Økern´s stue

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Velkommen til min stue !
Det tok 26 år, men nå har jeg endelig fått kjøpt meg min første leilighet. Helt nydelig og kunne være sin egen herre i eget hjem.
Jeg er aleine så utstyret kan bare ta så stor plass det vil/kan :)!

Utstyrsliste:

Elektronikk/kilder
Reciver: Denon AVR-X 5200W
DAC: Abrahamsen 1
Platespiller: Pro-Ject essential 2
RIA: Pro-ject Tube box s (Beste lyd-oppgraderingen på l e n g e!)
Pickup: Ortofon bronze
Spillkonsoll: Xbox one (Brukes også til netflix og blue ray)

Høytalere
Front: Dali ikon 7 (mk1)
Center: Dali ikon vokal 2 (mk1)
Bak: Dali ikon on wall (mk1)
Sub: Dali ikon (mk1)
Jeg begynner og bli ganske fornøyd med oppsett, men følgende skal kjøpes/oppgraderes med tiden:
- Effektforsterker
- Bedre dac
- Kanskje 1 sub til
- Ser ikke ut som jeg får løst side-høytalere på en god måte - så det blir nok enten front wide height eller "voice of god"
- Se på muligheter for sone 2 til bad eller soverom
- Se på mulighet for sone 3 på balkong
- Blue ray spiller
- Apple Tv (blir kjøpt inn raskt)

Kabler
Høytaler: Argon Black SC1
Subwoofer: Argon Blue Sub 1
Signal: Tara labs. Rettningsbestemte
HDMI: Diverse

Idag kjører jeg bi-amping. Bruker mac og spotify connect foreløbig. Bruker alltid Pure direct i stereo.Audyssey på hjemmekino. Må se om jeg finner en smart måte og legge usb fra dac på.
Jeg har foreløbig lite møbler og ikke teppe/bilder - så lyden er foreløbig "boksete"/ekko.
Har ambisjoner om og lage egen tre-ramme til bilder som er litt dyp og stor slik at jeg kan ha akustiske elementer i bilderamme - i håp om forbedring.
Soffa er ikke noe jeg har hatt råd til, men jeg har arvet 2 elektriske skinn-stoler fra besteforeldrene mine + vanlige skinn-stoler. Disse er s a t a n s gode (elektriske) - så stresser ikke med soffa enda..

Ang plassering av høytalere. Jeg har den berømte 3-kanten. Altså like mange meter mellom høytalere som avstand til lytteposisjon. Veldig bred og fin senter følelse.Syns ikon´sa sprer lyden veeldig godt. Det som jeg dog har fått bekreftet er at lyden jeg hadde på det 12kvm "store" rommet i oslo var meget god.
Det hører jeg nå. Det som er forskjellen nå er at mid-bassen er veldig svak kontra hva jeg hadde før, dynamikken generelt var en del bedre. Og rommet mye mer "dødt". Det som dog er bedre nå er senter, den er blitt bredere så at jeg har mer luft i mellom merkes. Så her må det jobbes en god del med akustikken er jeg redd.. Tips her/linker settes stor pris på !
Jeg måtte bruke de kjipe europris kablene fra bakhøytalerne til frontene nå, da de van den hul clearwater jeg hadde ble for korte.
Tips til gode kabler til 100-150,- meteren settes pris på !

Noen bilder følger under. Merk at dette kun er satt opp kjapt. Jeg blir nok nødt til og flytte alt lengre til venstre mot vegg når jeg får inn spisebord og stoler.
Tv benken forøvrig fant jeg på finn til 1000,-. 60cm dyp så her er det god plass. Måtte lage hull med hølsag mellom rommene til kabelføring.
Hadde spart opp 10K til unnu, men dette gikk med på bilkjøp da jeg fikk en bra deal på en E90 som ble kjøpt.

Tv-benk:

Da leiligheten er ny-bygg fikk jeg mulighet til og kjøpe ekstra stikk-kontakter relativt rimelig.
Jeg har hvertfall tatt i nok !

Stua:

Sittegruppe:

Jeg har mye og store utgjifter for tiden, så det tar nok noe tid før jeg får oppgradert/kjøpt mer utstyr.
Håper dog det blir noe liv i tråden.

