Økern´s stue

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Løftet seg endel den. Den vil også heve seg igjen hvis du tar enda flere millisekunder. Mindsp lager også en forsinkelse på signal som må kompenseres med avstand/tid. 4 ms mot front hørtes lite ut, men kan for så vidt stemme😊.

Hodet er ikke helt på plass med en hjernerystelse her etter et møte med elektrisk bakluke på bilen. Dumt og dytte inn noe i siste liten mens luka går ned og hodet opp😅

Ja riktig den hevde seg enda mer med fler millisekunder, men da jeg kom opp mot 8/9/10ms ble det mye kål etter 90hz.
Måtte dobbeltsjekke i ettertid med 15, 25, 35 og 50ms og det var gjennomgående det samme + endel mer trøbbel. Så føler 4ms traff best altså :)

Auda! Det hørtes ikke mye godt ut. God bedring ☺️

• Like
Reactions: chrisand25

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Take 2 på PEQ etter bedre avstand på sub. Nå ble det andre boller !
Ble 3 filter:
30hz -8db Q1
50hz +1db Q1
70hz -8db Q4,5

Dette så da slik ut
DvxU4ZW.jpg

Gt4qzml.jpg

Legger merke til at tidsvinduet synker og synker. Har ikke endret på innstillinger og det står i teksten 500ms window. Godt tegn ??
B19rbZX.jpg

2GBJRT6.jpg

Dette ble veldig mye bedre :)! Begrepet headroom vokser på meg. Kan mate vesentlig mere volum nå ja.
Hører foreløpig på Harman 8db kurve nå, må nok kanskje opp på 10db.

Tusen takk til alle som hjelper meg ! Dette var artige saker altså og viser hvor mye man kan få til selv på kort tid med god hjelp ☺️
Får nesten litt flashback til bytte på softwaren i veteranbilen. Vanvittig mye og hente når man har litt software, men jaggu glad jeg ikke har
DSP på noe annet en sub :ROFLMAO:

Edit:
Sliter jo fortsatt rundt 50hz, men fikk rettet opp en del ved 90hz. Kunne kanskje økt 1db der sett i ettertid.

31 Jan 2007
1.397
613
113
Ser egentlig veldig bra ut dette.
Når det gjelder vannfall så er den ene høyere i volume en den andre. Bass under 100hz er tøffe saker, når du vrir opp på kula så blir etterslep eller volume på etterslep om du vil høyere.
Derfor har du sikkert opplevd at noe kan høres bra ut på lavere volume men det kollapser når du drar på litt, gjerne noe folk kaller trege basser 😅
Vi prøver å presse inn lydbølger som er 10-20 meter lange i små rom 😃, kort fortalt.

I små rom typ 15-30kvm så trengs det sykt mye demping for god effekt langt ned (60hz og ned), større rom trenger mindre men forsatt mye, jeg har nå typ 25 kubikk på bakvegg og blaster på 18 meter lengde på rommet.

Den demping du gjør nå har en effekt men den kan like godt være positiv lengre opp i frekvens, så ikke glem å se hva det gjør oppover. Det viktigste er du selv føler det er tonalt behagelig der inne 🙂.

Det du legger ut av målinger her, ser absolutt greit ut og langt over snittet. En kurve som svinger jevnt mellom 3-4db er ikke ille, selv om det på papiret er "stygt" .

• Like
Reactions: Oekern

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Ser egentlig veldig bra ut dette.
Når det gjelder vannfall så er den ene høyere i volume en den andre. Bass under 100hz er tøffe saker, når du vrir opp på kula så blir etterslep eller volume på etterslep om du vil høyere.
Derfor har du sikkert opplevd at noe kan høres bra ut på lavere volume men det kollapser når du drar på litt, gjerne noe folk kaller trege basser 😅
Vi prøver å presse inn lydbølger som er 10-20 meter lange i små rom 😃, kort fortalt.

I små rom typ 15-30kvm så trengs det sykt mye demping for god effekt langt ned (60hz og ned), større rom trenger mindre men forsatt mye, jeg har nå typ 25 kubikk på bakvegg og blaster på 18 meter lengde på rommet.

Den demping du gjør nå har en effekt men den kan like godt være positiv lengre opp i frekvens, så ikke glem å se hva det gjør oppover. Det viktigste er du selv føler det er tonalt behagelig der inne 🙂.

Det du legger ut av målinger her, ser absolutt greit ut og langt over snittet. En kurve som svinger jevnt mellom 3-4db er ikke ille, selv om det på papiret er "stygt" .

