Økern´s stue

16 Mar 2012
1.018
1.177
113
Her er ett litt bedre bilde av stativet hvor man ser røret.
jqvrLc5.jpg

Fikk opp 3 plater i taket sik at det ble 2 fulle rader
ow65Cdg.jpg

Hjalp mye ! Overraskende mye. Nå kan jeg spille så høyt jeg orker uten at det låter spisst/hardt.
Har fortsatt plass til 1 rad til før Atmos, usikker på om jeg skal fortsette med Flexi platene eller gå for diffusore. Tror jeg heller mot Flexi :unsure:

Noen bilder av Arendalen. Dårlige bilder, mobilkamera med blits..
ho1E7KR.jpg

cfz1D6M.jpg

Fordelen med at jeg måtte flytte stereo benk til venstre er at jeg nå endelig får plass til platespilleren. Regner med jeg får den opp til uka.
RQavlQ4.jpg

Og ja, må justere gulvteppet.
Blir stilig! Flott beist av en sub også.

Jeg hadde tatt en rad til med demping. Vil nok ta flere refleksjon og et vel også endel rimeligere. Vil vel også se stiligere ut tror jeg med En død og en levende del. Uansett så blir dette flottere og flottere. Bare kose seg👍

• Like
Reactions: Oekern

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
Blir stilig! Flott beist av en sub også.

Jeg hadde tatt en rad til med demping. Vil nok ta flere refleksjon og et vel også endel rimeligere. Vil vel også se stiligere ut tror jeg med En død og en levende del. Uansett så blir dette flottere og flottere. Bare kose seg👍
Ja det er litt størrelse på den :cool:
Okei, da blir det en rad til med FLexi. Blir på et senere tidspunkt, men da har man planen klar :)

Koser meg jeg, etter noen timer med ved-fyring. Var 12 grader der på morran i går 😅
Heldigvis tørr og fin luft så er ikke redd for utstyret.
Vanvittig morro med Arendalen og hvor mye de 3 siste platene hjalp :)
Samboer jobber en del kveld/natt til uka så forhåpentligvis får jeg startet å justere litt snart.

• Like
Reactions: chrisand25

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
Det er nok litt tidlig, men klarte ikke dy meg. Måtte prøve å justere litt i dag.
Som jeg har nevnt var det jo ikke mangel på dyp-bass, men litt lengre opp i frekvens var det litt savn. Så ambisjonen i dag
var en kjapp justering for å se om man fikk litt jevnere frekvensrespons.

Dette er da helt uten b&w subben, kun Arendalen.
Ikke rart jeg savnet litt oppover 😅
Grønn: "Utgangspunkt" LFE. Her er alle filter i 2x4hd nullstilt, men avstand satt.

Lilla: LFE. Litt mer justering av avstand (I reciver) mot front samt Dirac kalibering. Kun 1 (EN!) måling da dette var snakk om et kjapp forsøk.
Det er helt vilt og javn frekvensresponsen ble da :oops: Nesten så jeg ikke tror det..

Blå: Høyre front.
Jeg oppnådde uten tvil det jeg ville ! Veldig mer informasjon i bass nå.
En annen ting jeg biter meg merke i er hvor "dårlig" det ble når man bare målte en gang med Dirac.
Veldig mørkt og lite luftig lyd kontra full måling. Morro og oppleve egentlig.

Foreløpig er resultatet så godt at jeg ikke føler for å bruke b&w subben. Merker dog at responsen er bedre når jeg beveger meg mellom sofa og frontrekka, men er på ingen måte dårlig i lytte posisjon, men spiller nok noen db ekstra litt lengre frem m.t.p dyb-bassen hvertfall. Trykket mot øret føler det slik hvertfall.
Er fristet til og gå på nytt igjen i morra, men bør nok holde igjen litt til så sub får noen flere timer på seg.

dTC0aVM.jpg

Edit:
Flyttet delefilter til 90hz mot front (Stod på 80hz) Gjorde "underverker" Morro morro :)

Sist redigert:
16 Mar 2012
1.018
1.177
113
Det er nok litt tidlig, men klarte ikke dy meg. Måtte prøve å justere litt i dag.
Som jeg har nevnt var det jo ikke mangel på dyp-bass, men litt lengre opp i frekvens var det litt savn. Så ambisjonen i dag
var en kjapp justering for å se om man fikk litt jevnere frekvensrespons.

