Økern´s stue

16 Mar 2012
944
1.053
93
Dette er til rca ja, helt riktig.
For meg ser det ut som de 2 sorte er festepunkter til den sorte holderen på andre siden, men skal selvfølgelig trippelsjekke senere i dag :)
På andre siden ser det ut som det kun er 4 signalpunkter, men det er jo 5 på baksiden..
747iHFR.jpg
Det har du nok helt rett i. Ikke så lett å tyde på et bilde.

• Like
Reactions: Oekern

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Det er veldig sørgelig med bare en sub.. Så her måtte det gjøres noe.
Mailet litt med klubben og reparasjon ville havne på ca 3-3500,- Det fristet ikke så tankene om oppgradering meldte seg.
Har lenge siklet på oppgradering av sub men det har alltid hørt fremtiden til, men nå ble jo saken fort en annen.
Dama merket jo også stor forskjell og sa jeg måtte få orden på dette.
Klarte heldigvis og selge inn oppgradering. Det trodde jeg ikke skulle gå m.t.p kostnad 😅

Dette går da ut over de siste akustikk platene i tak samt oppgradering til bakre Atmos, men det får så bare være.
Hadde kun råd til 1 ny sub så nr 2 blir på et senere tidspunkt. Får prøve å integrere den siste B&W subben i dipp så godt jeg kan.
1 stk Arendal 1723 1V er på vei 😎

16 Mar 2012
944
1.053
93
Det er veldig sørgelig med bare en sub.. Så her måtte det gjøres noe.
Mailet litt med klubben og reparasjon ville havne på ca 3-3500,- Det fristet ikke så tankene om oppgradering meldte seg.
Har lenge siklet på oppgradering av sub men det har alltid hørt fremtiden til, men nå ble jo saken fort en annen.
Dama merket jo også stor forskjell og sa jeg måtte få orden på dette.
Klarte heldigvis og selge inn oppgradering. Det trodde jeg ikke skulle gå m.t.p kostnad 😅

Dette går da ut over de siste akustikk platene i tak samt oppgradering til bakre Atmos, men det får så bare være.
Hadde kun råd til 1 ny sub så nr 2 blir på et senere tidspunkt. Får prøve å integrere den siste B&W subben i dipp så godt jeg kan.
1 stk Arendal 1723 1V er på vei 😎
Rart hvor fort plutselig oppgraderinger går når ting går i stykker og har en bedre halvdel med på laget. Blir spennende! Gratulerer med bestilling av skikkelig sub🤩

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Rart hvor fort plutselig oppgraderinger går når ting går i stykker og har en bedre halvdel med på laget. Blir spennende! Gratulerer med bestilling av skikkelig sub🤩
Helt klart :) !
Blir kjempe spennende. Gleder meg som bare rakkeren !
Føler dette virkelig er et godt steg opp fra B&W asw 610 så tror dette blir morro :D

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
944
1.053
93
Helt klart :) !
Blir kjempe spennende. Gleder meg som bare rakkeren !
Føler dette virkelig er et godt steg opp fra B&W asw 610 så tror dette blir morro :D
Er nok noen mil opp ja. Sitter selv på en b&w cm10 sub, og den kan ikke sammenlignes med en Arendal sub, så dette blir gøy uansett. Bare husk å la den spille en 40-50timer så den løsner før du bruker for mye tid på justeringer. Ganske stor forskjell i lyden på disse før og etter innspilling. Jeg måtte dempe de jeg hadde 6 db etter innspilling, så du vil nok oppleve at subben blir litt hot (mye db) etterhvert som du bruker den i starten. 😉

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Er nok noen mil opp ja. Sitter selv på en b&w cm10 sub, og den kan ikke sammenlignes med en Arendal sub, så dette blir gøy uansett. Bare husk å la den spille en 40-50timer så den løsner før du bruker for mye tid på justeringer. Ganske stor forskjell i lyden på disse før og etter innspilling. Jeg måtte dempe de jeg hadde 6 db etter innspilling, så du vil nok oppleve at subben blir litt hot (mye db) etterhvert som du bruker den i starten. 😉
Det lover godt ! Fra da jeg drev med bilstereo har jeg aldri hatt så godt resultat fra en sub som de som krevde mange timer innspilling.
40-50 timer går fort :) Får bare sette på en spilleliste på repeat 👌

16 Mar 2012
944
1.053
93
Det lover godt ! Fra da jeg drev med bilstereo har jeg aldri hatt så godt resultat fra en sub som de som krevde mange timer innspilling.
40-50 timer går fort :) Får bare sette på en spilleliste på repeat 👌
Ja eller bare bruke den helt normalt. Timene går uansett ganske fort når det blir brukt regelmessig 🤓