Sist redigert:

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Da var første oppgradering på plass. Nye høytaler kabler.
Valget fallt på Argon black edition sc1.
Her sammenliknet med de jeg har brukt hitill fra europris:

Jeg har aldri prøvd en direkte sammenlikning ift kabler før - så jeg tenkte og benytte muligheten idag.
Startet med og koble fra subwoofer og så lytte igjennom musikk jeg har spilt mye før og kjenner godt til.
Tok notat i bakhue på hva jeg ikke likte av det jeg hørte. Brukte 5 forskjellige låter fra forskjellige artister.
Byttet så om - og samme musikken ble spilt igjen.
Jeg var veldig usikker på hvor mye denne oppgraderingen skulle by på, så jeg gikk inn med lave forhåpninger.
Det som dog er gledelig er at det tydelig er forskjell. Lyden er generelt noen få hakk lysere, bassen mer detaljert og de skarpeste lydene er ikke plagsomme. Har fortsatt ikke merket noe forskjell vedrørende mellomtone segmentet.
Dette er da kanskje ikke noe mannen i gata hadde lagt merke til - men har man godt lytte-øre (som alle vi her inne har) så er det tydelig forskjell.

Disse kablene er dog på i n g e n måte smidige. De kveiler seg til små løkker veldig fort og er noe av det kjipeste jeg har "jobbet" med i denne prisklassen:

20 Nov 2008
13.877
84
48
Sett suben i venstre hjørnet.
Få på plass tykke gardiner og et tykt teppe på gulvet , og aller helst dempeplater i taket :)

Hva skal du med dac - det har du jo i receiver ?

Ellers en flott stue med gode muligheter :)

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Kjøpte de tykkeste (lystette) gardinene jeg fant på kid. Er det andre som egner seg bedre ?
Flyttet sub til venstre hjørne nå, men litt for sent for ordentlig testing nå. Får prøve i morra :)
Innebygd dac i reciveren ja, men denne kan alltids bli bedre. Godt mulig jeg får mer ut av og supplere med et rent stereo setup i tillegg, men da må jeg bytte over
kabler hele tiden som jeg ikke ønsker. Det fungerer dog greit med spotify connect.

Gulvteppe har jeg sett etter, men har foreløbig ikke funnet noe som har falt i smak. Jeg har varme-matte i gulv så kan ikke ha med underside av gummi er jeg blitt fortalt. Noe som er meget vanlig har jeg funnet ut.

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Da har jeg bestilt plakat !
Den måler 144x99 cm. Som tidligere nevnt har jeg tenkt og lage en "dyp" ramme slik at jeg kan ha akustiske elementer i ramme.
Men hva skal jeg dytte inn ? Tips her mottas med stor takk !
Om noen har noen formening om hvor jeg bør starte og plassere den setter jeg pris på dette og. Tenker da på for eller bak vegg.
Det blir ikke akutellt og plassere denne i tak.

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Da har jeg endelig fått teppe i stua. Hjalp en god del på lyden! Men har fortsatt lang vei og gå..

Prøvd forskjellige avstander fra vegg. Morro og høre så stor forskjell på 5-10cm forskjell i avstand.

Har ikke fått kjøpt kabler til bakhøytalere enda så disse er ikke satt opp. Lurer dog på hvor bredt jeg bør plassere dem - og hvor høyt.
De bør vel i utgangspunktet ikke stå så veldig mye høyere enn toppen av frontene ?
Det er lagt opp pipeløp, venstre i bildet. Her er det en kant som er ca 40cm dyp. Er det uheldig og plassere bakhøytaler intill denne kanten ?

Har funnet denne akustikkplata:
http://www.rockfon.no/u/website_eu_product/3889/ROCKFON Mono® Acoustic/
Er dette noe som kan passe bra ?

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Da har jeg fått satt opp bakhøytalerne.
Først måtte kabler og list legges. Brukte "design" kabellist fra clas ohlson. Fungerte greit, men måtte ha ekstra dobbeltsidig tape i tillegg til det (dårlige) som fulgte med..
+ for at det fulgte med skjøter.
Ang kabler brukte jeg biltema 1.5mm2. Dette pga kostnad. Ble 13 meter til høyre (sett på bildet) og ca 17 meter til venstre høytaler.
Dreit lang mars i og ordne lik kabel lenge her.