Dette er da helt uten b&w subben, kun Arendalen.
Ikke rart jeg savnet litt oppover 😅
Grønn: "Utgangspunkt" LFE. Her er alle filter i 2x4hd nullstilt, men avstand satt.

Lilla: LFE. Litt mer justering av avstand (I reciver) mot front samt Dirac kalibering. Kun 1 (EN!) måling da dette var snakk om et kjapp forsøk.
Det er helt vilt og javn frekvensresponsen ble da :oops: Nesten så jeg ikke tror det..

Blå: Høyre front.
Jeg oppnådde uten tvil det jeg ville ! Veldig mer informasjon i bass nå.
En annen ting jeg biter meg merke i er hvor "dårlig" det ble når man bare målte en gang med Dirac.
Veldig mørkt og lite luftig lyd kontra full måling. Morro og oppleve egentlig.

Foreløpig er resultatet så godt at jeg ikke føler for å bruke b&w subben. Merker dog at responsen er bedre når jeg beveger meg mellom sofa og frontrekka, men er på ingen måte dårlig i lytte posisjon, men spiller nok noen db ekstra litt lengre frem m.t.p dyb-bassen hvertfall. Trykket mot øret føler det slik hvertfall.
Er fristet til og gå på nytt igjen i morra, men bør nok holde igjen litt til så sub får noen flere timer på seg.

dTC0aVM.jpg

Edit:
Flyttet delefilter til 90hz mot front (Stod på 80hz) Gjorde "underverker" Morro morro :)
Ja ikke rart du savnet litt og rimelig mye boost fra 40Hz og ned som nok farget lyden endel. Måler jo fantastisk den lilla. Går nesten ikke ann og få bedre.😁 Tipper det måler mye dårligere mellom sofa og frontrekka, og det du opplever som mer trøkk er noe peaker og div som man alltidhar rundt omkring i et rom. Med den frekvensresponsen gjør nok b&w subben din mer skade enn nytte, så jeg hadde droppet den. Fikk det selv aldri fantastisk med b&w sub sammen med Arendal subber. Man må også bli litt vandt til bra frekvensrespons, siden det ofte oppleves som litt lite bass i starten til man hører alle detaljene i bassen man ikke har hørt før. Har selv masse bass rundt omkring langs vegger og sånt, men låter ikke riktig. Rad to hos meg har også mye mer, men låter ikke så fryktelig bra osv😊

Viste ikke det gikk å måle bare et punkt i dirac, men at man måtte ta alle 9 punkter. Siden dirac gjør en del med impuls respons og diverse ser jeg for meg at man dreper lyden med kun et punkt siden den får lite å kalkulere mot. Er jo rimelig avansert dette dirac live greiene 😊

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
Gratulerer med ny Arendal sub, de virker helt rå!

Kommer grafene fra Dirac eller bruker du et eksternt måleprogram?
Takk for det :)
Jeg er kjempe fornøyd med den så langt og alle gode reviews der ute stemmer for min del.
Koster jo en del (Syntes jeg hvertfall), men føler den uten tvil er verdt prisen :)

Grafene du ser jeg legger ut kommer fra REW. Får graf i dirac av målte responser og man ser target curve, men det er jo resultatet
etter at dette er implementert som er interresant. Derav målinger fra REW :)

• Like
Reactions: TorsteinRS

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
Ja ikke rart du savnet litt og rimelig mye boost fra 40Hz og ned som nok farget lyden endel. Måler jo fantastisk den lilla. Går nesten ikke ann og få bedre.😁 Tipper det måler mye dårligere mellom sofa og frontrekka, og det du opplever som mer trøkk er noe peaker og div som man alltidhar rundt omkring i et rom. Med den frekvensresponsen gjør nok b&w subben din mer skade enn nytte, så jeg hadde droppet den. Fikk det selv aldri fantastisk med b&w sub sammen med Arendal subber. Man må også bli litt vandt til bra frekvensrespons, siden det ofte oppleves som litt lite bass i starten til man hører alle detaljene i bassen man ikke har hørt før. Har selv masse bass rundt omkring langs vegger og sånt, men låter ikke riktig. Rad to hos meg har også mye mer, men låter ikke så fryktelig bra osv😊

Viste ikke det gikk å måle bare et punkt i dirac, men at man måtte ta alle 9 punkter. Siden dirac gjør en del med impuls respons og diverse ser jeg for meg at man dreper lyden med kun et punkt siden den får lite å kalkulere mot. Er jo rimelig avansert dette dirac live greiene 😊
Var rimelig syk den boosten ja 😅
Ja det er helt vilt og bra det måler :oops: Ser virkelig hvor mye Dirac får til - og hvor bra Arendalen er. Har jo kun justert avstand og kjørt Dirac. Var jo masse jobb med b&w subben for og få jevnere respons. Ser jo ut som den jobber bedre mot høyre front også - hvis man ser fra 55hz og oppover ?