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Fått fortsatt litt på stativene til surround, eller hvertfall 1 av dem.
I og med at jeg hadde boret hull i både bunn og topplate ble det og bruke rør på utsiden.
Fikk på den måten også mest mulig sand i stativ.
Brukte 15 lett hydraulikkrør. Det er utvendig dimensjon, altså 15mm, men var mer en god nok plass til kabel - også til fremtidig oppgradering om man
skulle ryke på en oppgradering.
Startet med å fylle på sand. Tok det kan i kant med bolten i-skrudd for å holde gjengene frie. Det slo jo til bake når jeg tok ut bolten så måtte støvsuge ut det øverste laget 😅
S3LCB65.jpg

Limte så hydrauikkrøret fast. Både i topp og bunnplate.
wVfe9yR.jpg

UqHmo03.jpg

Her ser dere hvor mye lengre den nye topplata er
vUUsuZy.jpg

Fikk på 2 lapper med dampening feet i bakkant
iKorO78.jpg

Sluttresultatet. Dessverre var jeg mer opptatt av liminga enn hvordan topplata lå, så topplata er ikke beint med bunnplata...
Blir å sette dette stativet på høyre surround da dette er meget skjult og egentlig ikke syntes.
Håper på og få tatt siste stativet på torsdag.
MVDXZm0.jpg

kNXGwjh.jpg

Må finne på en lur måte og skjule kabelen på gulvet :unsure:

23 Nov 2007
1.682
49
48
Moro! Jeg lagde noen lignende stativer helt i starten av min hifi interesse selv også, men jeg brukte for tynt materiale til bunn og topplate, og det at du lagde så kabelen går gjemt inni røret var genialt!
Så kred til finfin jobb, både ser bra ut og gjør en god jobb. Bare bytte ut de sølvfarga mutterne på toppen av bunnplata med noen sorte kulehodemuttere eller hva det kalles nå så er det good som tusan!
Det er soundcare spikes du har der, sant? Jeg har samme selv mener jeg, men har ikke montert de for tiden..

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Moro! Jeg lagde noen lignende stativer helt i starten av min hifi interesse selv også, men jeg brukte for tynt materiale til bunn og topplate, og det at du lagde så kabelen går gjemt inni røret var genialt!
Så kred til finfin jobb, både ser bra ut og gjør en god jobb. Bare bytte ut de sølvfarga mutterne på toppen av bunnplata med noen sorte kulehodemuttere eller hva det kalles nå så er det good som tusan!
Det er soundcare spikes du har der, sant? Jeg har samme selv mener jeg, men har ikke montert de for tiden..
Takk for det :)
Jeg kommer nok til og ta en hellakkering av hele stativet til sommeren.
Lakken på røret flasser litt av under montering og finishen på stativet er ikke den beste. Topplata hadde hatt godt av et strøk til og,
samt på på lakk over limet.

Det er Soundcare spikes på stativene ja. Dem passer ikke på Mentor 8 (Om du tenker bruke dem på de) da dem har større gjenger, men finnes
overgang :)

• Like
Reactions: sickpuppy

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Tok en ny tur til AVshop i dag. Ble 2stk flexi 50 plater til så vi får dekt rad nr 2. Skal få dem opp på Søndag er planen.
Arendal 1V kom i dag også !!
Samboer har bursdag i dag så har ikke fått drevet så mye, men har fått den på plass på frontrekka samt s å v i d t sjekka litt i REW og 2X4. Deaktiverte PEQ filteret som lå inne og deaktiverte delefilter. Har satt subsonic filteret i sub på 20hz. Får la den spille litt før jeg setter det lavere.

Førsteinntrykket er at dette v i r k e l i g er noe h e l t annet!
Kjørte en liten demo på no seriegreier og det var jo vibrasjoner i sofa som aldri før opplevd. Lover sykt godt !
Virker også som at den fordeler bassen i et mye større område og med en helt annen tyngde en jeg har hatt før.

Vi skal ha helaften i Oslo i morra med middag og teater så får ikke tid til noe mer før søndag. Blir vel uansett ikke noe særlig med justering før etter den er innspilt uansett.
Har ett håp om og få snike inn en film til kvelds 🤞

• Like
Reactions: sickpuppy
16 Mar 2012
944
1.053
93
Tok en ny tur til AVshop i dag. Ble 2stk flexi 50 plater til så vi får dekt rad nr 2. Skal få dem opp på Søndag er planen.
Arendal 1V kom i dag også !!
Samboer har bursdag i dag så har ikke fått drevet så mye, men har fått den på plass på frontrekka samt s å v i d t sjekka litt i REW og 2X4. Deaktiverte PEQ filteret som lå inne og deaktiverte delefilter. Har satt subsonic filteret i sub på 20hz. Får la den spille litt før jeg setter det lavere.

Førsteinntrykket er at dette v i r k e l i g er noe h e l t annet!
Kjørte en liten demo på no seriegreier og det var jo vibrasjoner i sofa som aldri før opplevd. Lover sykt godt !
Virker også som at den fordeler bassen i et mye større område og med en helt annen tyngde en jeg har hatt før.