Måtte jo ha endel meter. Så ble en kostnad på noe over 800,-
Bakhøytalere festet jeg med 3M extreme borrelås. 1stk skal holde 5kg. Brukte 3stk for sikkerhetskyld. Later til og fungere utmerket;

Kjørte ny runde med audessey etter dette. Ble en god del bedre med sub i venstre hjørnet.
Det som er jævla kjipt er jeg at virkelig skjønner NÅ hvor bra lyden var på rommet i oslo.
Litt redd for at jeg ikke klarer oppnå samme resultat her uten og måtte bruke uhorvelig mye $$$ på akustikk..
Demotiverende og tenke på/vite..

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Platen jeg linket til for 2# siden kan kun installeres av dems personell. Så da er ikke den aktuell lengre.
Setter pris på om noen har tips/evn.t kan peke meg i riktig retning ift hva slags type akustisk element jeg kan skjule i en bilderamme som vil (forhåpentligvis)
gjøre akustikken i rommet bedre.

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Her har det dessverre ikke skjedd noe siden forrige post, men jeg har en bemerkning og komme med.
Det har seg slik at jeg har spilt svært lite musikk siden jeg flyttet inn. Dette har kun med lyden og gjøre. Lyden er alt for dårlig, jeg blir skuffet. Ergo, jeg vet hvor bra det skal låte, og opplever ikke det jeg er vant til. = kjedelig/skuffende opplevelse.
Det som dog er en "rosin i pølsa"(for hva det er verdt) er at jeg nå virkelig hører s t o r forskjell på miksen. Bra produserte album er faktisk overkommelig og lytte til, men i
f.t sjangeren jeg hører mest på (hip-hop) så er det få album som innhehar h ø y kvalitet. Jeg merker nå hvor lite opptatt jeg er av film-lyd (den syns jeg er helt innafor)
Jeg står fortsatt fast på hva slags materiale jeg kan dytte inn i nevnte ramme-prosjekt. Tips mottas med stor takk !
Har også et skikkelig rookie-spørsmål; Når man prater om frontvegg - er dette veggen bak fronthøytalerne eller veggen bak lytteposisjon ?

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Da har jeg så smått begynt med akustiske plater. Var innom Surround før idag og plukket opp 2stk XTZ akustikkplater.
Disse er plassert på vegg bak lytteposisjon - og har hjulpet på området man sitter. En del mindre ekko, men da i begrenset området. Altså ingen effekt
i stue generelt, men bedre ved sittegruppe. Tør ikke påstå det har hjulpet noe særlig ift musikken enda. Må prøve ut litt mer ift plassering.

For øvrigt har jeg fått inn stuebord samt spisebord og stoler, i tre. Hjalp dette også. Virker som at det meste av ekko nå kommer fra gang. Hvertfall hovedvekten.
Har sett flere selger akustikkplater med ønsket trykk (typ bilder) men syns dette er litt dyrt. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i slike akustikkplater og ordne det selv? Syns prisen er ganske høy ift str jeg ønsker, og har ikke funnet noe nevneverdig enda..

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Da har jeg kjøpt flere akustikkplater. Det ble en XTZ plate til + en pakke med 4 fra dynavoice.
Hang opp dynavoice i gangen - og dette bidro mye ift og få ned ekko i leiligheten. Ble posetivt overrasket !
Har hjulpet endel på anlegget også. "Så mye" at jeg nok må jobbe litt mer med plassering av høytalerne.
Kjørte en ny måling tidligere idag, og det var litt endringer på resultatet.

Snooky

0
27 Sep 2005
2.084
39
48
Fint rom, så synd du ikke er særlig fornøyd med lyden.

Lyddempende plater som du kan kle selv finnes det flere av. Det meste innen isolasjon vil naturlig nok også ha effekt på lyd. En prisgunstig plate jeg har brukt selv til ymse DIY er lydplatene til rockwool. Grei demping på disse, og dersom du vil ta dype frekvenser kan du bare stable flere på hverandre.
http://www.rockwool.no/produkter/u/2011.product/1684/byggisolasjon/lydplate

Når det gjelder lydbildet er det en viss mulighet for at du kan hente mer på plassering av høyttalere. Ville forsøkt å maksimere dette før jeg begynte med mye akustikkplater og slikt, da plasseringen av ht kan påvirke hvor platene bør stå.

Nå har jeg ikke 100% kontroll på hvordan rommet ditt ser ut, men ut fra bildene virker det som den venstre langsiden er helt inntil en yttervegg, mens den høyre har ganske mye (mange meter?) luft å spille på ut til siden. Dette må skape skjevhet i stereoperspektivet, siden du får tidlig refleksjon fra vegg på den ene siden og ingen på den andre. Dette forsterkes av vinduer på venstre vegg, som er alt annet en absorberende.

Mulig bildet lyver, men det kan se ut som frontene dine sikter loddrett ned langs veggen. En lite "toe in" kan av og til ha noe for seg, og kanskje særlig når du har høyttaleren klin oppi en vegg som her. Det kan også virke som om avstand mellom de to fronthøyttalerne er kort sammenlignet med avstand til sitteplasser/sweet spot. Noen mener fronthøyttalere og lytteposisjon skal være en likebent trekant. Min erfaring er at dette ikke er et must, men kortere avstand mellom høyttalere enn fra disse til lytteposisjon har jeg tilgode å få bra.

Så hvis du fortsatt ikke synes lyden er helt hundre kan du kanskje prøve å endre litt på plassering av ting. Jeg hadde helt klart forsøkt å få så mye avstand til den veggen på venstre side som mulig, særlig med frontene men også bakhøyttalere hvis du kan. En annen lavthengende frukt er å flytte stolene lenger fra bakvegg, ikke bare for å få kortere avstand til frontene men også for å unngå for raske refleksjoner bakfra og samtidig få litt avstand til bakkanalene. Du kan kanskje flytte frontene lenger fra framveggen også. Men hvor langt unna de må stå for best lyd avhenger helt av modell og veggens konstruksjon, så der må en nesten bare prøve seg frem.

Når det gjelder øvrig akustikk vil du sikkert ha noe å hente på å dempe førsterefleksjoner på venstre side. Demping der kan også utligne den store forskjellen på avstand til sidevegger.
Generell romklang tar du med møbler, tepper, og ev akustikkplater i taket. Andre tiltak bør være målrettet mot et problem du har identifisert, slik som demping av førsterefleksjon, bassfeller, difusorer bak etc. Men det er liksom for å skvise ut det siste lille. Hos deg tror jeg plassering er viktigst, dernest demping av den venstreveggen. Gardiner hjelper nesten ingen ting på de refleksjonene, da selv de tykkeste bare demper litt i det absolutt høyeste frekvensområdet.

Lykke til videre med tweaking. Det er jo halve moroa :)

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Tusen takk for gode svar og tips !
Du ser for deg rommet rett, Snooky. Venstre front er langs yttervegg mens høyre front er ut mot kjøkken med 4 meter til vegg ved kjøkken.

Har ikke likebeint 3 kant nå, det stemmer. Jeg har dyttet frontene lenger inn mot vegg da dette ga bedre resultat (før akustikk-platene kom opp, vel og merke)
Og da jeg flyttet subwoofer til venstre hjørne gikk det vekk noen cm der også.
Skal prøve meg frem på posisjonering. Jeg får dog ikke flyttet venstre front noe (særlig hvertfall) lengre inn i rommet/fra yttervegg. Stereobenken er for lang så da vil høyre front kræsje med stuebord. Grunden til at jeg kanskje har startet litt i feil ende (mtp akustikk-plater før optimal posisjonering) er fordi det var så s a b l a mye ekko. Helt forferdelig egentlig.
Så jeg følte jeg måtte ha et bedre utgangspunkt før jeg i det hele tatt gadd og styre noe med plassering osv.
Jeg er aleine og er ikke akkurat den som liker og pynte opp med masse "dill og dall", så det og henge opp akustikkplater i stedet virka som en god deal for meg.

Har ikke noen toe-in, det stemmer også. Eneste grund er fordi det står i manualen at det ikke blir anbefalt, men så er jo ingen rom like heller. Så prøver meg fram !
Igjen, takk for masse tips !