Er ikke mangel på bass føler jeg, tvert i mot, det er mengder ! Absorbenten bak fronthøyttaleren begynte å klirre mot veggen i går kveld og det vibrerer i stuebordet og stolene i etasjen over, så det sier jo litt. (Hønn gammalt hus da og lekker lyd som bare det..) Den aller dypeste bassen er nok mellom sofa og frontrekka, men det låter veldig godt i lytteposisjon altså. Blir nok jevnere ved lytteposisjon når jeg får en til bak, en vakker dag. Får tru Bitcoin fortsetter å skyte i været så jeg kan cashe ut 😅
B&w dukker nok relativt fort opp på finn. Deilig at jeg slipper og styre med å få den til å spille i dip, så ikke veldig frem til det egentlig.

Alt oppleves helt annerledes enn b&w så det skal lyttes mye fremover for å bli litt vant til det, samt få på noen timer til på den.

Gikk fint å bare måle med 1 punkt, var bare å skippe videre til utregning, men fikk advarsel/anbefaling om å kjøre fler.
Lar Arendalen få noen timer til i banken så kjører jeg en full kalibrering.

Edit: I går hørte jeg bare på musikk. Tenkte å prøve en film i kveld, mon tro om det bli Fury

Sist redigert:

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
Tok en full måling med Dirac i stad.
Dukket opp et nytt scenario m.t.p hodestøttene. Rent visuelt virker det som dem vil blokkere veldig mye lyd på nedre måling, spesielt bak.
Det blir jo forsåvidt det samme problemet for surround back når man måler forran. Vil anta det er lurere og måle med nakkestøttene på vs og måle uten for så og få dem på ?
Gjelder de nedre målingene;
iE2uGTV.jpg

dbJmiUS.jpg

QL5cm89.jpg

Ellers tenkte jeg å vise litt mer fra Dirac, om du var litt nysgjerrig Torstein.
Her ser man både resultat av måling samt target courve
dCaEXud.png

Kun target courve med forespeiling av hvordan det blir.
MltUy2k.png

Man kan også velge å justere selv med x antall punkter. Der er ikke jeg enda, velger og stole på Dirac, men muligheten er der :)!
I og med at PC med software og reciever snakker over nettet så er det jo enkelt å sitte i lytteposisjon med laptopen og gjøre endringer i filteret, laste opp og lytte. Og repetere x antall ganger :)
wpSP02f.png

Center etterfulgt av sub
3at2yDy.png

nZtu2Fw.png

Var deilig og få fullført en komplett måling. Mye luftigere å lysere nå :D
Burde sjekke avstand på sub i REW men har ikke fått gjort det. Blir ved neste mulighet.

• Like
16 Mar 2012
1.018
1.177
113
Tok en full måling med Dirac i stad.
Dukket opp et nytt scenario m.t.p hodestøttene. Rent visuelt virker det som dem vil blokkere veldig mye lyd på nedre måling, spesielt bak.
Det blir jo forsåvidt det samme problemet for surround back når man måler forran. Vil anta det er lurere og måle med nakkestøttene på vs og måle uten for så og få dem på ?
Gjelder de nedre målingene;
iE2uGTV.jpg

dbJmiUS.jpg

QL5cm89.jpg

Ellers tenkte jeg å vise litt mer fra Dirac, om du var litt nysgjerrig Torstein.
Her ser man både resultat av måling samt target courve
dCaEXud.png

Kun target courve med forespeiling av hvordan det blir.
MltUy2k.png

Man kan også velge å justere selv med x antall punkter. Der er ikke jeg enda, velger og stole på Dirac, men muligheten er der :)!
I og med at PC med software og reciever snakker over nettet så er det jo enkelt å sitte i lytteposisjon med laptopen og gjøre endringer i filteret, laste opp og lytte. Og repetere x antall ganger :)
wpSP02f.png

