Vente på en surround receiver med full HDMI 2.1 støtte eller holder det med eARC?
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vente på en surround receiver med full HDMI 2.1 støtte eller holder det med eARC?

Med tanke på at eARC har støtte for alle? lydformatene som er i dag inkl. Dolby Atmos er det ikke bare å koble alt utstyret til en fremtidig HDMI 2.1 TV og ta lyden til receiver'en via eARC uten at det gir noen begrensinger? Man må vel bare passe på at TV'en støtter å sende de lyd formatene man er interessert i videre til receiver'en.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,805
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke gamblet på at en fremtidig TV kan kjøre passthrough på alle lydformater ned til en receiver. Det høres risikabelt ut. Da er det mer sannsynlig å kjøpe en Blu-Ray-spiller med to HDMI-utganger, der den ene sender lyd til receiveren og den andre bilde til TV-en. Men det er nok mest sannsynlig at HDMI 2.1 blir brukt først i PC-verden. Også der blir det nok mulig å få to utganger, men det har vært mange problemer med HDMI på skjermkortene hver gang det har kommet en ny HDMI-standard.

Det mest fremtidssikre er å kjøpe en receiver senere kan oppgraderes, men det er ikke mange av dem på markedet.

Jeg tror forøvrig at HDMI 2.1 kommer til å ha en VELDIG lang innfasingsprosess, og selv om jeg synes det er mye kult med den, er det nok svært lite som apellerer til den gjengse forbrukeren.

3. Liker classic46 har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En noe påkostet 4K UHD blu-ray spiller med 2 HMDI utganger er en løsning for (UHD) blu-ray filmer ja, men når det kommer til HDMI 2.1 er jeg mest interessert i å få FreeSync (VRR) støtte med min Xbox One X i fremtiden. Problemet der er hvis receiver'en ikke støtter VRR må jeg koble Xbox'en direkte til TV'en og hvis TV'en ikke støtter å sende Dolby Atmos via eARC så mister jeg den muligheten i de spillene som støtter det. Forhåpentligvis kommer det receivere med VRR støtte neste år.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,805
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg visste ikke at Xbox tenker å støtte variable refresh rate. Jeg er dog skeptisk til hvor mange TV-er som kommer til å støtte variabel refresh rate, i alle fall på kort sikt. Det tok veldig lang tid før det ble standard å støtte 24p i TV-er. Mye av postprosesseringen i TV-ene vil nok heller ikke fungere med variabel refresh rate (ikke at man vil bruke det i TV-spill-sammenheng, uansett).

Jeg er spent på å se hvordan dette blir seende ut i praksis. Tror uansett det er lurt å vente en stund før du satser på dette, ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per i dag er det vel bare Samsung 2018 QLED TV'ene som støtter VRR, så man kan bruke VRR med Xbox One X og S i dag allerede. Men jeg tror ikke de TV'ene har støtte for eARC, ihvertfall støtter dem ikke Dolby Atmos over ARC fra det jeg har lest.

Her er noen som har testet VRR på Xbox One X på en PC skjerm med FreeSync og støtten og implementasjonen var langt ifra 100% i april ihvertfall.
    https://www.youtube.com/watch?v=e_LBOg-NcPQ

Lignende tråder

1. Svar: 9
    Siste melding: 02-13-2014, 00:11
  2. Surround receiver med støtte for video over Airplay?
    By Nettulf in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 05-06-2012, 22:23
  3. Billigste receiver med full støtte for HD lyd?
    By Dimacruz in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 15
    Siste melding: 05-19-2009, 21:10
  4. Ny receiver nå eller vente på modell som tar HD formater ?
    By Alex F in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 10
    Siste melding: 03-26-2007, 15:15
  5. Ny receiver nå eller Vente
    By tmul in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 12-27-2006, 22:56

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg