Sikring ryker for andre gang i Rotel RA-12. Feil på forsterker?
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sikring ryker for andre gang i Rotel RA-12. Feil på forsterker?

Hei.

Jeg trenger noen hifi-proffer for å hjelp meg med vurdere om det er feil på forsterkeren min eller oppsettet mitt hjemme, håper noen har tid til å hjelpe en stakkar i nød...

Jeg kjøpte en Rotel RA-12 for fire år siden og har ved flere anledninger hatt problemer med at reléet slår av og på under bruk og dermed iblant kutter lyden for kortere perioder (pga. av varmegang?). To ganger har også sikringene røket, første gang ble forsterkeren sendt inn på service hos Neby i Oslo, andre gang skjedde nå nylig og jeg har enda ikke tatt stilling til hva jeg skal gjøre. Jeg har pratet med Soundgarden/Spaceworld hvor forsterkeren ble kjøpt og de nekter for at det er noe galt med forsterkeren, det samme gjør Neby. De mener feilen ligger hos meg... For at dette ikke bare skal bli ord mot ord så vil jeg faktisk komme til bunns i årsaken.

Noen tekniske punkter:
    - Forsterkeren skal ifølge bruksanvisningen håndtere en impedans på 4 Ohmett høyttalerpar på enten A speaker utgangen eller B speaker utgangen. Koblet høyttalerparet mitt til Speaker A.
    - Høyttalerene mine er et par Argon Alto4Wall som har en impedans på 4 Ohm (ikke de feteste høyttalerene akkurat).
    - Jeg har koblet fra forsterkeren og målt med multimeter på hver høyttalerkabel som er koblet til hver sin høyttaler. Da måler jeg en jevn motstand på 4.5 Ohm som høres riktig ut hvis høyttaleren er på 4 Ohm og kabelen på 0.5 Ohm.
    - Høyttaler og forsterker er koblet til kabler som er uten skjerming og med kordeler (ikke bananplugger). Men jeg har alltid vært veldig påpasselig på at alt synlig kobber er godt tvinnet og at det ikke ligger løse kordeler og spriker ut på sidene. Så det skal ikke være noen sjans for kortslutning.
    - I brukermanualen står det at det skal være minst 10 cm klaring over forsterkeren noe det er. Likevel har forsterkeren blitt så varm i perioder at jeg nesten brenner hånda mi når jeg legger håndflaten på toppen. Endte derfor opp med å kjøpe en liten løs vifte AC Infinity som jeg plasserte på toppen som skulle suge ut luften og hindre overoppheting. Den har naturligvis kjørt mye kjøligere etter dette, likevel gikk sikringa til slutt. Forsterkeren kjøres aldri på høyt volum, så det skyldes ikke uvøren bruk av forsterkeren heller.

Neby mener helt klart at overbelastningen skyldes ytre faktorer, altså kabel, høyttaler eller strømnettet. Jeg på min side har en mistanke om at det er enkelte komponenter i forsterkeren som ikke er helt "friske". Det utfordrende med denne saken er at det er vanskelig å få konsekvente resultater, sikringene har gjerne røket etter flere måneder med bruk.

Høres resonnementet mitt ovenfor fornuftig ut, eller er det ting jeg ikke har tenkt på som kan ha innvirkning på problemet? Vil sørge for at jeg har sjekket opp alle de tingene jeg kan før jeg evt. tar opp saken videre med Spaceword/Neby.

Takker for svar!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forhold deg til mail hos de, så du har det skriftlig.
    Sånn jeg ser det, er det forsterkeren.
    Få greie på hva de gjorde med den første gang.
    Garanti utgått nå? 5 år reklamasjon. Ikke utgått?
    Så skriv mail og legg ved kvittering, så har de bevis på at 5 år ikke er utgått.
    Jeg hadde ikke gitt meg på dette.
    Butikken du kjøpte den fra har all ansvar, uansett hva importør eller Rotel sier.

Jeg fikk nett nytt panel på TV som hadde 2 mnd igjen før 5 år.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Lignende tråder

1. Trenger hjelp med Subforsterker / Sikring ryker!
    By Terjekjelling in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 10-30-2010, 12:48
  2. Sikring ryker på forsterkeren....
    By aantom in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 10
    Siste melding: 12-03-2009, 02:59
  3. Feil med Rotel RB-1070 (For andre gang!)
    By da-lec in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 20
    Siste melding: 08-02-2009, 23:10
  4. Sikring ryker.
    By Session in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 8
    Siste melding: 08-22-2008, 16:52
  5. Sikring ryker når jeg skrur av forsterker? hjelp
    By Fryd1lund in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 4
    Siste melding: 04-27-2007, 16:04

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine