Surround Receiver med DAB
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er på utkikk etter en ny surround receiver, da min noen år gamle Onkyo tok kvelden for ca 1 år siden. har kjørt med en NAD 525BEE stereo forsterker i mellomtiden i vente av at det skulle komme noe med DAB, da jeg ikke bytter ut slikt hvert modellskifte. Hva er å annbefale i opp til 10k grensen? Ser Yamaha har kommet med flere modeller, men ingen erfaring med deres forsterkere selv. Liker lyden I onkyo forresten.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sikker på om det finnes noen med dab da det nesten ikke er i bruk på verdensbasis.
    Nye modeller har gjerne streaming muligheter og internet radio etc.
    Virker som denon/marantz er sterke nå for tiden, yamaha gjør det også bra. Audyssey xt32 (bla. denon/marantz) er regnet som den beste romkorreksjonen i 10k kr avr klassen hvis du bruker det.

Sent from my iPad using Tapatalk

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja var det jeg fant ut når jeg sjekket rundt når min gamle onkyo tok kvelden. Til info så er alle Yamaha fra RX-A670 og opp med DAB utifra det eg kan se. Finnes det andre? Som sagt lite erfaring fra Yamaha de siste 10årene.
    https://no.yamaha.com/no/products/au...670/index.html

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Likte absolutt ikke spesifikasjonene på yamahaene, lista opp kun med 1khz pipelyd og 6ohm etc. Er flere som gjør det men det er skammelig og yamaha holder en kvalitet på det meste av det de har så det er fullstending unødvendig å jukse til tall på den måten.

Edit: beklager ”utbruddet” det bare irriterer meg veldig og er ikke rettet mot yamaha, de bare følger etter andre mye mindre seriøse produsenter. Mange rundt om på forumer liker Yamaha recieverne sine, de fungerer bra og er lite problemer med dem.

Sist endret av leeliemix; 07-12-2018 kl 00:50

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leeliemix Vis post
    Likte absolutt ikke spesifikasjonene på yamahaene, lista opp kun med 1khz pipelyd og 6ohm etc. Er flere som gjør det men det er skammelig og yamaha holder en kvalitet på det meste av det de har så det er fullstending unødvendig å jukse til tall på den måten.
    Mange rundt om på forumer liker Yamaha recieverne sine, de fungerer bra og er lite problemer med dem.

Ja fullt klar over at Yamaha oppgir forsterkerne sine i fantasiwattt Det har de vel alltid gjort. Var for å vise til at de kom med DAB+. Og fra hvilken modell. Ser denne koster 9k på surround.no https://no.yamaha.com/no/products/au...870/index.html
    Får lete litt mer og se om det er noen andre som har begynt å komme med det også. Poster her visst jeg finner.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,091
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste leverandører av Surround receivere oppgir watt på samme måte.
    Om man vil kalle det fantasiwatt eller ikke er opp til en selv. De fleste tester viser at dette ikke har så stor betydning, ettersom det ikke foregår så mye i Surround kanalene at man trenger så mye kraft som i de tre kanalene foran, og at man bruker mindre høyttalere til surroundhøyttalere .
    Ettersom Yamaha er en av de få som lager en egen DAB/FM tuner, så er vel de foreløpig alene om å tilby DAB i en surroundreceiver.
    Jeg er på min tredje Yamaha surroundreceiver og har alltid vært fornøyd.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av classic46 Vis post
    De fleste leverandører av Surround receivere oppgir watt på samme måte.
    Om man vil kalle det fantasiwatt eller ikke er opp til en selv. De fleste tester viser at dette ikke har så stor betydning, ettersom det ikke foregår så mye i Surround kanalene at man trenger så mye kraft som i de tre kanalene foran, og at man bruker mindre høyttalere til surroundhøyttalere .
    Ettersom Yamaha er en av de få som lager en egen DAB/FM tuner, så er vel de foreløpig alene om å tilby DAB i en surroundreceiver.
    Jeg er på min tredje Yamaha surroundreceiver og har alltid vært fornøyd.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app
    Riktig at veldig mange reciever produsenter gjør det på samme måte og yamaha gir 20hz-20khz men i 6ohm(som også er vanlig) men det er rart at det er blitt litt standard siden de billigere modellene som gjerne folk som ikke vet så mye om lyd (og ikke nødvendigvis bryr seg mye heller) ikke er glad i høyttalere som viser 6ohm på baksiden.
    5,7 etc kanaler i bruk samtidig tall bryr jeg meg ikke mye om for som du sier er det egentlig aldri fullt kjør på alle samtidig og sub(er) tar en veldig stor del av jobben.
    Fattern hadde en rimelig yamaha (3500kr) i en god del år og bortsett fra en veldig rar fjernkontroll som var veldig knotete (tror de bare hadde den typen et år eller så) så gjorde recieveren en god og solid jobb. Han byttet til en 8-10k kr denon for mer kraft og romkorreksjon.

Edit: ble mye tekst så jeg glemte å skrive at jeg alltid ser bak på recievere/forsterkere ved strøminntaket på total watt den kan trekke fra veggen, en god indikasjon på strømforsyningen.

Sist endret av leeliemix; 07-12-2018 kl 15:36

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,844
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig at veldig mange reciever produsenter gjør det på samme måte og yamaha gir 20hz-20khz men i 6ohm(som også er vanlig) men det er rart at det er blitt litt standard siden de billigere modellene som gjerne folk som ikke vet så mye om lyd (og ikke nødvendigvis bryr seg mye heller) ikke er glad i høyttalere som viser 6ohm på baksiden.
    5,7 etc kanaler i bruk samtidig tall bryr jeg meg ikke mye om for som du sier er det egentlig aldri fullt kjør på alle samtidig og sub(er) tar en veldig stor del av jobben.
    Fattern hadde en rimelig yamaha (3500kr) i en god del år og bortsett fra en veldig rar fjernkontroll som var veldig knotete (tror de bare hadde den typen et år eller så) så gjorde recieveren en god og solid jobb. Han byttet til en 8-10k kr denon for mer kraft og romkorreksjon.

Edit: ble mye tekst så jeg glemte å skrive at jeg alltid ser bak på recievere/forsterkere ved strøminntaket på total watt den kan trekke fra veggen, en god indikasjon på strømforsyningen.

Yamaha leverer knall receivere så du tar ingen store sjanser om du går for en slik en.

Det siste du skriver om å lese bakpå ang. strømtrekk er en upålitelig måleenhet . Dette er ofte et tenkt snittforbruk ved en gitt belastning , og sier ingeting om Max forbruk el effekt !
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Yamaha leverer knall receivere så du tar ingen store sjanser om du går for en slik en.

Det siste du skriver om å lese bakpå ang. strømtrekk er en upålitelig måleenhet . Dette er ofte et tenkt snittforbruk ved en gitt belastning , og sier ingeting om Max forbruk el effekt !
    Ja, jeg vet at det ikke er eksakt men hvis du har en avr som sier 5x125w men det bak står 300w max er det nok endel mindre strøm tilgjengelig til frontene enn en 2x125w hvor det står 350w. Det er mye annet som er viktig, men som en rask pekepinn.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,844
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg vet at det ikke er eksakt men hvis du har en avr som sier 5x125w men det bak står 300w max er det nok endel mindre strøm tilgjengelig til frontene enn en 2x125w hvor det står 350w. Det er mye annet som er viktig, men som en rask pekepinn.

Jo det kan du si. Men nå var det snakk om å sammenligne diverse receivere opp mot hverandre , var det ikke det da...? Disse har jo gjerne 5 , 7 , eller 9 kanaler.

Og da er det noen som oppgir max forbruk , og noen et snitt forbruk. Da blir det vanskelig å sammenligne å få noe fornuftig ut av det.
    Og noen (spesielt Pioneer) bruker klasse-D amper , og dette vil jo også selvsagt påvirke forbruket.

Et eks. jeg husker er at da Pioneer ble testet med sine toppmodeller med Ice- forsterkere , så sto forbruket bakpå oppgitt til 330w , mens den ble målt til å trekke over 1 kw fra nettet ved max pådrag.
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge det ikke er snakk om klasse D forsterkere, så er vel vekt en god pekepinn. Så lenge man ikke greier å følge en bra standard anngående effekt.
    Men her dreier det seg om aktuelle receivere med DAB
    Hvordan er lyden i Yamaha serien? Nøytral? Mer i retning Hk? Onkyo?

Forøvrig kommer det til å bli brukt mye til film. Litt spill. Når det kommer til musik/stereo. Så liker jeg fyldig lyd. Går i rock, dance og hva nå en ungene hører på.

Akkurat nå er det bare 2 stk klipsch RF83II der. Da jeg hadde kun stereoforsterker en stund
    Sist endret av MazdaLaVista; 07-13-2018 kl 11:44

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har ikke personlig erfaring med onkyo men etter det som generelt står på endel forum rundt omkring så er yamaha, onkyo, denon/marantz ganske like nå i lydsignatur. Det blir nok HT/rom/eq som er mest utslagsgivende utenom sporets mix.

Edit: H/K har jeg ikke sett nevnt på en stund men de hadde og kanskje har en mer tydelig signatur.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei. Er noen år siden jeg var aktiv på denne fronten

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dab har alt for dårlig kvalitet til å kjøres på en bra anlegg, sats heller på internett radio !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Dab har alt for dårlig kvalitet til å kjøres på en bra anlegg, sats heller på internett radio !
    Dab biten er egentlig for resten av de som bruker stua. Ikke meg. Får være så enkelt og brukervennlig som mulig.
    Sist endret av MazdaLaVista; 07-14-2018 kl 11:56

Lignende tråder

1. Ny Surround Receiver
    By Student85 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 20
    Siste melding: 12-28-2010, 16:28
  2. Surround Receiver 5.1
    By bjelmert in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 08-25-2010, 10:06
  3. Surround Receiver
    By volvokvaløya in forum Receivere/forsterkere