Ødelagt diskant på høyttalere

SDal

Medlem
19 Aug 2022
2
0
1
Hei!
Jeg fikk tak i et par billige QLN Artech 12-høyttalere. Det eneste problemet er at diskanten/tweeteren på den ene ikke har lyd i seg.
Jeg er ganske nybegynner på dette, så jeg lurer på om noen har tips til A) hvordan feilsøke/ finne ut hvor problemet ligger? og B) hvordan fikse det/tips til nye diskanter jeg kan sette inn. Har lett litt, men finner ikke noen like originalen på nett.

Jeg har skrudd ut elementene, og så vidt jeg kan se så sitter alle ledninger fast slik de skal.

Er takknemlig for all hjelp!

hårek

0
26 Mai 2003
3.457
8
38
Er mulig brudd i spolen pga overbelastning. Sjekkes med å måle motstand. Hvis du ikke har et multimeter kan du til nød bruke et lite batteri (1.5V). Da skal du høre et lite 'knepp' når strømmen kobles til og fra, hvis høyttaler fungerer.
Alternativt er delefilter defekt hvis elementet er OK.
Er dette samme horn? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=194015593

SDal

Medlem
19 Aug 2022
2
0
1
Jeg har ikke multimeter, men jeg skrudde ut diskanten på den andre høyttaleren som virker og satte inn, og da spilte den. Så da betyr vel det at det er elementet som er defekt og ikke delefilteret?

Nei, men nesten. Mitt er noen cm større. Men det er kanskje bare hornet rundt, og ikke selve elementet? Da hadde det kanskje gått an å mekke det til på et eller annet vis?

hårek

0
26 Mai 2003
3.457
8
38
Ja, kryssbytte er en god måte å teste på. Da er elementet defekt.
Hvis horn og element kan separeres så er det en mulighet. Noen typer bygges som en enhet.

• Like
Reactions: SDal