Diagnostikk av Pioneer SX-850
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2017
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post Diagnostikk av Pioneer SX-850

Hei!

Jeg er ny på forumet og har veldig lite peiling på AV, men håper gjøre noe med det.

Min far har i lang tid hatt en flott Pioneer SX-850 stående i kjelleren, pakket vekk i en eske. Det er over 10 år siden den var i bruk, men for noen uker siden "stjal" jeg den med meg for å teste den. Etter å ha satt alt sammen så la jeg merke til en relativt svak statisk støylyd ("humming"). Har prøvd mye forskjellig og har funnet ut følgende (oppsummert):
    • Lyden høres fra begge høytalerene.
    • Lyden er uavhengig input (AUX, radio ...)
    • Styrken på lyden er uavhengig volumet. Det er det altså uansett om lyden er helt.
    • Den er 100 Hz, med overtoner på 200, 400 og 500 Hz (som jeg kan se). Dette er bare analysert med en app på mobilen. Kan ta hjem et oscilloskop fra jobb og teste ved behov.

Setter pris på all hjelp! Gode kilder for å lese seg opp er også veldig velkommen Jeg har osm sagt veldig lite peiling på AV, så ikke nøl med å foreslå veldig enkle løsningen/problemer, jeg kan ha gjort mange feil, hehe.

Takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    skaff en ESR-måler og sjekk alle elektrolytiske kondensatorer. Bytt alle som ser ut til å ha unormalt mye ESR (det følger med en tabell, evt finnes dette på nettet). Med gammelt utstyr jeg finner (eller får levert med problemer/feil) gjør jeg vanligvis dette før jeg engang skrur på. Vanligvis er da alle problemer allerede løst og jeg slipper å feilsøke "på ordenltlig". Husk å lade ut alle store kondensatorer før du begynner. Kan gnistre litt selv om strømmen ikke har stått på på måneder og år...

Alle elektrolytter som buler/lekker må byttes selv om de måler ok verdier. Kortsluttet elektrolytt vil også gi indikasjon om at den er ok, og andre komponenter i paralell kan gi feil resultater på ESR-måling, men da viser de at en komponent er friskere enn den egentlig er - aldri omvendt. Er du i tvil må komponenten ut av kretsen og testes på nytt. Vanligvis er dette en veldig kjapp måte å finne feil på. Og finner du én dårlig av en verdi bytter du alle av den typen. Er de fra samme batch er det nok ikke lenge før resten går.

Lignende tråder

1. Svar: 7
    Siste melding: 10-27-2013, 19:04
  2. Svar: 2
    Siste melding: 09-25-2013, 21:24
  3. Svar: 0
    Siste melding: 05-10-2009, 21:59
  4. Svar: 48
    Siste melding: 04-04-2006, 00:34
  5. Yamaha Rx-V450 Vs Pioneer VSX-D714-S og Pioneer VSX-D514-S
    By duffy89 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1