Snooky

0
27 Sep 2005
2.084
39
48
Ingen rom er like. Ingen høyttalere heller ;)
Jeg måtte ha mine forrige fronter nesten 1,5m fra framveggen før lydbildet satt. Avhenger av så mange faktorer, at en nesten bare må prøve seg frem.
i tillegg må man jo, særlig når anlegget står i stua, inngå noen kompromisser av rent praktiske årsaker. Men utstyret ditt har potensiale for å låte riktig så bra, derfor tenkte jeg det var verdt å eksperimentere litt mer med plassering når du var sånn passe fornøyd. Hvertfall før fintuning med å dempe refleksjoner etc.
Men hadde du mye romklang fra starten av skjønner jeg godt at du ville dempe litt først. Min erfaring er at generell romklang ofte er lettest å "ta" med takplater.

At du opplever bedre lyd når frontene står nær framveggen kan også være fordi dette gjerne forsterker bassen. Men det har samtidig en tendens til å redusere størrelsen på lydbildet. Må selvsagt ikke være tilfelle hos deg, men har du tid og lyst kan det være artig å teste mange forskjellige avstander uten hensyn til hva som er praktisk mulig. Bare for å høre hvordan det kan låte. Av og til får man noen overraskelser :p
Dali anbefaler nok ikke toe in fordi de vil gi deg større bredde i lydbildet. Men hvis mesteparten av lyden på venstre side kommer som en refleksjon fra veggen kan et smalere bilde være et kompromiss for renere lyd.

Bare artig å komme med forslag. Er jo gøy å tweake lyd. Om ikke egen, så andres :mrgreen:
Lykke til videre. Dette blir bra!

kane7

0
11 Apr 2008
907
0
0
Ålesund
@ Snookey: Erstatter lydplatene fra rockwool de gamle rockofonplatene i 50mm sort og hvitt?

@ Oekern: Hvor kjøpte du plakat til akustikkplatene? Var det eget design eller ferdigvarer? Vi skal som sagt til med det om noen uker og regner med å bestille fra spoonflower.com. Bestilte to fat quarters der til å kle noen lampeskjerm med sånn at jeg fikk sjekket stretch osv så jeg vet litt hva jeg har i vente da jeg skal til med bassfellene. Største rammene der blir 240x100 :p
Tok en drøy uke fra bestilling til jeg fikk mail om at varen var sendt og 2 dager etter hadde jeg pakken i postkassen :)

Snooky

0
27 Sep 2005
2.084
39
48
@ Snookey: Erstatter lydplatene fra rockwool de gamle rockofonplatene i 50mm sort og hvitt

Mitt inntrykk er dessverre at disse ikke absorberer like godt som de gode gamle sort hvite. Brukte en drøss av sistnevnte, og ble lite glad når de forsvant fra markedet. Men de jeg linket til er greie nok, særlig for prisen. Men ikke like god overflate da. Antar dette er bevisst fra rockwool for å ikke konkurrere med sin egen Rockfon avdeling.

Oekern

0
5 Jun 2007
402
88
28
33
Jeg mister mye midbass når høytalerne kommer litt lengre ut fra veggen, men som du sier så blir lydbildet bedre da.
Får prøve litt forskjellige delefrekvenser på sub og se om det kan hjelpe.
Akkurat nå er det mellomtone og diskant som låter dårligst, høres ganske veikt ut - ikke noe tyngde på vokalen, mangler detaljer osv.

Plakaten som jeg kjøpte ble bestillt fra ebay, men har ikke hengt opp denne da jeg ikke har ordna ramme og innhold/materiale.
Plakaten består av flere større deler som settes sammen til 1, men tror ikke det blir så bra alikevell da det er tykkt papir.
Bør vel bruke noe som slipper lyden igjennom til akustikkmaterialet i ramma ?

kane7

0
11 Apr 2008
907
0
0
Ålesund
Du bør absolutt bruke noe som slipper lyden igjennom ja, hvis ikke har du bare et veldig tykt bilde på veggen :p
Dette skal antageligvis pryde fronten på senterkanalen vår i 43.31in x 15.75in:)