jeg sammenliknet dem syntes jeg Abrahamsen kanskje var litt rundere i kanten. Men så ! Jeg har ikke vært inne på tanken engang at jeg må stille inn formatet manuelt på mac´n. Så denne har jo stått på 16-bit hele tia..
Når man satte denne til 24bit 96khz ble lyden noe bedre. Ble rett og slett litt klarere. Det som jeg dog syntes er rart er at når jeg har skrudd av mac´n og skrur den på igjen, står valget på 24bit 44khz, noen som vet hvorfor den endrer seg ?

Så da har man nok engang kommet lengre. Har også en ørliten toe-in nå og høytalerne noe lengre ut fra vegg.
Bilder:

muuh

0
10 Jun 2008
1.296
12
38
flott du ble fornøyd, hvordan lim brukte du på stoffet ?
jeg tenkte ikke noe særlig på utseende på den ene hjemmelagde platen jeg lagde som en slags test, så jeg bare stiftet stoffet i rammen.

angående hd lyd fra xbox, så trur jeg du må kjøre lyd ut over hdmi fra xbox til forsterker, ikke via optisk..

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Jeg har stifta det selv, på baksiden. Bruke stretch laken som trekk,så det var meget enkelt og trekke samt få stramt.
Bruker hdmi på xbox, fikk faktisk ikke til lyd med optisk. Velger jeg ukromprimert 5.1 eller ukomprimert 7.1 får jeg bare dolby digital opp som valg.
Først ved bitstream ut jeg får bruke dts, men ikke bedre enn det. Gjaldt både hdmi og optisk.
Har hatt vanskeligheter for og google hva xbox one støtter, svært bedriten informasjon på microsoft sine sider syns jeg..

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Nå har jeg fått lyttet en god del siden jeg ble ferdig med de selv-lagde akustikk-platene, og jeg må si
dette har hjulpet utrolig mye - så dette er blitt en berikende erfaring. Jeg vil tru det var smart og gå for såppas
mye materiale i dybden. Dog ! Det kan selvfølgelig bli bedre.

Bassen sitter ikke helt. Den er litt slapp, men relativt presis - og det er det viktigste for meg. Klarer ikke helt og få fram den dypeste bassen.
Kjører sub på meget lavt nivå av hensyn til naboer. Syns overlappen fungerer fint da den møter ikonsa så godt at man ikke hører at suben spiller,om det er forståelig.
Dette fikk jeg også til i rommet i oslo..

En annen ting er at etter all dempinga så er tonen blitt noe mørkere. Får liksom ikke den crispy diskanten, men samtidig er det jo meget lytte-vennlig, blir aldri slitsomt og lytte. Så den har jeg ikke helt bestemt meg for om er posetiv eller negativ.
Er det i et slikt tilfelle karakteristikken fra forsterker/reciver kan spille en rolle ? Evn.t ekstern dac ? Eller blir det på for tynt grunnlag ?

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Da har jeg hatt i en stund 2 oppgraderinger siden sist.
Først ut var bassfeller. Kom over 12stk små i skum til 500,- ink frakt som jeg tenkte var forsøket verdt.
Har prøvd i forskjellige hjørner og med forskjellige antall og kombinasjoner. Funnet ut at i hvert hjørne langs vegg ga best utslag.
Så det var morro.

Den andre oppgraderingen var en ny ekstern DAC. Endte på en Tubemagic D2 (Oppgradert sådan) fra Maverick audio.
Første inntrykket var at dette var bortkasta penger, men du verden og denne har åpnet seg etter en god del timer med spilling.
Utrolig morsomt hvor bra denne boksen gjør lyden.
Veldig livlig lyd og alt er så bra detaljert. Instrumenter skilles veldig godt og kommer godt fram.
Det som kan trekkes litt for er at jeg syns noe av bassen er litt tilbakeholden, men hittil har jeg ikke gjort noen grep for og prøve og
rette det opp heller.

Har etter disse 2 oppgraderingene ikke kjørt en ny måling. Må få gjort det en dag.
Legger ved noen bilder. Det lyser fært i DAC når den står på. Spesielt kilde-lyset er kraftig, hater dette. Noen reversibel måte og dempe dette lyset på ?

5YY7BxQ.jpg

yDFy2y8.jpg

TFOBzKL.jpg

Ellers så skulle jeg hatt en ordentlig TV og en egen Blue Ray spiller. Har en dårlig TV og kun XBOX ONE og spille Blue ray og netflix fra.
Får ikke bedre lyd enn DTS surround og har lyst til og få tilgang til HD kvalitet - vil jo gå utifra at det er hørbar forskjell her ?
Er også riiimelig lei kornete bilder og generelt dårlig bilde.. Men så har jeg en gammal VW 8v motor som skal ha kjærlighet og div jaktutstyr skal kjøpes inn når jegerprøven er i boks.
Så vi får se hva som egentlig skjer.. Lyd og bilde er siste pri..

Sist redigert:
20 Nov 2008
13.877
84
48
Hadde vært moro å se målinger før/etter installeringen av disse skumfellene :)

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Hadde vært moro å se målinger før/etter installeringen av disse skumfellene :)

Har ikke kommet igang med REW enda, jeg tenkte på audessy.
Så ingen spennende måling jeg har/får dessverre.
Skulle vært artig og prøvd en bedre bassfelle for og se hva slags resultat det hadde gitt i forhold.

20 Nov 2008
13.877
84
48
Har ikke kommet igang med REW enda, jeg tenkte på audessy.
Så ingen spennende måling jeg har/får dessverre.
Skulle vært artig og prøvd en bedre bassfelle for og se hva slags resultat det hadde gitt i forhold.
Da vil jeg anbefale at du kommer i gang med REW , siden du er kommet såpass langt at du er igang med akustiske tiltak mener jeg.
Da er det veldig nyttig å bruke målinger for å se hvilke nytte tiltakene har , og ikke minst HVOR dem gjør mest nytte :)
Og ikke koster det stort heller i denne sammenhengen....