Så bra :)
Ja, det stemmer at den andre er høyere i volum. Det var fordi jeg fikk feilmelding i REW (for lavt volum) etter jeg senker så mye DB på sub når jeg kjørte måling på høyre front. Derfor jeg måtte øke der, men økte tydeligvis ikke nok til at det ble likt som LFE målingen ser jeg jo nå. Er jo fortsatt helt grønn i REW så slike ting vil forekomme 😅
Syntes jo dog det er litt rart at sub spiller høyere når man måler LFE kontra en front ?

Oj, 25 kubikk på bakgvegg ja, damn. Skal en dag måle med og uten de små grå for å se om dem gjør noe. Blir vel og lage egne der og med 30cm dybde, etterhvert - vil jeg tippe.
Hvor langt oppover i frekvens tenker du jeg kan sjekke ?

Syntes det hjalp litt tonalt i går jeg. Kan være fordi avstand på sub ble mer korrekt kanskje, men er forsatt noe i toppen der som er litt lyst. Dette er på musikk.
I og med at jeg har så lav takhøyde har jeg trua på at taket reflekterer en del og har et håp om at og dempe førsterefleksjon i tak vil ha en effekt 🤞

Ble veldig fornøyd hitill etter andre forsøk i går, men må kanskje bruke harmann 10db kurven på film, der virker det som det ble litt tynt.
Dog, fikk mer at den "lette, stramme" bassen, som feks når et gammelt fly flyr forbi.
Skal lyttes en del nå før jeg justerer noe mer. Så blir det høyst sannsynelig montering av plater i tak på Søndag

Sist redigert:
16 Mar 2012
944
1.053
93
LFE måler 10db høyere enn resten i REW. Hvorfor husker jeg ikke i farta. Sub ser jo ut til å bli meget bra.

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
LFE måler 10db høyere enn resten i REW. Hvorfor husker jeg ikke i farta. Sub ser jo ut til å bli meget bra.
Da er det jeg opplever normalt hvertfall :)
Etter litt kjapp lytting i går kveld virker det som det virkelig begynner og komme seg så det er morro.

Tenker jeg skal lytte en del før jeg gjør noe mer nå med PEQ, så neste steg blir nok og lage flere dype feller til bakvegg, men må ant. vente til
julegaveinnkjøp er ferdig. Må også måle for å se hva/om de grå tynne gir noen effekt.

Edit:
Kan jo være det er litt å hente på plassering av fronter i.f.t sub så kan forske litt på det.

Note to self:
Husk og sett sub til 4ms etter ny Dirac måling.

Sist redigert:
  • Like
16 Mar 2012
944
1.053
93
Da er det jeg opplever normalt hvertfall :)
Etter litt kjapp lytting i går kveld virker det som det virkelig begynner og komme seg så det er morro.

Tenker jeg skal lytte en del før jeg gjør noe mer nå med PEQ, så neste steg blir nok og lage flere dype feller til bakvegg, men må ant. vente til
julegaveinnkjøp er ferdig. Må også måle for å se hva/om de grå tynne gir noen effekt.

Edit:
Kan jo være det er litt å hente på plassering av fronter i.f.t sub så kan forske litt på det.

Note to self:
Husk og sett sub til 4ms etter ny Dirac måling.
Bare bruke og kose seg, så tar man å justerer når man har lyst osv. Lytte er svært viktig 😊

Flytting av subber og ht kan absolutt ha noe for seg, men man må jo prøve seg frem. Du får foreksempel antagelig mer headroom på sub hvis du stacker dem og spiller de som en. Teoretisk 6db mener jeg. Men FR kan bli dårligere så eventuelt eq ødelegger det headroomet igjen. Mange faktorer.

4ms er ikke nødvendigvis riktig neste gang du kalibrerer, så viktig å måle😊

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Bare bruke og kose seg, så tar man å justerer når man har lyst osv. Lytte er svært viktig 😊

Flytting av subber og ht kan absolutt ha noe for seg, men man må jo prøve seg frem. Du får foreksempel antagelig mer headroom på sub hvis du stacker dem og spiller de som en. Teoretisk 6db mener jeg. Men FR kan bli dårligere så eventuelt eq ødelegger det headroomet igjen. Mange faktorer.

4ms er ikke nødvendigvis riktig neste gang du kalibrerer, så viktig å måle😊

Den bakre fyller inn store dipper som den forran har, så det blir ikke aktuelt. Da ville det i såfall vært snakk om å kjøpe 2 til og stacke begge, men de pengene bruker jeg heller på en forsterker til så jeg får 4 Atmos. Tenker jeg nå da hvertfall.