Center etterfulgt av sub
3at2yDy.png

nZtu2Fw.png

Var deilig og få fullført en komplett måling. Mye luftigere å lysere nå :D
Burde sjekke avstand på sub i REW men har ikke fått gjort det. Blir ved neste mulighet.
Kjør måling uten nakkestøtte. Går fint og du får nok mer riktig nivå og data på målingene. Vet flere med reclinere legger ned stol ryggene for best resultat. Prøvde selv i gamle kinoen med godt resultat, men var litt tungvint å løfte av ryggen på stolen, så ble å bruke teppe i steden for.😊

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
Kjør måling uten nakkestøtte. Går fint og du får nok mer riktig nivå og data på målingene. Vet flere med reclinere legger ned stol ryggene for best resultat. Prøvde selv i gamle kinoen med godt resultat, men var litt tungvint å løfte av ryggen på stolen, så ble å bruke teppe i steden for.😊
Ja okei 😃 Interresant !
Men da har man egentlig ingen kontroll på hvilken endringer nakkestøttene evnt gjør ? Hvertfall ikke for en som meg som kun justerer avstand på sub i ettertid.
Dog, kan jo se poenget med at nivå triumferer, er vel begrenset hvor mye «ugang» nakkestøttene kan lage ?

Edit;
Ville du også fjernet ryggputene ? 🤔

16 Mar 2012
1.018
1.177
113
Ja okei 😃 Interresant !
Men da har man egentlig ingen kontroll på hvilken endringer nakkestøttene evnt gjør ? Hvertfall ikke for en som meg som kun justerer avstand på sub i ettertid.
Dog, kan jo se poenget med at nivå triumferer, er vel begrenset hvor mye «ugang» nakkestøttene kan lage ?

Edit;
Ville du også fjernet ryggputene ? 🤔
Sant det du sier, men de tilfører nok egentlig bare litt ekstra demping, og den dempingen kan nok være uheldig når du tar kalibreringen. Man sitter jo heller ikke selv i stolen når man måler som egentlig også er en faktor, og sånn går dagene. 😊

Ryggputene ville jeg nok beholdt siden de er relativt myke, men hadde sikkert testet uten også i tilfelle det gir bedre arbeids vilkår for mikrofonen. "Alt må prøves " 😅

Er også ofte lurt å bruke test tone i reciver etter kalibrering for å se om den har truffet på nivå på alle kanaler sammen med rew med db måling. Det ville jeg gjort med nakkestøtte på plass. Dirac treffer ofte ganske bra, men lurt å sjekke. Spesielt bak kanaler etter du har satt opp nakkestøtte. Siste nivåer tar man på øret og etter preferanser. Noen ønsker litt høyere nivå i center, atmos eller surround. Alt på hva man liker😊

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
Sant det du sier, men de tilfører nok egentlig bare litt ekstra demping, og den dempingen kan nok være uheldig når du tar kalibreringen. Man sitter jo heller ikke selv i stolen når man måler som egentlig også er en faktor, og sånn går dagene. 😊

Ryggputene ville jeg nok beholdt siden de er relativt myke, men hadde sikkert testet uten også i tilfelle det gir bedre arbeids vilkår for mikrofonen. "Alt må prøves " 😅

Er også ofte lurt å bruke test tone i reciver etter kalibrering for å se om den har truffet på nivå på alle kanaler sammen med rew med db måling. Det ville jeg gjort med nakkestøtte på plass. Dirac treffer ofte ganske bra, men lurt å sjekke. Spesielt bak kanaler etter du har satt opp nakkestøtte. Siste nivåer tar man på øret og etter preferanser. Noen ønsker litt høyere nivå i center, atmos eller surround. Alt på hva man liker😊
Ja ikke sant, skjønner 😅
Godt poeng og en liten øye-våkner det mtp at man selv ikke sitter i lytteposisjon når man måler - jeg har aldri tenkt på det slik før.

Så om jeg forstår deg riktig så setter du mic i sweetspot etter kalibrering og sjekker at nivå er identisk i lytteposisjon uavhengig av hvem kanal som spiller ?
Og så tar personlige prefferanser etter det ?

• Like
Reactions: chrisand25
24 Aug 2005
1.324
81
48
35
Bergen
Takk for det!

Ja, har lurt litt på ondet er verdt oppgraderingskostnaden med dirac på cinema 50. Har jo inntrykk av at det er en stor oppgradering fra audessy.