Vi skal ha helaften i Oslo i morra med middag og teater så får ikke tid til noe mer før søndag. Blir vel uansett ikke noe særlig med justering før etter den er innspilt uansett.
Har ett håp om og få snike inn en film til kvelds 🤞
Kult! Gratis og gratulerer til fruen! Blir moro og se hva du synes og får til etterhvert 😊👍

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Kult! Gratis og gratulerer til fruen! Blir moro og se hva du synes og får til etterhvert 😊👍
Takk for det 😃
Vi så Ambulance i går kveld. Var ikke så veldig bra egentlig, men vanvittig morro ! Vi gliste for hvert «drønn» vi kjente i sofaen og hode/nakke støtte. Og så fort den på en måte stopper/starter, veldig presis.
Helt klart at dette er NextLevelShitt ! Sykt fornøyd.
Blir morro å justere etter den er innspilt 😃

• Like
16 Mar 2012
944
1.053
93
Takk for det 😃
Vi så Ambulance i går kveld. Var ikke så veldig bra egentlig, men vanvittig morro ! Vi gliste for hvert «drønn» vi kjente i sofaen og hode/nakke støtte. Og så fort den på en måte stopper/starter, veldig presis.
Helt klart at dette er NextLevelShitt ! Sykt fornøyd.
Blir morro å justere etter den er innspilt 😃
Likte Ambulance jeg. Litt som den gamle filmen Speed.

Er uten tvil gode subber Arendal lager, så gøy det faller i smak og funker såpass godt allerede uten noen store justeringer 😀

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Likte Ambulance jeg. Litt som den gamle filmen Speed.

Er uten tvil gode subber Arendal lager, så gøy det faller i smak og funker såpass godt allerede uten noen store justeringer 😀
Ja lovet godt dette 😃 Veldig god frekvensrespons i bunn, men stor dipp etter 35/40 hz.. Funker greit på film, men merker mangel på respons veldig godt på musikk.
Du nevnte du ville valgt og ha Arendalen på frontrekka for en hver pris, men mulig jeg prøver den bak etterhvert. Får se hva man får til med PEQ først.
Får tru det blir litt eksperimentering til uka etter den har fått noen timer til i banken.

16 Mar 2012
944
1.053
93
Ja lovet godt dette 😃 Veldig god frekvensrespons i bunn, men stor dipp etter 35/40 hz.. Funker greit på film, men merker mangel på respons veldig godt på musikk.
Du nevnte du ville valgt og ha Arendalen på frontrekka for en hver pris, men mulig jeg prøver den bak etterhvert. Får se hva man får til med PEQ først.
Får tru det blir litt eksperimentering til uka etter den har fått noen timer til i banken.
Jeg tenker det bare er å fylle dippen med b&w subben, men du må jo uansett teste. Ikke mange DBne du trenger spille for å fylle dippen tror jeg. La b&w bare spille I dippen med og sette høy og lavpass filter, så slipper du at den får så lett pusteproblemer og blander seg minst mulig inn i den gode lyden en Arendal sub gir. Den nye subben vil nok også låte vesentlig bedre etter en del timer som jeg har sagt før😊

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Jeg tenker det bare er å fylle dippen med b&w subben, men du må jo uansett teste. Ikke mange DBne du trenger spille for å fylle dippen tror jeg. La b&w bare spille I dippen med og sette høy og lavpass filter, så slipper du at den får så lett pusteproblemer og blander seg minst mulig inn i den gode lyden en Arendal sub gir. Den nye subben vil nok også låte vesentlig bedre etter en del timer som jeg har sagt før😊
Ja jeg får prøve det og se hvordan det blir, for så og evnt prøve den bak. Fryktelig irriterendes at man ikke hadde "råd" til 2 på en gang 😅 Uansett godt og få bekreftelse på at man har valgt riktig. Fryktelig spent på hvordan jeg skal få solgt inn nr 2 til samboeren.
Har ikke såå mange timer på den enda, men virker som den er på tur til å løsne. Helt sjukt hvor mye dyp bass den har og by på.
Veldig morro :)

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Her er ett litt bedre bilde av stativet hvor man ser røret.
jqvrLc5.jpg

Fikk opp 3 plater i taket sik at det ble 2 fulle rader
ow65Cdg.jpg

Hjalp mye ! Overraskende mye. Nå kan jeg spille så høyt jeg orker uten at det låter spisst/hardt.
Har fortsatt plass til 1 rad til før Atmos, usikker på om jeg skal fortsette med Flexi platene eller gå for diffusore. Tror jeg heller mot Flexi :unsure:

Noen bilder av Arendalen. Dårlige bilder, mobilkamera med blits..
ho1E7KR.jpg

cfz1D6M.jpg

Fordelen med at jeg måtte flytte stereo benk til venstre er at jeg nå endelig får plass til platespilleren. Regner med jeg får den opp til uka.
RQavlQ4.jpg

Og ja, må justere gulvteppet.