Nei det er jo ikke gitt nei. Da må jeg huske og måle ut avstand etter ny kalibrering. Takk ! :)

16 Mar 2012
944
1.053
93
Man kan også klare seg med mindre headroom på den sub man bruker til å fylle ut med, så du trenger ikke nødvendigvis å stable/ha likte mange bak. Ikke mange db den bak trenger å spille for å fylle på i Dipper.

Fire atmos er gøy, så fin prioritering😀

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Man kan også klare seg med mindre headroom på den sub man bruker til å fylle ut med, så du trenger ikke nødvendigvis å stable/ha likte mange bak. Ikke mange db den bak trenger å spille for å fylle på i Dipper.

Fire atmos er gøy, så fin prioritering😀

Tenker jeg må bli litt flinkere med REW og innstillinger før jeg evn.t begir meg ut på det. Holder foreløpig med og jobbe med dem som 1 enhet 😅
Men kan jo være et alternativ på et senere tidspunkt etter 4 atmos før nye subber. Time. Will. Show.

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
I dag kom det soundcare spikes i posten. Startet med å lage ny topplate. Ingen bilder av dette da lyskilden i carporten som jeg står å jobber i er tlf.
Ingen fine avrundinger på kanter eller noe slikt og da jeg kapper med stikksag for hånd valgte jeg og lage den ørlite mindre enn selve høyttaler slik at evn.t skjeve kapp ikke syntes.
Neste ut var da og bytte spikes. Som dere ser er de som fulgte med stativene svært spinkle..
Dessverre var de nye kortere enn de som stod der, men tar igjen dette på høyere topplate, men da blir det altså svært liten endring på høyden. Jaja.
A7PA58Y.jpg

a98sarb.jpg

Det er ingen skjult løsning for kabel, men borret opp bunnplate samt de nye topplatene slik at kabel kan ligge inntil søyla hvertfall. Er da noe.
Topplatene henger nå til tørk så får dem nok på i morra tenker jeg. Dere må se bort ifra alt rotet. Dette er i gangen i kjelleren som brukes flittig som både
rote/oppbevaring og gjennomfarts rom 😅
GUieuEp.jpg

lgL2ry9.jpg

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Kvelden ble ikke så lang m.t.p kjellerstua som jeg skulle ønske, så droppa topplatene på stativene til surround til fordel for lytting.
Må nevne at en jevnere frekvenskurve i bassen er veldig morro !
Det er uten tvil at jeg har gått glipp av mye informasjon tidligere litt høyere opp i frekvens, m.t.p bass frekvenser.
Det er en ny opplevelse på mange låter. Ikke rukket å se så mye film enda, men helt klart en forskjell der også.
Får blandt annet flere tilfeller av den "litt lyse men stramme bassen".

Skal også nevnes at jeg nå deler sub på 80hz ved stereo, før brukt jeg 90hz.

16 Mar 2012
944
1.053
93
Kvelden ble ikke så lang m.t.p kjellerstua som jeg skulle ønske, så droppa topplatene på stativene til surround til fordel for lytting.
Må nevne at en jevnere frekvenskurve i bassen er veldig morro !
Det er uten tvil at jeg har gått glipp av mye informasjon tidligere litt høyere opp i frekvens, m.t.p bass frekvenser.
Det er en ny opplevelse på mange låter. Ikke rukket å se så mye film enda, men helt klart en forskjell der også.
Får blandt annet flere tilfeller av den "litt lyse men stramme bassen".

Skal også nevnes at jeg nå deler sub på 80hz ved stereo, før brukt jeg 90hz.
Rart hvor mye sub kamuflerer av lyd ja. Plutselig er ikke masse boost på sub så morro lenger og man leter heller etter nye detaljer og mer luft. Og få til overgang sub/front er jo det aller viktigste man gjør omtrent også. Plutselig sitter skudd og trommer så mye bedre og dype manne stemmer låter Plutselig bra. Fortsett å driv som du gjør, så har du det gøy!😊

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Rart hvor mye sub kamuflerer av lyd ja. Plutselig er ikke masse boost på sub så morro lenger og man leter heller etter nye detaljer og mer luft. Og få til overgang sub/front er jo det aller viktigste man gjør omtrent også. Plutselig sitter skudd og trommer så mye bedre og dype manne stemmer låter Plutselig bra. Fortsett å driv som du gjør, så har du det gøy!😊

Ja virkelig altså. Alltid morro med dyp bass for all del, men enda artigere med mer informasjon og detaljer.
Veldig glad jeg plukka opp PEQ filter igjen og takk for all hjelp fra dere :D
Skal prøve og stå på videre jeg og bli enda flinkere i REW på sikt. Der har jeg nok mye og hente.