Men du kjører programmet via pc som er koblet til reciver? Og må man kjøpe ekstern mic (regner med det er samme som til REW, så da slår man jo to fluer i en smekk).

• Like
16 Mar 2012
1.018
1.177
113
Ja ikke sant, skjønner 😅
Godt poeng og en liten øye-våkner det mtp at man selv ikke sitter i lytteposisjon når man måler - jeg har aldri tenkt på det slik før.

Så om jeg forstår deg riktig så setter du mic i sweetspot etter kalibrering og sjekker at nivå er identisk i lytteposisjon uavhengig av hvem kanal som spiller ?
Og så tar personlige prefferanser etter det ?
Riktig for å måle nivåene ja😊👍

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
Takk for det!

Ja, har lurt litt på ondet er verdt oppgraderingskostnaden med dirac på cinema 50. Har jo inntrykk av at det er en stor oppgradering fra audessy.

Men du kjører programmet via pc som er koblet til reciver? Og må man kjøpe ekstern mic (regner med det er samme som til REW, så da slår man jo to fluer i en smekk).
Jeg syntes Dirac er en vanvittig god oppgradering fra Audyssey og angrer ikke et eneste sekund. Jeg gikk for fullfrekvens lisens.
Syntes lyden er mye mer naturtro med Dirac og med en veldig god dynamikk ! Surround blir og veldig veldig god - hører ikke hvem høyttaler som lager lyden, den "bare er i rommet". Fjerne lyder som strekker seg ut av bildet høres ut som strekker seg forbi veggene. Veldig morro.
Det er jo også veldig mye mer man kan gjøre i Dirac kontra Audyssey, legger ved link til manualen så kan du titte litt der.

Eneste man gjør er å sørge for at pc og reciver er koblet til samme nett så snakker Dirac med reciever. Når man åpner Dirac finner programmet automatisk tilgjengelige enheter. Må bare koble til ekstern mic - og ja, bruker Umik 1 til både Dirac og Rew :)!

Manualen;

• Like
24 Aug 2005
1.324
81
48
35
Bergen
Jeg syntes Dirac er en vanvittig god oppgradering fra Audyssey og angrer ikke et eneste sekund. Jeg gikk for fullfrekvens lisens.
Syntes lyden er mye mer naturtro med Dirac og med en veldig god dynamikk ! Surround blir og veldig veldig god - hører ikke hvem høyttaler som lager lyden, den "bare er i rommet". Fjerne lyder som strekker seg ut av bildet høres ut som strekker seg forbi veggene. Veldig morro.
Det er jo også veldig mye mer man kan gjøre i Dirac kontra Audyssey, legger ved link til manualen så kan du titte litt der.

Eneste man gjør er å sørge for at pc og reciver er koblet til samme nett så snakker Dirac med reciever. Når man åpner Dirac finner programmet automatisk tilgjengelige enheter. Må bare koble til ekstern mic - og ja, bruker Umik 1 til både Dirac og Rew :)!

Manualen;

Har aldri fått til Audyssey i tideligere oppsett, så har alltid endt opp med å slå det av. Men syntes Dirac virker veldig lovende. Så må nok få dette på plass på nyåret sammen med REW.
Så det er godt å høre dine erfaringer, håper jeg greier å få til samme resultat når jeg setter igang!

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
584
239
43
33
Noe veldig rart skjedde. Så på en serie og når episoden var ferdig satte jeg på spotify. Da var plutselig ikke Arendalen med lenger. Den var som normal på serien. Skrudde av og på reciver, hjalp ikke. Tok ut strømledning på 2x4hd, hjalp ikke. Skrudde Arendalen av og på - funket igjen.

Noen som har vært borti noe liknende ?

16 Mar 2012
1.018
1.177
113
Noe veldig rart skjedde. Så på en serie og når episoden var ferdig satte jeg på spotify. Da var plutselig ikke Arendalen med lenger. Den var som normal på serien. Skrudde av og på reciver, hjalp ikke. Tok ut strømledning på 2x4hd, hjalp ikke. Skrudde Arendalen av og på - funket igjen.

Noen som har vært borti noe liknende ?
Høres nesten ut som subben har gått I dvale. Rart. Du får bare se om det skjer igjen og eventuelt sende en mail til Arendal. Regner med at reciver Sendte signal. Så vidt jeg vet er det lite tull med disse forsterkerene, men man kan jo være uheldig. Minidsp trenger også en restart innimellom har jeg og flere jeg prater med erfart.