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
På fredag fikk endelig jeg og dama tatt en tur til AVShop ! Det har vi gledet oss lenge til å gjøre.
Var heldig og fikk pratet med Gorm mens vi var der. Ble litt endring på bestilling så det ble 8stk DC3 diffusere i stedet for 5 som jeg opprinnelig bestilte.
Jeg hadde tenkt 1 stripe i full bredde av taket, men han poengterte at over lytteposisjon er første pri. Så da ble det 4 i bredden i stedet.
Hentet også 8stk Flexi A50 plater som jeg tenkte å bruke til første refleksjon i tak. Gorm sa jeg kunne sette på sinustone og måle i REW hvor peak´s ga utsalg og sette dem der. I mitt hode var disse 8 platene en start for å dempe egentlig hele taket frem til atmos høyttalerne. Så jeg er usikker på hva jeg ender opp med å gjøre.
Yarisen ble hvertfall ganske full. Var en tur innom Ikea også.
CeDLhrG.jpg

6AunCOT.jpg

Var hos svigers i helga så kom ikke i gang før i dag. Startet med hyllene vi kjøpte på Ikea så vi endelig fikk opp vinylplatene.
bZZMQAS.jpg

Mv54L9C.jpg

Dama er glad i å pynte. Fin unnskylding for å både kjøpe og drikke en six-pack med Grolsh (Eller hvordan det skrives)
aRr1Tum.jpg

Så limte vi opp DC3.
yLchMQx.jpg

mS3wSl7.jpg

h3H1f1g.jpg

Står jo da igjen med 8stk Flexi A50 plater. De har jo ikke så stor effekt under 500hz, så dem vil kanskje ikke gi følelsen av "over dempet rom" hvis jeg går for full bredde i tak mellom TV og Atmos ?
Får tygge litt på det og evn.t se om jeg får til den sinustonen og måling i REW.

16 Mar 2012
944
1.053
93
På fredag fikk endelig jeg og dama tatt en tur til AVShop ! Det har vi gledet oss lenge til å gjøre.
Var heldig og fikk pratet med Gorm mens vi var der. Ble litt endring på bestilling så det ble 8stk DC3 diffusere i stedet for 5 som jeg opprinnelig bestilte.
Jeg hadde tenkt 1 stripe i full bredde av taket, men han poengterte at over lytteposisjon er første pri. Så da ble det 4 i bredden i stedet.
Hentet også 8stk Flexi A50 plater som jeg tenkte å bruke til første refleksjon i tak. Gorm sa jeg kunne sette på sinustone og måle i REW hvor peak´s ga utsalg og sette dem der. I mitt hode var disse 8 platene en start for å dempe egentlig hele taket frem til atmos høyttalerne. Så jeg er usikker på hva jeg ender opp med å gjøre.
Yarisen ble hvertfall ganske full. Var en tur innom Ikea også.
CeDLhrG.jpg

6AunCOT.jpg

Var hos svigers i helga så kom ikke i gang før i dag. Startet med hyllene vi kjøpte på Ikea så vi endelig fikk opp vinylplatene.
bZZMQAS.jpg

Mv54L9C.jpg

Dama er glad i å pynte. Fin unnskylding for å både kjøpe og drikke en six-pack med Grolsh (Eller hvordan det skrives)
aRr1Tum.jpg

Så limte vi opp DC3.
yLchMQx.jpg

mS3wSl7.jpg

h3H1f1g.jpg

Står jo da igjen med 8stk Flexi A50 plater. De har jo ikke så stor effekt under 500hz, så dem vil kanskje ikke gi følelsen av "over dempet rom" hvis jeg går for full bredde i tak mellom TV og Atmos ?
Får tygge litt på det og evn.t se om jeg får til den sinustonen og måling i REW.
Nydelig!

Gorm er en kunnskapsrik og hyggelig fyr! Verdt å lytte til og fin å diskutere med. Veldig bra du gikk for 8 plater, så du får god effekt av dem.

Angående overdempet er det jo faktisk mye tynn demping som gjør det siden det "kun" demper de høyere frekvenser. Hadde lagt opp så du kan fylle hele taket på sikt. Burde gå å få tatt førsterefleksjon på L og R og samtidig ha plass til å fylle inn resten på sikt uten at du må ta noe ned. For enda større effekt går det og bygge rammer med isolasjon så du får mere tykkelse på dempingen. Ser problemet med takhøyden da.

Blir flott😊

Edit: la til et ord

Sist redigert:
  • Like

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Nydelig!

Gorm er en kunnskapsrik og hyggelig fyr! Verdt å lytte til og fin å diskutere med. Veldig bra du gikk for 8 plater, så du får god effekt av dem.

Angående overdempet er det jo faktisk mye tynn demping som gjør det siden det "kun" demper de høyere frekvenser. Hadde lagt opp så du kan fylle hele taket på sikt. Burde gå å få tatt førsterefleksjon på L og R og samtidig ha plass til å fylle inn resten på sikt uten at du må ta noe ned. For enda større effekt går det og bygge rammer med isolasjon så du får mere tykkelse på dempingen. Ser problemet med takhøyden da.

Blir flott😊

Edit: la til et ord

Okei, enda en ting jeg har missforstått da 😅 Trodde det var tykkeste dempingen som kunne føles mest overdempet.
Har veldig lyst til og ta hele taket på sikt, så skal prøve og finne førsterefleksjon og prioritere de områdene i starten. Da ser det kanskje litt teit ut
en stund, men det får så bare være :)
Jeg pratet jo på tidligere at jeg ville lage egne til taket, men tror jeg dropper det. Som du nevner så er jo taket så lavt så tenker 5cm er fornuftig.
Er ikke såå ille pris på de Flexi platene heller, særlig nå på tilbudet.

Angående DC3 så er vi svært fornøyde. Fy søren får en direkte effekt. Før har jeg aktivet Dialog Enhancer på Low, den kunne jeg fint deaktivere igjen.
Veldig klar tale og mange andre mindre detaljer kommer nå tydelig frem, f.eks fotspor, pusting, fikling med ting i hendene osv.
Dama fikk lyst på en rad til forran Atmos. Vi får se 😅

• Like

Oekern

0
5 Jun 2007
516
181
43
33
Forresten. Jeg tenkte å fylle søylene i høyttalerstativene når jeg skal bytte topplate.
Litt feil av meg å si det ikke kan legges skjult kabel for kabel kan legges der, men ønsker ikke ha kabel der når det skal fylles.
Er det sand som er greia å bruke eller vil man kanskje få bedre effekt med byggskum ? :unsure: Noen som vet ?

16 Mar 2012
944
1.053
93
Okei, enda en ting jeg har missforstått da 😅 Trodde det var tykkeste dempingen som kunne føles mest overdempet.
Har veldig lyst til og ta hele taket på sikt, så skal prøve og finne førsterefleksjon og prioritere de områdene i starten. Da ser det kanskje litt teit ut
en stund, men det får så bare være :)
Jeg pratet jo på tidligere at jeg ville lage egne til taket, men tror jeg dropper det. Som du nevner så er jo taket så lavt så tenker 5cm er fornuftig.
Er ikke såå ille pris på de Flexi platene heller, særlig nå på tilbudet.

Angående DC3 så er vi svært fornøyde. Fy søren får en direkte effekt. Før har jeg aktivet Dialog Enhancer på Low, den kunne jeg fint deaktivere igjen.
Veldig klar tale og mange andre mindre detaljer kommer nå tydelig frem, f.eks fotspor, pusting, fikling med ting i hendene osv.
Dama fikk lyst på en rad til forran Atmos. Vi får se 😅
Mye man kan missforstå i dette her, så fort gjort 😅.

De Flexi platene er jo ganske stilig. Diffuserer nok litt også i tillegg til demping og gir nok da en bedre effekt enn bare 5cm isolasjon. Tenker du klarer få det ganske fint med noen firkanter. Finner du førsterefleksjon punktet har du jo nok med 8 plater til "hele" bredden. Hadde nok planlagt og plassert dem så det går opp i forhold til diffusorene. Er vel ca samme mål på disse så vidt jeg husker.

Diffusere er ikke noe lureri nei. Har stor effekt. Det merkelige er at det gjør svært lite på frekvensresponsen, men så mye på lyden. Gjør endel på impuls responsen riktig nok, men uansett er det viktigste hva man hører😊

Hvis du vurderer flere Diffusere har du kanskje mest glede av dem bak i taket, så dere får hodet midt i på en måte.

• Like
16 Mar 2012
944
1.053
93
Forresten. Jeg tenkte å fylle søylene i høyttalerstativene når jeg skal bytte topplate.
Litt feil av meg å si det ikke kan legges skjult kabel for kabel kan legges der, men ønsker ikke ha kabel der når det skal fylles.
Er det sand som er greia å bruke eller vil man kanskje få bedre effekt med byggskum ? :unsure: Noen som vet ?
Sand er greia. Tror mange kjøper sandblåse sand. Er tørr og fin. Kan kanskje legge et rør til kabel inne i stativene?

• Like